Apua hirviöäidille! Vierotusasiaa....
Meillä neidillä tulee tämän kuun lopussa ikää 1v 4kk ja hän on ollut aina tosi vähäsyömänen. Kasvaa tasaisesti omalla käyrällään huisin pitkänä ja hoikkana.
Ruokaa hän saattaa syödä vain pari kolme lusikallista päivässä. Nämä hirveiden maanittelu ja pöydässä istumissessioiden jälkeen. Muuten syö tissiä ja vellejä. Myös leipä maistuu jotenkuten ja erityisesti voita hän söisi niin paljon kun vain uskaltaisi antaa. Myös banaani ja jogurtti maistui joten kuten joskus mutta nyt nekin ovat jääneet. Vain tissi kelpaisi.
Meillä jossain vaiheessa vähän tilannetta auttoi tuo sormiruokailu. Nyt tilanne on vaan se että tyttö heittää kaiken sormi-& muut ruuat lattialle. Itse hän haluaa lusikallaan syödä eikä suostu ollenkaan siihen että häntä syötettäisiin.
Minä olen ihan palasina ja hermoraunioina tytön syömättömyyden takia. Kaikki sanovat että olet vaan rauhallinen jne. Itse syön aina lapsen kanssa ja aikaa ruokailulle varataan paljon. Eli ihan rauhassa ollaan ja yritetään syödä.
Olemme yrittäneet vähentää tissin syöntiä mahdollisimman vähään ja vähitellen vierottaa rinnasta. Huonoin tuloksin. Tyttö saattaa malttaa olla aamu- ja iltapäivän syömättä tissiä (syö muutaman vellin kun ei ruokaakan syö) mutta ottaa sitten illalla kaiken sen päivän aikana menettämänsä maidon takaisin.
Nyt minulle sitten riitti.
Aamupalalla tyttö ei taaskaan syönyt mitään. Söi sitten puolet vellipurkista (n.70kcal). 11.sta aikaan yritin hänelle lounasta tarjota. Taaskaan ei suostunut syömään mitään. Vettä vain joi. Hirveän taistelun jälkeen yritin tarjota maitoa tuttipullosta. Alkoi kamala huuto ja näytti eleillä että tissiä haluaa. Sain tytön huomion muualle tissistä kun leikittiin hetken aikaa ja katseltiin koiria ulkoa. Nyt tyttö nukkuu parvekkeella. Ei siis syönyt tissiä, velliä tai ruokaa ennen nukkumaan menoa. Ja minusta tuntuu hirviö äidiltä.
Toivottavasti ruoka maistuisi hänelle unien jälkeen. Muuten kaikki on ollut ihan turhaa. Ja imetys on tosiaan pakko lopettaa meidän kerralla sillä ei tästä elämästä muuten tule mitään.
Kommentit (26)
sanoisin minä kanssa, ei MITÄÄN välipaloja tai muutakaan jos ei ruokaa ole syönyt.
Meillä oli kanssa ongelmia tytön syömisen kanssa ja on vieläkin (7v), tehtiin sitten niin, että kaikki ruokailee yhdessä ja jos ei syö niin lautanen korjataan pois...ei mitään 2h istumisia ja lahjomisia pöydän ääressä (huomiota).
Kun oli vanhempi niin joustettiin sen verran, että jos ei jaksanut niin lautanen jätettiin pöydälle ja tyttö meni sitten itse takasin syömään kun rupes maistumaan :P
Mutta kaikki maarittelu ja lällyttely pois, siitähän se lapsi innostuu, kun saa jakamattoman huomion äidiltä.
Ja ei se lapsi edelleenkään nälkään kuole :D
Lisäksi olen huomannut, että meillä ei poika oikein ymmärrä aina välttämättä että hänellä on nälkä ja tästä sitten seuraa hirvittävää maidon lipittämistä (hakee itse kaapista) ja kiukuttelua. Poika on kasvanut tasaisesti -20 käyräll, joten terve tuo onneksi on kaikesta huolimatta.
Parhaiten uppoaa lohi eri muodoissa ja poronkäristystä söisi vaikka millä mitalla.
Rintamaitoon varmasti tosi täyttävää, joten osittain varmaan johtuu juuri siitä tuo syömättömyys. Jos olet valmis siihen, etä vähennät rintaruokintaa, niin varmaan auttaa vähän. Velli on vähän salakavala... siihen jää "koukkuun". Se kannattaisi korvata puurolla. Jos voi maistuu lapselle hyvin, niin yritä jonkin aikaa syöttää ruokaa siten, että olet laittanut voita sinne sekaan. Kun seassa on miellyttävä maku, niin ruokakin uppoaa erilailla. Sitten pikkuhiljaa vähennä voin määrää aina sinne saakka, ettet lisää sitä ollenkaan. Lapsi myös aistii stressin, joten sekin varmasti vaikuttaa ruokailuun. Mutta sen ehdit korjata kunhan syöminen alkaisi jotenkin sujua.
Kasvaa pienenä ja sirona mutta kerta painoa tulee niin neuvolassa sanoivat että näillä mennään.
Velliä siis syö pääsääntöisesti ja sosetta maistelee silloin tällöin muutamia lusikallisia. Ei pidä huolestua jos kuitenkin painoa tulee.
Kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa syömään paremmin kaikkea kun kasvaa.
Itse olen jopa kokeillut että jättänyt vellin pois ja tarjonnut soseita mutta kävi niin että poika oli syömättä päälle 7h kun ei suostunut yksinkertaisesti sosetta ottamaan ja huusi täyttä kurkkua kun oli nälkä joten annoin velliä mitä joi sitten kauheat määrät ja nopeassa ajassa. Eli kyllä se voi vaan noinkin mennä ettei vauva syö vaikka nälkä onkin.
