Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en enää jaksa lapsen läksyjen tekoa.

Vierailija
15.03.2011 |

Mitähän tässä oikein tekisi...

Mulla on 10v tytär, jolla on vaikea lukihäiriö. Koulunkäynti on yhtä tuskaa ja läksyt potenssiin kaksi.

Mun pitää käytännössä tehdä tytön läksyt, hän ei enää edes yritä. Minusta lapsi on tuon koulunkäynnin kanssa ihan loppuun ajettu, uskoisin että masennuksen partaalla.

Enkä minäkään enää jaksa. Mulla nousee pala kurkkuun aina kun tulen töistä kotiin ja tiedostan että kohta pitää taas alkaa niitä läksyjä tehdä. Tyttö ensin valittaa että ei jaksa tehdä, sitten että niitä on liian paljon ja lopuksi ettei osaa. Kyyneleet valuvat kun hän niitä tekee ja kohta mullakin. Se tilanne on niin ahdistava.

Eikä aamut meillä ole yhtään sen helpompia. Tyttö yrittää joka ikinen aamu keksiä syytä miksi ei tarvitsisi lähteä kouluun. Koskee sinne ja tänne ja paha olo nyt ainakin on. Pari kertaa on arvioni mennyt pieleen, kerran laitoin kouluun vaikka oli kipeä ja toisella kertaa oli täysin terve ja sai jäädä kotiin.

Opettaja tietää tästä ja meillä on tapaaminen sovittuna, että ehkä tästä vielä selvitään, mutta musta tuntuu että mulla on nyt konstit loppu.

Keksisikö joku tähän apua? Tai edes rohkaisua?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kevään aikana tärkein on mielestäni pitää henkisesti sekä tyttö että sinut itse kasassa. Tehkää päivisin yhdessä muutakin kuin läksyjä. Vaihtakaa läksyjentekopaikkaa. Jotain pieniä muutoksia mnielen virkistämiseksi.

Opettajan kanssa keskusteluissa ota esille se, että tytön opetusta olisi totaalisen uupumuksen välttämisesksi eriytettävä = hänelle annetaan taitotasoaan vastaavia ja määrällisesti vähemmän tehtäviä.

Tukiopetus ilman kavereita ja liika prässääminen uuvuttaa.

t. äiti ja erityisopettaja

Vierailija
22/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vain ne omat vahvuusalueet löytyvät.

Kieltenopettajana murehdin usein lukihäiriöisten ongelmia, niiden suhteen on niin kädetön. Mutta toisaalta monilla lukihäiriöisillä on jokin muu alue hyvin vahva, jokin taiteen ala, esimerkiksi. Mutta parhaiten on jäänyt lukihäiriöisistä mieleen ne sosiaalisesti poikkeuksellisen taitavat nuoret - ihania ihmisiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta, mutta olen ihan varma ettei se auta, syrjäytyy tuo lapsi kumminkin.

Näin pessimistiset mun ajatukset on tällä hetkellä..

ap

Kunhan vain saisitte tilanteen rauhoittumaan.

Meillä oppimisvaikeuksia. Käytän seuraavia keinoja.

Läksyt jaotellaan osiin. Eli kerralla ei tehdä kaikkea. Jaan ne kahteen tai kolmeen osaan. Koulusta tullessa tehdään muutama lasku. Lepoa. Illemmalla loput ja muut läksyt. Tai miten vain nyt läksyjä sattuukin olemaan.

Auttaa lasta keskittymään kun tietää, ettei tarvitse puurtaa koko hommaa kerralla läpi vaan riittää kun tekee nyt 2 laskua ja illemmalla loput ja sitten enkun tehtävät tms.

Opetan itse monia asioita kotona uudestaan. Selkeytän käyttämällä värejä. Kerään esim. eri paperille pääkohdat ja kirjoitan ne punaisella ja keltaisella ja sinisellä ranskalaisilla viivoilla. Auttaa näkömuistia ja painamaan mieleen isompia kokonaisuuksia.

Reaaliaineet mennään siten, että kokeeseen luetaan juttelemalla. Eli otan kirjan käteen ja alan käydä aluetta läpi jutellen. Joskus referoin tärkeimmät asiat esim. historiasta ja muusta eri paperille taas käyttäen eri värejä. Lapsi lukee sitten sen referaatin ja muistelee samalla, mitä on asiasta juteltu.

Vaatii aika lailla sitoutumista, mutta koululla ei ole tarjota parempaa ja olen päättänyt, että lapsi saa koulusta jonkinlaisen todistuksen, millä voi pyrkiä eteen päin.

Palkkiota ja kehumista. Selkeä suunnitelma aina illoiksi. Nyt tehdään nämä pari tehtävää. Sitten saat vaikka pelata vähän aikaa. Sen jälkeen pöydällä odottaa toinen kirja, missä on loput tehtävät. Illalla vielä sitten ne pari laskua, mitä jäi.

