Tunnetteko elävässä elämässä näitä ruokafanaatikkoja, joita palsta on pullollaan?
Siis ihmisiä, jotka eivät voi syödä sika-nautaa tai mitään eineksiä, syövät vain luomu-lähiruokaa ja aina itse valmistettuna? Tai tiukkoja karppeja? ( pelkästään huonojen hiilareiden välttelijöitä ei lasketa)
Täällä ruokaketjuissa näitä on pilvin pimein, oikeassa elämässä en ole törmännyt yhteenkään. Vai eivätkö ruokafanaatikot liku ihmisten ilmoilla -kentien siksi, että kaikki aika menee ruoan valmistamiseen-?
Kommentit (37)
Hänellä ei ole tiettyä ideologiaa, mutta hän on tosi tarkka siitä, mitä syö. Melkein aina ruoassa on jotain "väärää" ainesta, ja sitten koko ruoka on syömäkelvotonta. Ei halua edes maistaa.
Hankalinta on se, että koskaan ei voi tietää, mikä on "väärää", vaan se vaihtelee. Yleensä näille ei ole mitään tiettyä perustetta, vaan ne vaan ovat "ällöjä".
Siskoni ei ennen ollut tällainen, vaan söi lähes kaikkea. En tiedä, mitä on tapahtunut.
Kaikki on luomua ja lähiruokaa, väkerrän itse kaiken alusta asti.Ei eineksiä, e-koodeja tai mitään mikä ei ole luomua.
Mutta jos ollaan kylässä niin syön mitä tarjotaan (ja kärsin vatsakivuista mahdollisesti myöhemmin), yritän katsoa kahvipöydästä sellaista mikä olis mahdollisimman lähellä sellaista mitä itse syön. Lasten kohdalla joudun hieman kontrolloimaan kun pienempi saa ihottumaa joistakin viljoista.
sianlihaa ja makeutusaineita sisältäviä juttuja. En ole fanaattinen, mut kotona pyrin olemaan vielä tarkempi ruoan terveellisyyden suhteen. Siis huom. pyrkimys on, mut välillä syödään eineksiä jne kun en jaksa kuitenkaan niin hirveesti pingottaa ja tehdä elämästä liian vaikeeta.
Mulla on tuttavapiirissä vielä aika paljon ihmisiä, jotka eivät ole heränneet tähän luomu-/lähiruoka-ajatteluun. Sen sijaan tiedän nolottavan paljon aikuisia, joilla on itse tehtyjä ruokarajoituksia, eli sanovat että eivät tykkää jostakin. Listalla on yleensä kaikki mahdollinen minkä mieltävät liian eksoottiseksi, vaikka eivät olisi sitä koskaan uskaltautuneet edes maistamaan. Näille samoille ihmisille maistuu kyllä einekset, mutta ei kelpaa oliivit, kaprikset, äyriäiset, homejuustot, fetat, "oudot" vihannekset, mausteet, sisäelimet, ja usein on vielä pitkä lista valmiita ruokia, joita eivät syö... Näillä ihmisillä on tosi rajoittunut, suorastaan ankean suppea ruokavalio, mielestäni.
mitä fanaattista on siinä että suosii luomua ja ei tykkää eineksistä. Mulla/meillä näin, mutta en ole kyllä yhtään fanaattinen?
Suosit luomua ja lähiruokaa = ostat ja käytät luomua kun mahdollista mutta pystyt syömään vaikka työpaikan ulkoilutapahtumassa suurkeittiöruokaa. Kylässä ollessassi pysyt maistamaan kyläpaikan tarjoiluja ilman ihmeempiä kysymyksiä
fanaattinen = et laita suuhusi mitään muuta kuin luomua, pidä äänekkäästi huolta siitä että kaikki tietävät mielipiteesi asiasta ja teet ison numeron että itselläsi on luomu-lähieväät aina mukana
t. akateeminen kolmen lapsen äiti Helsingin keskustasta
Muutaman kasvissyöjän kyllä, mutta heistäkään ei yksikään ole tiukka vegetaristi, vaan syö kalaa ja maitotuotteita ja antaa lapsilleen lihaakin.
