En jaksanut lukea tuota yhtä ruoaketjua, mutta ei tietenkään juhlatarjoiluja tehdä oman
erv:n mukaan, ne tehdään sellaiseksi, että siinä on jokaiselle jotain. Toki joku vähälaktoosinen voi tehdä kaikki vähälaktoosisina, mutta ei ääripäät.
Kommentit (41)
se olisi tosi epäkohteliasta emännältä tehdä tarjoilut oman mieltymyksensä mukaan, kun ruokatarjoilut tehdään ikäänkuin toisille, eikö vaan? Nuo esimerkkisi on ihan utopistisia. ap
ilmeisesti kasvissyöjät on mielestäsi "ääripäitä"? Vai syökö kaikki lihansyöjät muka ihan joka aterialla lihaa?
NO, ehkä ihan tosi-ääripäät, mitä lehdistä joskus lukee että on ihmisiä jotka voi syödä vain neljää ruokaa, he ehkä voisivat tarjota juhlissaan muutakin, mutta toisaalta miksei? Ehkä olisi kivaa omissa juhlissaan tarjota vain sellaista ruokaa mitä itse voi syödä hyvällä omalla tunnolla.
Ja lihansyöjävieraat, jos ei ruoka maistu, jos rehut ei riitä tms. niin kotimatkalla varmaan on joku snägäri auki.
se olisi tosi epäkohteliasta emännältä tehdä tarjoilut oman mieltymyksensä mukaan, kun ruokatarjoilut tehdään ikäänkuin toisille, eikö vaan? Nuo esimerkkisi on ihan utopistisia. ap
kuin muutakin lihaa. Eivät siis ole utopistisia esimerkkejä.
t. 2
että vain sekasyöjät pystyvät huomioimaan muut ruokailijat tarjoiluissaan. Ihan turha sekasyöjän odottaa samanlaista kohteliaisuutta muilta, se on huomattu.
varmaan ap:kin pyrkii tarjoamaan ruokaa joka hänestä on hyvää? Entäs kun mukaan otetaan etiikka? Olisiko ap valmis tarjoamaan esim. koiraa kiinalaiselle vierailijalle jos tietäisi tämän rakastavan koiranlihaa?
t. 2
samaten eläinrääkkäys, joten todella huonot esimerkit. Eikä edes huonot, vaan täysin järjettömät.
ei kai kukaan väitä, että edes kehtaisi tarjota pelkkää kasvisruokaa juhlissa. En edes minä, vaikka olen 80 % kasvissyöjä. ap
varmaan ap:kin pyrkii tarjoamaan ruokaa joka hänestä on hyvää? Entäs kun mukaan otetaan etiikka? Olisiko ap valmis tarjoamaan esim. koiraa kiinalaiselle vierailijalle jos tietäisi tämän rakastavan koiranlihaa?
kotieläimiä. Eri asia, jos tuotettaisiin koiria tai kissoja tuotantoeläimiksi elintarviketeollisuuteen, mutta kun näin ei ole. Ei sovi esimerkiksi, sori.
Sivistymätöntä vieraana vaatia, että aina olisi tarjolla sellaisia ruokia, mitä kotona syö. Toki allergiat, uskonnot ja ideologiat on hyvä isäntäväen mahdollisuuksien mukaan huomioida.
Ei ole sekasyöjän etiikan vastaista syödä kasviksia, mutta monen kasvisysöjän etiikan vastaista on tappaa eläimiä ruuaksi. Kuinka paljon olisit valmis joustamaan omista eettisistä periaatteistasi jonkun muun mielihyvän vuoksi?
Ja itse siis olen sekasyöjä.
että vain sekasyöjät pystyvät huomioimaan muut ruokailijat tarjoiluissaan. Ihan turha sekasyöjän odottaa samanlaista kohteliaisuutta muilta, se on huomattu.
Entä jos se kiinalainen toisi sinulle kiinasta pakastettua koiranlihaa ja laki sallisi sen valmistamisen, tekisitkö?
kotieläimiä. Eri asia, jos tuotettaisiin koiria tai kissoja tuotantoeläimiksi elintarviketeollisuuteen, mutta kun näin ei ole. Ei sovi esimerkiksi, sori.
Sitä paitsi se on hyvää, eikä varmasti kukaan sekasyöjä syö päivittäin lihaa.
ei kai kukaan väitä, että edes kehtaisi tarjota pelkkää kasvisruokaa juhlissa. En edes minä, vaikka olen 80 % kasvissyöjä. ap
Lemmikit on sitten asia erikseen, mutta onhan esim. minipossujakin lemmikeinä.
