Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset ihmiset äänestää vasemmistoliittoa? (ov)

Vierailija
21.03.2011 |

Tuli mieleeni vain tuosta toisesta ketjusta kun vasemmiston äänestäjäksi ehdotettiin "sossupummia" enkä missään määrin tunnista itseäni tuosta termistä.

Jos mentäisiin pelkän varallisuuden/koulutuksen mukaan ja omien etujen ajamisen perusteella niin meidän perheen "pitäisi" äänestää ehdottomasti Kokoomusta, mutta siihen se sitten jääkin.

Koen, että voimme jo hyvätuloisina ihan tarpeeksi hyvin ja mieluummin suon etuja heikommille. Näen että heidän hyvinvointinsa lopulta on meidänkin etu.

Eli täällä Vasemmiston äänestäjä, joka on hyvätuloinen korkeakoulutettu. Minkälaisia te muut olette?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä tämä oikeisto-vasemmisto vääntö on sikäli vähän hassua, että molemmat ovat tavallaan oikeassa. Esim. verotuksen pitää olla riittävän kevyttä, jotta ei tapeta ihmisten innostusta ja ahkeruuta, mutta kuitenkin riittävän korkeaa, jotta turvataan palvelut. Oikean tason löytäminen on vähän sellainen ikuisuuskysymys... Vähäosaisista huolehtiminen on ihan yhtä tärkeää kuin vähäosaisten huolehtimiseen tarvittavista resursseista huolehtiminen. Kakkua ei voi vain leipoa tai jakaa, molempia tarvitaan.

Itse en ymmärrä vasemmistoliiton ristiriitaisuutta hyvinvointivaltion ajamisen ja maahanmuuttomyönteisyyden yhdistämisen suhteen - jos lähtökohtaisesti halutaan turvata palvelut ja korkeatasoinen julkinen terveydenhuolto; täytyy pitää tarvitsevien määrä kurissa suhteessa yhteiskunnan maksajiin.

Perustulo sinänsä on hyvä ajatus!

Juuri ajattelin itsekin tulla paasaamaan kakun kasvattamisesta. Ei hyvinvointivaltiota luoda niin, että kaikille jaetaan viivoittimella tasamäärä kurjuutta. Kyllä sitä hyvinvointia täytyy rakentaakin, vaikka se kuinka kuulostaa materialismilta.

Vierailija
22/34 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä mm. Kokoomus meinasi saada tulevaisuudessa työntekijät porvariyrityksiinsä, jos tilanne muuttuu siten, ettei köyhimmillä ole varaa opiskella peruskoulua pidemmälle, saati harrastaa ja sillä tavoin kehittää itseään.

Milloinkohan Kokoomuskin on tuollaista linjaa kannattanut...

Itse kysymykseen: kokemukseni vasemmistoa äänestävistä on hihhuleita, tavalla tai toisella. Yksi tuntemani vasemmistoaktiivi on biseksuaali äärifeministi vegaani, joka elää ns. avoimessa (=muita saa paneskella vapaasti) avioliitossa kommuunnissa ja opiskelee jotain hihhulitieteitä (=ei oikeita töitä tiedossa) yliopistolla. Toinen on on lähes kuusikymppinen taidevaikuttaja, joka kannattaa pohjimmiltaan kommunismia. Loput tuntuvat haluavan Suomeen jonkin perustulon, että kaikki Suomalaiset voivat vain lepäillä laakereillaan tekemättä mitään (onhan se toki perusoikeus) ja valtio maksaa. Paitsi rikkaille ei perustuloa tietenkään tarvitse maksaa, eihän niille kuulu ihmisoikeudetkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis ajatellut aanestaa vasemmistoa, luulen etta he ajavat niiden asiaa jotka apua eniten tarvitsevat.

Vierailija
24/34 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime vuodet äänestänyt vihreitä. Joskus nuorena olen typeryyksissäni äänestänyt kokoomusta.

46v.

