Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUOSTAANOTETTUJEN LASTEN VANHEMPIEN UUDET LAPSET

Vierailija
17.03.2011 |

Jos alkaa odottaa vauvaa uuden miehen kanssa, ja lapsi on otettu huostaan mm. exän toiminnan takia,niin miten sossut suhtautuu asiaan? Iskeekö heti oitis vai vasta sitten jos tulee ongelmia uudessa suhteessa? Kokemuksesta tiedän nää sossujen hommat. Otetaan huostaan viattomien kauniita ja kivoja lapsia, valtio maksaa sitä enemmän kaupungille mitä enemmän huostaanotetaan. Sosiaalipolitiikan professori J.P.Roos sanoo kirjassaan mm. että sossujen on näppärintä ottaa lapsi huostaan, -ei tarvitse enää sen perheen kanssa työskennellä...(=uutta huostaanotettavaa kehiin...) Ja on itse aikoinaan sossuille yrittäny järkee jakaa päähän!!!

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuopukselta testattiin onko samaa kuin siskoilla.

Todella surullinen tarina, jos pitää paikkaansa, mutta en oikein jaksa uskoa että voi pitää. Koska nimenomaan ihan samanlainen juttu oli täällä hetki sitten, tosin siinä yksi oli huostaanotettu (ja voi huonosti sijaisperheessä, eikä häntä saatu käydä kuin kerran kuussa katsomassa), kaksi lasta oli kotona. Ja päiväkodista oli tehty ls-ilmoitus, vaikka vanhemmat yrittivät kaikkensa ja jatkuvasti loruttelivat ja leikittivät lasta.

Mutta ihmettelen, että jos on varaa yksityiseen fysioterapiaan, niin miten ihmeessä ei ole varaa lääkäriin? Eikö yksityiset lääkäritkin pysty kirjoittamaan lähetteitä julkiselle puolelle, niin itse ainakin olisin käynyt fys.terapiassa enintään sen verran, että olisin saanut jonkinlaisen lausunnon ja ehkä kotihoito-ohjeita, ja sitten välittömästi yhteys yksityiseen neurologiin tai mihin tahansa. Mitä sitä turhaan kaatamaan rahaa fysioterapiaan, jos ei tiedä edes mikä lapsella on vikana.

Vierailija
42/57 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuopukselta testattiin onko samaa kuin siskoilla.

Todella surullinen tarina, jos pitää paikkaansa, mutta en oikein jaksa uskoa että voi pitää. Koska nimenomaan ihan samanlainen juttu oli täällä hetki sitten, tosin siinä yksi oli huostaanotettu (ja voi huonosti sijaisperheessä, eikä häntä saatu käydä kuin kerran kuussa katsomassa), kaksi lasta oli kotona. Ja päiväkodista oli tehty ls-ilmoitus, vaikka vanhemmat yrittivät kaikkensa ja jatkuvasti loruttelivat ja leikittivät lasta.

Mutta ihmettelen, että jos on varaa yksityiseen fysioterapiaan, niin miten ihmeessä ei ole varaa lääkäriin? Eikö yksityiset lääkäritkin pysty kirjoittamaan lähetteitä julkiselle puolelle, niin itse ainakin olisin käynyt fys.terapiassa enintään sen verran, että olisin saanut jonkinlaisen lausunnon ja ehkä kotihoito-ohjeita, ja sitten välittömästi yhteys yksityiseen neurologiin tai mihin tahansa. Mitä sitä turhaan kaatamaan rahaa fysioterapiaan, jos ei tiedä edes mikä lapsella on vikana.

itse en ole lukenut sitä ketjua missä oli yksi lapsi huostattu ja päiväkosita tehty ilmoitus.mutta jos joku osaa tänne sen linkittää niin mielellään lukisin.

kamalaa jos vanhemmat eivät saa lasta nähdä niin usein kuin haluaisivat tai jos lapsella on kurja sijoituspaikka.kaikki sympatiani tälle perheelle

Meidän naperoilla on onneksi aivan ihana sijaishuolto perhe ja saamme nähdä lapsia viikottain ja käydä heillä viettämässä aikaa lasten kanssa MUTTA silti ei mene ymmärrykseen että miksi lapsia edelleen meistä erossa pidetään vaikka huostaanoton alkuperäinen syy on poistunut

uusissa papereissa merkintä että huosta jatkuu terapioiden jatkumisen vuoksi.Mikä estää terapioita jatkumasta vaikkalapset kotiin palaisivatkin.ihan samalla tavalla minä olen pystyväinenlapset terapiaan kuskaamaan kuin sijarikin.