Missä muuten kielletään lemmikkien syönti?
t. 2
samaten eläinrääkkäys, joten todella huonot esimerkit. Eikä edes huonot, vaan täysin järjettömät.
Voi teitä lihansyöjäraukkoja, joillekin sitä älyä ja logiikkaa on jaettu vähän pienemmällä lusikalla. LOL
Muakin kiinnostaa tämä, tarjoaisitteko todella kiinalaisille vieraillenne koiran lihaa? Ihan vaan kohteliaisuudesta?
Myös minun (kasvissyöjä) näkökulmastani tämä on ihan sama asia.
Jos inhoaa esim. erilaisia kaaleja mutta periaatteessa voi syödä niitä, voi olla yllättäen samassa asemassa kuin kasvissyöjä sekasyöjien aterialla. Voi syödä vain sitä lisukesalaattia tai leipää. Silti muistan ketjun, missä kasvissyöjät pitivät järkyttävänä tilannetta, missä kasvissyöjä joutuisi tyytymään salaattiin tai leipään. Ei kuulemma maha täyttyisi eikä saisi tarpeeksi proteiinia. En tajua. Tarvitseeko sitä proteiinia saada ihan joka aterialla? Ehkä kotimatkalla varmaan on joku snägäri auki...
Itselläni on perussairaus, enkä saa sen takia syödä huonosti sulavia ruokia. Kiellettyjen listalla ovat mm. erilaiset jyvät ja siemenet, kaalit, herneet, pavut ja välttää pitää myös esim. tomaattia, mansikkaa jne. En mielelläni kerro tästä sairaudestani, koska en ole vielä lääkitysvaiheessa ja tällä hetkellä sairauttani hoidetaan siis ruokavaliolla. Myöhemmin kuvioon tulee lääkkeet ja leikkaukset, joten joudun siitä kyllä kertomaan, mutta vielä näin nuorena en halua sairaan ihmisen leimaa otsaani. Monissa juhlissa tiedän voivani syödä sitä lihaa ja perunaa, ehkä ihan perussalaattia tai jotain kanasalaattia, jos välttelen niitä tomaatteja. Kasvissyöjien juhlissa en juuri voi syödä paljoakaan. Kaikissa ruoissa on papuja, jyviä ja siemeniä. Tottakai minulle varmasti valmistettaisiin ihania ruokia ilman näitä, jos kertoisin sairaudestani, mutta kun en kerro. Oma vikani siis. Sekasyöjien juhlissa saan kertomattakin vatsani täyteen.
Ei kai kukaan kuvittele, etteikö ilman lihaa saisi maistuvia ja hyviä tarjoiluja aikaiseksi? Ja ei kai joku ole sitä mieltä, että jos ei ole lihaa pöydässä, niin pitää mennä snägärin kautta? Huoh. Minä olen sekasyöjä, mutta moinen ajatusmaailma ei ole tullut mielenikään. Teen aika usein buffat pelkistä kasvisruoista, kun ne sopii kaikille, niin ei tarvitse miettiä niin kovasti. Ja minä olen ajatellut, että se on huomaavaista. Heh. Onneksi olen ystävistäni ainoa av:llä käyvä. Ystäväni siis eivät ole niin urpoja kuin te tunnutte olevan.
Juutalaisen ja muslimin pitää tarjota sianlihaa, hindun lehmää, reilun kaupan aktivistin JuhlaMokkaa jne.? Vain, jotta SINÄ et joutuisi poikkeamaan rajoittuneesta maailmankuvastasi. Voi voi, toivottavasti emme koskaan tapaa.
Ota omat pihvit mukaan, jos tekee noin tiukkaa.
ja itseasiassa siinä on suurin piirtein kaikki paitsi gluteeniton ruokavalio huomioituna. Meillä on äärettömän harvoin niin mittavia juhlia, että olisi ihan lämmin ateria tarjolla, mutta jos on, silloin on yleensä kalaa tarjolla. Sen lisäksi on kasvisvaihtoehto, ja kaikki on maidotonta, sekä oma versionsa tomaatitonta ruokaa kaikesta muusta. Vierailta huomioin ne erityisruokavaliot, joista olen tietoinen, ja jotka vaativat vielä jotain erityistä huomioimista oman perheen huomioimisen jälkeen.
niin ottakoon omat makkarat mukaan.
Jos joku vieraistasi ilmoittaisi, että syö vain ihmisen lihaa, niin laittaisitko sitä hänelle?
Tai jos joku vaatisi sinua paistamaan kissasi hänelle, paistaisitko?