Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allekirjoitatko väitteen, että kouluttamattomat eivät välitä ruoan eettisyydestä?

Vierailija
22.03.2011 |

Tässä lainaus uusimmasta City-lehdestä:

"Suuret ruokatalot keskittyvät jatkossakin valmistamaan entistä suurempia määriä ruokaa entistä halvemmalla. Suurin osa kuluttajista tekee loppujen lopuksi ostopäätöksensä hinnan mukaan.

Hieman kärjistäen ainoastaan yksin suurkaupungissa asuvat korkeakoulutetut ja hyvätuloiset ihmiset tuntuvatkin tekevän ostopäätöksensä eettisin perustein. Sama porukka arvostaa myös ruuan kotimaisuutta vähiten. Kouluttamattomat ja maalaiset näyttäisivätkin nielaisseet ruokateollisuuden propagandan kotimaisen ruuan ylivoimaisuudesta parhaiten."

Olen Tuomas Vimman kanssa asiasta täysin samaa mieltä!

t. Korkeasti koulutettu lapseton kaupunkilainen, joka suosii luomua

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse ostan kaiken sen mukaan minkä verran mulla on rahaa käytössä. Jos on köyhä ei ole varaa eettisiin hienouksiin kun kyse on ihan vaan hengissä pysymisen turvaamisesta.

Vierailija
2/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse ostan kaiken sen mukaan minkä verran mulla on rahaa käytössä. Jos on köyhä ei ole varaa eettisiin hienouksiin kun kyse on ihan vaan hengissä pysymisen turvaamisesta.

En toki tiedä tilannettasi, mutta minusta tuntuu että moni vetoaa rahaan siksi, että ei ole oikeasti valmis priorisoimaan eettisemmän ruoan puolesta. Kuitenkin käytetään huomattavia summia mm. lastenvaatteisiin, uusimpiin vaunuihin ja vempaimiin, autoon, kodin remonttiin ja sisustukseen yms. Ruoka ja sen eettisyys tulevat listassa viimeisenä, jos rahaa siihen edes muulta tuhlailulta jää...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai edes kotimaisen luomun? Oletko nähnyt miten ihanasti kotimainen luomunauta nauttii 30 asteen pakkasella pihatossa tallustelusta? Miten naapurin luomuviljapelto kasvaa rikkaruohoa niin että naapuri joutuu myrkyttämään enemmän omaansa ei luomupeltoa?

Vierailija
4/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku nauraen kysyi, että oikeestiko joku pelkää tuon japani säteilyjätteen tulevan tänne Suomeenkin.

En tiedä kouluttamattomuutta vai mikä, joka ei tajua, että yhtä pientä palloa me tässä asustetaan, kyllä toi törky tännekin päätyy. Ja vaikkei päätyisikään, onhan se suuri katastrofi japanilaisille. Eli ei mitään syytä olla huolestumatta.

Vierailija
5/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulupohjalla mennään, ostan lähinnä luomua sekä lähiruokaa. Emme käytä eineksiä kuin satunnaisesti, kasviksia ja aitoja elintarvikkeita syömme runsaasti.

Vierailija
6/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sä sitten oot niin köyhä, ettei oo varaa kun makaronipussiin MUTTA aika monella pienituloisella näkyy olevan varaa röökiin ja kaljakeissiin... Nää on valintoja.

Vierailija
7/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kotimaisuus ja eettisyys ovat hänen mielestään toistensa vastakohtia?

Erittäin olennainen osa eettisyyttä on paitsi luomun, myös lähituotannon suosiminen. Joku chileläiset luomuomena tai meksikolainen Reilun Kaupan hunaja ovat naurettavuuden huippuja!

Kotimaisuus ei tietenkään sinänsä takaa eettisyyttä. Osataan se tehotuotanto täälläkin. Mutta sentään jotain järkeä kotimaisuuden suosimisessa on verrattuna ruoan raahaamiseen tänne maapallon toiselta puolelta.

t. keskinkertaisesti koulutettu, keskisuuressa kaupungissa asuva perheenäiti

Vierailija
8/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et selvästikään tunne tiukilla olevia ihmisiä.

En toki tiedä tilannettasi, mutta minusta tuntuu että moni vetoaa rahaan siksi, että ei ole oikeasti valmis priorisoimaan eettisemmän ruoan puolesta. Kuitenkin käytetään huomattavia summia mm. lastenvaatteisiin, uusimpiin vaunuihin ja vempaimiin, autoon, kodin remonttiin ja sisustukseen yms. Ruoka ja sen eettisyys tulevat listassa viimeisenä, jos rahaa siihen edes muulta tuhlailulta jää...

ap

Vierailija
9/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. eliitti haluaa aina erottua, joten se omaksuu uudet tavat aina ensimmäisenä.

Tällä hetkellä eliitti syö taas voita.

Ennen vanhaan voita söi herrasväki, sitten herrasväki söi margariinia, rahvas voita, nyt taas rahvas margariinia ja "valistunut" herrasväki voita.

