Te kaikki joilla on siistiä kotona, vinkkejä kiitos!!
Miten te joilla on aina siistiä kotona pystytte siihen? Vaikka kuinka yritän aina siivoa niin kuitenkin meillä on jatkuva kaaos... masentavaa... Voisko joku laittaa vähän vinkkejä millä onnistuis pitää siistiä kotona?
Kiitos jo nyt vastauksista!!!
Kommentit (22)
Olen jo vuoden ajan lukenut täältä jokaikisen siisteysketjun voidakseni imeä itseeni neuvoja, mutta silti ei vain onnistu.
Anoppi tuli juuri käymään ja mies oli imuroinut, minä puunannut keittiön ja laittanut tiskikoneen päälle. Mutta sitten aloin leipoa anopille pullaa, ja tiskiä kertyi tiskialtaaseen, ja lopputuloksena anoppi puunasi koko keittiön, pesi jääkaapin ja imuroi... Eikä kukaan ikinä tajua, miksi narskuttelin hampaitani ja olin oikeasti tosi vihainen!
No, tällaisia neuvoja ainakin saat:
- vähennä tavaran määrää
- keksi jokaiselle tavaralle paikka
- heitä pois joka päivä ainakin yksi esine tai laita se kirpparille myyntiin tai vie kierrätykseen
- siivoa joka päivä sen verran, että talo pysyy siistinä
Ja sitten omat kokemukseni. En vain ehdi tuota kaikkea. Sotkua tulee koko ajan enkä voi koko päivää juosta imuri kädessä tai kaiken aikaa puunata sitä tiskipöytää. Teen viisi ateriaa päivässä, joten tiskiä ja murusia löytyy, ja pahimmillaan olen imuroinutkin viisi kertaa päivässä. Meillä vain on silti kaaos.
Olen vakaasti päättänyt, että kun syksyllä palaan töihin, meille tulee siivooja ainakin kaksi kertaa kuussa. En vain OSAA pitää paikkoja siistinä, kun en koko ajan halua olla puunaamassa paikkoja. :(
ongelmana on lasten tavarat pitkin taloa, ni opettaa lapsille että siisti koti on ihana paikka. Meillä ei meinannu lapset oppia, mutta keksin sen että aina ku oma huone pysyy kuukauden siistinä, ni saa 20e. Onpahan vaan siistiä sen jälkeen ollut.
tavaroiden järjestelyä ku imurointia. Tavarat järjestyksessä tekee paljo isomman vaikutuksen näöllisesti mitä imurointi.
Ja aina on sen näköistä, että ei hävetä jos tulee yllätysvieraita.
tv-shopista se swevel sweper vai mikä lie!:D Sillä on helppo pikasesti murusia imuroida.
se että kaikelle tavaralle järjestettiin oma paikkansa ja säilytystilojen määrää lisättiin.
Kun kaikelle on oma paikkansa ja tilaa kaapeissa ym on tarpeeksi niin tavarat menee vähän kuin huomaamatta omille paikoilleen, eikä jää lojumaan.
Ja ylimääräisen tavaran karsiminen auttoi myös.
olen vihdoin oppinut pitämään kodin koko ajan siistinä! Eli tiskaan heti aterian jälkeen, korjaan ylimääräiset tavarat paikoilleen ohi mennessäni, imuroin tarvittaessa. Vauvallekin jo opetan siivoamista, eli lelut kerätään laatikkoon aina, kun siirrytään leikkimatolta muihin puuhiin. Jos päivän jäljiltä on jotain sotkua, illalla ennen nukkumaanmenoa vielä pikasiivous. Ei se oikeasti vie juurikaan aikaa kun vaan jaksaa pitää rutiineja yllä.
ja kulje rätti kädessä kaiket päivät!
