Neuvolasta pois jäänti kokonaan?
En pidä itseäni minään ns. vaihtoehtovanhempana, mutta tämän päivän 4-vuotisneuvolakäynti oli kyllä niin kurja kokemus, että aloin miettiä neuvolan toiminnasta kokonaan pois jääntiä. 4-vuotias on uusissa tilanteissa ujo ja hitaasti lämpiävä, joten joudumme toisen kerran neuvolaan, jotta ehtii tehdä kaikki Lenne-tehtävät. Ei tässä vielä mitään, mutta neuvolantäti puhui ikävästi siitä, että jos lapsi ei reipastu niin edessä on psykologille meno tms.
Täti oli meille aivan uusi ja vaikutti tahdittomalta ylipäänsä. Keskittyi tuohon lapsen ujouteen eikä nähnyt mitään positiivista, vaikka hoidon täyttämä lappu oli hyvä eikä mitään huolta meidän tai hoitopaikan mielestä ole. Lapsi selvästi stressaantui tilanteesta ja itselle jäi paha maku suuhun.
Miten suhtaudutaan, jos lasta ei vie enää neuvolaan ollenkaan? Onko jollakulla kokemuksia?
Kommentit (41)
Meidän neuvolassa ainakin jos kyseessä ujompi lapsi, joka ei ole valmis jäämään, niin sitten vanhempi voi jäädä mukaan ja seuraavana vuonna katsotaan tilannetta uudestaan. Ei se ole mielestäni aihe psykologille lähettämiseen. Toki jos vanhempi itse on lapsen ujoudesta kovasti huolissaan, niin sitten voisin lähetteen tehdäkin ihan vain siksi, että sieltä voisi saada vinkkejä tilanteisiin. Näin aina itse sitä palvelua mainostan, jos tarpeen.
t. th
Kouluterveydenhoitaja voi kysellä. Itse vein esikoista neuvolaan aina 1v saakka, sitten seur kerran menimme kouluterkalle. Laitettiin sitten rokotuksia kuntoon.
että hammaslääkärikäynnit jäivät siksi...
eikä ne perään oo soitellu!
koska hän oli niin kovin ujo. Itse neuvola käynti tehtiin kahdessa osassa, ensin minä äiti lapsen kanssa ja toisella kerralla isä koska tyttöä ujostutti kamalasti eikä kaikkea saatu tehtyä. Päiväkodin tiedonsiirron mukaan tyttö oli normaali, ujo ja hitaasti lämpeävä tapaus. En pitänyt tuota psykologille meno minään uhkana. Tiesin, että tyttö on terve. Menimme psykologille ja tyttö tykkäsi älyttömästi tuosta 5 kerran jaksosta! Siellä sai tehdä kivoja juttuja rauhassa. Ja psykologi kirjoitti lausunnon jossa totesi tytön olevan normaali suloinen lapsi, hitaasti lämpenevä kuten päiväkodista tiesivät kertoa. Neuvolantäti oli huolissaan ja halusi asian varmistaa. Pidin sitä huolenpitona, en kiusantekona.
Jos mielestäsi teidän neuvolantäti on oikeasti ilkeä niin pyydä vaihtoa. En jättäisi koko neuvolaa käymättä. He ovat kuitenkin ammattilaisia ja tarkoitus tehdä hyvää. Toki heidänkin joukkoon mahtuu niitä työhönsä leipiintyneitä.
että hammaslääkärikäynnit jäivät siksi... eikä ne perään oo soitellu!
Vaikka täti on hapan niin ole sä kuitenkin fiksu.
Neuvolassa kaynti on ihan vapaaehtoista eika sinne tarvitse menna.
4 vuotis neuvolassa uusi paikkkunta uusi neuvola ja uusi neuvola täti. oli tiukka täti. ei riittänyt että lapsi teki, komenteli istumaan suorassa penkillä ym topakkaan sävyyn. tyttö on aika reipas tapaus mutta liian aggressiivisesti lähestyviin ihmisiin vastaa vetäytymällä. tädillä oli kiire ja oli kuin armeijan vääpeli. kaikki meni ihan ok mutta näin että tyttö meni vähän kipsiin kun komenneltiin kiireessä. on tottelevainen ja miellyttämisenhaluinen. lopussa täti tokaisi että puolen vuoden päästä uudelleen ärrää kuuntelemaan.
jäi pahamieli. oli kuin liukuhihnalla. rokotuskin laitettiin ja kehuja ei kuulunut. ensi kerralla saa mennä isänsä kanssa joka osaa pitää puoliaan paremmin. tyttö oli ihan ok sen jälkeen, äiti loukkaantunut.
paikkakunnilla tuskin edes huomaavat jos jättää käymättä. Erästä pienellä paikkakunnalla asuvaa tuttavaani oli uhattu lastensuojeluilmoituksella jos ei tuo lapsiaan neuvolaan ja kyseessä ihan tavallinen lapsiperhe.
että lapsella ei ole kaikki kohdallaan jos äiti kieltäytyy näkemästä pulmia? Siihenhän koko neuvolasysteemi perustuu.
osaa pitää ujoutta "pulmana". Lapset on temperamenteiltaan erilaisia, ja jos TODELLISIA ongelmia ei ole niin ihmettelen, miten ujoudesta tehdään näin iso ongelma, mitä se ei omasta mielestäni ole.
