Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virtsa ei tule, kohdunlaskeuma

17.03.2011 |

Olen viikolla 15. Gynekologi totesi mulla alhaisen kohdun asennon, joka painaa virtsarakkoa, jonka vuoksi virtsaaminen on vaikeaa. Myös emättimen takaseinä on alhaalla. Tämä on kolmas raskauteni. Olen aina ollut liian laiska liikkuja ja etenkin lantionpohjalihaksia en ole edellisten synnytysten jälkeenkään tarpeeksi kauan harjoittanut. (Nyt kyllä teen innolla...) Olen nyt viikon ajan käynyt sairaalassa 1-2 kertaa päivässä katetroimassa virtsani. Päivisin on jo helpompaa mutta öisin tulee stoppi ja aamulla on jo kovat kivut virtsarakossa ja kiire katetriin. Tuntuu, että on kova hätä mutta mitään ei kuitenkaan tule.

Sanovat, että pitäisi helpottaa, kun vauva kasvaa ja nousee ylös...

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia? Entä kohdun tai emättimen laskeumaa? Ovatko ne parantuneet jumpalla vai onko teille tehty jotain toimenpiteitä? Kun katson emättimeen siellä näkyy jotain pyöreää, kuin keitetty ja kuorittu kananmunanpuolikas, se myös tuntuu hieman kävellessä ja istuessa, jo nyt!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt, jos sairaalassa opettaisivat sinut kertakatetroimaan itsesi kotona? Se on yllättävän yleistä, ja monet ihmiset tekevät sitä.

Itselläni ei laskeumaa ole, mutta kohtuni on taaksepäin kallistunut, ja se voi joskus loppuraskaudessa aiheuttaa samankaltaista virtsaamisongelmaa.

rv 6+4 nyt

Vierailija
2/5 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hekin ehdottivat kotona itse katetroimista mutta enpä taida uskaltaa. Toisaalta eilen tullut lasku kotiin kyllä vähän pistää itsehoitoa harkitsemaan... No, tänään sain outoja (vanhanajan) puhelimen luurin näköisiä tamponeja, joka pitäis laittaa yöksi. Tamponin tarkoitus on pitää kohtua eri asennossa, että virtsaaminen paremmin yölläkin onnistuisi. Päivällähän se on jo alkanut sujumaan muutenkin. Eilisestä olen pitänyt ns. nestepäiväkirjaa siitä paljonko nestettä menee sisään ja paljonko ulos. Join eilen nestettä 2,5 l. Lääkäri oli tänään sitä mieltä ainakin 1 litra pitää juomista vähentää tällaisessa ongelmatilanteessa, joten hieman kuivahkoin suin sitten ollaan, mutta toivottavasti sekin auttaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tänä yönä ja aamuna sitten onnistui tuo virtsaaminen. Tamponia en onnistunut laittamaan. Mutta heräsin kellon avulla 1,5 tunnin välein vessaan ja joka kerta onnistui. Varmasti tuo juomisen vähentäminen auttoi! Kyse olikin vain matematiikasta... Eli eilisen nesteen juomisen määrä oli vain 1,5 litraa. Kyllä on hyvä olla tuon suhteen! Jo viimeisen kymmenen päivän katetrointi on saanut rakon aika helläks!

Toinen ongelmahan on edelleen toki, eli laskeumat mutta jumpataan ja eletään toivossa, että nekin siitä nousis!

Vierailija
4/5 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kohdunlaskeuma alkoi oireilla rv 8 tietämillä. Kohdunsuu valui ulos :( ikävän tuntuinen pallukka haarovälissä. Minulle asetetiin emättimeen tukirengas ja se on auttanut valtavan hyvin. Ei roiku tavara enää ulos. Hieman on herkkyyttä virtsankarkailuun, mutta kyllä tämän kanssa pärjää. Lääkäri arvioi, että rv 16 kohdalla tukirenkaan voisi poistaa ... kun kohtu kasvaa enemmän, sen pitäisi alkaa pysyä ylempänä. Ellei sitten käy niin kuin sulla, että kasvaessaan alkaa entistä enemmän painaa esim virtsarakkoa.

Minulla oli oireita lievästä kohdunlaskeumasta jo edellisen synnytyksen jälkeen. Palauduin kuitenkin ihan hyvin muutamassa kuukaudessa, kiitos tehostetun lantionpohjajumpan. Nyt lääkäri kuitenkin varoitteli, että saattaa olla kohtuleikkaus edessä tämän synnytyksen jälkeen.

Vierailija
5/5 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tossa aikaisemmin kohdunlaskeumastani ja sen aiheuttamasta vaivasta. Olen nyt viikolla 18+4. Jo kaksi-kolme viikkoa sitten lääkäri käski vähentään juomista 1,5 litraan päivässä, varsinkin iltajuomista piti tarkkailla. Se auttoi osaksi tuohon virtsaamisongelmaan. Tuolloin kohtu painoi virtsarakkoa ja alapäässä näkyi pari "pallukkaa", laskeumaa siis.

Ja kaksi viikkoa sitten yllättäen kaikki ongelmat häipyivät. Ilmeisesti kohtu nousi ylemmäksi ja veti kaikki laskeumat mukanaan! :) Eli virtsa kulkee ja laskeumia ei näy. Voin kuvitella, että vauvan kasvaessa kohtu taas painaa alaspäin ja "pallukat" pullahtaa taas ulos tai sitten synnytyksen jälkeen mutta tällä hetkellä nautin tilanteesta :) Töitä olen tehnyt jo kohta kaks viikkoa.

Severooni: mulle lääkäri ei halunnut rengasta antaa koska siinä voi kuulemma olla infektioriski raskauden aikana. Jumpannut olen määkin nyt entistä enemmän...