Ja kiva kuulla että en ole ainoa jolla koti ei pysy siistinä. Muuten kiva idea toi että antaa lapsille rahaa mutta kun ne on vasta 1v ja 2,5v, täytyy muistaa toi vinkki sitten kun ne kasvaa. Nyt on sit vielä se että koirilta lähtee talvi turkki eli jos aamulla imuroi niin parin tunnin päästä on taas musta kokolattia matto. Kiitos vinkeistä!
mä k o e t a n muistaa äitini neuvon "vie mennessäs tuo tullessas". Vielä kun saisin miehenkin huomaamaan ko asiat mitä pitäis tuoda/viedä, olisi täällä siistimpää... tavarat vähemmäksi, ne tavarat aina oikealla paikalla, ja jos näkee kasan tai roskan tai likaisen vaatteen - samantien käteen ja vie oikealle paikalle. Näin imetyshuuruisen päällä tosin se alkuperäinen asia tahtoo unohtua, eli turhia askeleita päivän aikana ottaa noin miljoonan =)
muuten vielä, että tavaroille kannattais löytää paikat jostain kaappien sisältä tai muualta mistä ne ei hypi silmille. On tosi siistin näköstä ku ei oo kaikki esillä. Ite en suosi ollenkaan mitään hyllyjä tms, koska ne tavarat kuitenki sielläki on silmillä. Piiloon kaappeihin kaikki ni kyllä on siistimmän näköstä ihan kunnon siivoustenki jälkeen. Ts. jos tavarat on näkyvillä vaikkakin järjestyksessä, se ei ole yhtä siistin näköstä ku jos ne ois piilossa ovien takana.
ja kulje rätti kädessä kaiket päivät!
Äläkä tee lapsia...
Meillä oli AINA siistiä kun asuttiin kaksin ja vielä kun oli vain yksi lapsi, mutta kun toinen lapsi tuli niin eipä ole enää siistiä.
Tai on muiden mielestä mutta mun mielestä meillä on sotkuista.
Pitää myös oppia sietämään sotkua, nytkin on sohvasta selkänoja tyynyt pitkin lattiaa kun lapsi kipeenä ja leluja siellä täällä, keittiön pöydällä tavaraa...
Ennen olisin siivonnut heti mutta nyt siivoan kun huvittaa en jaksa stressata nimittäin sairastuin masennukseen ja tajusin että ei sillä niin väliä jos koko aikaa ei ole niin siistiä...
Mutta tosiaan koko ajan saa siivota jos haluaa että lapsiperheessä näyttäisi siistiltä.
Siihen se sääntö, että heität turhat tavarat surutta pois. Liian paljon jää nurkkiin sellaista tavaraa mitä ei tarvita ollenkaan.
Sitten se, että kaikille tavaroille paikka. Ja että ne tavarat laitetaan heti paikoilleen käyttämisen jälkeen.
Ja sitä minä en ymmärrä että miten ihmiset saavat keittiön hirveään kuntoon ruokaa laittaessa. Yksi homma on se, että kun kuoritaan vihanneksia, juureksia yms. ne voidaan kuoria jo suoraan roskiksen yllä. Itselläni on "jätekippo" mihin laitan kaikki ruoanlaiton aikana tulevat roskat.
Toinen perussääntö on se että jokaisen työvaiheen jälkeen siivotaan ne turhat tavarat pois tieltä. Jos siihen kuuluu tiskaaminen niin sekin tehdään.
Ruokaa laittaessa kuitenkin pitää olla puhtaat alustat että ruokakin olisi puhdasta.
Itselläni perussääntönä kodin siistinä pitämiseen on se, että jos johonkin kaatuu jotain/tulee murusia niin ne siivotaan mahd. nopeasti pois. Muuten lika pinttyy ja roskat leviää. Lisäksi se, että olen ottanut yhden päivän viikosta milloin on se siivouspäivä ja silloin siivotaan.
Pitkin viikkoa toki imuroin jne. mutta pölyt yms pyyhin kerran viikossa. Lattiat pesen kerran kuussa.
Ja en todellakaan ole mikään siivoushullu, itselläni meni paikkojen siivossa pitämiseen useampi vuosi ja vieläkin voi tavata vaatevuoren minun puolelta sängyn vierestä.
ettei ylipäätään haali kotiin liikaa tavaraa, tavaramäärä on myös hyvä suhteuttaa kodin kokoon. Kun tavaramäärä on järkevä ja hallinnassa, ja jokaiselle tavaralle on oma paikkansa, ei koti pääse koskaan sekaiseksi. Ja tuossapa tulikin toinen pointti, että jokainen tavara aina käytön jälkeen omalle paikalleen, niin järjestys pysyy hyvänä. Meillä lapset on oppineet tuon alusta asti, ja nyt teineinäkin osaavat pitää paikat siistinä.
