Maksaisitko luottokorttilaskun tässä tilanteessa?
Säästämme lomamatkaa varten ja tilillä on siis hyvin rahaa. Tässä kuussa tuli yllättäviä menoja (äkillinen sairastuminen ja autokolari), jotka jouduttiin hoitamaan luottokortilla - tai ainakin tasapainottamaan taloutta käyttämällä luottokorttia.
Voisin maksaa luottokorttilaskun suoraan matkatililtä, mutta matkatilillä on erittäin hyvä korkotuotto.. Se lasketaan kuukauden alimman saldon mukaan, joten tästä kuusta korot menisivät harakoille.
Luottokorttilaskun voisi maksaa ilman korkoja seuraavassa laskussa, eli kuukauden päästä.
En tykkää olla velkaa tai miinuksella, joten tuo luottokorttilasku häiritsee suunnattomasti. Toisaalta taas matkatililtä jäisi saamatta 200 euroa korkoja..
Mitä tekisit?
Kommentit (42)
se maksetaan vuosittain kerralla. Siitä menee 28% pääomaveroa.
JOS tililtä nostaa rahaa jossain kuussa, korko siitä kuusta on nolla prosenttia. Eli jos nyt maksan luottokorttilaskuni ja nostan sitä varten tililtä rahaa, emme saa tästä kuusta yhtään korkoa.
Korko tulee koskemattoman tilin alimman saldon mukaan.
Olemme säästäneet pitkään, sillä tarkoitus on lähteä vuodeksi koko perhe maailmanympärimatkalle. Pitää siis säästää sekä itse matkaa varten ja säästää vuoden työtulot etukäteen. Tilillä on siis huomattava summa rahaa, siksi kuukauden korkokertymä onkin noin 200 euroa. Vuodessa näillä summilla kertyy 2400-2500 euroa pelkkää korkoa. Siitä tosin vähennetään verot.
200 euroa on iso raha joka tapauksessa. Säästöohjelmamme on niin tiukka, että iloitsemme jokaisesta säästetystä sentistä.
ap
...jos tiliin koskee. Niinhän ap tuossa sanoi. Eli alimmalla saldolla ei ole merkitystä vaan sillä, kosketaanko rahoihin laskujen maksamiseksi vai maksetaanko ne laskut sillä luottokortilla. Ihme nillitystä muutenkin; ihan kuin jengi yrittäisi kaikin keinoin hakea nautintoa rikkaan ihmisen nöyryyttämisestä (laskuvirhe lällälläää!). Menkääpä itseenne. T: Köyhä
tilin saldon pitäisi olla 100 000€ (AP puhui 2,5%:n korosta), jolloin 200€:lla tuskin olisi väliä.
heti laittaa 5000 euroa avatessa. Kysy pankeista, näitä on joka pankissa. Juuri tuli kotiin S-pankin mainos, jossa 500 euron alkupääomalla saa 2,5% koron. Määräaikaisissa tileissä vaan on se ongelma, ettei rahaa välttämättä saa nostettua ollenkaan ennen määräajan umpeutumista tai sitten se pudottaa koron nolliin tai menee nostomaksu.. Määräaikaisia tilejä on vuoden säästöajasta lähtien ihan mitä vain. Jos siis tiedät, että haluat vaikkapa 5v säästää jotain tiettyä asiaa varten, avaa ihmeessä säästötili. ap
Jos kuvitellaan että olet laittanut säästöön sen 5000€ ja siitä 200€/kk korkoja on korkoprosentti 40%. Jos taas tililläsi on 24 000€ ja niin korko on 10%. Mistä saa näin hyviä korkoja vai onko kyseessä ehkä kuitenkin huijaus?