Siis lapsi alkoi alun ujouden jälkeen tehdä tehtäviä, mutta sitten aikaa ei ollutkaan kuulemma tarpeeksi ja meidän pitää mennä uudestaan. Ja näin siis on, että jos lapsi eri reipastu, niin lähetetään ehkä psykologille, joka saa katsoa tarkemmin asiaa.
Mun mies on ihan saman tyyppinen uusissa tilanteissa ujo ja hitaasti lämpiävä, mutta lapsella tämä on ilmeisesti suurempikin "ongelma". En vaan ymmärrä, miten joku voidaan "pakottaa" ei-ujoksi.
Ap
no meillä oli koko lapseni lapsuusajan se ongelma, että neuvolantäti ei koskaan sanonut mitään hyvää sen jälkeen kun lapsi oli kaksivuotiaasta lähtien häntä kohtaan ujo ja epäluuloinen. Onneksi esim. viisivuotisneuvolassa oli eri täti ja muistaakseni 6-vuotis myös.
Neuvolantädeillä voi olla tosi kaavamaiset käsitykset lapsista, ymmärrän sua ap hyvin.
että lapsella ei ole kaikki kohdallaan jos äiti kieltäytyy näkemästä pulmia? Siihenhän koko neuvolasysteemi perustuu.
Neuvolantäti ei aina ihan oikeasti näe mikä on normaalia ja mikä ei. Niillä on jonkin verran taipumusta nähdä epänormaalina sitäkin mikä on ihan normaalia.
Ja tällaista on totisesti ujous. Neuvolantädeillä on nykyään niin kiirekin, että eivät esimerkiksi ehdi lukemaan Keltikangas-Järvistä. Tai pikemminkin taitaa kyse olla siitä, että ei pahemmin kiinnosta avartaa kangistuneita näkemyksiään.
Meillä kaksi erittäin ujoa lasta ja vanhemman kanssa käyty myös psykologilla. Kuulostaa kyllä, että teillä ei ainakaan minun mittapuuni mukaan olisi mitään asiaa psykologille. Ilmeisesti saitte kokemattoman ja ujoudesta itse ahdistuvan terveydenhoitajan :-( Mutta jos tuosta psykologille menosta tulee kiistaa tms. niin menkää vain. Sieltäpä sitten kuulee terkkarikin, että kaikki ok. Ne psykologit on oikeasti ammattitaitoisia ja kivoja, joten äkä ota tuota mitenkään, että se olisi maailmanloppu. Sitäpaitsi musta teillä ei ole mitään oikeaa syytä psykologille menoon, mutta jos se rauhoittaa terkkarin niin hyvä sitten. Voithan pyytää päästää eri terkkarille.
En pidä sitä nyt ihan kammottavana ajatuksena, että katsoisit sen 5-vuotisneuvolan nyt ensin ja vaikka vaihdat koko tätiä. Ei kai nyt ujouden takia ketään lähetetä psykologille, kai sen tädin pitää keksiä jokin uskottavampi selitys. Tiedänpä tapauksen, jossa ei tehtävien teko onnistunut ilman vanhempaa eikä silti lähetetty psykologille.
Pyydä nyt ensin, että joku toinen tekee ne tehtävät loppuun lapsesi kanssa (ei sama täti). Kai tuollaisestakin voi antaa palautetta. Ei nlatätikään saa sanoa ihan, mitä sylki suuhun tuo. Ärsyttää jo senkin takia, että lapsesi päiväkodista on annettu hyvä lausunto, joten on selvää, että lapsi ei voi olla sairaalloisen ujo. Täti siis nyt vähän ylireagoi, kun ei saanut kontaktia lapseen. Eikö lääkärikin vielä katso noita tehtäviä? Ainakin näin meillä. Keskustelisin asiasta siis lääkärin kanssa.
täti oli lähellä eläkeikää eikä tykännyt ujoista, kun itse oli koko kaupungin tuntema juorukello.
Lapsen ei tarvii 5-vuotisneuvolassa tehdä mitään kahdestaan tädin kanssa. Eikä muulloinkaan. Vanhemmalla on oikeus olla lapsen kanssa. Sen voi sanoa tosi topakasti, että olen ja sillä siisti.
Kävisitkö sitten yksityisellä 5- ja 6-vuotistarkastuksissa?
Ja ei se psykologikaan mikään kauhistus-asia ole. Menkää sinne, jos nl-täti on sitä mieltä.
Ujous voi oikeasti muodostua joskus ongelmaksi ja psykologilta voi saada hyviä vinkkejä miten tukea lasta tilanteissa, jotka hänelle pelottavia. Älä ajattele sitä psykologikäyntiä negatiivisena asiana.
Ei siinä, mun lapset ovat kyllä oikein hyvin pystyneet, mutta mä en nyt ihan heti näe elämässä sellaisia tilanteita, joissa 4-6-vuotiaan tarvitsee kylmiltään jäädä vieraaseen paikkaan vieraan ihmisen kanssa tekemään outoja tehtäviä.
Kyllä tuon ikäisen kanssa on vielä ihan normaalia, että tilanteisiin ja uusiin ihmisiin saattaa täytyä totutella rauhassa ja opetella rutiinit ja keskustella niistä tarpeeksi.