Eron jälkeen, kuinka pian voi alkaa kestävä uusi parisuhde?
Ok, laastarisuhteita voi olla hyyvnkin pian erosta, ja joillainhan on uusi katsottuna jo valmiiksi. Mutta kestävä, uusi, ihan oikea uhde, millaiset edellytykset, jos erosta puoli vuotta vaikka? Tai vuosi? Entä jos ennen eroa oli mennyt pitkään huonosti, onko merkitystä, jos vertaa eroon, joka on tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta?
Pohdiskelen tätä sekä yleisesti että yksityisesti, kertokaa kokemuksianne!
Kommentit (17)
Moni yrittää selitellä eroamisen tapahtuneen jo avioliiton aikana koska suhteessa meni jo pitkään huonosti. Kokemukseni mukaan juuri sellainen parisuhdetausta tekee uuden parisuhteen aloittamisen vaikeaksi! Edellisessä suhteessa on todennäköisesti valtava määrä asioita joita ei olla käsitelty yhdessä vaan joista on vain toistuvasti kiistelty, mökötetty, paettu paikalta tai lakaistu ongelmat maton alle. Näistä liitoista saapuu ihmisiä jotka valitsevat seuraavan kumppanin siksi koska "se on ihan erilainen kuin mun exä!" Ja uuden katastrofin ainekset ovat valmiit...
vuoden päästä aloitin suhteen , mutta miehellä oli omasta erostaan vasta muutama kuukausi, joten se ei toiminut. Kesti 9kk. Nyt olen uudessa suhteessa ollut vuoden ja olen oikeasta rakastunut. Erosta kohta 5-vuotta. Ihan hyvä oli olla vaan yksinkin eron jälkeen, se eka vuosi meni pilettäessä ja eroon totuttelemisessa. Exääni en ole kaivannut, koska minä lähdin. Varmaan riippuu, mitkä ovat eron syyt, onko jättäjä vai jätetty, mitä muista asioita eroon liittyy esim lapsen huoltajuuteen liittyviä. Uskon kohtaloon ja tosi rakkauteen- en niinkään laskelmoituun "aloitan uuden suhteen"- touhuun.
tapahtunutta edelleen. En vielä ole valmis suhteeseen, seksiin enkä deittailuun. Miehellä on ollut jo useampi parisuhde eron jälkeen. t. eräs yh
Moni yrittää selitellä eroamisen tapahtuneen jo avioliiton aikana koska suhteessa meni jo pitkään huonosti. Kokemukseni mukaan juuri sellainen parisuhdetausta tekee uuden parisuhteen aloittamisen vaikeaksi! Edellisessä suhteessa on todennäköisesti valtava määrä asioita joita ei olla käsitelty yhdessä vaan joista on vain toistuvasti kiistelty, mökötetty, paettu paikalta tai lakaistu ongelmat maton alle. Näistä liitoista saapuu ihmisiä jotka valitsevat seuraavan kumppanin siksi koska "se on ihan erilainen kuin mun exä!" Ja uuden katastrofin ainekset ovat valmiit...
Tosin väittäisin jättäneeni jotain taakseni ja ottaneeni edes vähän opikseni. Samaa kaavaa en uudessa suhteessani (alkoi muutama kk erosta, joka mielestäni siis tapahtui jo ennen eroa ;-)) mielestäni noudata, vaan tietoisesti teen asioita toisin. Opettelen osoittamaan tunteeni, en suostu pelaamaan, pyrin olemaan avoin ja rento. Mutta kyllä, yksi tärkeä syy miksi haluan olla juuri tämän miehen kanssa, on koska hän on "ihan erilainen kuin exä"...
ovat nyt olleet yhdessä kuusi vuotta. ja kai ihan onnellisia ovat.
itselläni meni kolme vuotta.
sitä ole mitään kaavaa, milloinka on valmis uuteen vakavaan suhteeseen. Riippuu ihmisestä. Pitää olla oma kotipesä hoidettu, eli tietää mitä haluaa, ja on jo onnellinen omana itsenään. Suhde olisi kruunaus kaikelle :).
Näin minä tilanteessa etenin, tai asiat vaan menee omalla painollaan :).
Olemme olleet yhdessä nyt 15 vuotta. Itse ehdin elää yksin viitisen vuotta avioliittojen välillä. Minun mielestäni näitä asioita ei voi katsoa kalenterista.
yksi tärkeä syy miksi haluan olla juuri tämän miehen kanssa, on koska hän on "ihan erilainen kuin exä"...
että ei ole päässyt vielä henkisesti eroon entisestä kumppanista ja suojautuu aiemmilta kolhuilta uuden suhteen turvaan. Tämä on tosi yleinen lause etenkin niille jotka sarjaseurustelevat, eli siirtyvät nopeasti edellisen suhteen jälkeen toiseen suhteeseen. Uutta kumppania pidetään etenkin suhteen alussa lähes epärealistisen täydellisenä ja kuin korvauksena kaikesta aiemmin koetusta vääryydestä. Nopea siirtyminen uuteen suhteeseen on miehille tyypillisempää, sillä miehet usein käsittelevät parisuhteessaan ongelmia torjumalla ne ja pitämällä itsepintaisemmin kiinni omista vakiintuneista tavoistaan.