Kielten sanoja opetan siten, että panen kirjoittamaan tietokoneella sanat ylös. Muistuu paremmin mieleen kuin pelkästään lukemalla. Ja vain muutama sana aina kerrallaan. Ei koko sivua vaan jaottelen niin, että tänään 10sanaa, huomenna toiset kymmenen.

Tsemppiä sinulle. Toivottavasti saat apua. Lukihäiriöstä en osaa neuvoa, mutta jos jotain vinkkiä saat noista minun hommistani.

Vierailija
24/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan on kyyneleet silmissä kun luen ketjua! itse olen etsinyt keskustelupalstaa, ryhmää tms. jossa voisi kommunikoida lukihäiriöisten lasten vanhempien kanssa, mutta en ole löytänyt. Onko selllaista edes olemassa? Vai perustetaanko oma?? olisi niin mahtavaa vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia suljetussa verkkoympäristössä.

Vierailija
25/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut tästä ketjusta toivoa. Kyllä tämä tästä vielä selviää, toivottavasti.

Meillä on sovittuna opettajan kanssa tapaaminen ja uskon että siitä on nyt apua, että saataisiin jotkut suuntaviivat tähän hommaan. Ainakin kaipaan ihan selkeät ohjeet kuinka meidän pitäisi toimia täällä kotona. Nyt tuntuu että mun touhu on a) turhaa b) vailla suuntaa.

Pitää nyt vaan vaatia sitä ohjausta koulun puolelta tähän kotitoimintaankin. Täytynee vielä koittaa selvitellä sitä eriyisluokkaasiaa vielä. Mihinkähän sitä ottaisi yhteyttä, osaisiko joku vielä neuvoa tässä?

Vierailija
26/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut tästä ketjusta toivoa. Kyllä tämä tästä vielä selviää, toivottavasti.

Meillä on sovittuna opettajan kanssa tapaaminen ja uskon että siitä on nyt apua, että saataisiin jotkut suuntaviivat tähän hommaan. Ainakin kaipaan ihan selkeät ohjeet kuinka meidän pitäisi toimia täällä kotona. Nyt tuntuu että mun touhu on a) turhaa b) vailla suuntaa.

Pitää nyt vaan vaatia sitä ohjausta koulun puolelta tähän kotitoimintaankin. Täytynee vielä koittaa selvitellä sitä eriyisluokkaasiaa vielä. Mihinkähän sitä ottaisi yhteyttä, osaisiko joku vielä neuvoa tässä?

unohtui allekirjoittaa

Vierailija
27/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko koululla läksyparkki iltapäivisin?

Itsellä 10-v poika, jolla ongelmia tarkkaavuudessa, hahmotuksessa ja motorista kömpelyyttä. Aivan kuin sinäkin istun joka ilta hänen kanssaan läksyjä tekemässä ja ennenkuin hän ne aloittaa edes on jo pitkän aikaa illasta kulunut.

Olemme sopineet opettajan kanssa, että jos tilanne kotona menee tosi vaikeaksi ja äiti tai poika on liian väsynyt illalla tekemään läksyjä, voimme käyttää läksyparkkia niin, että pääsee sinne tekemään läksyt ohjatusti heti koulun jälkeen. Eli kun muut tekevät siellä unohtuneita läksyjään, saa meidän poika mennä tekemään seuraavan päivän läksyt. Tämän pitäisi teilläkin auttaa pahimpina aikoina.

Meillä poika myös luokkansa erilainen ja kokee itsensä oudoksi ja tyhmäksi. Kovasti kotona yritämme pitää yllä itsetuntoa. Esim joka ilta yhdessä mietimme yhden uuden asian missä hän on hyvä, vaikka kuinka pienen ja korostamme aina kuinka ihana ja rakas hän on kun vain on olemassa.

Jos kaipaat vertaistukea enemmänkin ja haluat jutella, laita sähköpostiosoite niin otan yhteyttä. Jos satutte vielä olemaan läheltä niin voidaan vaikka tavata. :) Voimia sinne!

Vierailija
28/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii myös tuo läksyjen jaottelu osiin ja välillä tehdään osa aamullakin. Vaikka silloin joutuukin heräämään aikaisin, on vireystaso usein lapsella parempi.Itse luen myös ääneen lapselle läksyt ja kokeeseen kertaamme useampana päivänä. meillä on saanut myös tehdä kokeita suullisesti ja avustaja on kirjoittanut ylös. Erityisluokkaa en suosittele ellei se ole aivan välttämätöntä.Sen käytyä jatko-opiskeluihin on vaikeampi päästä ja taso vaihtelee kovastikin. Toki on hyviäkin erityisluokkia.

