Kokemuksia niskan retkahdusvammasta/kaularangan nyrjähdyksestä?
Jep, teen vaikka 1000 aloitusta jos tarpeen, ei ole pienintäkään mielenkiintoa nostaa aiempaa aloitusta jossa heiluu joku heikkomielinen laitostapaus.
Eli jos tähän saisi niitä kokemuksia, mistä vammasi tuli, miten oireili, kauanko kesti toipuminen ja tarvitsitko jotain muutakin apua kuin lihasrelaksanttitabuja tms?
Kommentit (17)
kaularangan piiskaniskuvamma eli niskan retkahdusvamma eli whiplash-vamma
Jollei murtumaa tai hermovammaa ole, niin pari kertaa kiropraktikolla, niin niska on parantunut. Valitse pätevä.
http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi
Yleensä kovan voiman vaikutuksesta vain fasettinivelet menevät väärään asentoon, jolloin lihakset menevät väärään asentoon ja lopputuloksena on erittäin kipeä yläkroppa.
Tätähän tapahtuu kaikissa moottoriurheiluvammoissa.
Lääkärisi ei tosin tätä sinulle ehdota.
Kyse on ammattiylpeydestä. Kun onhan se noloa, että 10 vuotta lääkäriksi opiskellut ei saa potilasta terveeksi, mutta kiropraktikko saa.
Olen saanut parikin kertaa niskaan vamman, joka johtuu äkkijarrutuksen piiskaliikkeestä.
Minulla on sellainen superlon-täytteinen niskatuki, saa ostaa mm. hyvin varustelluista Instrumentariumin liikkeistä (ei kuulu kaikkien varusteluun, kannattaa soittaa ja kysyä, onko heillä sellaista), maksaa muutaman kympin. Ihan loistovaruste, pitää niskan paikoillaan ja antaa lihaksille mahdollisuuden rentoutua. Olen pitänyt tukea myös nukkuessa.
Relaksantteja en ole käyttänyt ollenkaan, 600 mg ibuprofeenia kylläkin muutaman päivän kuurin.
Unohda tuo "keuhkoamiseni", se ke(i)lle se on osoitettu tietää kyllä sen, eri asia sitten osaavatko pitää päänsä kiinni ;)
Kerrotko vielä mitä oireita sulla tuli tuon retkahduksen vuoksi?
ap
Olen saanut parikin kertaa niskaan vamman, joka johtuu äkkijarrutuksen piiskaliikkeestä.
Minulla on sellainen superlon-täytteinen niskatuki, saa ostaa mm. hyvin varustelluista Instrumentariumin liikkeistä (ei kuulu kaikkien varusteluun, kannattaa soittaa ja kysyä, onko heillä sellaista), maksaa muutaman kympin. Ihan loistovaruste, pitää niskan paikoillaan ja antaa lihaksille mahdollisuuden rentoutua. Olen pitänyt tukea myös nukkuessa.
Relaksantteja en ole käyttänyt ollenkaan, 600 mg ibuprofeenia kylläkin muutaman päivän kuurin.
söin jotain "mömmöä" viikon ajan ja sain sairaalasta tuollaisen niskatuen lainaksi (kannattaa kysyä tk:sta esimerkiksi). Kävin sitten fysioterapiassa, tuli kauhea "lihasjumi" sitten, ilmeisesti tuosta retkahduksesta johtuen. Eipä ole sitten mitään ongelmia ollut.
Ei voinut päätä liikuttaa juuri lainkaan.
Tuki helpotti oloa melkein välittömästi, toki sekin rajaa hiukan pään liikuttamista, mutta ainakaan ei enää satu!
Pidin tukea hiukan toista viikkoa.
-2-
Piiskanisku vamma peräänajossa.Kesti viikkoja mut eihän siihen auta lääkitys.Itseasiassa liika särkylääke voi pitkittää vaivaa koska siinä voi vahinnossa vahingoittaa niskaa koko ajan lisää ja ympäröivät lihakset auttaa ja tukee vammautunutta kohtaa,kipu säteili sormiin asti.Toisella kerralla kaaduin ja sitä seuraavana yönä tunsin kun rusahti.Ainoa minua auttanut keino oli niskatuki,sellainen joka pitää pään pystyssä leuanalta.Sillain hartia yms.lihakset voi levätä ja vammautunut kohta pääsee paraneen.
