Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea kaivataan - lihavien lasten vanhemmat!

Vierailija
23.03.2011 |

Hei!

Oma 7 v poikani on 130 cm pitkä ja painaa 36 kg. Isänsä painaa n. 140 kg (189 cm pitkä) ja minä 80 kg (168 cm) joten koko perhe ollaan lihavia. Hirveät tunnontuskat ja syyllisyys painaa koko ajan. Aikaisemmin poikani ei ole syönyt hirveitä määriä - ehkä vähäinen liikunta on ollut osasyynä lihomiseen, mutta nyt olen huomannut että syömismäärät ovat huimasti kasvaneet. Pitääkö ruveta pojan kuullen puhumaan ylipainosta vai miten yritän rajoittaa syömistä?

Kertokaa millaisia perheitä teillä. Painot koko perheestä. On vaan niin hirveä olo, että mietin onko muita samassa tilanteessa...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti teidän ruuan koostumuksessa on jotain pielessä. Ehkä saatte liian vähän ravintoaineita verrattuna tyhjään energiaan. Kannattaisi käydä ravintoterapeutin kanssa läpi päivittäiset syömiset. Ei kuitenkaan kannata sanoa lapselle itselleen painosta, vaan ohjata terveellisempään ruokakulttuuriin. Mitä syötte välipaloiksi? Välipaloiksi voisi laittaa vaikka viipaloitua kurkkua ja porkkanoita, ja vetää niitä maha täyteen. Sitten ei rasvainen ruoka enää maistuisi niin paljoa.

Meillä ei ole ylipainoa ollut muuta kuin minulla, ja nyt olen päässyt siitä eroon. Laihduin kun muutin ruokavaliotani. Lapset syövät terveellisesti, ja ovat hoikkia.

Vierailija
2/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisinkin ravitsemusterapeutille jos kyse olisi vaan minusta ja pojasta, mutta isänsä kädellä viittaa ajatukselle. Ja mitäpä meidän hyödyttää sinne mennä kun mies tekee kuitenkin ruoat ja käy kaupassa ja kantaa sieltä herkkuja....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja ylipainoosi). Lastasi kyllä tulee sääli.

Menisinkin ravitsemusterapeutille jos kyse olisi vaan minusta ja pojasta, mutta isänsä kädellä viittaa ajatukselle. Ja mitäpä meidän hyödyttää sinne mennä kun mies tekee kuitenkin ruoat ja käy kaupassa ja kantaa sieltä herkkuja....

Vierailija
4/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassa itse ja teet ruuan?

Vierailija
5/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin suurin syy, eikä niinkään pojan ruokahalussa. Jos teillä vanhemmilla on taipumus lihomiseen niin aika suurella todennäköisyydellä pojallakin on, joten jos elämäntapaan kuuluu päivittäinen(?) tai ainakin usein herkuttelu niin väistämättä ylipainoa kertyy.

Joten ei tuohon muuta ratkaisua ole kuin se elintapojen muutos.

Vierailija
6/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäinen kasvaa vielä, joten oikealla ruokavaliolla pituuskasvu todennäköisesti korjaa tilannetta.

Pitäisin huolen, että kotona tarjotaan terveellistä ja monipuolista ruokaa säännöllisesti ja herkkuja ei juurikaan ole. Jos niitä ei ole kotona, niitä ei tule syötyä. LAittaisin tarjolle sellaista ruokaa, jota lapsi voi syödä niin paljon kuin mieli tekee.

Miehelle puhuisin vakavasti ruokavalion merkityksestä ja vaatisin, että herkut jätetään kauppaan.

7/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi kanssa, vaikkei miehesi tulisikaan.

Kerrot siellä perheesi tilanteen ja pyydät apua (miehestäsi huolimatta). Saatat saada hyviä vinkkejä sieltä miehesi varalle;)

Ja miehesihän ei määrää sinun ruokavaliotasi. Syös itse terveellisesti ja kannustat lastakin syömään kuituputoista ja vähäräsvaista ruokaa. Voihan olla, että miehesikin haluaa muuttaa ruokavaliotaan pikkuhiljaa sinun perässä :)

Tsemppiä!

