Millä konstilla saisitte teinin nousemaan ajoissa kouluun? Jos tavaksi olisi tullut tunnin
Kommentit (13)
koulussa on käytävä
keksi rangaistuksia
opettajalta kysy mikä olis paras neuvo..
itse kyllä lähden siitä että kouluun mennään ja tietokone sulkeutuu klo 20 ...ja jos ei muu auta niin sähköt pois päältä johan nukahtaa ajoissa että jaksaa aamul nousta =)
ette ole siihen aikaan kotona, kun teinin pitää nousta? Soita tarpeeksi monta kertaa.
Koulu varmaan tiedottaa vanhemmille myöhästymisistä? Otatte teiniltä etuja pois jokaisesta myöhästymisestä.
Riittävää unen määrää ei voi painottaa tarpeeksi. Teini tarvitsee oikeasti ihan hirveästi unta, mutta harva sitä saa, kun niin monet valvovat ihan liian myöhään. Mahdolliset telkkarit ja tietokoneet pois huoneesta.
tämän sanon vielä:
Hyvä ystäväni on yläasteen ope, ja hän puhuu usein siitä, miten vanhemmat saattavat usein pitää teiniä niin isona, että hän voi jo pitää itse huolta omista asioistaan, mm. koulunkäynnistään. Tämä ystäväni kuitenkin on sitä mieltä, että etenkin seiskaluokkalainen tarvitsisi vielä ihan hirveästi tukea koulunkäynnin kanssa, koska alakoulusta yläkouluun siirtyminen on niin iso muutos, kaiken muun päälle.
Totta kai teini tarvitsee myös tilaa itsenäistyä, mutta tukea ja valvontaa ei pidä unohtaa.
Siis esim onko vaan niin vetämätön aamulla, ettei pysty heräämään ajoissa ylös, vai onko aamut sellaista sähläystä, että siihen menee liikaa aikaa vaikka periaatteessa muuten voisikin ehtiä, vai eikö teiniä vaan kiinnosta.
Jos kyse ensimmäisestä niin vakava puhuttelu ja aikaisemmin nukkumaan. Aamurutiineihin jotain, minkä myötä on kiva herätä (aamiainen, suihku, sarjakuvia ruokapöydässä tms) ja missä ehtii heräämään. Kunnollinen herätyskello. Varmistakaa myös, että yöuni on kunnollista, eikä nuori esim kärsi unettomuudesta jonkun hormonaalisen syyn (melatoniinituotanto vähenee murrosiässä ja aiheuttaa univaikeuksia monille) tai vääränlaisen patjan tai peiton tai liian lämpimän huoneen tms. takia.
Jos kyse aamuhälingin sekvauudesta, ruutiinit kasaan: kirjat valmiiksi reppuun, aamiainen valmiiksi etukäteen, vaatteet valmiiksi suihkun viereen jo illalla jne. Ja lisäksi vähän enemmän aikaa kellon soinnin ja lähtöhetken väliin.
Jos ei kiinnosta - no siihen ehkä noin sanktiot auttaa, ehkä ei. Ehkä auttaa puhuminen siitä, minkä takia siellä koulussa pitäisi olla ja mitä myöhästely aiheuttaa. Tai en tiedä. Ensimmäiset ongelmat meillä on ollut ja niistä on selvitty, tämä viimeinen vielä vastaan tulematta, onneksi.
TOdennäköisesti kyseessä on myös jonkinlainen yhdistelmä näitä kaikkia. Ratkaisukin on silloin yhdistelmä.
Tuo on hyvä, että soittaa tarpeeksi monta kertaa, parempi olisi vielä jos vanhempi pystyisi olemaan aamulla kotona.
Teidän tapauksessa pitää herättää aikaisemmin! Ei tuollaista myöhästelyä saa hyväksyä.
Ite myöhästyin teiniä ainakin 2 x viikossa (n. 10 min). vaikka yritin ehtiä ajoissa. Jotenkin aamuisin kaikki vaan kesti ja kesti ja lähdin aina liian myöhään, vaikka olisin herännyt kuinka aikaisin. Olen edelleen ihan unessa aamuisin ekat pari tuntia.
Mä lahjoisin jollain. Tyyliin saa uudet merkkifarkut tms., jos ehtii 2 viikkoa ajoissa. Kyllä se teini ITSE keinot keksii, millä ehtii. Ja sittenhän on näyttöä, että se on mahdollista.
Mitä teini haluaisi? Mieti joku kannustin, jonka hän saa, jos kevätlukukauden loppuun mennessä myöhästymisiä ei ole enää ollut. Kannattaa miettiä homma niin, että se ei vielä mene pieleen yhdestä myöhästymisestä (muutenhan teinin ei kannata enää yrittää, jos kerrankin tulee myöhästyminen).
Koska teini menee nukkumaan? Jos ongelmana on liian myöhäinen nukkumaanmeno, niin sitten pidetään huoli siitä, että ei pääse tekemään enää mitään mielenkiintoista illalla liian myöhään. Esim. kännyköiden, tietokoneiden, pelikoneiden ja vastaavien käyttökielto illalla tietyn kellonajan jälkeen. Jos käyttökielto ei toimi, niin sitten tarvittaessa laitteiden takavarikointi ainakin yön ajaksi.
21. Nukkumaan 22.00 ja herää joka aamu 7.00 helposti.
Jos aamulla ei jaksa nousta niin sehän johtuu ainoastaan liian myöhäisestä nukkumaan menosta.
herää aamuisin ihan ok, mutta meillä mennäänkin nukkumaan klo 21.30 ja siitä pidän huolen että tuolloin todellakin sammutetaan valot ja käydään nukkumaan.
Ilman mitään moralisointeja tämän sanon, mutta itse pidän tärkeänä riittävää unen määrää ja kun yöhän mahtuu riittävästi unta, niin aamut on helpompia. Meillä on siis aika tiukat rutiinit. Viikonloppusin saa valvoa pidempään eli perjantaina ja lauantaina mutta ei silloinkaan vedetä mitään övereitä ja sunnuntai aamuna noustaan viimeistään ysin pintaan jotta päästään takas rytmiin. Noi viikonlopun valvomisetkin on luokkaa klo23 jne. ja mitä ilmeisemmin monet luokkakaverit valvoo arkisin tuohon.
Silti olen huomannut itse että tuo unen määrä vähentää turhaa kiukkua ja riitaa ja helpottaa aamuja joten helompi olla tiukkana tämän suhteen kun joustaa liikoja.
Tsemiä, tää on melko ailahtelevaa aikaa : )
Jos aamulla ei jaksa nousta niin sehän johtuu ainoastaan liian myöhäisestä nukkumaan menosta.
Tuo melatoniinineritysjuttu on aivan totta. Tämä tarkoittaa, että uniryhtmi siirtyy teini-iässä luonnostaan myöhäisemmäksi ja että unen laatu samalla huononee pysyvästi. Voi tulla esimerkiksi yöheräilyä ja unettomuutta. Meidän teinipoika heräsi viime talvena joka yö noin klo 3 pariksi tunniksi, niin että oli aamulla umpiväsynyt, vaikka menikin nukkumaan jo klo 9, joskus aikaisemminkin, kun kerran oli niin väsynyt. TÄhän auttoi kun hankittiin pimennysverhot (katulamppu paistoi sisään) ja kovempi tyyny ja lämpimämpi peitto sekä tosiaan vähennettiin makuuhuoneen lämpötilaa ja lisäksi vielä vähän melatoniinia apteekista.
Vanhempien pitää olla tiukempia teinien kanssa. Säännöllisen elintavat ja säännöllinen herätys aamulla.
meillä on ihmeen aamuvirkkuja teinejä mutta menvätkin kyllä nukkumaan viimeistään klo 22.00
myöhästelemättömyydestä palkinto. Eli jos tulee myöhästelyjä, tietokone, telkkari jne pois käytöstä, ja jos ei tule, niin tietyn sovitun seurantajakson jälkeen joku yhteinen kiva juttu, käytte elokuvissa, keilaamassa tai mitä vaan lapsi haluaa.
mutta kohtahan se on vielä vaikeampaa nousta kun kelloja käännetään...