Me ollaan muuttamassa kesällä 50 neliötä pienempään asuntoon, me mietitään nyt jo että mitkä kalusteet pannaan pois ja mitkä pidetään tai tarvitaanko jotain uutta tilalle.
(sen voi ja kannattaa tehdä pidemmällä aikavälillä) siis että jokaiselle tavaralle, klemmareista ja vaatteiden varanapeista lähtien, keksitään järkevä säilytyspaikka. Mietit kuinka usein niitä tarvitaan, ja mitä useammin, sitä järkevämmälle korkeudelle keksit sen säilytyspaikan (ettei tarvi tikkaita hakea joka kerta päästäkseen niihin käsiksi). Ja nämä harvoin tarvittavat sitten säilöt vaikkapa kaappien päälle säilytyslaatikoihin, ylähyllyihin ym.
Ja KARSIT tavaraa pois, paljon. Ei tarvitse kymmentä kattilaa, ei edes viittä (ellei ole jokin allergiaperhe joille jokaiselle eri ruoat), ei tarvitse neljää juustohöylää, ei tarvitse viisiä lenkkareita per muksu, eikä kahtakymmentä t-paitaa. Turhaa on myöskin säilyttää tavaroita, joita on jo kymmenen vuotta ajatellut "tarvitsevansa sitten joskus". Jos tavara on kohtuullisen helppo hankkia uudestaan, JOS sellaista oikeasti joskus sitten tarvitsisikin, (mutta ei nyt keksi heti mitään milloin sitä muka tarvitsisi) niin laita kiertoon/roskiin.
Ja sitten vaan uutterasti harjoitat ja laitat perheenjäsenesi harjoittamaan sitä, että kaikki tavarat aina käytön jälkeen, tai viimeistään JOKA ILTA niille omille paikoilleen.
Meillä jo 2-vuotias esim. laittaa joka kerran riisuutuessaan haalarinsa naulaakkoon ja pipon ja kaulurin koriin (asennettiin naulakko ja kori sille korkeudelle, että ylettyy itse) koskaan ei ole meillä vaatteita lattialla. (Pitkää pinnaa ja vierestä vahtimista tämä kyllä lasten kanssa saattaa kysyä, mutta ennenpitkää tulosta tulee, kun vaan on joka hemmetin kerta johdonmukainen ja seuraa että käskyä noudatetaan)
Joka ilta lasten pitää siivota lelut omille paikoilleen huoneissaan (kaikelle tavaralle korit ja omat paikat, ja lelumäärää karsitaan vähän väliä, rikkinäiset heti roskiin eikä uusia ostetakaan kuin synttäreinä ja nimppareina ja jouluna, sekä puolet leluista säilytetään häkkivarastossa ja välillä vaihdetaan)
Kun itse laitan ruokaa, siivoan heti tai jo siinä ruoanlaiton aikana tiskiä pois. Eli kun olen pilkkonut sipulin, laitan leikkuulaudan tiskikoneeseen (siis ellei ole muuta pilkottavaa) ja kuorimajätteet heti kuorimisen jälkeen bioroskikseen ja valmistukseen käytetyt astiat heti tiskikoneeseen. Ne kipot jää tiskialtaaseen, jotka ei mahdu tiskikoneeseen tai ei kestä pesua siellä, ja joka ilta tiskaan nämä käsin. Ei niitä hirveästi kerry, tiskaus vie ehkä 10 min joka ilta pöytien pyyhkimisineen. Ne iltaa odottavat tiskitkin pinoan nätisti lavuaariin, ja pyyhin tason, joten ei näytä sotkuiselta.
Olen tehnyt itselleni rutiineita, esim. joka aamu laitan koneellisen pyykkiä pyörimään, ja aamulla telkkaria katsellessani raahaan kuivaustelineen töllön eteen ja viikkaan kuivuneet vaatteet pinoihin ja vien suoraan kaappeihin.
Ja vien aina jotain mennessäni ja tuon tullessani, esim. kun vein vaikkapa pinon pienemmän huoneeseen kuuluvia vaatteita kaappiin, otin samalla toiseen käteen yhden lelun, joka oli olohuoneessa (eikä sillä silloin leikitty) ja vein sen mennessäni sinne huoneeseen omalle paikalleen. Ja jos huomaan siellä huoneessa esim. roskan tms. niin otan sen huoneesta poistuessani ja vien sen roskiin mennessäni takaisin kuivaustelineelle.
