Onko ulkomailla samanlaista jodipaniikkia?
Kommentit (34)
(australiaa lukuunottamatta).
No on se Japani on kyllä melkoisen kaukana Australiastakin! Täällä ei ole minkäänlaista paniikkia ollut aiheesta, en ole huomannut tai kuullut jodia mainittavan uutisissa kertaakaan. Ainoa mistä olen asiasta lukenut, on Suomen iltapäivälehdet.
Ei ole suomalaisilla varaa nauraa kenenkaan muun maantiedontuntemukselle.
USA:n osavaltioiden sijoittaminen kartalle ei ole mikään jokaisen maailman asukkaan perustaito. Verrattavissa esim. Walesin sijoittamiseen Ison-Britannian kartalle. Kuinkahan moni amerikkalainen osaisi? Suomalaisilla on oman kokemukseni mukaan ihan käypä maantiedontuntemus noin keskimäärin muihin länsimaalaisiin verrattuna. USA:ssa on kokemukseni mukaan huonoin tilanne, keskittyvät ilmeisesti jankkaamaan koulussa lähinnä omia osavaltioitaan ja niiden pääkaupunkeja. Sama juttu Australiassa. Kummassakin maassa suurella osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä esim. Euroopan tärkeimpien maiden keskenäisestä sijoittumisesta. Suomessa koululaisetkin osaavat näyttää Pohjois-Amerikan kartalta USA:n, Kanadan ja Meksikon. Useimmat osaavat näyttää osavaltiotasollakin ainakin Kalifornian ja Floridan. USA:n AV-mammathan voivat testata tätä käytännössä: pysäyttäkää kadulta sattumanvaraisesti jalankulkija ja pyytäkää häntä nimeämään Ranskan rajanaapurit. :)
Mene itse kadulle kyselemaan Paraguain rajanaapureita.
USA:n koululaisten on osattava 50 osavaltiota ja niiden paakaupungit ennenkuin opiskellaan muita.
myös pääkaupungit yms. Eikä tietämykseni lopu pelkästään näihin asioihin.
Tuli muuten tästä mieleen että eräs amerikkalainen nainen luuli että Ruotsi on Espanjan kohdalla kartalla.
oletkin haka maantieteessä, mutta olen huomannut, että ainakin useimmilla suomalaisilla - ja veikkaan, että myös muilla eurooppalaisilla - on vaikeuksia sijoittaa Afrikan valtioita kartalle. Voit nyt kertoa, teetkö itse poikkeuksen.
Mitä tapahtuu jos ei osaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn
Ei ole suomalaisilla varaa nauraa kenenkaan muun maantiedontuntemukselle.
USA:n osavaltioiden sijoittaminen kartalle ei ole mikään jokaisen maailman asukkaan perustaito. Verrattavissa esim. Walesin sijoittamiseen Ison-Britannian kartalle. Kuinkahan moni amerikkalainen osaisi? Suomalaisilla on oman kokemukseni mukaan ihan käypä maantiedontuntemus noin keskimäärin muihin länsimaalaisiin verrattuna. USA:ssa on kokemukseni mukaan huonoin tilanne, keskittyvät ilmeisesti jankkaamaan koulussa lähinnä omia osavaltioitaan ja niiden pääkaupunkeja. Sama juttu Australiassa. Kummassakin maassa suurella osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä esim. Euroopan tärkeimpien maiden keskenäisestä sijoittumisesta. Suomessa koululaisetkin osaavat näyttää Pohjois-Amerikan kartalta USA:n, Kanadan ja Meksikon. Useimmat osaavat näyttää osavaltiotasollakin ainakin Kalifornian ja Floridan. USA:n AV-mammathan voivat testata tätä käytännössä: pysäyttäkää kadulta sattumanvaraisesti jalankulkija ja pyytäkää häntä nimeämään Ranskan rajanaapurit. :)
USA:n koululaisten on osattava 50 osavaltiota ja niiden paakaupungit ennenkuin opiskellaan muita.
Ei minunkaan mielestäni kenenkään Euroopan ulkopuolella elävän ole syytä osata löytää esim. Bulgariaa kartalta, mutta Iso-Britannia, Ranska, Saksa, Espanja, Italia pitäisi kyllä osata.
Ihan samoin Amerikasta pitäisi löytyä USA, Kanada, Meksiko, Brasilia, Chile ja Argentiina.
ole ihan joka maassa.
"Virallisena" tietona muutama vuosi sitten pidettiin että vain 5% amerikkalaisista on passi mutta se tuskin pitää paikkaansa.
sijoittaa kartalle mahdollisimman monta valtiota. Ihan ihmettelen ihmisten huonoa tietoutta.
ole ihan joka maassa.
"Virallisena" tietona muutama vuosi sitten pidettiin että vain 5% amerikkalaisista on passi mutta se tuskin pitää paikkaansa.
Ei ole kovinkaan montaa vuotta siitä kun vain noin 15%:lla oli passi.
Tuskin voi haukkua tietämättömyyttä, sillä ketjusta en minä ainakaan huomannut puhuttiinko Washingtonin osavaltiosta vai kaupungista. Ne kun löytyvät eri puolilta jenkkilää eli idästä kaupunki ja lännestä osavaltio..
Ei ole kovinkaan montaa vuotta siitä kun vain noin 15%:lla oli passi.
passia, tuli kauhee ryysis kun saannot muuttuivat.
Siksihän tuota DC:tä käytetään nimen perässä että tiedetään mistä puhutaan.3
Tuskin voi haukkua tietämättömyyttä, sillä ketjusta en minä ainakaan huomannut puhuttiinko Washingtonin osavaltiosta vai kaupungista. Ne kun löytyvät eri puolilta jenkkilää eli idästä kaupunki ja lännestä osavaltio..
Vähintään n. kolmasosan uskon menevän oikein, etupäässä ne, joista on ollut uutisissa juttua. Pohjois-Afrikan maat menevät rutiinilla, Itä-Afrikan maista suurin osa, Etelä-Afrikka ja sen naapurimaat toki. Länsi-Afrikka (Liberia, Norsunluurannikko ym.) ja Saharan välitön alue Pohjois-Afrikan maita lukuun ottamatta tekevät vähän tiukempaa.
Enkä tosiaan ole mikään maantiedefriikki, päinvastoin.