Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva herää joka aamu klo 5 (tai aikaisemmin), eikä nukahda enää uudelleen :(

Vierailija
17.03.2011 |

Aikaisemmin vauva (5 kk) nukkunut klo 20-7 tai jopa 20-8, nyt jo muutaman viikon herännyt klo 5 tai jopa 4.30, kuten tänäaamuna.. Huoh. Ei suostu nukahtamaan uudelleen, vaikka teen mitä. Vauva syö vielä muutaman kerran yössä tissiä, mutta ei tavallaan herää näiden syöttöjen yhteydessä. Syö silmät kiini ja nukahtaa heti syömisen jälkeen uudelleen.

Yleensä tämä herääminen johtuu siitä, että vauva kakkaa ja joudun vaihtamaan vaipat. Vaihdan vaipat pimeässä makuuhuoneessa, enkä juttele samalla mitään. Vauva hermostuu, kun pitäisikin jatkaa unia. Olen jopa tunnin ajan yrittänyt nukuttaa sekä omassa pinnasängyssään (laita pois ja sänky kiinni meidän sängyssä) että minun kainalossani. Ei auta.

Onko mitään ideoita, mitä voisin tehdä tai mitä teen väärin? Tana aamuna herättiin klo 4.30, vaikka vauva ei edes kakannut. Syötin sängyssä, mutta sen jälkeen oli täysin virkeä ja jaksoin sitä iuhtomista ja kitinöö puolisen tuntia, kunnes nousimme pois sängystä, että edes mies saisi jatkaa unia, kun menee kuitenkin aamuisin töihin.

Vauva maistelee kiinteitä, mutta tosiaan vasta maistelee makuja.

Olemme lähdössä ulkomaanmatkalle kuukauden kuluttua maahan, jonka aika-ero on 2 tuntia Suomea jäljessä. Kauhulla odotan klo 3 heräämisiä :(.

Kiitos kaikille, jotka jaksavat auttaa ja neuvoa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta oli ihan pakko. Sellaisia ne vauvat nyt vaan on. Et tee mitään väärin. Unirytmi on muuttumassa ja vauvalla nyt vaan on kaikenlaisia "kausia". Kaikki vaiheet kyllä loppuu aikanaan - ja sitten tuleekin jo uusi kausi...parempi tai huonompi, mistäs niistä tietää.

Älä huolehdi matkaa, joka on kuukauden päästä. Se aika on noin pienelle vauvalle ikuisuus :)

Tsemppiä, kyllä se siitä.

Terkuin neljän lapsen äiti

Vierailija
2/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva 4.5kk ja kiinteiden jälkeen alkoi heräämään pari tuntia aikaisemmin,mutta minä pistäisin normaalin vaihtelun piikkiin. On myös oppinut kääntymään unipussin kanssa masulleen ja liikkuu muutenkin enemmän niin herää yöllä jopa "valveille" hihkumaan vaikka aiemmin juurikin vaan vähän tuhissut tissillä.

Nyt sitten taas nukkuu "normaalisti" tämän yön näköjään...Ei niistä voi tietää näköjään. Uusia jänniä juttuja on maailma täys niin ei kai sitä ehi nukkuu :D

Joku muuten joskus sanoi, ettei terve vauva kakkaa unissaan...Meillä kakkas joskus ihan pienenä viimeks yöllä,kun ei ollu mitään käryä mikä vuorokauden aika on. Oisko allergiahommia sun vauvalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvoa, vaikka omatkin mukulat ovat joskus toimineet samalla tavalla. Hammasta purren siitä selvittiin, alkoivat taas jossain vaiheessa nukkua pidempään. Jaksuja.

Vierailija
4/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita ottaa rennosti, noita vaiheita tulee! Vauvat on semmoisia. Ekan vuoden aikaan unirytmit vaihtelee sen sata kertaa. Välillä nukutaan paremmin, välillä huonommin. Koita siis itse ottaa rennosti ja levätä aina kun voit. Luota siihen, että ikuisuutta ei tuokaan jakso kestä.

Toki voit miettiä ratkaisuita, kuten nukkuuko vauva päivällä ehkä liikaa? Moniin semmoisiin vaiheisiin, joissa päivunien määrää pitää alkaa vähentää liittyy hankaluuskausia rytmien kanssa.