Vierailija
25/34 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen itse korkeakoulutettu ja tuloni ovat vallan kohtuulliset. Itse tulen perheestä, jossa vanhemmat äänestävät lähinnä Kokoomusta ja minulla on vanhempieni ansiosta jopa aika tavalla pääomavarallisuutta. Itse olen kuitenkin yleensä aina äänestänyt joko vasemmistoliittoa tai vihreitä (vihreistäkin lähinnä sitä vihreiden vasemmistolaisempaa siipeä). Olen itse pienten ja vähemmistöjen puolella monissa asioissa ja ajattelen, että yhteiskunnan moraalia voi mitata pitkälti sen kautta kuinka heikompiosaisista huolehditaan. Kannatan pieniä tulo-ja varallisuuseroja. Olen myös sitä mieltä, että yhteiskunnan täytyy ohjata markkinataloutta (ja tätä pitäisi enenevissä määrin tapahtua myös kansainvälisesti). Uskon myös sihen, että esimerkikiksi koulutus ja oma turvallisuus maksetaan kaikissa yhteiskunnissa aina jollain tavalla, mieluummin maksan itse veroja kuin vakuutus ja koulumaksuja. Esimerkiksi Yhdysvallat on hyvä esimerkki äärimmäisen kalliista ja tehottomasta järjestelmästä, joka kuluttaa lisäksi hurjasti velaksi aivan turhaa kräässää. Arvostan myös itse saamianai julkisia palveluita, käytän esimerkiksi taaperoni kanssa todella paljon leikkipuistotoiminnan palveluita. Terveydenhuoltoon toivoisin reformia, jolla julkista kehitettäisiin kun nyt tuntuu, että hyvää palvelua ei saa useinkaan kummallakaan yksityisellä eikä julkisella puolella. Olen itse työskennellytkin julkisessa terveydenhuollossa ja paljon siellä olisi tekemistä. On ollut ärsyttävää tajuta, ettemme oikeastaan eläkään hyvinvointivaltiossa, mihin vielä lukioiässä itse uskoin aika naiivisti kun en ollut elämän varjopuolia nähnyt. Tuolloinkaan tosin en uskonut sellaiseen ajatteluun, että ihminen olisi oman onnensa seppä jne...

Näihin näkemyksiini varmasti vaikuttaa se, että olen opiskellut yhteiskuntatieteitä ja toiminut työtehtävissä, joissa olen työskennellyt eri tavalla syrjäytyneiden kanssa. Olen myös luomu ja reilun kaupan ihminen ja feministj ja ympäristöasiat ovat itselleni todella tärkeitä. Pyrin kuluttamaan kohtuullisesti enkä koe tarvitsevani valtavasti maallista mammonaa vaikka tasapainoinen taloudellinen tilanne asioita helpottaakin. Esimerkiksi asumme suht vaatimattomasti eikä niin arvostetussa paikassa kuin mihin varamme riittäisivät. Arvostan myös suvaitsevaisuutta esimerkiksi homoja ja maahanmuuttajia kohtaan ja inhoan järjetöntä maahanmuuttovastaisuutta ja sitä, että tällaisella mitättömällä ja vanhakantaisella asialla ratsastetaan politiikassa kuten perussuomalaiset muut puolueet perässään tekevät.

Vaalikonekin suosittelee itselleni yleensä juuri vasemmiston edustajia.

Vierailija
26/34 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todellakin oman onnensa seppä. Ikinä en tule vasemmistoa äänestämään.

Vierailija
27/34 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut ärsyttävää tajuta, ettemme oikeastaan eläkään hyvinvointivaltiossa

Kaikki on suhteellista. Useimpiin maailman maihin verrattuna Suomessa on hyvinvointivaltio. Tai verrattuna vaikka Suomen omaan tilanteeseen 40 vuotta sitten.

Ei maahanmuuttopolitiikkaa kannata pitää mitättömänä asiana. On kaikkien, myös maahanmuuttajien, etu, että maahanmuutto tapahtuisi hallitusti ja vältettäisiin esim. ghettojen syntyminen, joista tosin on jo nyt viitteitä.

Vierailija
28/34 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun Vasemmistoliittoon ja olen työssä sairaanhoitajana vanhuksia hoidan.Näen työssäni päivittäin miten vanhukset voi huonosti ja kenen on syy?Kokoomus sen saanut aikaan ja itse teen asioille jotain,ettei ne jatkuisi enään samalla tasolla eli kuulun aktiivina vasemmistoliittoon ja haluan,että köyhille taataan paremmat olot tulevaisuudessa.Se vain on harmi,että näistä köyhistä ei äänestä kuin muutamat ja suurituloiset äänestää kokoomusta,niin asiat eivät muutu ollenkaan.