Vierailija
8/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmastanne, niin saat ulkopuolisen puolueettoman näkemyksen. Ongelmilla ei ole tapana poistua ne unohtamalla. Uskon, että teidän perhe ei oikein osaa/tiedä mitä kaikkea muuta kuin syömistä perhe voi tehdä yhdessä. Antakaa pojan tehdä touhukortti/passi, johon saa kirjoittaa kymmenen touhua, joihin meette yhessä. Nyt elämäntavat uusiksi!

Vierailija
9/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taida olla olemassa tai siis ainakaan täällä....

Vierailija
10/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmainen megaläski.

Vierailija
11/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää koko perhe ravintoterapeutin juttusille ja opetelkaa syömään oikein ja oikeita määriä. Harrastakaa yhdessä jotain liikuntaa vähinttän 4 kertaa viikossa 1 h ajan.

Vierailija
12/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppinut isältään syömään paljon, isä myös ylipainoinen,yli parhaimmillaan 150kg/186cm pitkä.

Olemme eroonneet kun lapsi oli aivanpieni, mutta isä viikonloput tekivät tehtävänsä.

Lapseni on murrosikäinen eikä enää tapaa isäänsä.

Mutta kaiken kaikkiaan asiaakin.

Koulun kautta saat lähetteen lääkäriin, jossa katostaan lapsen paino yms.sekä suljetaan pois terveydelliset vaivat, ja jos niitä on saadaan lääkkeet jne.

Kuitenkin lapsesi kannalta on tärkeää että menet hakemaan itse apua, ennenkuin koulu itse puuttuua siaan liikuntatuntien suorituspuutteiden lastensuojelun myötä.

Apu on asiallista ja tärkeää, meilläkin on käynnit kerta kuukaudessa terveydenhoitajalla lasten linnassa jossa painoa tarkkaillaan pituuseen nähden suhteessa. Kävimme ravinto-ja fysioterapeutilla ja nyt on lapsikin intona mukana painonsäätelyssä.

Syömme terveelisesti ja monipuolisesti, tosin vieläkin joudun vahtimaan lapseni syömisiä sillä helposti sortuisi muuten ylensyöntiin ja herkutteluun. Kerta viikossa meillä karkkipäivä

ja kerta kuussa syödään sitten itsetehtyä pizzaa.

teen ruuat itse, en osta valmistuotteita, joten rasvan määrää on parempi valvoa. Kevyt tuotteita en silti käytä, koska niissä on lisäaineita. Käytän hyviä rasvoja, luomua ja paljon paljon vihanneksi joita onneksi lapseni rakastaa syödä. Tarjolla mieluiten hedelmiä, kasvidippiä kuin sipsejä ja suklaata. Suklaata joskus toki,mutta sekin tummaa.

Voimia sinulle ja perheellesi, mutta jos et nyt tee asialle mitän lapsesi kärsii myöhemmin.

Vierailija
13/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki mehulinko, meillä ainakin muksu tykkää tehdä mehuja itse. Tuore omena, porkkana ja mitä nyt tarjolal onkin saa mielikuvituksen jylläämään ja siitä tulee kivaa puuhaa, tehkää yhdessä lapsen kanssa ruokaa, anna pilkkoa itse jne.. oppii ymmärtämään itsetehdyn ruuan merkityksen ja samalla ikäänkuin vahingossa saa myös innostusta ruokaaineisiin ja koostumuksiin. Ota selvää itsekin.

Vierailija
14/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan vaikuttanee se, että meillä nimenomaan minä olen vastuussa ruuista, joten meillä syödään ihan tavallista terveellistä ruokaa. Sillä minä sitten en voi mitään, että mies vetää välipalaksi viisi leipää ja ruuan kanssa taas kolme leipää. Ja välipalan ja ruuan välissä vielä väli-välipalan.

Vertaistuki tuntuisi varmasti hyvältä. Mutta me ei-vertaiset mielellämme myös kannustamme, koska on aina hienoa huomata, että joku pohtii asioita ja on halukas elämäntapamuutokseen lapsen parhaaksi. Sitähän me kaikki vaan halutaan, että mahdollisimman moni lapsi voisi hyvin. Ja tietenkin aikuiset myös.

Vierailija
15/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoasioista, vaan ala tarjota ruokaa, joka sisältää vähemmän rasvaa ja enemmän kuituja. Herkut voi korvata kotoisilla sämpylöillä ja kerrn viikossa voi olla jäätelöpäivä tai muu herkkupäivä.