JAksamista toivottelen, itsellä täällä 1v5kk ja 3,5kk lapset, tiedän mistä tuulee! :)

Vierailija
5/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muu kuin sopeutua. Vauvallasi on nyt tämmöinen jakso. Ei välttämättä lopullista, kyllä se oikea rytmi vielä löytyy.

Oma vauvani oli ihan samanlainen, yöunet jäi hurjan vähiin kun heräsi aikaisin ja mä olin ihan rikki kun omakin rytmi meni häränpyllyä. Sitten mä vain opettelin ajattelemaan, että ei se haittaa. Minä olen piiiitkällä "lomalla" juuri vauvani takia, ei minun tarvitse pitää kiinni mistään totutuista rytmeistä, nyt elellään vauvan ehdoilla. Jos herää klo 4 enkä tunninkaan nukuttelulla saa toista enää uneen, niin parempi kuin menettää hermot, on sitten vaan nousta. :) Sitten nukutaan päivällä, kun vauvakin nukkuu. TOSIN, mulla on koira, joten vauva nukkui aamupäiväunensa lenkin aikana ulkolla - minä nukuin sitten missä välissä pystyin.

Yritä jaksaa, vanhan viisaan (mutta NIIN ärsyttävän, tiedän! :D ) neuvon voimin: vauva-aika on kovin, kovin lyhyt...

Vierailija
6/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vauvan pylly ei ole mitenkään huonossa kunnossa voi kakan jättää yöllä olemaan. Siis ainakin jos se on maitokakkaa. Itse en vaihda koskaan öisin vaippaa, sitten vain aamulla pesen hyvin, rasvaan ja talkkaan tarvittaessa. Hyvin on pysynyt pylly kunnossa ja vauvakin nukkuu hyvin.

Esikoinen tosin heräsi jossain välissä aina viiden aikaan. Ei siinä auttanut, noustiin ylös hetkeksi ja mentiin kohta tosi varhaisille päiväunille kummatkin.

Vierailija
7/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina ollut aamukukkuja. Yöt rupesi nukkumaan läpi jo 4,5kk:n vanhana, ei edes syömään herännyt. En edes muista milloin olisin saanut aamulla nukkua hieman pidempään. ;) Tänä aamuna herättiin 5.45.

Vierailija
8/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuli myös mieleeni, että nyt on taas kevät ja aamut valoisampia. Että kannattaa hommata hyvät pimennysverhot, niin vauva ei ainakaan valoon herää. Tosin nyt ei vielä taida olla klo 5 aikoihin valoisaa, mutta kesällä niin tulee olemaan ja useat lapset heräävät sen takia aikaisemmin.

Kovasti voimia!

Vierailija
9/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää 8kk ja me heräämme myös aina klo 4-5 välillä. tätä on jatkunut jo pitkään. minkäs sitä tekee, pienokaisen rytmillä mennään

Vierailija
10/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ainakin jokatoinen ilta menemään itsekin kasilta nukkumaan. (saat edes jokatoinen yö nukuttua lähes riittävästi, jokatoisen illan voit pyhittää miehellesi, itsellesi, kotitöille, mitä nyt yleensä teetkin..)

Meillä "vauva" heräili viiden maissa 6kk-2v.. Ja lisäksi heräili huutamaan öisin useita kertoja..

Vierailija
11/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta kun vaihdetaan kellot taas kesäaikaan vauvan rytmi ei muutukaan heti, eli siinä uusi haaste elämäään...

T. Neljän aiti

Vierailija
12/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku ehdotti, että anna kakkojen olla.

JOo, mäkin koitin vaikka kuinka usein. Mutta vauva ei nukahtanut koskaan, jos oli kakat vaipassa. Vaikka olis ollu valvoneena 7 h putkeen ja maataan sängyssä 2h, niin ei nukahtanu jos kakka vaipassa.

Ei vauva ole kone, tuollaisia ne on. Koko eka vuosi on sitä, että rytmi muuttuu kokoajan, melkein viikottain. Kantsii ottaa se asenne ekana vuotena, että mikään rytmi ei ole pysyvä! Sit on ehkä parempi olla henkisesti, ku ei tavallaan odota mitään kellontarkkaa rytmiä

Vierailija
13/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei minulla mitään paniikkia tämän suhtee ole, tuli vaan mieleeni, että teenköhän jotain väärin tai voisinko tehdä jotain toisin, että vauvan yöunet olisivat pidemmät. Ne kun olivat ekat 3 kk melkein tasan 12 tuntiset :).