Lopettaisin ensiksi imetyksen. Tekisin sen niin, että kerrasta poikki kun ikääkin on jo noin paljon. Lapsi varmasti protestoi, voi olla syömättä ja juomatta pitkänkin aikaa. Itse lopetin imettämisen (imetin enää illalla ja öisin 3krt)kerrasta samasta syystä ja lapsi ei suostunut ekaan 24h syömään ja juomaan mitään (muutaman pienen vesiryypyn). Sen enemäpää ei kyllä juomatta voi olla eli pidä sitä rajana.
Säännölliset ruoka-ajat. Syö oma ruokasi yhdessä lapsen kanssa. Anna hänen syödä itse sormilla tai lusikalla. Jos suostuu niin samalla toki voit syöttää häntä. Tarjoile ensin ruoka ja lopuksi vasta maitoa. Välipalalla ja muuten vain vettä juomaksi.
Etsi ne ruuat mistä lapsi pitää ja anna niitä usein. Välillä kuitenkin uusia ja vähemmän maistuvia ruokia.
Käytä öljylisää.
Ole itse rento. Älä kiinnitä syömiseen liikaa huomiota. Kehu asiallisesti tyyliin "Olipa iso lusikallinen ja ihan itse söit! Hienoa!" ja jos ei syö mitään tai vain yhden lusikallisen niin "Aha, tällä kertaa ei tainnut maistua, seuraavalla kerralla sitten. Mennäänpä käsipesulle".
Voit yrittää myös huijata syömään lukemalla samalla kirjaa tai kiinnittämällä lapsen huomio leluihin. Tärkeintä on kuitenkin, että lapsi syö ja siitä tulisi hänelle hyvä mieli ja rutiinijuttu.
Kovasti voimia! Kuulostaa rankalle!
ja päätät, että annat vain aamu- ja iltatissiä. Ja päätät samalla, että esim. kolmeen vuorokauteen et kiinnitä ruokailuun mitään huomiota. Laitat ruokaa tarjolle kun itsekin syöt, etkä sano syömisestä sanaakaan. Jos juo vain vettä, juokoon. Lapsi selviää vaikka tuon kolmisen vuorokautta niillä aamu- ja iltatisseillä. Tuon ikäinen ei enää nälkään ja janoon itseään tapa, juo ja syö ihan varmasti, kun tarvis on.
Vellit ei myöskään kuulu enää tuon ikäiselle. Tarjoat aamu- ja iltapuuron, ja jos ei syö, ei sitten.
Väitän, että ennen kuin 3 vrk on kulunut, tyttö syö jotain. Ja tärkeintä, ettet kiinnitä asiaan huomiota, ei negatiivista eikä positiivista. Syöminen ei ole rangaistus eikä palkinto.
Ja noille moittijoille... lapset ovat erilaisia. Minä olen täysimettänyt esikon, ja hän lopetti itse tissin syömisen 13 kk iässä. Mutta oli erinomainen kiinteän syöjä heti, kun sitä alettiin tarjota, ja nyt yli kaksivuotiaana syö edelleen kuin mies, kipeänä ainoastaan heikompi ruokahalu. Eli ei se imetys ainakaan ruokahalua ole vienyt.
Kuopus on nyt 7 kk, ja täysimetetty. Kiinteitä syönyt pari kuukautta, ja heti hoksasi homman. Syö rintaa vielä melko usein, mutta pitäähän nestettäkin saada. Lisäksi menee muuta ruokaa 5 krt päivässä noin reilu desi kerralla. Eli ei imetys ole tämänkään ruokahalua tappanut... Kyllä se pohjimmainen syy syömättömyyteen on jossain muualla, kuin tississä.
Taistelua olisi jos jaksaisin enää.
Minusta on tärkeintä että lapsi saa loppujen lopuksi ravinteita ja energiaa kasvamiseen ja kehittymisee, joten joten lopetin itse nirsoilun.
Meillä 2v3kk poika syö ainoastaan spagettia ja jauhelihakastiketta sekä perunaa ja lohta purkista.
Turkkilainen jukurtti uppoaisi kolme kertaa päivässä hedelmäsoseen kera ja sitä sitten annankin.
Lisäksi syö vain tietyn merkkistä ruisleipää ja hapankorppua ja voita, välillä maksamakkaraa.
Lettuja olen saanut sen nyt syömään myös, mutta teen ne täysjyväjauhoon ja täysmaitoon, ilman sokeria. Mustikoista tykkää myös.
Poika kasvaa tasaisesti omalla käyrällään.
Janojuomaksi omatekemää herukkamehua tai vettä, muutaman kerran päivässä täysmaitoa.
Hae sinäkin ne ruoka-aineet joista lapsi tykkää ja anna sitten niitä vaikka yksipuoliselta tuntuisikin, lisäksi sitten vitamiinia.
Tärkeintähän sen on saada sitä energiaa ihan sitten mistä vaan mielummin kuin kituuttaa ravinnotta.
Loppujen lopuksi kun rupean erittelemään mitä lapseni syö, on se lista kuitenkin aika monipuolinen ja ravitseva:
Peruna
täysjyväpasta
porkkana
sipuli
tomaatti
herne
naudanliha
lohi
kananmuna
maitotuotteet
vaihtelevasti hedelmiä
mustikka
ruisleipä
Onhan näissä jo vaikka mitä.
Kannustan minäkin sen imetyksen lopettamista vaikka vieroitusoireita saattaa viikonkin olla, mutta eiköhän se pikkuhiljaa siitä lähde etenemään!
Tsemppiä.