Olen hämmästynyt, miten paljon tasan 1-v. ymmärtää!
Sanon: tuo sukka --> tyttö tuo sukan. Sanon: tuo toinen sukka --> tyttö tuo senkin.
Sanon: laitatko oven kiinni --> tyttö laittaa.
Mitähän seuraavaksi pyytäisi tekemään? ;)
Kommentit (6)
Mies sanoi juuri viikonloppuna lapselle, että tuo Stich ( sellainen pehmohahmo) isille, niin lapsi valitsi lelujen joukosta sen ja vei miehelleni! Samoinhän erottaa puheesta ei- ja hei- sanat ja alkaa joko puistaa päätään tai heiluttaa, esim. kun äsken kaupan kassalla tervehdin myyjää.
hämmästyimme myös eräänä iltana, kun aloimme kysellä pojalta kaikkea tavallisesta poikkeavaa, kuten missä on pöytäliina, ikkunaverhot, syöttötuolin turvavyö, pakastin, naapurin auto, missä naapurit asuu jne. Poika osoitti kaiken sormillaan, sanoja ei vielä sano. Hakemaan ja viemään ei suostu mitään, kokeilin juuri eilen.
Kokenut 3 lapsen mamma taas hämmästyi 2v tajunnantasoa. Tyttö kysyi, että minkä merkkinen autoni on. Ajattelin, että pitääköhän nyt vastata punainen vai mitä tuo tarkoittaa, kunnes tyllerö täsmensi, että kun isin auto on Honda, niin mikä äiti sun on ;)
Voi minua, olen koko talven kuskannut tyttöä hoitoon täsmentämättä autoni merkkiä..
mutta ymmärtää ei-sanan, osaa vilkuttaa, osaa sanoa hei, kun lähdetään, jos ei halua jotain, pyörittää päätään ja sanoo ei, jos haluaa jotain, nostaa kovan metelin. Ymmärtää anna-sanan eli jos ottaa jotain kiellettyä, antaa sen minulle, kun pyydän.
Ymmärtää jo paljon aiemminkin.
Lapselle pitää puhua ja lukea ihan vauvasta asti ja olla hänen kanssaan paljon tekemisissä, selittää asioita ja kyselläkin välillä mielipidettä vaikka vauva ei vielä osaa vastata. Silloin huomaa, että pienikin vauva ymmärtää paljon.
Ihmettelen itse ihan samaa, miten paljon noin pieni taapero voi ymmärtää! Omani osaa jo vähän sanoja ja odotan innolla sanaisen arkun avautumista.