Oliko teillä, tai jollain muulla, oireena pään kannattomuutta? tarkoitan että pystyssä ollessa pää kyllä "pysyi pystyssä" ja asennossaan mutta makuuasennosta et saanut päätäsi nostettua tyynyltä?
Se on mulla nyt se "suurin" huolenaihe tässä, kestänyt nyt 2vrk ajan..
ap
pystyssä ollessa pää kyllä "pysyi pystyssä" ja asennossaan mutta makuuasennosta et saanut päätäsi nostettua tyynyltä?
Tulihan se sieltä! =D
Oliko teillä, tai jollain muulla, oireena pään kannattomuutta? tarkoitan että pystyssä ollessa pää kyllä "pysyi pystyssä" ja asennossaan mutta makuuasennosta et saanut päätäsi nostettua tyynyltä? Se on mulla nyt se "suurin" huolenaihe tässä, kestänyt nyt 2vrk ajan.. ap
maailmasta, jos sen väkisin silti nostaa. Sivuttain nousten onnistui, muttei suoraan selältään.
-2-
Vanha ketju, mutta whiplash tullut 4 vuotta sitten peräänajossa.
Ensimmäiset 3kk meni nukkuessa, koska kivut niin suuria ja ei ollut oikeanlaista lääkitystä. Pehmeää niskatukea käytin (sisälsi styrox-palloja), koska mikään kova ei sopinut eikä niskaa voitu oikein tunnustellakaan, kun niin kipeä. En muista lääkityksistä tarkemmin, mutta jossain vaiheessa kuvioon tullut Lyrica auttoi pahimpaan kipuun, mutta sivuvaikutus siitä oli niin suuri, että päätin lopettaa.
Nyt siis 4 vuotta myöhemmin kärsin edelleen kovista päivittäisistä niskakivuista (niska ärtyy kaikesta tekemisestä, jopa nukkumisesta). Niskan lihaksia on fysioterapiassa vahvistettu ja kotioloissakin treenattu, ovat vahvistuneetkin onnettomuuden jälkeisistä viikoista. Päällä jatkuva lääkitys, käytössä Gabapentin ja Panacod, jotka auttavat pahimpaan, mutta eivät suinkaan vie kipuja pois. Kokeiltu lääkärien mukaan kaikki mahdolliset lääkkeet, joista mikään ei ole sopinut. Niskan vammasta aiheutuu puutumisia kaikkialle kehoon sekä sähköiskumaisia tuntemuksia selkään (pitkiin lihaksiin), pahimmillaan kipu nousee päähän ja aiheuttaa "migreenimäisiä" kohtauksia.
Itselläni käytössä Tokmannilta saatava hevosillekin tarkoitettu Magic Ice - linimentti, mikä on ainoa tökötti mikä edes hetkellisesti helpottaa. Kivunhoidollisestikin kaikkea on kokeiltu eikä mistään ole ollut oikein hyötyä.
Aikaisemmin aktiivinen liikkuja on vuosien saatossa joutunut toteamaan, että toimintakyky on rajoittunut huomattavasti aiemmasta ja yritänkin välttää kaikkea raskasta (ja jopa vähemmänkin raskasta), jotten itse provosoisi niskaa.
Ylitin tietä pyörällä ja kääntyvä auto ajoi päälleni. Lensin tuulilasiin ja siitä pyörien asfalttiin. Vammamekanismi ei ihan selvillä...enemmän ehkä sivusuuntainen niskanretkahdusvamma.
Mangeetit ja tt-kuvat otettu ja ne kunnossa. Sain reilun aivotärähdyksen ja alussa oli aivotoimintaan liittyviä ongelmia. Alussa oli epämääräisiä silmäntaustan, korvan ja poskiontelon kipuja. Silmä tai luomi kramppaili. Silmissä tuntui olevan vikaa, en osannut sanoa mitä. Ydinjatkoksen ärsytyksestä johtuen, en pystynyt seuraamaan esim kynää vaan silmät palautui aina keskelle. Siitä tuli huimaavaa oloa ja bussilla matkustaminen oli sietämätöntä. Alun tällikivun jälkeen lukkoili ensin kaularanka ja sen rauhoituttua alkoi rintarangan lukot. Näitä kesti n. 2 viikkoa. Tämän jälkeen järkyttävä lihasspasmi koko rangassa...pystyin kävelemään ja makaamaan vasemmalla kyljellä. Vaivuin unettomuuteen ja asioiden hoito vaikeutui. Kauluria en voinut käyttää kun oikean hartian iho oli hetkistynyt. TNS ei auttanut. Sauvakävely pahensi tilanteen niin että palautumiseen meni viikko. Fysioterpian stabiloivat ja liikkuvuusharkoitteet sopi kaulrangalle ja rintarangalle. Mitään venytyksiä en pystynyt tekemään, ne mm. lisäsivät silmän kramppeja. Venyvyyttä lihaksiin hain liikkuvuusliikkeiden avulla ja pilatestyyppisillä harjotteilla mm. omaa hengitystä hyödyntäen.