Loruttelu,riimittelyä ja laulelua yritettiin kun puhetta olisi pitänyt tulla ja tämäkin puheterapetin kehoituksesta.Kävimme siis kerran arviossa pyytämässä vinkkejä mitä voisi puhumattoman lapsejn puhumaan edistämisen suhteen tehdä.

on se niin kiva kun joillekin ei näitä lääkärikunnan ja terveysdenhuollon mätämunia ole eteen sattunut :(

T:Nro5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sulla on tarvittavat dokumentit lääkäri ja puheterapia yms käynneistä joissa on merkintä että olet hakenut apua, mutta sitä ei ole otettu todesta vaikkei lapset kommunikoi eivätkä liiku?

Jos et ole valitusta tehnyt, niin todellatodella ihmettelen...

Vierailija
44/57 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itsellä on samansuuntaisia kokemuksia. Voin uskoa tarinasi, tosin ei se varmaan tuossa viestissä kokonaisuudessaan ole?

Lapsen kehitysviiveen havaitseminen on monimutkainen juttu, yksivuotisneuvolastahan "pääse läpi" jos lapsi liikkuu (jotenkin, kävelyä ei siis edellytetä). 1,5-vuotisneuvolaa ei käsittääkseni enää ole.

Meillä kävi niin että 1,5-vuotisneuvolasta laitettiin meidät vanhemmat perheneuvolaan kun huoltani lapsen kehityksestä pidettiin jotenkin kummallisena "tarvitsin tukea kasvatukseen". Loukkaantuneena kävimme siellä, ja asia ratkesi niin että SAIMME oikeasti sen lähetteen keskussairaalaan. Sillä tiellä olemme edelleenkin, eikä lapsesta normaalia tullutkaan.

Huostaanotosta ei meillä ole ikinä ollut edes puhetta, ainakaan niin että olemme itse siitä tietoisia, vaikka kehitysvamma on selittämätön ja aluksi siihen uskoivat vain men vanhemmat.

Mutta kuvaamaasi asenteeseen hoitavalta taholta ja viranomaisten puolesta törmää joskus, onneksi kellään tällaisen asenteen omaavalla ei ole ollut suurta vaikutusvaltaa meidän perheen asioissa. "omahoitajat" ja lääkärimme ovat olleet tolkun ihmisiä, sitten kun viimein sellaisten juttusille pääsimme.

Yksi juttu on myös se, etten olisi osannut lainkaan epäillä lapsessamme mitään vammaa jos minulla ei olisi vanhempia terveitä lapsia! Tämä on oikeasti iso pointti, silti minua ei äitinä uskottu vaan pidettiin kyvyttömänä kasvattajana. Toki varmaan kyvyttömyys kasvattajana on yleisempää kuin selittämätön kehitysvammaisuus, ehkä lääkäri siksi aluksi veikkasi näin, en tiedä. En saanut koskaan aikaiseksi kysyä häneltä.

t eräs myötätuntoinen, tsemppiä teille vaikeaan elämäntilanteeseen

että kuopukselta testattiin onko samaa kuin siskoilla. Todella surullinen tarina, jos pitää paikkaansa, mutta en oikein jaksa uskoa että voi pitää. Koska nimenomaan ihan samanlainen juttu oli täällä hetki sitten, tosin siinä yksi oli huostaanotettu (ja voi huonosti sijaisperheessä, eikä häntä saatu käydä kuin kerran kuussa katsomassa), kaksi lasta oli kotona. Ja päiväkodista oli tehty ls-ilmoitus, vaikka vanhemmat yrittivät kaikkensa ja jatkuvasti loruttelivat ja leikittivät lasta. Mutta ihmettelen, että jos on varaa yksityiseen fysioterapiaan, niin miten ihmeessä ei ole varaa lääkäriin? Eikö yksityiset lääkäritkin pysty kirjoittamaan lähetteitä julkiselle puolelle, niin itse ainakin olisin käynyt fys.terapiassa enintään sen verran, että olisin saanut jonkinlaisen lausunnon ja ehkä kotihoito-ohjeita, ja sitten välittömästi yhteys yksityiseen neurologiin tai mihin tahansa. Mitä sitä turhaan kaatamaan rahaa fysioterapiaan, jos ei tiedä edes mikä lapsella on vikana.

itse en ole lukenut sitä ketjua missä oli yksi lapsi huostattu ja päiväkosita tehty ilmoitus.mutta jos joku osaa tänne sen linkittää niin mielellään lukisin. kamalaa jos vanhemmat eivät saa lasta nähdä niin usein kuin haluaisivat tai jos lapsella on kurja sijoituspaikka.kaikki sympatiani tälle perheelle Meidän naperoilla on onneksi aivan ihana sijaishuolto perhe ja saamme nähdä lapsia viikottain ja käydä heillä viettämässä aikaa lasten kanssa MUTTA silti ei mene ymmärrykseen että miksi lapsia edelleen meistä erossa pidetään vaikka huostaanoton alkuperäinen syy on poistunut uusissa papereissa merkintä että huosta jatkuu terapioiden jatkumisen vuoksi.Mikä estää terapioita jatkumasta vaikkalapset kotiin palaisivatkin.ihan samalla tavalla minä olen pystyväinenlapset terapiaan kuskaamaan kuin sijarikin. Loruttelu,riimittelyä ja laulelua yritettiin kun puhetta olisi pitänyt tulla ja tämäkin puheterapetin kehoituksesta.Kävimme siis kerran arviossa pyytämässä vinkkejä mitä voisi puhumattoman lapsejn puhumaan edistämisen suhteen tehdä. on se niin kiva kun joillekin ei näitä lääkärikunnan ja terveysdenhuollon mätämunia ole eteen sattunut :( T:Nro5

Vierailija
45/57 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedättehän, että myös yksityislääkäriltä voi saada lähetteen. Jos ihan tosissaan on sitä mieltä, että lapsella ei ole kaikki ok ja nlan mielestä kaikki on ok, niin kannattaa varata aika yksityiselle. Ei se niin paljoa loppupeleissä maksa.

Vierailija
46/57 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa puututaan kyllä pienempiinkin vihjeisiin siitä, että lapsen kehitys ei etene normaalisti ja lähetteitä laitetaan eteenpäin. Hyvin, hyvin vaikea uskoa, että tässä tapauksessa ei mitään olisi tehty. Jos yksivuotias ei liiku, niin kyllä VIIMEISTÄÄN siinä vaiheessa jatkotutkimukset pyörähtävät käyntiin. Jo aikaisemminkin lapsen liikkumiseen kiinnitetään huomiota.

Meillä sanottiin jo 6kk neuvolassa, että jos ei osoita ryömimisen merkkejä 10kk:n iässä, niin sitten varataan aika heti, muussa tapauksessa vasta 12 kk:n iässä.

Kuntakohtaisia eroja varmaan on, mutta silti on vaikea uskoa, että jossain ei muka reagoitaisi liikkumattomaan 2-vuotiaaseen.

Vierailija
47/57 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö AP,llä ole yhtään tuttua,kaveria,sukulaista tais edes naapuria tai lähikaupan kassaa jonka kans olisi puhunut lapsista ja kehityksestä??En jaksa uskoa että meni vuosia kahden lapsen kohdalla ettei kukaan koskaan edes vihjaissut mitään ennen hostaanottoa.Ai niin,voihan olla ettei ap käynyt edes neuvolassa.mm.lestadiolaispiireissä on tunnettua ettei lapsia käytetä missään kun nehän on jumalan lahjoja kaikki enkä sano tuota nyt mitenkään pilkaten.

Vierailija
48/57 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikista hyvien ihmisten lapsista ei tehdä huoli-ilmoitusta, vaikka vanhempien asenteet, tietämättömyys ja julmuus kertovat omalla tavallaan kasvatuksen periaatteista.

Kehitysvammaisten lasten ja vanhempien kohtelu on kuvauksen mukaan ollut ajoittain epäinhimillistä.

Vierailija
49/57 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kukaan ole käynyt lapsia vaatimassa. Miksiköhän?

Vaikka tosiasiassa siihen olisi ollut ihan syytäkin yhdessä vaiheessa, vuosia sitten.

Vierailija
50/57 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi lasta, ja toinen alkoi kävellä 1 v 3 kk ja toinen ei vielä kävele (1v2kk). Esikoisen kanssa ei missään vaiheessa ollut puhetta fysioterapiasta tai edes siitä, että sitä kävelemättömyyttä olisi tutkittu tai kyselty. 1-vuotiaana tarkistettiin lähinnä taputuksia ja vilkutuksia, ei lainkaan liikkumista (lapseni ei tuolloin vielä edes kontannut eikä noussut tukea vasten, ryömi tosin). En osannut mitään epäillä tai huolestua, ja lapseni oppi konttaamaan heti nlakäynnin jälkeen ja kävelemään sitten myöhemmin. En olisi huolestunut varmasti, vaikka ei näitä olisi oppinutkaan, koska nlassa ei huolestuttu.

Toinen lapseni on lähes yhtä hidas, konttaamaan tosin oppi 11 kk:n iässä mutta vielä ei siis kävele. Nlatäti on koko ajan konsultoinut fysioterapeuttia, ja vaikka siis emme ole käyntiä saaneetkaan, niin asiasta on kyselty ja siitä on puhuttu.

Hiukan kammoksuttaa tämä yhteiskunnan ajattelutapa, että jos nla ei reagoi ja pitää lapsia normaaleina, pitäisi äidin silti reagoida, hakea apua yksityiseltä ja vaikka mistä tai lapset otetaan huostaan. Eikö se nlatäti ja nlalääkäri ole nimenomaan niitä ammattilaisia, joiden pitäisi tietää asiat paremmin? Jopa minä kahden lapsen äitinä luotan heidän arvioihinsa enkä edes harkitse yksityiselle menemistä.

Meidän esikoinen muuten oppi puhumaan vasta 2-vuotiaana, mutta työkaverini poika oppi vasta pari kuukautta päälle 3-vuotiaana. Ei todellakaan sanonut mitään ennen sitä, ja puheterapeutilla kävivät kerran saamassa ohjeita loruista.

Miksi vanhempien pitäisi huolestua enemmän, jos ammattilaiset eivät huolestu? Minä ainakin luotan näihin ammattilaisiin ja uskon, mitä he minulle sanovat. Saatan toki olla huolissani ja ilmaisen huoleni nlassa, mutta jos siellä vakuutetaan, että kaikki on hyvin, en näe mitään syytä uskoa, että kaikki ei olisi hyvin. On todella väärin rangaista vanhempia siitä, että asiantuntijat mokaavat.

Vierailija
51/57 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä tietää, että viranomaiset ( mm. neuvola,lääkärit ), vaikka ammattilaisia ovatkin, tekevät virheitä, mutta he eivät ole vastuussa virheistä.

Vanhemmat eivät saa viranomaisia vastuuseen hoitovirheistä. Taistelu viranomaisia vastaan vie kohtuuttomasti voimia ja niitä tarvitaan lapsen hoitamiseen. Vanhempien syyllistäminen on helppoa ja sitä tehdään jatkuvasti.

Jos äiti vaatii lisätutkimuksia, siihen on viranomaisten suostuttava. Kaikki asiakirjat ja vaatimukset on oltava kirjallisena. Kaikki viranonomaisten lupaukset toimenpiteistä on oltava kirjallisena.

Vierailija
52/57 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä tietää, että viranomaiset ( mm. neuvola,lääkärit ), vaikka ammattilaisia ovatkin, tekevät virheitä, mutta he eivät ole vastuussa virheistä.

Vanhemmat eivät saa viranomaisia vastuuseen hoitovirheistä. Taistelu viranomaisia vastaan vie kohtuuttomasti voimia ja niitä tarvitaan lapsen hoitamiseen. Vanhempien syyllistäminen on helppoa ja sitä tehdään jatkuvasti.

Jos äiti vaatii lisätutkimuksia, siihen on viranomaisten suostuttava. Kaikki asiakirjat ja vaatimukset on oltava kirjallisena. Kaikki viranonomaisten lupaukset toimenpiteistä on oltava kirjallisena.

Vierailija
53/57 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo.Petä vaan ittees oikeen kunnolla vaik koko loppu elämäs.Kaikki tietää et huostaanotto on tehty sun toiminnan takia.

Vierailija
54/57 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ehtivät kärsiä ihan liikaa ennenkuin huostaanottopäätös uskalletaan tehdä. Rohkeammin lapsia pitäisi ottaa pois perheistä. Jos vanhemmat saavat asiansa kuntoon, palaa lapsi kuitenkin perheen pariin. Jos vanhemmat ovat sotkeneet asiansa, ei lapsen idä siitä kärsiä. Tässä asiassa vanhempien tunteet ovat aivan toisarvoinen asia.

Jos alkaa odottaa vauvaa uuden miehen kanssa, ja lapsi on otettu huostaan mm. exän toiminnan takia,niin miten sossut suhtautuu asiaan? Iskeekö heti oitis vai vasta sitten jos tulee ongelmia uudessa suhteessa? Kokemuksesta tiedän nää sossujen hommat. Otetaan huostaan viattomien kauniita ja kivoja lapsia, valtio maksaa sitä enemmän kaupungille mitä enemmän huostaanotetaan. Sosiaalipolitiikan professori J.P.Roos sanoo kirjassaan mm. että sossujen on näppärintä ottaa lapsi huostaan, -ei tarvitse enää sen perheen kanssa työskennellä...(=uutta huostaanotettavaa kehiin...) Ja on itse aikoinaan sossuille yrittäny järkee jakaa päähän!!!

Vierailija
55/57 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omalta kohdalta voin sanoa,että asia on niin,että turhiakin huostaanottoja tehdään VAIKKA vanhemmissa vikaa ei ole.Olen ollut sijais-äiti eräälle perheelle joille tehtiin loppujen lopuksi TURHA h.otto ja sosiaalitoimi joutui asian myöntämään,että kyllä näitä aivan turhanpäiväisiä löytyy ja paljon.Olen kuullut myös vastaavista,mutta niistä ei puhuta julki.Perheeni on siitä harvinainen Sijaisperhe,että kyllä me hyvin paljon olemme Huostaanotetun lapsen perheen takana koska näemme kyllä ketkä lapsista on turhaan huostaanotettu,ei lapset tai vanhemmat niin hyvin osaa näytellä.

Vierailija
56/57 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän ketjun alkuperäinen AP.

Tilanne meillä nyt tämä.Lapset olemme saaneet kotiin :) ja käyvät terapioissa edelleen.sekä puhe että toimintaterapiaa saavat.

sossu ja asiaa hoitaneet viranomaiset saivat varoituksen.ja ihmeteltiin miksi meitä ei oltu kuunneltu.

nyt lapsia on meillä yhteensä 4 lasta.nuorin on vasta vauva mutta kehittyy normaalisti.Myös kolmas lapsemme on normaali.Esikoisella ja kakkosella on kromosomi 9 osadeleetio josta ei tiedetä juuri mitään.ulospäin näyttävät täysin normaaleilta.En tiedä johtuneeko huostaanotosta mutta toinen kehitysvammaisista tyttäristämme saa pimahdus raivareita jolloin satuttaa itseään ja muita.on saanut lääkityksen tähän ongelmaan.

kovin monelle tutulle en ole uskaltanut tarinaamme kertoa koska tiedän ettei kaikki ymmärrä sitä mitä me olemme joutuneet kokemaan.saati sitten lapset

Koulusta tekivät meistä lastensuojeluilmon n 1kk sitten kun olivat niiiiiiin huolissaan jaksamisestamme mutta lälläslää sossu totesi ettemme ole lastensuojeluperhe laisinkaan :)oli opettaja hieman nolona tekemästään ilmosta ja sietää ollakin.

T:Iloinen ja elämästään ja lapsistaan nauttiva AP

Vierailija
57/57 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolantädillä saattaa olla jokin käsitys asiasta ja mielipide vanhemmista. Tällaiset asiat vaikuttavat huomattavasti jatkotutkimuksiin pääsyyn.Jos ap:n puolisolla oli jotain ongelmia voi tämä asia nousta päällimmäiseksi ja todellinen diagnoosi jäädä tekemättä.

Itselläni on dysfasiaa sairastava poika jota ei neuvolassa todettu vaikka oppi puhumaan vasta 4 vuotiaana ja kävelemään 3-vuotiaana. Sain viedä pojan itse tutkimuksiin omalla rahalla kun hän ei vielä 3 luokalla tuntenut edes a-kirjainta.

Neuvolassa kieltäydyin rokotuksista ja katson sen olleen kuin punainen vaate neuvola tädeille.Sitten kaikki tulkittiinkin johtuvan vain minusta.