Ei ole reilua uutta kumppania kohtaan tulla vertailluksi toistuvasti entiseen, tapahtui se sitten hyvässä tai pahassa. Aluksi se voi olla imartelevaakin, mutta kun alkaa ymmärtää mitä sen kaiken takana piilee, niin hups huomaakin päätyneensä epäkypsään suhteeseen.
yksi tärkeä syy miksi haluan olla juuri tämän miehen kanssa, on koska hän on "ihan erilainen kuin exä"...
että ei ole päässyt vielä henkisesti eroon entisestä kumppanista ja suojautuu aiemmilta kolhuilta uuden suhteen turvaan. Tämä on tosi yleinen lause etenkin niille jotka sarjaseurustelevat, eli siirtyvät nopeasti edellisen suhteen jälkeen toiseen suhteeseen. Uutta kumppania pidetään etenkin suhteen alussa lähes epärealistisen täydellisenä ja kuin korvauksena kaikesta aiemmin koetusta vääryydestä. Nopea siirtyminen uuteen suhteeseen on miehille tyypillisempää, sillä miehet usein käsittelevät parisuhteessaan ongelmia torjumalla ne ja pitämällä itsepintaisemmin kiinni omista vakiintuneista tavoistaan. Ei ole reilua uutta kumppania kohtaan tulla vertailluksi toistuvasti entiseen, tapahtui se sitten hyvässä tai pahassa. Aluksi se voi olla imartelevaakin, mutta kun alkaa ymmärtää mitä sen kaiken takana piilee, niin hups huomaakin päätyneensä epäkypsään suhteeseen.
Luotan arvostelukykyysi. Onko sinulla neuvoja, kuinka saisin tämän uuden suhteen onnistumaan, mitkä on ne selvimmät sudenkuopat? Exästä olen mielestäni päässyt yli suhteellisen hyvin, en jatkuvasti tai joka asiassa vertaile kuitenkaan. Olemme nelikymppisiä, järkeviä, toisiamme arvostavia aikuisia, emme kumpikaan etsineet ketään eikä meillä ole suurempia odotuksia kuin että saisimme tapailuamme jatkaa hyvässä hengessä. Perheen perustamisesta tai yhdessä asumista emme suunnittele, meillä ei ole kiirettä mihinkään. Tuntuu pahalta, jos eroni suht läheinen ajankohta sotkee muuten hyvältä tuntuvan suhteen.
Miten ap:lla sujuu nyt? Minusta tuollainen rauhallinen seurustelumeininki on juuri oikea tapa aloittaa uusi suhde. Kun ei kiirehdi eikä ahnehdi, ehtii tehdä kaikkia osapuolia koskevia reiluja päätöksiä ilman oman navan sanelemaa pakkoa. Paljon huolestuneempi olisin esim. näiden miesten suhteista, jotka on aloitettu suunnilleen ennen kuin eropaperit on allekirjoitettu ja heti muutettu yhteen, laitettu lapsi alulle jne. Voihan tuollainen suhde kestää kauankin, mutta joku siinä suhteessa joustaa ja laittaa omia tarpeita syrjään eli hyväksi se ei välttämmättä ole pitkällä tähtäimellä. Siinä kun heijastellaan omia tarpeita toiseen ja muokataan niitä joko yhteistuumin tai väkisin samankaltaisiksi. Moni mies on todennut uudesta suhteestaan, ettei voi erota kun ei halua epäonnistua toista kertaa mutta että eihän tämä nyt ollut yhtään parempi kuin se ensimmäinen. Surullista.
Idioottimainen kysymys.
Vaikka seuraavana päivänä, jos rakastuu oikeasti.
Kyllä ne jotkut suhteet on ohi paljon ennen kuin erilleen muutetaan saati haetaan virallista eroa. Tällöin uusi suhde voi alkaa nopeastikin kun sattuu oikea ihminen kohdalle.
Minun elämäni rakkaussuhde alkoi noin vuosi ennen avioeroani. Kyllä, oli sivusuhde, oikeastaan aluksi vain seksisuhde. Vetovoima välillämme oli sanoinkuvaamaton ja on sitä seksissä edelleen. Monen vuoden jälkeen.
Joku taas aiemmin yksinkertaisti vähän asioita. Niin yksinkertaiset ihmiset tekevät. Eli jos heti on uusi suhde, "edellisen suhteen ongelmat on lakaistu maton alle". Jep jep jep.
Olin 15 vuoden suhteessa jossa käyty pariterapiat ja panostettu kyllä yhdellä sun toisella tavalla, ongelmista puhuttu monet kerrat. Mutta kun puoliso on väärä, se on väärä, ja suhde on väkinäistä vaikka mitä taikatemppuja koittaisi.
En tiedä olinko käsitellyt exäni sen kummemmin, rakastuimme tämän sivusuhdemiehen kanssa niin kertakaikkisen palavasti että kamppailin aikani itseni kanssa ja vuoden kaksoiselämän jälkeen tein päätöksen että eroan. Enkä ole päivääkään katunut eikä mikään entisen suhteen ongelma todellakaan ole siirtynyt nykyiseen suhteeseeni. Me vaan sovimme henkisesti ja fyysisesti erittäin hyvin yhteen.
Minusta on ihan typerää ohjeistaa että "kattele rauhassa" ym. Jos kohdalle tulee todella sopiva ihminen, kalenteriako siinä katsotaan ja todetaan että no, katsotaan parin vuoden päästä, nyt ei kyllä pysty!
itselläni ei ole edes mielessä uutta suhdetta rakennella...edellinen päättyi viime kesänä ja olin se lähtijä/jättäjä...kolmansia osapuolia ei ollut hommassa,mut miehen puolelta oli säätämistä naisten kanssa...sain vain selville ja siihen lopetin suhteen...
en tiedä mitään aikarajaa...eks miehellä noita naisia tuntuu menevän ja tulevan,onneksi ei lapselle niitä ole tullut esittelemään:D