...jos tiliin koskee. Niinhän ap tuossa sanoi. Eli alimmalla saldolla ei ole merkitystä vaan sillä, kosketaanko rahoihin laskujen maksamiseksi vai maksetaanko ne laskut sillä luottokortilla. Ihme nillitystä muutenkin; ihan kuin jengi yrittäisi kaikin keinoin hakea nautintoa rikkaan ihmisen nöyryyttämisestä (laskuvirhe lällälläää!). Menkääpä itseenne. T: Köyhä
"Voisin maksaa luottokorttilaskun suoraan matkatililtä, mutta matkatilillä on erittäin hyvä korkotuotto.. Se lasketaan kuukauden alimman saldon mukaan, joten tästä kuusta korot menisivät harakoille."
Ja joka tapauksessa matkatili, jossa on noin 90 000 e (korko% todennäköisesti alle 3), tuntuu hieman ylimitoitetulta, maksoi sieltä sitten jotain tai ei.
puhuit aluksi lomamatkasta, sapattivuosi olisi kuvanut paremmin.
tilin saldon pitäisi olla 100 000€ (AP puhui 2,5%:n korosta), jolloin 200€:lla tuskin olisi väliä.
Kuinka niin 200 eurolla ei ole väliä? Luopuisitko itse 200 eurosta vain, jotta voisit maksaa luottokorttilaskusi heti, vaikka voisit sen myöhemminkin tehdä ilman kuluja?
Ne varakkaat ihmiset, jotka itse tunnen, ovat varakkaita juuri siksi että eivät suhtaudu rahaan leväperäisesti. 200 euroa on edelleen 200 euroa, ja sen ostovoima ihan sama, olipa tililläsi mikä summa tahansa.
Itse suhtaudun rahaan paljon rennommin, ja siksi olenkin köyhä. Koska köyhyyteni on siis tavallaan oma valintani, olen tilanteeseeni ihan tyytyväinen eikä minulla ei ole tarvetta piikitellä netissä heitä, joilla on tilillään säätöjä.
Kuinka niin 200 eurolla ei ole väliä? Luopuisitko itse 200 eurosta vain, jotta voisit maksaa luottokorttilaskusi heti, vaikka voisit sen myöhemminkin tehdä ilman kuluja? Ne varakkaat ihmiset, jotka itse tunnen, ovat varakkaita juuri siksi että eivät suhtaudu rahaan leväperäisesti. 200 euroa on edelleen 200 euroa, ja sen ostovoima ihan sama, olipa tililläsi mikä summa tahansa. Itse suhtaudun rahaan paljon rennommin, ja siksi olenkin köyhä. Koska köyhyyteni on siis tavallaan oma valintani, olen tilanteeseeni ihan tyytyväinen eikä minulla ei ole tarvetta piikitellä netissä heitä, joilla on tilillään säätöjä.
No joo, tosiaan, itsellänikin 50 000€ tilillä, ja kahvipakettinikin (ja muun mahdollisen)ostan aina tarjoushintaan.
ellei todellakin tehtäisi järkeviä päätöksiä taloudenhoidossa.
Tästä syystä meillä ei ole mitään kulutusluottoja, luottokortit ovat matkailua (tai hätätapauksia) varten ja pystytään tekemään vuosien, jopa vuosikymmenten säästötavoitteita.
Minulle 200 euroa on edelleen todella suuri raha. Silti tuo luottokorttilasku kaivelee sydäntä. Tuntuu niin leväperäiseltä rahankäytöltä jättää maksamatta, vaikka rahaa olisi. Ikäänkuin lainata itseltään.
Taidan silti jättää luottokorttilaskun nyt maksamatta, jotta säästötiliin ei tarvitse kajota. Maailmanympärimatkalla 200 eurolla voi kuitenkin tehdä jo hyvin paljon asioita.
ap
Kuinka niin 200 eurolla ei ole väliä? Luopuisitko itse 200 eurosta vain, jotta voisit maksaa luottokorttilaskusi heti, vaikka voisit sen myöhemminkin tehdä ilman kuluja? Ne varakkaat ihmiset, jotka itse tunnen, ovat varakkaita juuri siksi että eivät suhtaudu rahaan leväperäisesti. 200 euroa on edelleen 200 euroa, ja sen ostovoima ihan sama, olipa tililläsi mikä summa tahansa. Itse suhtaudun rahaan paljon rennommin, ja siksi olenkin köyhä. Koska köyhyyteni on siis tavallaan oma valintani, olen tilanteeseeni ihan tyytyväinen eikä minulla ei ole tarvetta piikitellä netissä heitä, joilla on tilillään säätöjä.
korko kuukauden alhaisimman saldon mukaan vai sittenkin niin, että jos tililtä ottaa rahaa, niin korkoa ei makseta kyseisenä kuukautena. Kummasti se muistui mieleen kirjoittelun kuluessa.
Korko tule kuukauden alimman saldon mukaan eli 90 000 e:n tilin pitää olla tyhjä, että korkoa ei tule.
Ja vain siinä tapauksessa, että tilille TULEE rahaa kuukauden sisällä tai tilin saldo pysyy vähintään samana koko kuukauden. Jos tililtä nostetaan jotain, korkoa ei makseta.
Tämä tili on avattu 8 vuotta sitten. Samoilla säännöillä menty koko ajan. Nykyisissä säästötileissä ei ehkä tällaista nollaustilannetta ole, mutta meidän tilissä on.
Tämä olkoot tämän viestiketjun viimeinen viesti. Ainakin minulta.
ap
Siis teillä on Mastercard, jota olette käyttäneet yllättävien menojen maksamiseen tässä kuussa. Mastercard lähettää laskun vasta ensi kuun puolivälissä ja tuon laskun eräpäivä on ensi kuun viimeinen päivä. Tuossa laskussa ei tietenkään ole korkoa, koska Mastercard on myös ns. maksuaikakortti, jolla saa siis keskimäärin kuukauden verran ilmaista maksuaikaa ostoksille. Miksi ap haluaisin makasaa Master-laskusi ennen kuin se edes kolahtaa postiluukustasi tai edes ennen siihen merkittyä eräpäivää? Maksatko aina kaikki laskusi (puhelin, netti, vakuutus jne.) ennen kuin ne sinulle edes lähetetään?
Ja mä en edelleenkään tajua tota 200 euron kuukausikorkoa. Olis oikeasti kiva tietää, paljonko teillä on rahaa siellä pikku matkakassassanne ja mikä on tilin vuotuinen korko.
Jos siis kuukauden aikana ostaa jotain, seuraavassa laskussa ei tule korkoa ostoille. Jos ei maksa kaikkea kerralla, korko lisätään seuraavaan laskuun.
Meillä MasterCard
ap
En siis tykkää siitä, että olen johonkin velkaa jotain. Asuntolaina on eri asia.
Se, että luottokortilla on ostettu jotain, häiritsee minua suunnattomasti. Luottokortin saldon voi maksaa heti, kun sitä on käytetty. Ja näin yleensä teenkin, esimerkiksi matkojen jälkeen. Siis ennen kuin laskua on edes tullut.
Nyt odottaisin laskua ja maksaisin vasta sitten, sillä tilillä ei ole rahaa maksaa kaikkea pois.
Matkatilillä on vähän vajaa 100 000 euroa ja korko on juuri tällä hetkellä 2,5%. Se on vaihdellut vuosien mittaan.
ap
(nyt en oikeasti enää voi vastata tähän viestiketjuun, koska lähden ulos)
...
korko kuukauden alhaisimman saldon mukaan vai sittenkin niin, että jos tililtä ottaa rahaa, niin korkoa ei makseta kyseisenä kuukautena. Kummasti se muistui mieleen kirjoittelun kuluessa.Korko tule kuukauden alimman saldon mukaan eli 90 000 e:n tilin pitää olla tyhjä, että korkoa ei tule.
Ei se välttämättä - eikä edes yleensä - ole mitenkään joko tai. Korko tulee alimman saldon mukaan, JOS tiliin ei ole koskettu. Siis kumpikin ehto on samaan aikaan voimassa.
Kyse lienee vain siitä, että raha-asioiden käsittelyyn tottunut henkilö ei heti tajunnut miten niistä asioista tällaisella yleisellä palstalla kannattaa kertoa. Ts. että kaikille ei ole itsestäänselvää nuo säästötilien ehdot ja että ne olisi pitänyt juurta jaksaen heti selventää.
Eli selvennykseksi sanottakoon, että AP on käyttänyt tässä luottokorttiasiassa systemaattisesti täysin väärää termiä.
AP on puhunut toistuvasti "luottokorttilaskun maksamisesta", vaikka todellisuudessa hän tarkoittanee halua maksaa luottokorttiostokset ennen kuin niitä on edes laskutettu ja ennen kuin lasku on edes tullut.
Tarkkuutta termeihin AP!
Ja mainittakoon vielä, että vain todella mielenköyhä maksaa laskunsa ennen kuin niitä on konkreettisesti edes laskutettu. Vai maksatko tosiaan muutkin laskut ennen kuin ne edes ovat sinulle tulleet?
vai meneekö auton korjaus vastapuolen liikennevakuutukseen?
onko sairastumisen varalle vakuutusta vai onko lääkärissäkäynti seurausta tuosta kolarista? jos on niin liikennevakuutus maksaa sen.
... korko kuukauden alhaisimman saldon mukaan vai sittenkin niin, että jos tililtä ottaa rahaa, niin korkoa ei makseta kyseisenä kuukautena. Kummasti se muistui mieleen kirjoittelun kuluessa. Korko tule kuukauden alimman saldon mukaan eli 90 000 e:n tilin pitää olla tyhjä, että korkoa ei tule.
Ei se välttämättä - eikä edes yleensä - ole mitenkään joko tai. Korko tulee alimman saldon mukaan, JOS tiliin ei ole koskettu. Siis kumpikin ehto on samaan aikaan voimassa. Kyse lienee vain siitä, että raha-asioiden käsittelyyn tottunut henkilö ei heti tajunnut miten niistä asioista tällaisella yleisellä palstalla kannattaa kertoa. Ts. että kaikille ei ole itsestäänselvää nuo säästötilien ehdot ja että ne olisi pitänyt juurta jaksaen heti selventää.
nosto säästötililtä automaattisesti nollaisi sen kuukauden koron pois. Eli voisitko ystävällisesti kertoa, missä pankissa on tuollainen ehto eli korko tulee alimman saldon mukaan tai sitä ei makseta lainkaan, jos tililtä on tehty pienikin nosto.
JOS TEILLÄ ON NIIN JULMETUSTI RAHAA SILLÄ TEIDÄN SÄÄSTÄTILILLÄ, MINKÄ IHMEEN TAKIA RESSAAT JONKU 200€ TAKIA???? VAIKUTAT SILTÄ ETTÄ OLETTE TODELLA RIKKAITA, JOTEN TEILLE VARMAAN SE 200 ON SAMA KU MEILLE MUILLE 2€. PAINU LOMALLE, NOLLAA ITSESI.
kun ap laskee senttejä... Miten ihminen, jolle 200 on iso raha, voi koskaan raskia laittaa tuon 100 000 yhteen matkaan?
En tajua myöskään sitä miksi luottokorttilasku pitäisi maksaa ennen kuin laskua edes tulee!
Mutta kannattaa tehdä pankin kanssa sopimus, että ei menetä korkoa, vaikka nostaa kokonaan tai osan ennen määräaikaa. Mulla on kaikissa määräaikaistileissä tämä ehto. Eikä mulla yhdelläkään tilillä ole 100.000,-. Ja ap muista vähentää vero 28 % tuosta tuostosta. Eli 200,- jää käteen 144,-
200 e kuukaudessa!