Rasittavia. Karppaan itse, mutta en niuhota ja voin kylässä ottaa vastaleivotusta tarjottavasta pienen palan. Itsensä liiallinen esilletuominen on ärsyttävää.
en pidä sitä mitenkään fanaattisena, jos ei halua syödä tai etsii luomua.
Kyllä kai ne jotain haluaa syödä.
T: 2
Luen tuoteselosteet, välttelen kevyttuotteita ja lisäaineita, suosin luomua ja reilua kauppaa. Tietyissä vakiotuotteissa kelpuutan vain tietyt tuotteet, esim. banaanit ja kahvi aina reilua kauppaa, munat luomua tai ei ollenkaan jne. En pidä itseäni mitenkään hysteerikkona, ja tykkään miettiä näitä asioista, koska ruoanlaitto on minulle harrastus. Mietin myös sitä, minkämaalaisia tuotteita ostan.
Tietyissä vakiotuotteissa kelpuutan vain tietyt tuotteet, esim. banaanit ja kahvi aina reilua kauppaa, munat luomua tai ei ollenkaan jne.
Kieltäydytkö kylässä/töissä syömästä "väärää" kahvia/banaania tms? Annatko listat mitä syöt emännälle etukäteen ?
Tietyissä vakiotuotteissa kelpuutan vain tietyt tuotteet, esim. banaanit ja kahvi aina reilua kauppaa, munat luomua tai ei ollenkaan jne.
Kieltäydytkö kylässä/töissä syömästä "väärää" kahvia/banaania tms? Annatko listat mitä syöt emännälle etukäteen ?
Rajoitan nämä vain ja ainoastaan omiin ostoksiini :D
siitä, mitä meille kotiin ostetaan. Mutta en jaksa siitä kovin huudella tuolla pitkin. Toki keskustelen, jos tulee puheeksi, mutta en paasaa. Sitten fanaatikko-ystväieni kanssa paasataan :) Kylässä ja muualla syön kiltisti sitä mitä on tarjolla. Äärimmäisyyksiin jos menisin, niin pitäisi kieltää lapsilta ruokailu koulussa ja päiväkodissa. On se niin hirvetä sontaa, mitä siellä lapsille syötetään :(
Toki tunnen niitä, jotka paasaa kysymättä. Ne on rasittavia. Itse paasaan vain täällä kysymättä :)
Ehkä enemmän syömishäiriöinen kuin fanaatikko, mutta rasittava joka tapauksessa. Lapset ei saa koskea light-limuihin, karkkeihin tai meetwurstiin. Tekee hirveän metelin kaikesta, joka on hänestä rasvaista (=kamalaa) Syö linnunpojan annoksen (2 haarukallista) ja kuuluttaa isoon ääneen kuinka täynnä on eikä jaksa enää yhtään lisää. Siinä sivussa haukkuu kaikkia vähänkään laihaa enempää painavia; yökkäilee TV-ohjelmien lihaville ja puhuu todella halventavasti läskeistä/plösöistä jne. Ja ihmettelee miksi oma 13-vuotias lapsensa on vaikeasti alipainoinen ja perheen syömishetket ovat yhtä tappelua :(
Olen tiukka karppi, ja liikun ihmisten ilmoilla. En syö eineksiä nyt, enkä ole koskaan syönyt. En jauha suu vaahdossa ravitsemusasioista, enkä tunne elävässä elämässä muitakaan tällaisia. Monet kerrat olen kyllä tarjonnut karppiruokaa "pahaa-aavistamattomille" vieraille, jotka eivät syötyääbkään ole tajunneet, että tältä aterialta jäivätkin nyt enimmät hiilarit ja e-koodit puuttumaan.
että suosii luomua ja ei tykkää eineksistä. Mulla/meillä näin, mutta en ole kyllä yhtään fanaattinen? Enkä tuputa muille. Einekset ei vain mene alas.