Vierailija
10/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huom. olemme ostaneet kaiken käytettyinä (vaunut, pinnasängyt, juniorisängyt ja pääsääntöisesti myös vaatteet). Ja nimenomaan rahan takia. Tottahan toki ostaisin ne 800e vaunut jos olisi rahaa, mutta nyt jouduttiin tyytymään satasen maksaneisiin (tosin hyväkuntoisiin) vaunuihin, jotka luultavasti saisivat av-mammat haukkomaan henkeä kun eivät ole mitkään merkkivaunut.

Vierailija
11/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostus ruokaan ja sen alkuperään ei ole koulutuskysymys. Ja sekä kaupungissa (Helsingissä) että maalla olen tavannut yhtä kirjavia ruoka-asenteita ja -tottumuksia.

Vimman teksti on pintapuolista ajattelua. Tai ei edes ajattelua, vaan tietämättömyyteen tai paneutumattomuuteen perustuvaa asenteellisuutta. Tai provokatiivista keskustelun lietsontaa.

Vierailija
12/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuotantoeläinten hyvinvointi, ei ihmisten työolot tai muut.

Vierailija
13/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toteuttaa avautumisen tarvettaan. Hoh hoijaa.

Vierailija
14/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutus, korkeakaan, ei todellakaan takaa sitä että ihmistä kiinnostaisi ruuan eettisyys.

Kouluttamattomia en niin paljon tunne.

Vierailija
15/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tämänhetkisessä ruokamuutoksen eturintamassa ovat ruoan harrastajat, joita on varmasti ihan kaikilla koulutusasteilla ja kaikissa palkkaluokissa. Myös koulutettujen joukossa on niitä, joita ei yksinkertaisesti kiinnosta, ja jotka vetelevät e-koodia naamaan sen, minkä ehtivät. On suhteellisen elitististä tehdä tästä koulutuskysymys, kun sama tieto on kuitenkin nykypäivänä kaikkien saatavilla. Ne, joita kiinnostaa, etsivät tietoa, eikä se riipu koulutuksesta lainkaan.

Vierailija
16/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomu-eettis-lähi-puhtaus-mekassa Helsingissä eli luomuruokakaupassa. Mikä mieletön puhallus; raparperimehu 8e, vehnälimppu 6e, käsittelemätöntä maitoa jota sai kaksikertaa kallimman litrahinnan jos osti lasipullossa.

Ihmisillä on liikaa aikaa ja vaihtoehtoja ja halu erottautua.

Suuri osa maailman ihmisistä näkee nälkää ja täällä länsimaissa me taistellaan ylipainoa vastaan ja maksetaan mielettömiä ylihintoja "eettisistä" lentotomaateista ja ollaan niin hiivatin tiedostavia kuluttajia että.

t. maisteriäiti espoosta

Vierailija
17/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku nauraen kysyi, että oikeestiko joku pelkää tuon japani säteilyjätteen tulevan tänne Suomeenkin.

En tiedä kouluttamattomuutta vai mikä, joka ei tajua, että yhtä pientä palloa me tässä asustetaan, kyllä toi törky tännekin päätyy. Ja vaikkei päätyisikään, onhan se suuri katastrofi japanilaisille. Eli ei mitään syytä olla huolestumatta.

nauran. Perustelu: säteilyn määrä, jos sitä tänne jotain kautta päätyy on niin mitättömän pieni vaikka yhden röntgenkuvan ottoon ettei sitä kannattaisi edes mainita.

Silti siitä revitään suuria otsikoita ja keskustelupalstoilla ihmiset (samat ääliöt jotka tappelivat kun possunuhaan haettiin piikkiä?) ovat NIIN tiedostavia ja NIIN huolissaan.

Vierailija
18/18 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vain peruskoulu takana (toki ammattkouluja olen koettanut käydä, mutta en ole valmistunut syystä tai toisesta ja niitä on tässä turha selitellä).

Mutta niin. Meillä kaupasta ostetaan oikeastaan vain kulutustuotteita, ruokaa harvemmin. On tuota omaa maata sen verran paljon että saamme (yleensä) syödä koko vuoden oman maan antimia. Meillä on myös kanoja, lampaita ja yleensä keväästä otetaan pari possuakin kasvamaan tänne.

Mies sekä minä metsästämme ja kalastamme.

Maito ollaan ostettu suoraan naapurilta.

Jos on ollut sen verran köyhä sato, että ollaan jouduttu kaupasta kasviksia ostamaan niin ostetaan lähiruokaa.

Kahvia meistä kumpikaan ei juo ja harvemmin mitään hedelmiä täällä on, minä olisin ainoa joka niitä syö, enkä viitsi vain itseni takia niitä ostaa.

Voin vaikka lyödä vetoa että meillä on eettisempää ruokaa kuin pääkaupunkiseudun akateemisilla.

Eräs tuttuni sitä sanoikin että ei sitä oikeasti tiedä mistä ne luomukauppojen ruoat on oikeasti peräisin.