Vauva ei suostu nukkumaan kakat housuissa, sitäkin olen yrittänyt. Päivälläkin kakkavaipat pitää heti vaihtaa puhtaisiin, vauva kitisee kakat vaipassaan.

No, kun kelloja siirretään, sittenhän onneksi aamuherääminen siirtynee sinne 6 tienoille ja nukkumaan meneminen 21 tienoille, sopii minulle hyvin. Siis jos vielä vajaan parin viikon päästä vauvan rymi on kuvaamani lainen.

Päiväunia vauva nukkuu 3 kpl. Kahdet pidemmät ja yhdet lyhemmät. Unia ei oikein pysty vähentämään, vauva sammuu syliin tai tissille kuin saunalyhty oltuaan valveilla max. 3 tuntia.

Yritän ottaa rennommin ja olla ajattelematta asiaa sen kummemmin. Onneksi tuo vauva on muuten tosi helppo ja hyväntuulinen.

Pitää ruveta tarkkailemaan, olisiko taustalla allergiaa, kuten joku sanoi. Kun kerran siis kakkaa unissaan. Vai voiko kakata, vaikka ei olisikaan allergiaa?

Ap

Vierailija
14/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta stressaaminen. Kaikki kuulostaa ihan normaalilta ja sun kuvauksen perusteella lähes kadehdittavan helpolta. Tosiaan ekana vuonna rytmi vaihtelee ja isompien lasten kanssa on jo sitten eri murheet ja ilot

8v:n, 6v:n ja 4 kk:n lasten äiti

Vierailija
15/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan reilu 6v.sitten kun esikoiseni oli vauva, että heräiltiin myös aamulla 05. Kerrankin makasin itse olohuoneen lattialla ja vauva vieressä jumppalelun alla. Yöchatti päällä ja huomasin, että vauva olikin nukahtanut siihen :)

Turha yrittää väkisin nukuttaa. Jos ei vauva nukahda, niin tosiaan sitten nukut pvunia, kuten muutkin ovat sanoneet.

Nyt olen itse rv 25 ja isommat lapset 4v ja 6v. Mietin vaan, että miten sitä sitten nukkuu, jos tämä kuopus on aamuyöheräilijä :) Aika näyttää...

Vierailija
16/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan suostunut nousemaan vauvan kanssa ennen 8.30! Onhan nuo kaikki lapset joskus sitä yrittäneet mutta jo muutaman aamun jälkeen ovat "luovuttaneet" ja jatkaneet yöuniaan pitempään.

Vierailija
17/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva-aikana ( n. 7 kk - lähemmäs 2 v. ) kun meinasi heräillä kello 7 ja se oli meillä liian aikaista kun mieskin teki yötöitä, niin se joi sängyssä pullon velliä ja jatkoi vielä parin tunnin unet.

Mutta päiväunia minäkin suosittelisin.

Vierailija
18/18 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva herää hyvänä aamuna 5.30, huonona 4.15 :-) Itse oon tehnyt niin, että kun kova juttelu alkaa pinniksessä (vauva nyt 3.5kk) niin laitan reilusti valot päälle ja vaihdan vaipan ja jutellaan. Toisinaan alkaakin siinä touhottaessaan väsyä ja saan vielä tunniksi nukkumaan. Toisinaan sitten noustaan ylös kokonaan vimeistään kun esikoinen herää noin 6.30.

Tosiaan paras neuvo on, että älä stressaa! jo esikoisen kanssa opin, että mikään ei ole pysyvää ja rytmit muuttuu sen sata kertaa. Ei tietenkään aina, mutta useimmiten. Ehkä jo silloin kuukauden päästä kun lähdette reissuun niin rytmi saattaa olla ihan eri. Tai sitten ei :-)

Tsemppiä ja tosiaan kannattaa mennä aikasin itsekin nukkumaan ja nukkua päiväunia mahdollisuuksien mukaan. Itsellä ei usein ole sekään mahollista tuon esikoisen takia. Ja kaiken lisäksi vauva ei nuku päiväuniakaan mitenkään hyvin, kokoajan heräilee...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme