Lasten sairauden takia pois töistä, miten tulitaan tessiä?
Hei!
Onko jollain kokemusta siitä miten tulkitaan oikeutta olla hoitamssa sairasta lasta 3 päivää palkallisesti. Isompi lapsi sairastui sunnuntaina ja ilmoitin töihin olevani poissa ma, ti ja ke. Isompi alkaa olla jo kunnossa, mutta nyt sairastui nuorempi samaan tautiin. Saanko olla pois uudet 3 päivää häntä hoitaakseni?
Vai meneekö palkattomaksi? Pomo on tosi huono näissä jutuissa ja olisi kiva tietää miten muilla on mennyt vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (14)
Itsellä oli ainakin sellainen sopimus, että jos olisi lääkärintodistus näyttää molemmista, että kyseessä on eri lapsi, niin menisi palkallisella vapaalla saisi olla. Tosin, mulla oli joustava työaika ts. hommat täytyi tehdä joka tapauksessa, oli kotona tai ei.
Lain mukaan olisit saanut hoitaa palkallisena ensin sairastunuttta vain ma-ti, koska su lasketaan jo sairastamispäiväksi (kyllä, viikonloput lasketaan myös). Et myöskään voi ilmoittaa ma, että lapsi on sairas myös ti ja ke, koska ethän sitä oikeasti tiedää kuin kyseisten päivien aamuna eli joka aamu pitäisi katsoa tilanne ja ilmoittaa erikseen töihin. Eli ke olisit voinut hoitaa vanhempaa lasta palkatta.
Nuorempaa saat hoitaa palkallisena taas kolme päivää, koska kyseessä eri lapsi samassa taudissa.Voit siis hoitaa nuorempaa palkallisena ke, to ja pe, jos lapsi on sairas.
Meillä ei tarvitse kolmesta ekasta lapsen / oman sairaspäivän osalta lääkärintodistuksia eikä terkkarin lappuja, oma ilmoitus riittää. Mutta tämä riippuu yrityksen käytännöstä.
Hei!
Onko jollain kokemusta siitä miten tulkitaan oikeutta olla hoitamssa sairasta lasta 3 päivää palkallisesti. Isompi lapsi sairastui sunnuntaina ja ilmoitin töihin olevani poissa ma, ti ja ke. Isompi alkaa olla jo kunnossa, mutta nyt sairastui nuorempi samaan tautiin. Saanko olla pois uudet 3 päivää häntä hoitaakseni?
Vai meneekö palkattomaksi? Pomo on tosi huono näissä jutuissa ja olisi kiva tietää miten muilla on mennyt vastaavassa tilanteessa?
Piti saada tietää vaikuttaako maanantain poissaolo ylityökorvauksiin. Saadaan joku viikkolepokorvaus tai vastaava kun ollaan ylitöissä lauantai ja sunnuntai. Siksi kyselin sunnuntaina että vaikuttaako noihin ylityökorvauksiin jos olen maanantaina hoitamassa sairasta lasta.
Pointti on siis se että saanko nyt olla uudet 3 päivää palkallisesti hoitamassa nuorempaa lasta joka sairastui siis tänään aamuyöstä? Loppuviikko tässä joka tapauksessa menee....
Lapset ovat 9 ja 6 vuotiaat.
terv. ap
ja ilmoittanut jo sunnuntai-iltana jos lapsi on sairas. Silloin pomo kerkiää soittaa mahdolliset tuuraajat läpi ja hommat pääsee käyntiin heti seitsemältä maanantaiaamuna.
Jos taas maanantaina vasta imoitan että olen ppis, saattaa mennä puoli päivää että extra saadan paikalle ja silloin on pakka jo sekaisin ja asiakkaat hyökkää niskaan.
Kyllä meillä tulkitaan asiaa niin, että lapsen kanssa saa olla kolme päivää pois töistä.
Kyllä, saat olla uudet 3 päivää palkallisena nuoremman lapsen sairauden takia pois töistä.
Lääkäri kirjoittaa todistukseen päivän jolloin sairaus on todettu ja tuo laskeminen lähtee siitä. Joskus joutuu lapsen viemään esim perjantai-iltana päivystykseen ja siinähän se 3 päivää sitten palaakin.
Pointti on siis se että saanko nyt olla uudet 3 päivää palkallisesti hoitamassa nuorempaa lasta joka sairastui siis tänään aamuyöstä?
Meillä ainakin se on 3 pv/lapsi. Meillä on tarkkaa milloin sanoo lapsen sairastuneen ja milloin on ilmoittanut asiasta esimiehelle. Eli jos laittaisin lomakkeeseen että lapsi on sairastunut su ja olen ilmoittanut asiasta sunnuntaina esimiehelle, niin palkanlaskennassa otetaan se keskiviikon palkka pois, vaikka olisin sitä hakenut ja esimiehen mielestä asia olisi ok.
sairastumispäivää ei lasketa tuohon kolmeen päivään. Ei ainakaan KVTES:ssä, eli kunnallisella puolella.
olla kolme päivää/lapsi/sairaus. Eli saat olla toisesta lapsesta sen kolme päivää. Samoin jos ensin on vaikka nuhakuume ja sitten tulee vaikka oksennustauti samalle lapselle niin molemmista taudeista voit tarvittaessa olla sen kolme päivää. Mä oon sanonu mun henkilökunnalle että jos lapsi sairastuu viikonloppuna niin ma-ke voi ilman muuta olla pois. Mä en välttämättä kuullut sitä, että lapsi oli jo viikonloppuna kipeä :) Samoin palkatonta annan tietysti jos tarvii olla pidempään pois. Tarvittaessa olen antanut myös sairaslomaa vanhemmalle jos lapsi on kovin kipeä.
pitää vaan kirjata poissaolot oikein koneelle, että menee palkallisena.
Meillä saa olla 3pv hoitamassa sairasta lasta riippumatta siitä milloin lapsi on sairastunut. On käynyt joskus niin että lapsi on ollut kipeenä perjantain ja olen ollut pois. Tauti on jatkunut ja olen joutunut olemaan poissa maanantain ja tiistain ja nämä kaikki kolme päivää sai olla palkallisesti.
Kiitokset avusta. Nyt keskityn sairaiden lasten hoitoon...
ap
Piti saada tietää vaikuttaako maanantain poissaolo ylityökorvauksiin. Saadaan joku viikkolepokorvaus tai vastaava kun ollaan ylitöissä lauantai ja sunnuntai. Siksi kyselin sunnuntaina että vaikuttaako noihin ylityökorvauksiin jos olen maanantaina hoitamassa sairasta lasta.
Pointti on siis se että saanko nyt olla uudet 3 päivää palkallisesti hoitamassa nuorempaa lasta joka sairastui siis tänään aamuyöstä? Loppuviikko tässä joka tapauksessa menee....
Lapset ovat 9 ja 6 vuotiaat.
terv. ap
Se sunnuntai on kyllä ensimmäinen sairaspäivä, joten oikeasti sait olla isompaa hoitamassa vain ma-ti. Kun kerran on eri lapsi, niin saat olla pienempää hoitamassa ke-pe.