Kahden kuukauden jälkeen oli unilääkkeet kunnossa ja sopivat liharentouttajat. Pystyin aloittamaan fysioterapia harjoitteet (mitään käsittelyä ei sietänyt), kävelyn tai lämminaltaalla allaskävelyn. Kolmen kuukauden kohdalla harjoitteet jo haastavampia ja töihinpaluu osa-aikaisesti.
Mites kävi? Löytykö kuvista mitään ?
Minullakin tuli tuo retkahdus vamma parikymmentä vuotta sitten. Mikään sillonen hoito ei auttanut. Ei myöskään botuliinipiikit..Nykyään siis kuljen pää vinossa.
Hei kenokaula,
Voisit kokeilla energiahoitoa. Niillä on on saatu apua vanhoihinkin vammoihin.
Ajattelin itse kokeilla myt myös naprapatilla käyntiä. Onko kokemuksia?
Sekä Scenar hoitoa, onko siitä kokemuksia?
Kovakantinen kirja/ pieni kirjapino alaselän alle ja selinmakuulle, niin alkaa se selkäjännitys laueta. Jos on selkäytimen kanssa ongelmia niin kannattaa kokeilla varovaisesti
Itselleni tuli äkkijarrutuksen seurauksena. Viikon pää aivan tolkuttoman kipeä ja nyt lihakset vielä toista viikkoa hellänä. Ei kuvattu, en tiedä miksi.
mä sain retkahdusvamman 6vo sitten kun auto ajoi parkkipaikalta suoraan mun eteen poikittain, olin moottoripyörällä liikenteessä. Sain kyllä äkkijarrutuksella pyörän pysähtymään, mut auton kääntyessä se tuuppas eturenkaaseen ja pyörä linkkuun/jouduin kaataan pyörän kun lähti kaatumaan niin 50kg kuski ei enään 250kg pysty pitään pystyssä kun on tietyn pisteen yli menny.
Mulla kuvattiin rtg-kuva seuraavana päivänä, ei murtumia. Nyt olen syönyt6vko Tramal-kipulääkettä 200mg/päivä ja yöksi 100mg, Burana 800 2kpl päivässä ja Norflexin aamulla ja illalla. Tramal määrätty niveliin ja syönyt sitä jo 13v, mutta pienemmällä annostuksella.
Kipua on edelleen, heijastuu oikeaan käteen. Menee tunnottomaksi välillä ja joudun tuolla tien päällä pysähtelemään ja heilutteleen kättä, ajaessa kun ei voi kaasukahvasta irrottaa,vauhti putoo jo muutamassa sek. niin paljon, et jäis tien tukoksi.
Viime viikolla kävin ortopedillä,,yksityisellä ja epäile pahaa retkahdusta, jopa murtumaa joka näkyy magneetissa. Ensi viikolla mageettikuvaan, kunhan vak.yhtiöltä saan luvan mennä. Kaikki kulut mennyt vastapuolen vakuutukseen.
Kipua ja särkyä on joka päivä, eikä pää käänny kunnolla. Ton kipulääkemäärän jälkeen saan pääni kääntyyn, mutta kivuton se ei lääkkeistä huolimatta ole.
Hyvää linimenttiä löysin Tokmannilta (Tampereen lähellä Kylmäkoskella) siellä myydään hevoslinimenttejä ja hevosen lihaskipuun tarkoitettu turkoosin värinen linimentti sopii myös ihmisen käyttöön,on tehokkaampaa kun IcePower (joka n.15€/150ml) tämä linimentti maksaa n. 8€/litra ja auttaa kohtuu hyvin.Suosittelen muihinkin lihasvammoihin. Halpaa ja yllättävän tehokasta.
Nyt sit ensi viikolla magneettikuvaan ja saa nähdä löytyykö sieltä syy tähän kovaan kipuun mitä vasemmalla puolella niskaa on. Myös välillä huimaa ja sormet pistelee. Ensi viikolla viisaampi.