Miksi miehesi laittaa ruuat, jos ei osaa laittaa sitä terveellisesti? Pitäähän teidän ajatella lapsen etua, tulee varmasti kärsimään jossain vaiheessa, mikäli ylipainoa kertyy.

Vierailija
16/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä isä on lihava, kiloista en tiedä. Mä olen ylipainoinen, tai oikeastaan nyt jo normaalin bmi:n sisällä, tytär on hoikka ja poika pyöreä.

Tänä talvena aloitettiin muuttamaan ruoka- ja juomatottumuksia. Hyvin on lähtenyt käyntiin, olen itse laihtunut lähes 15kg, mies vähän ja poika ei ainakaan ole enempää pyöristynyt. Alkuun poika nurisi uusista tavoista, mutta ei enää, viikonloppuisin ottavat myös herkkujakin. Kumma juttu, mutta mitään vaikutusta ei ole ollut tähän tyttöön, ihan samanlainen on kuin ennenkin :D

Vierailija
17/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11v tyttö on 156cm pitkä ja painaa saman verran.

En suoranaisesti puhuisi pojalle ylipaiosta saatika laihduttamisesta.

Kääntäisin katseen peiliin ja mieheen. Sieltä se lähtee. Koko perheelle terveellinen ruokavalio ja lisää liikuntaa, vaikka koko perhe yhdessä. Vielä ette ole menettäneet mitään.

Onnea koitokseen.

Vierailija
18/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vaikka sitten perheneuvolaa tai perheterapiaa. Joka tapauksessa jotain sellaista tahoa, joka osaa antaa realistisia toteutuskelpoisia neuvoja.

Mä en nimittäin usko, että teille toimiva neuvo on, että alatte nyt yhtäkkiä vetämään vaan jotain mehuja ja kurkkuja ja porkkanoita. Muutos entiseen olisi niin raju, että se on tuhoon tuomittu. Näin mun mielestä. Mutta ihan ammattilainen osaisi varmasti sanoa sen, miten muutos ei olisi tuhoon tuomittu.

Minä ajattelen esimerkiksi, että teillä saattaisi toimia herkkupäivä. Että muina päivinä söisitte terveellisesti, mutta yhtenä päivänä saisi ihan luvan kanssa herkutella. Näin jaksaisi tsempata ne loput kuusi päivää, kun tietäisi, että sieltä se herkkupäivä on tulossa takuuvarmasti. Ja yhdessä herkkupäivässä ei kuitenkaan ehdi vetää lähellekään niin paljon epäterveellistä kuin jos se herkkupäivä on 7 päivää viikossa.

Pian sitten oppii, ettei edes silloin herkkupäivänä tarvi syödä ihan kohtuuttomasti. Eli että kyllä ne herkut maistuu herkuilta, vaikka niitä syö ihan kohtuudellakin.

Meillä otettiin herkkupäivä käyttöön ihan muista syistä. Mutta kyllä se meillä alkoi toimimaan myös niin, että esimerkiksi lapset eivät mangu karkkia joka päivä, koska tietävät saavansa niitä lauantaina kuitenkin.

Vierailija
19/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä lapselle kannattaa opettaa mikä on terveellistä syötävää ja mikä epäterveellistä. Kyllä ihan kaikkien lasten kuuluu tietää mitkä ruuat kuuluvat terveellisiiin ja mitkä epäterveellisiin ja miksi niin. Ja mihin kaikkeen ne ruuat vaikuttavat.

Vierailija
20/22 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on ylipainoisia lapsia ja itsekin on aika isokokoinen. Hän väittää aina kiven kovaan, että heillä syödään terveellisesti, mutta koska olen läsnä heidän elämässään, tiedän kyllä, ettei näin ole.

Ok, ei siellä hampurilaisia ja pitsaa vedetä, mutta vaaleaa pastaa, valkoista riisiä, valkoista leipää, sika-nauta jauhelihaa... ja kun on karkkipäivä tämä lihavin lapsi kahmii karkkia ja sipsejä sitä vauhtia, ettei muille jää mitään.

Eli kyllä suosittelen minäkin ravitsemusterapeuttia, että opitte syömään oikeasti terveellistä ruokaa ja normaalin kokoisia annoksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä