Miten isän kuoleman aiheuttamasta surusta selviää?
Isäni kuoli siis eilen 74-vuotiaana yllättäen kotonaan. Miten tästä surusta selviää?
Hautajaisjärjestelyt on aloitettu ja toivon vain, että ne olisivat pian ohitse.
Kommentit (45)
Olen mies43 äitini kuolemista 37v tunnen ikävää vieläkin. En ole nynny vaan tunneihminen
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietty paljon henkilöstä mutta en mä mieltänyt isääni miksikään "vanhukseksi" kun kuoli yllättäen seitsemänkymppisenä.
Mä ymmärrän täysin että joku on täysin lohduton menettäessään vanhempansa, meillä ei ollut isän kanssa mitenkään erityisen lämpimät välit joten selvisin varmaan ihan hyvin... enemmän vaan huoletti yksin jäänyt sairas äitini ja isän äiti joka jäi melkein satavuotiaana suremaan ainoan lapsensa menetystä.
Tuo on todella traagista, että lähes satavuotias joutuu suremaan ainoan lapsensa menetystä. :( Siinä iässä on jo asennoitunut, että itse on seuraavana lähtövuorossa. Lapsensa menettäneen äidin suru on suuri, on äiti sitten minkäikäinen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
en osaa kuvitellakaan miltä toisesta tuntuu. itellä ei kukaan rakas oo ikinä kuollu.
En minäkään. Viime syksynä sitten opin. Suru on mukana edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi vastata näin?????
Otan osaa, mutta ihanko oikeasti vanhuksen kuolema on niin kamala ja outo juttu, että ei millään tiedä selviääkö siitä edes. Kasva aikuiseksi
mutta kun kyse on vanhan ihmisen ilmeisen luonnollisesta kuolemasta, niin ei siinä pitäisi olla mitään yllättävää, vaikka ainahan äkkikuolema yllättää oli lähtijä sitten 15v, 45v tai 74v.
Ei se menetys surulta voimaa vie, vaikka kyseessä olisi vanhempi ihminen. Ihmisen merkitys toiselle on se suurin asia.
Itse hautasin vanhempani puolisen vuotta sitten ja koin hyvin traumaattiseksi sen, että jouduimme pitämään maskeja lähipiirissä olevan sairaan vuoksi. Hautajaiset tuntuivat maskien takia erityisen dramaattiselta ja se ahdistus, kun itket kasvot märkinä nenä tukossa etkä pysty edes niistämään. En osaa edes kuvata tunnetta. En toivo kenenkään joutuvan kokemaan samaa😕
Kiitos, tämä oli hienosti kirjoitettu. Itsekin pääsen eteenpäin sillä, että mietin, ettei isä olis halunnut mun lakkaavan elämästä ja jämähtävän paikoilleen hänen kuolemansa takia. Toki olen itkenyt ja herkistyn tietyissä tilanteissa ja mietin isää tosi paljon. Mutta jatkan myös elämää, enkä vello surussa. Niin isä olis tahtonutkin mun tekevän.
Tulin tänne vähän helpottamaan huonoa omatuntoa, koska ajoittain tuntuu hieman väärältä vaan jatkaa eteenpäin. Mutta niinhän se elämä menee...