Sähkölämmitteisen talon lämmityskustannukset? Kuinka
paljon on suunnilleen sähkölasku n. 120 neliöisessä uudessa talossa (Helsinki).
Nykyinen asuntomme kaukolämmössä, joten ei mitään ideaa, kuinka paljon tuo sähkölasku tulisi olemaan. Taloudessa 6 henkeä.
Lisäksi, vähentääkö varaava takka tai ilmalämpöpumppu merkittävästi sähkönkulutusta?
Kommentit (7)
kuin perheissä joissa koti on päivällä tyhjillään. Just tuli sähkölasku ajalta 31.1.2011-28.2.2011 347,27e. Sähköä on mennyt 2800kWh ja sen osuus laskusta on 186,54. Siirto ja perusmaksun osuus on 160,73. Vantaan Energialta.
Sähkön kulutus sähkölämmitteisissä omakotitaloissa on yleensä 20 000 kwh/vuosi -> 40 000 kwh/vuosi, mutta se riippuu todella paljon asumistyylistä (lämpötila) ja talosta (koko, eritys). ja osa tuosta on tietysti muuta sähköä, siis kodinkoneiden ja viihteen yms. kulutusta.
Tuttavalla on n.150neliön talo aurinkokennoilla ja suoralla sähkölämmityksellä, kertoi että sähkölasku pieneni puolella, vaikka heillä kennoja "vain vähän". (mitä lie se sitten tarkoittaakaan, ei ilmeisesti koko kattoa?)
Olen kylvänyt a-kenno asiaa miehelleni, jos sitäkin jatkossa harkittaisiin.
jotakuinkin samat, kuin nytkin, kun nykyinen asunto on Helsingin vuokratontilla ja tuossa uudessa taas oma tontti.
Kiitos vielä.
ap
Meillä matalaenergiatalo 150neliötä ja sähköä menee keskimäärin 190€/kk. Se sisältää kaiken sähkön - talon lämmitys, veden lämmitys ja muu taloussähkö. Takkaa poltetaan satunnaisesti erityisesti kovimmilla pakkasilla. LTO on muttei ilmalämpöpumppua. 4hlöä.
Sähkön hinta riippuu mistä ja millä sopimuksella sen ostaa, siirron hinta riippuu mistä sen joutuu ostamaan: fiksut puhuvat kilowateista koska eurot eivät kerro paljoa...
Ilmalämpöpumppua ei (vielä) ole. Meitä 6 henk. ja itse olen hoitovapaalla tällä hetkellä. Vuosikulutus vaihdellut 17000 kwh- 20000. Nyt vasta ollaan kylmän talven myötä herätty ajattelemaan sähkönkulutusasioita ja meillä onkin varaa laskea sähkönkulutusta huomattavasti eli tähän mennessä ollaan kulutettu melko huolettomasti.
kuin perheissä joissa koti on päivällä tyhjillään.
Just tuli sähkölasku ajalta 31.1.2011-28.2.2011
347,27e.
Sähköä on mennyt 2800kWh ja sen osuus laskusta on 186,54.
Siirto ja perusmaksun osuus on 160,73.
Vantaan Energialta.