Vierailija
29/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo siinä vaiheessa, että pahin murrosikä pukkaa päälle ja sehän tuo omat juttunsa matkaan:)

Joskus iltaisin meinaa iskeä epätoivo, että mitä tästä tulee. Mutta sitten vain on pakko panna ne ajatukset pois.

Vielä sen verran näistä läksyistä ja jaksamisista. Itse katson aina lukujärjestyksestä helpomman päivän, jolloin annan meille helpotusta eli emme puurra viittä päivää viikossa täysillä. Annan ns. luvan kanssa mennä sieltä, mistä aita on matalin. Sitten jaksetaan taas pari päivää puurtaa.

Toivottavasti koulu pystyy auttamaan. Sekin on tärkeää, että lapsen itsetunto pysyy hyvänä ja elämä ei ole pelkkää koulutehtävien tekemistä. Meillä on muitakin lapsia, joten hekin vaativat huomionsa. Joskus vain rojahdamme sohvalle ja mussutamme pizzaa ja katsomme telkkua.

Se hyvä puoli tässä opetuksessa on ollut, että nämä meidän muut lapset ovat oppineet hyvän lukutekniikan ja ovat luokkansa parhaita siksi. Joten yritän aina valaa itseeni uskoa, että nämä minun keinoni auttavat tätäkin lasta, kenellä oppimisvaikeuksia. Ja toisaalta, todistus näyttää, että ne auttaa.

Värejä, juttelua, kädellä tekemistä. Auttaa muistiin ja sen kehittymiseen. Kaikki, mitä voit konkreettisesti selittää, vie eteen päin.

Eikös 10 v lue esim. nyt murtolukuja. Arvaa, onko meillä ollut tulitikkuja katkottuna pöydällä ja sitä kautta opetettu konkreettisesti, mitä on murtoluvut:)

Mielikuvitusta ja lisää mielikuvitusta.

t. 23

Vierailija
30/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären itsetuntoa onneksi pönkittää harrastus. Hän on balettikoulussa ja siellä opettaja vakuuttaa että tyttö on siinä hyvä ja sitä kannattaa jatkaa.Lapsi on välillä niin väsynyt että balettiin menokin on raskasta. Mutta siitä on nyt kuitenkin pidetty kiinni, että siellä käy.

Murtoluvut, jostain syystä, tyttö hoksasi heti. Näin käy monessa asiassa, joskus hän vain räväyttää ja oppii jonkin asian tuosta vaan. Esim. kertolaskuja sitten taas ei. Voi sanoa että hän ei muista yhden yhtä kertolaskua ulkoa, vaikka niitä on jankattu ees taas "miljoona" kertaa. Niiden opettelusta onkin nyt jo suosiolla luovuttu.

Toivotaan nyt että tähän sotkuun saadaan koululta apua.

ap

Vierailija
31/36 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa, mistä löytyisi tai löytyykö matikkaan harjoitustehtäviä netistä.

t. ekaluokkalaisen äiti

Vierailija
32/36 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pitäisi maksaa sen käytöstä (tai sitten ne kuuluu kirjan hintaan). Kysele opettajalta/ rehtorilta.

Esim. wsoypro Oppilaat

Oppilaana sinun ei tarvitse luoda henkilökohtaisia käyttäjätunnuksia palveluun, vaan pääset käyttämään oppimateriaalisarjojen verkkotehtäviä Avaimilla, jotka saat koulusi opettajilta.

15 vuotta täyttäneenä opiskelijana voit rekisteröityä WSOYpron verkkopalveluun ja luoda itsellesi henkilökohtaiset käyttäjätunnukset. Rekisteröityneenä oppilaana voit tallentaa Työhuoneeseen opettajilta saamiasi Avaimia ja käyttää eri oppimateriaalisarjoihin liittyviä verkkotehtäviä yhdestä näkymästä. Lisäksi voit ostaa tuotteita verkkokaupasta ja käyttää ostamiasi Online-tuotteita Työhuoneessa. .

Lukimat on ainakin ilmainen ja löytyy netistä rekisteröityneille.

Vierailija
33/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lukihäiriöinen ja ammatiltani erityisopettaja... :)

Kun tapaatte opettajaa kysy ennakolta pääsisikö erityisopettajakin mukaan tapaamiseen. Tehkää yhdessä opettajan kanssa sopimus miten tyttäresi läksyt tehdään. vaihtoehtoja on monia esim: -opettaja merkkaa vain muutaman tehtävän, niin että niiden tekemiseen ei kulu pidempää kuin 15min, -opettaja pitää tyttärellesi tukiopetusta, jossa tehdään tehtäviä jo etukäteen, -sovitte yhdessä että lukuläksyistä luetaan vain osa, -oppikirjat on mahdollista saada cd:nä jolloin sinun ei tarvitse lukea kaikkia läksyjä ääneen.

Onko kukaan suositellut teille Ekapeliä? Ekapeli on lukemisen sujuvuutta lisäävä ilmainen netin kautta ladattava tutkitusti tehokas tietokonepeli. Mikäli tyttäresi osaa jo lukea, niin hänelle sopisi varmasti parhaiten Ekapeli sujuvuus. Ekapelin löydät vaikka Googlaamalla. Sivuilla on myös paljon tietoa lukivaikeudesta.

Mikäli koulupsygologi ei ole vielä tutkinut tytärtäsi, niin voisit pyytää koululta tutkimusta. Psygologi usein pystyy kertomaan mikä tapa on kaikkein vahvin oppimiselle eli oppiiko lapsesi kuulemalla, näkemällä, kertomusten avulla jne.

Kerro tapaamisessa suoraan kuinka puhki olet. Jos mahdollista älä kuitenkaan tee sitä tyttäresi kuullen vaan aikuisten kesken. Lapsi ottaa helposti syyn itseensä eikä se tee hyvää itsetunnolle. Koittakaa löytää tapaamisessa lapsen kuullen myös paljon asioita, jotka sujuvat hyvin.

Tsemppiä teille molemmille! Minä ainakin mielelläni kuulisin teidän kuulumisia myöhemminkin.

Vierailija
34/36 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko paikkakunnalla tai jossain lähellä paikkaa missä olisi oppilaitos, jossa opiskellaan erityisopettajaksi tai vastaavaksi? Voisit laittaa koulun seinälle viestiä, että sinulla on erityisopetusta tarvitseva tyttö, joka kaipaisi tukiopetusta ja läksyjen teko apua. Luulen, että pientä korvausta vastaan saattaisit saada alaa opiskelevia helpottamaan läksytaakkaa.

Korvaisin myös osan läksyistä konkreettisella opiskelemisella. Englannin sanoja voi opetella vaikkapa muistipelin avulla, jossa toisissa lapuissa lukee sana englanniksi ja toisissa on sanaa esittävä kuva. Lasten Alias on myös toteutettu samalla tavalla mutta siinä voi selittää joko kuvia tai sanoja. Matikan laskujakin voi samalla tekniikalla laskea, toiseen lappuun vaan laitetaan lasku ja toiseen vastaus. Lukuaineita varten käyttäisin ääneen lukua ja retkiä sekä leikkiä. Meillä harrastettiin ala-asteella ja varsinkin uskonnossa paljon näytelmien tekoa. Luimme siis tarinan luokassa ja sitten teimme siitä pienoisnäytelmän. Jäi myös hyvin mieleen. Voitte vaikka historian ja uskonnon tapahtumia käydä läpi barbeilla tai pehmoleluilla leikkien. Luet ensin kirjan kappaleen läpi ja sitten leikitte sen läpi. Leikki ei edes tunnu opiskelulle :) Ympässä ja hissassa opettajamme harrasti kysymysvihkoja, mihin kirjattiin joku hyvä kysymys luettuun alueeseen liittyen. Muistaakseni jokaisesta kappaleesta piti keksiä kolme kysymystä ja nämä sitten esitettiin luokassa. Voitte vaikka tyttäresi kanssa keksiä näitä kysymyksiä toisillenne.

Toivottavasti saat jotain hyviä neuvoja tältä palstalta ja opiskelusta tulee edes siedettävää tyttärellesi. Ihannetilanne olisi jos tyttösi voisi käydä koulussa vain osa-aikaisesti ja joku ehtisi opettaa häntä kotona muutamana päivänä viikossa mutta sen järkkääminen ei ole mikään helppo homma. Tsemppiä kovasti sinne ja onneksi tyttärelläsi on edes rakas harrastus jossa hän on hyvä :)

Vierailija
35/36 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuraattoreita, ainakin Vantaalla on yksi joka alkoi puuhata lapsen huostaanottoa kun sinne otetiin yhteytta lapsen ongelmallisen koulunkaynnin vuokai.

Vierailija
36/36 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa on todella hyvä.Välillä tulee kausia ettei hän millään jaksaisi mennä sinne, mutta ollaan menty silti.

Opettaja myös pitää huolen siitä, ettei läksyissä mene koko iltaa.Antaa sen verran vähän, että saa tehtyä, jos ei saa, tehdään seuraavana päivänä.

Meillä myös samoinkun teillä, useimmin on vaikeaa, mutta sitten jonkun asian oppii ihan kertaheitosta yllättäen, teillä taisi olla murtoluvut?Meillä niitä ei opittu millään.

Ei tässä auta kun jaksaa ja yrittää.Tsemppiä!