Pedit petaan joka aamu.
Iltaisin ennen nukkumaanmenoa siis lapset siivoavat lelunsa paikalleen, itse vien (jos jotain on unohtunut) tavaroita/lehtiä/kaukosäätimiä omille paikoilleen, laitan sohvatyynyt ja viltit tms. suoraan ja teen iltatiskauksen ja pöytien pyyhkimisen (jos on jotain murusia jäänyt, yleensä ne kyllä siis pyyhitään heti ruokailun jälkeen) ja näin siis herätään joka aamu siistiin kotiin.
OIKEASTI, kun niille tavaroille on mietitty ja tehty oikea säilytyspaikka, ja mietitty MITÄ tavaraa OIKEASTI tarvitaan ja turhat heitetty pois, ja sen jälkeen vähän kiinnitetään huomiota ettei alunperinkään tuoda kotiin mitään mitä ei oikeasti tarvita (esim. jotain ilmaista messusälää tms.) niin sen urakan jälkeen se päivittäin tehty tavaroiden oikeille paikoille vienti ei ole enää temppu eikä mikään. Sujuu vähän ajan päästä kuin itsestään.
Ja siivous on siitä ihana homma, että mitä enemmän siivoaa, ja näkee sen tuloksen, se kannustaa yhä enemmän siivoamaan ja pitämään rutiineista kiinni. Silloin ne ei enää edes tunnu ikäviltä velvollisuuksilta, vaan niistä jopa nauttii, kun nauttii siitä siististä huushollista ja siitä, ettei tarvi stressata jos joku tulee yllärikyläilemään :)
Mutta tosiaan koko ajan saa siivota jos haluaa että lapsiperheessä näyttäisi siistiltä.
Meille tuli kerralla kaksoset ja kolmas oli koliikkivauva/vaativa taapero ja tadaaa meillä oli siltikin siistiä. Kaksosten aikana koin synnytyksenjälkeisen masennuksen ja silloin meillä mies siivosi.
Kolmonen kun syntyi niin jaksoin hyvin siivota ja siihen ei mennyt koko päivää vaan ehkä tunti (yhteensä) päivässä.
Hei yksi neuvo ap: Sano sille miehellesi että osallistuu tavaroiden pois heittämiseen. Miehet on parempia siinä kun niille ei tule johonkin vauvalehteen vuodelta -95 mitään tunnesidettä..
Tää ei oo vitsi enkä halua ärsyttää, niin se vaan menee. Itse noudatan ohjetta enimmäkseen, 1-2 päivänä viikossa avaan koneen, ja sittenhän koneella tuleekin käytyä jatkuvasti joka käänteessä "pyörähtämässä", mutta niistä kertyy päivän mittaan paljon menetettyä aikaa. Nytkin pyykit varttuu koneessa ja keittiönlattia pesua, vauvakin nukkuu joten hyvin olisi aikaa mutta...
viestejä, joten varmasti samoja vinkkejä tulee, kun muilla. Mutta tuo on ensinnäkin kaikista haastavin ikä, kun lapsi on 1v.. Musta tuntui itsestä silloin, että mikään paikka ei pysynyt järjestyksessä. Mä tein sellasen tempun, että laitoin keittiön oveen hakasen, niin nuorimmainen ei sinne päässyt, samoin vessan oveen. Oli edes muutama paikka, mitkä oli siistejä! ;)
Mä oon itse yrittänyt niin, että aina kun posti tulee, niin heti ylimääräiset lehdet, mainokset ym. laitetaan saman tien niille tarkoitettuun paikkaan. Meillä on lehdille oma laatikkonsa ja kun se täyttyy, niin tyhjennetään. On suht hyvin toiminutkin. Sekin tekee jo paljon, kun ei ole sellaisia kauheita lehtikasoja joka puolella. Luettaville lehdille on taas oma kori, josta ne on helposti saatavilla.
