Lestadiolaisten hoitokokoukset pitäisi selvittää
Monille lestadiolaisuudesta ulos aikanaan väkisellä lempatuille on jäänyt syvää psyykkistä kärsimystä  ns. hoitokokous ajoilta. Satun tietämään vaikka en itse ole ollut silloin vielä olemassa kun ne pitivät "hoitokokouksia".
Mutta miksi ei ole selvitetty ongelmia heidän kanssaan?
Mielestäni olisi erittäin terveellistä keskustella avoimesti.
Mitä olen kuullut niin todella rumaa tapahtui Rauhanyhdistyksissä silloin (lienee 30 v sitten).
Joka eroitettiin tuohon aikaan seurakunnasta.... hyvin todennäköisesti tällainen henkilö edelleen kärsii selvittämättömistä traumoista, joista ei nyt saa kenenkään kanssa puhua.
Itse en koe henk.koht. tarvetta muistella noita aikoja, koska ne eivät ole koskeneet minua.  MUTTA eräitä lähisukulaisia kyllä ja olen nähnyt sen kärsimyksen heillä.  Joten ymmärrystä uhreja kohtaan minulta löytyy…
Olen itse löytänyt elävän Jumalan, joka ei tuomitse ja jota ei tarvitse mielistellä. Jumalan armosta.
Minusta väärät teot pitää tämän maailman ajalla selvittää.
Lestadiolaiset  ootteko miettineet tätä?
Kommentit (30)
ja erittäin tarpeellisia artikkeleita vl-liikkeestä, joissa on käsitelty avoimesti myös liikkeen kipukohtia (ehkäisy, naispappeus, hoitokokoukset). On älyttömän hyvä, että näitä juttuja käsitellään juuri valtakunnan päälehdessä, jonka vastaava päätoimittaja on vanhoillislestadiolainen.
hoitokokousten harhaoppeja ja väkivaltaa
http://freepathways.wordpress.com/2011/10/10/srk-pyysi-julkisesti-antee…
taikka ainakin se "pahoittelee" jotain.
mistään hoitokokouksista vaikka olen lestadiolainen. Nyt kun olen niistä kuullut niin en kyllä yhtään ihmettele et on katkeroituneita ihmisiä. Mun mielestä noi asiat ois hyvä hoitaa ja myöntää tehdyt virheet. Pyytää anteeksi niiltä, joita on loukattu. Ja nyt ehkä ymmärrän joitain kirjoituksia, miksi ilmeisesti 70-luvulla eläneillä on niin vihamielisiä ajatuksia lestoja kohtaan. Haluan kuitenkin muistuttaa, että enää ei olla 70-luvulla. Et ihan normaali pulliaisia tässä olemme.
Mutta aivan samoja väkivallan keinojahan on edelleen rauhanyhdistyksellä käytössä! Ehkä vähän hienovaraisemmin mutta ei yhtään vähemmän rankkoja.
http://freepathways.wordpress.com/2011/09/06/julmin-muoto/
Turhaan teeskentelet...
mistään hoitokokouksista vaikka olen lestadiolainen. Nyt kun olen niistä kuullut niin en kyllä yhtään ihmettele et on katkeroituneita ihmisiä. Mun mielestä noi asiat ois hyvä hoitaa ja myöntää tehdyt virheet. Pyytää anteeksi niiltä, joita on loukattu. Ja nyt ehkä ymmärrän joitain kirjoituksia, miksi ilmeisesti 70-luvulla eläneillä on niin vihamielisiä ajatuksia lestoja kohtaan. Haluan kuitenkin muistuttaa, että enää ei olla 70-luvulla. Et ihan normaali pulliaisia tässä olemme.
http://areena.yle.fi/video/1312221979875
Lestadiolaisten hoitokokoukset jatkuvat
Vanhoillislestadiolainen herätysliike on ottanut käyttöön jälleen erityiset hoitokokoukset. Niiden avulla pyritään pitämään liike yksimielisenä. Erityisesti nuorten ajama naisten aseman vahvistaminen huolettaa liikkeen johtoa.
Monille lestadiolaisuudesta ulos aikanaan väkisellä lempatuille on jäänyt syvää psyykkistä kärsimystä ns. hoitokokous ajoilta. Satun tietämään vaikka en itse ole ollut silloin vielä olemassa kun ne pitivät "hoitokokouksia".
Mutta miksi ei ole selvitetty ongelmia heidän kanssaan? Mielestäni olisi erittäin terveellistä keskustella avoimesti.
Mitä olen kuullut niin todella rumaa tapahtui Rauhanyhdistyksissä silloin (lienee 30 v sitten). Joka eroitettiin tuohon aikaan seurakunnasta.... hyvin todennäköisesti tällainen henkilö edelleen kärsii selvittämättömistä traumoista, joista ei nyt saa kenenkään kanssa puhua.
Itse en koe henk.koht. tarvetta muistella noita aikoja, koska ne eivät ole koskeneet minua. MUTTA eräitä lähisukulaisia kyllä ja olen nähnyt sen kärsimyksen heillä. Joten ymmärrystä uhreja kohtaan minulta löytyy…
Olen itse löytänyt elävän Jumalan, joka ei tuomitse ja jota ei tarvitse mielistellä. Jumalan armosta. Minusta väärät teot pitää tämän maailman ajalla selvittää. Lestadiolaiset ootteko miettineet tätä?
Nyt kerrottiin uutisissa että SRK:n johto on yllättäen julkisstanut tiedotteen, jossa se kertoo PAHOITTELEVANSA hoitokokousten harhaoppeja ja vääryyksiä.
Siis korostsivat että eivät pyydä anteeksi varsinaisia hoitokokouksia. Ne oli olleet hyvä juttu.
Millä tavoin niiden ihmistne asema selvitetään /hyvitetään heille, kun heidät aikoinaan harhaoppien seurauksena potkittiin ulos rauhanyhdistykseltä ?
Esim. http://freepathways.wordpress.com/2011/10/11/harhaoppeja/
Voi tosiaan kysyä, kuinka on mahdollista!
Kymmeniä kirkon papinvirassa toimivia lestadiolaispappeja on ollut ihmisiä kiusaamassa rankoisa yöllisissä kokouksissa.
Syyllistyikö he virkavirheeseen?