Kuinka pitkän esseen kerkeää kirjoittaa päivässä??
Jos olet opiskellut niin kuinka monta A4 sivua kerkesit kirjoittaa yleensä yhdessä päivässä? Minulla olisi 10 sivun essee kirjoitettavana ja aikaa vain huominen päivä. Onnistuuko?
Kommentit (6)
2 ulkomarginaaliksi. Vaikkapa kolme graaffia sekaan ja yksi kevytrakenteinen taulukko. Ehkä 5-6 lähdeteosta, jotka jo luettu, on sitten avuksi. Sisällysluettelo vie noista yhden sivun, lähdeluettelo taas yhden. Hyvin menisi 10 sivua noin vain.
Töissä olen kirjoitellut suoraa tekstiä ilman lähdeviittauksia 25 sivuakin päivässä ja silti sivuilla on vielä sisältöäkin esim. raportin oman toimialan kehittämishankkeista. Mutta silloin en ole näperrellyt sivuille tekstin kanssa muuta kuin sen sisällysluettelon.
En saisi päivässä kummoistakaan esseetä aikaiseksi, jos sen pitäisi olla syvällinen, paneutunut ja kielellisesti briljantti. 2-3 sivua ehkä, silloin ehtisin kirjoittaa sen pariin kertaan päivän aikana ja ajatella välillä.
Mutta jos "essee" on joku koulutehtävä ja matskut on hallussa eikä itsekritiikki tai kunnianhimo pahemmin vaivaa, niin kyllä sitä 10 sivua päivässä kirjoittaa, oikolukee, korjaa ja muokkaa. Netistähän voi aina kopsata kaikkea ja fontilla ja rivivälillä pelailla. Työn iloa! ;-)
Ei siis mahdoton tehtävä! Kiitti paljon hyvistä vastauksista :)
sivun tekstiä, niin katsottaisiin kyllä hänelle ihan muunlaista tekemistä. Esim. monet kokousraportit ja matkakertomukset on tuon pituisia ja niitä matkakertomuksiakin kirjoitetaan kannettavalla siinä lentokentällä odotellessa lennon lähtöä. Eikä enempään ole niihin aikaa. Ja mä kun luulin, että meillä valtion virastossa työskenteleviä pidetään tehottomina, mutta ei me ollakkaan.
Ymmärrän, jos kirjoittaa tieteellistä artikkelia teoriasta ja tutkimustuloksistaan kansainväliseen julkaisuun, niin sitten menee kovasti aikaa yhden sivunkin tekemiseen, mutta muuten en kauheasti.
että tulepa kokeilemaan työtäni: ei-äidinkielellä kirjoitella tieteellisiä artikkeleita, yksin. Ei synny kymmentä sivua päivässä, ei.
sivun tekstiä, niin katsottaisiin kyllä hänelle ihan muunlaista tekemistä. Esim. monet kokousraportit ja matkakertomukset on tuon pituisia ja niitä matkakertomuksiakin kirjoitetaan kannettavalla siinä lentokentällä odotellessa lennon lähtöä. Eikä enempään ole niihin aikaa. Ja mä kun luulin, että meillä valtion virastossa työskenteleviä pidetään tehottomina, mutta ei me ollakkaan.
Ymmärrän, jos kirjoittaa tieteellistä artikkelia teoriasta ja tutkimustuloksistaan kansainväliseen julkaisuun, niin sitten menee kovasti aikaa yhden sivunkin tekemiseen, mutta muuten en kauheasti.
kuinka hyvin tuntee aihealueen.
Jos joutuu aloittamaan ihan tyhjältä pöydältä, ni tiukille vetää... Eikä tulos varmaan oo hääppönen