Keittiön kaapeissa on jokaisella astialla oma paikkansa. Se helpottaa ja nopeuttaa astianpesukoneen tyhjäämistä. Muovipurkkien kannet mulla on monitoimikorissa, pysyvät paljon siistimmin, etteivät loju joka puolella. Mä oon laittanu kaikki kuivat aineet omiin purkkeihin, niin ne on sitten helppo täyttää, kun edellinen loppuu eikä tartte kaapeissa seisottaa sellaisia pussinjämiä.
Olkkarissa on vähän tasoja, että sinne ei voi kertyä kasoja ja siellä on sellainen kori, mihin voi laittaa ne luettavat lehdet. Kirjastonkirjoille, kun meillä ahkerasti siellä käydään, niin on iso kori, jossa ne säilytetään. Ovat aina tallessa eikä ole vaan kassissa, josta kukaan ei niitä jaksa kaivaa.
Lastenhuoneissa on jokaisella tavaralla oma paikka. Legoilla on oma arkku, kaikilla eri sarjan ukoilla ym. on omat purkit/laatikot. Ne on joka leikin jälkeen paljon helpompi siivota paikoilleen ja lapsetkin ovat jo oppineet keräämään lelut leikkien jälkeen paikoilleen. Tokihan se ei aina onnistu, mutta usein kuitenkin.
Iltaisin me siivotaan porukalla kaikki kamat paikoilleen, seuraavana päivänä on paljon mukavampi herätä, kun tietää, että kodissa ei ole kauhea kaaos odottamassa. Mä oon ite ainakin paljon paremmalla tuulellakin aamusta, kun ei ole kauheeta siivousta heti odottamassa. Lapsille (kun ovat suht isoja) olen yrittänyt selittää asiaa, että kun illalla on kaikki siivottuna, niin äitikin on paljon paremmalla tuulella.
Mä imuroin joka päivä, mutta vasta illalla. Toki välillä tarpeen mukaan imuroidaan pitkin päivääkin. Varsinkin kurakeleillä kuisti on niin kauheessa sotkussa, että ne kivet ja hiekat kulkeutuis sieltä sänkyihin saakka. Mä pidän imuria ihan surutta kuistin lattialla, niin ei ole suurikaan vaiva saman tien sisälle tultua imuroida.
Kyllä se kaikista paras kuitenkin on se, että ei anna kertyä sitä ylimääräista tavaraa, vaan laittaa heti kaikki kiertoon. Mä lahjotan ystäville ja vien Fidalla ne kaikki mitä me ei enään tarvita. Nyt poikkeuksellisesti otin kirpparilta pöydän.
Kuistilla meillä on jokaisella lapsella oma ritiläkori kaapissa, jossa säilytetään tumput, pipot, villasukat, kaulurit ym. Jokainen tietää omansa ja joka kerta sisään tullessa ne laitetaan sinne omalle paikalleen. Ja lapsilla on oma naulakko, mihin he laittavat omat ulkovaatteet. Kun riittävän kauan jaksaa muistuttaa, niin kyllä ne pikkuhiljaa rupee paikoilleen menemään. Meillä on myös ulkohousuille oma laatikko.
Tulipa hypittyä asiasta toiseen, mutta toivottavasti jotain tolkkua saat tästä jutusta! :)
Hei yksi neuvo ap: Sano sille miehellesi että osallistuu tavaroiden pois heittämiseen. Miehet on parempia siinä kun niille ei tule johonkin vauvalehteen vuodelta -95 mitään tunnesidettä..
[/quote]
Meillä on vailtettavasti niin päin että mies ei sustu heittämään mitään pois joudun melkein salaa heittää jotakin vanhoja t-paitoja, mutta muuten hyvä vinkki.
t. ap
Meillä on vailtettavasti niin päin että mies ei sustu heittämään mitään pois joudun melkein salaa heittää jotakin vanhoja t-paitoja, mutta muuten hyvä vinkki.
t. ap
Meiltäkin löytyy 1-vuotias mutta isompi on jo 4-vuotias. On niin oppinut isältään tuon tavaran haalimisen. Edes rikkinäisiä ei saisi heittää pois. Mies säilyttää kaikkea mahdollista vuoskymmenten takaa.
T. nro 4
tavaroiden järjestelyä ku imurointia. Tavarat järjestyksessä tekee paljo isomman vaikutuksen näöllisesti mitä imurointi.