Vertaistukea kaivataan - lihavien lasten vanhemmat!
Hei!
Oma 7 v poikani on 130 cm pitkä ja painaa 36 kg. Isänsä painaa n. 140 kg (189 cm pitkä) ja minä 80 kg (168 cm) joten koko perhe ollaan lihavia. Hirveät tunnontuskat ja syyllisyys painaa koko ajan. Aikaisemmin poikani ei ole syönyt hirveitä määriä - ehkä vähäinen liikunta on ollut osasyynä lihomiseen, mutta nyt olen huomannut että syömismäärät ovat huimasti kasvaneet. Pitääkö ruveta pojan kuullen puhumaan ylipainosta vai miten yritän rajoittaa syömistä?
Kertokaa millaisia perheitä teillä. Painot koko perheestä. On vaan niin hirveä olo, että mietin onko muita samassa tilanteessa...
Kommentit (22)
On hienoa, että lapsen paino teidän tapauksessa huolestuttaa. Ruokavalion muuttaminen on ainoa ratkaisu, ja siinä sinä olet avainasemassa. Anna miehesi tehdä omat ruokansa, tee sinä omasi ja lapsen. Voit ihan hyvin perustella ruokavalion muutoksen terveydellisillä syillä: sano vaikka puhuneesi lääkärin kanssa, joka kehoitti tällaiseen ruokavalioon, että pysytte terveinä/ jaksatte harrastaa enemmän/toivutte flunssista paremmin/hampaanne voivat paremmin.
Hedelmiin ja vihanneksiin totuttelu kestää jonkin aikaa, mutta kyllä sinä ja lapsi niihin totutte.
Meillä oli hieman samantyyppinen ongelma, tytär 9v näytti pyöristyvän. Tilanne ei päässyt pahaksi, kun puutuin siihen heti. Muutama pieni muutos auttoi parissa kuukaudessa: Aamupala, välipala ja iltapala on meillä nykyisin pääosin hedelmää: omenalohkoja, mandariineja, vesimelonia, banaania, viinirypäleitä. Tai sitten voin rasvattoman jugurtin kanssa tehdä näistä "pirtelön". Joskus tyttö hedelmien lisäksi pyytää leipää, ja silloin saa yhden palan. Jos vielä on nälkä, niin ottaa vaikka banaania.
Juomina meillä on vesi ja rasvaton maito, ei limuja ollenkaan ja mehuakin vain satunnaisesti.
Hedelmien makuun tyttö on tottunut niin ihanasti, että vähän aikaa sitten sain iloita kovasti, kun kysyin häneltä, mitä hyvää toisin kaupasta, mihin tyttö vastasi "persikkaa ja vesimelonia"!
Rahaa näihin hedelmiin menee tietenkin enemmän kuin johonkin leipäpussiin, mutta on se minusta hyvä sijoitus.
Yksi hyvä välipala minusta on myös ananasmurska rasvattoman jugurtin kanssa, se voi aamupalaksikin maistua. Ja omassa liemessä tölkitetyt persikat jne ovat aika herkkuja!
Oma ruokavalio on pitänyt näiden osalta laittaa uusiksi myös. Itseltäni en pysty herkkuja niin hyvin kieltämään, mutta herkut pidän visusti piilossa ja syön lasten nukkumaan mentyä, ettei tule pahaa mieltä siitä.
Tsemppiä taistoon, kyllä tilanne varmasti parantuu.
Poika 12v, pituutta 145cm ja painoa 47kg. Alkoi pyöristymään 4.luokalla ja nyt nopeasti, siis reilussa vuodessa on tullut 5kg painoa, mutta pituutta ei juuri lainkaan.
Th ei asiasta kauhean huolissaan ollut, kun siellä viime viikolla käytiin. Sanoi pian alkavan kasvupyrähdyksen korjaavan pulleuden. Mutta itse en ole asiasta varma. Poika herkuttelee (ostaa omilla rahoillaan ja saa mummoilta lisää..) todella paljon ja viimeisten kuukausien aikana liikuntakin on vähentynyt.
Olen itse ollut lihava lähes koko ikäni, nyt olen edelleen pullukka, mutta siis laihdutin 26kg pari vuotta sitten. En haluaisi pojalleni samaa, mutta toisaalta, en halua hänelle myöskään asiasta loputtomiin saarnata. Ollaan yhdessä liikuttu nyt hieman enemmän, en tiedä auttaako.
Itse olen koko ajan korostamalla korostanut pojalle, että ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, mutta terveyden kannalta painon ei kannata antaa nousta kauhean paljon.
Mieheni on normaalipainoinen.