Laittaa välillä vihaksi,kun vanhuksia sorretaan ja kokoomuksen syytä,he ovat sotineet meille vapaan Suomen,niin heitä ei arvosteta ollenkaan.

Vasemmistoliitto se on jota pitäisi kaikkien äänestää

Vierailija
29/34 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänen pois oikeistolta. Alempaa keskiluokkaa, vasemmistoperheestä lähtöisin. Muuten en politiikasta ole kiinnostunut.

Vierailija
30/34 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasemmiston äänestäjä. Valmistun piakkoin kasvatustieteen maisteriksi. Koko opiskeluajan ja ennen sitä olen ollut töissä, opintotukikuukausistakin yli puolet käyttämättä. Asumistukea en ole saanut, kun on omisusasunto (no verotuksessa tosin tietysti).

Muutin kotoa lukiolaisena, ja sain silloin vain asumistukea n. vuoden verran. Mies oli osan tuosta ajasta työttömänä ja olisimme olleet oikeutettuja toimeentulotukeen, mutta emme hakeneet sitä.

Joten en lue itseäni kuuluvaksi "hörhöjen sossupummien" kategoriaan. Peruste vasemmiston äänestämiseen on toive hyvinvintiyhteiskunnan säilymisestä ja tämän myötä yhteiskuntarauhasta.

Vierailija
31/34 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa välillä vihaksi,kun vanhuksia sorretaan ja kokoomuksen syytä,he ovat sotineet meille vapaan Suomen,niin heitä ei arvosteta ollenkaan.

Vasemmistoliitto se on jota pitäisi kaikkien äänestää

Kokoomus on siis mielestäsi kuluneen neljän vuoden aikana, jonka on ollut hallituksessa, aiheuttanut vanhustenhuollon surkean tilan? Aika saavutus. Saanen muistuttaa, että aiemmalla hallituskaudella Kokoomus ei ollut hallituksessa ja eipä silloin vanhustenhuollossa ollut juuri eroja nykyiseen. Ja mikä niiden kolmen muun hallituksessa istuvan puolueen osuus oikein on? e

Ei, kyllähän Kokoomus on vastuussa kaikesta...

Mitä jos kuitenkin säilytettäisiin vaalivapaus, että ihmiset saavat äänestää juuri sitä puoluetta, jonka parhaaksi kokevat. Vasemmistoliiton kannatusluvut kertovat kyllä ihan tarpeeksi puolueen suosiosta.

Vierailija
32/34 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerät aivopestyt henkilöt, jotka tukevat Suomen romuttamista hamuamalla maan täyteen ulkomaalaisia vetelehtijöitä sekä kannattavat Venäjää. Vasemmisto on pahaksi yhteiskunnalle.

Vierailija
33/34 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät, fiksut ja omilla aivoilla ajattelevat. Näin tiivistettynä

Vierailija
34/34 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen muuten paljon miettinyt samaa! Täällä korkeakoulutettu, tohtorikoulutuksen loppuvaiheessa (väitös parin kuukauden päästä). Molemmat vanhemmat toimihenkilöitä, pieneltä paikkakunnalta kotoisin.

Itselleni oli jopa vähän vaikeaa siirtyä näissä vaaleissa vasemmistoliiton kannattajaksi, koska puolue mielletään ainakin meillä liiankin holhoavaksi. Mutta kuten viime kuukausina nähty, Suomen työmarkkinat menossa aivan totalitaariseen suuntaan ja terveydenhoidossa pitkään aikaan ei julkiselta ole saanut mitään apua. Näissä vaaleissa halusin äänestää vielä enemmän vasemmalle kun yleensä, ja SDP jostain syystä keskittyi ilmastoasioihin sen sijaan että olisi tarttunut ajankohtaisiin työelämän heikennyksiin. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, ettei Suomessa voida elää ilman yhteiskunnan tukiverkkoa, jokainen tarvitsee katon päänsä päälle tai muuten talvi vie mennessään. Julkinen terveydenhuolto, maksuton koulutus, pienituloisten tukeminen. Näillä toimilla saatava hyvinvoiva kansa ylläpitää työvoimaa ja uskaltaa kasvattaa uusia sukupolvia tähän maahan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän