Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsin kammiolisälyönneistä, uskallanko enää tehdä lapsia?

Vierailija
15.03.2011 |

Tykyttelyn ja muljahteluiden vuoksi hakeuduin lääkärille ja minulla todettiin olevan kammiolisälyöntejä. Sydänfilmi ok, verikokeet ok. Lääkäri vakuutteli, että on tosi yleistä ja vaaraton, mutta inhottava juttu. Nyt kuitenkin mietin,että uskallanko enää tehdä toista lasta, jos raskaus jotenkin vielä väsyttää sydäntä tms. Tai jos olen kuolemassa tähän tautiin.

Minulla on nyt 10kk ikäinen lapsi ja tätä lisälyöntisyyttä on jatkunut nyt 2 viikkoa putkeen, siis joka päivä. Pulssi on koko ajan 60-80 välillä, mutta lyöntejä jää välistä.

Millaisia kokemuksia muilla on tällaisesta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saannollisen epasaannollisesti; ihmettelen mika siina on etta jos laakari sanoo tutkittuaan rytmihairioita vaarattomiksi niin aika iso osa ei usko vaan saa paahansa etta ovat vaarallisia? Onko se se, etta kyseessa on _sydan_ vai mika? Jos on sydanfilmi otettu ja siihen lisalyonnit saatu "kiinni", ja ne vaarattomiksi todettu, ultra ei ole valttamaton. Ja jos laakari on todennut etta ovat vaarattomia, niin vaikka kuinka tuntuisi "ilkealta" niin ei se niista vaarallisia tee. Itsellani on ollut rytmihairioita (lisalyonteja ja takykardiaa) yli 10 vuotta, lapsia sina aikana syntynyt 3. Raskaus ja synnytyksen jalkeinen aika lisaavat ainakin minulla niita, hormoneista johtuu ilmeisesti. Se ei silti tee niista vaarallisia (omanikin on tutkittu). Todella tavallinen ja harmiton vaiva, usko pois ap.

Vierailija
2/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan just se kun kyse on sydämmestä. Lääkäristä lähtiessäni olin helpottunut ja jo illalla kotona aloin kelaamaan asiaa uudestaan. Hassua. ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt samasta vaivasta jo 15 vuotta. Yksi lapsi on ja toista en taida uskaltaa yrittää. Mulla oli raskausaika niin kamala noiden lisäreiden vuoksi että olin loppuraskaudessa niin poikki että pelkäsin jo mielenterveyteni puolesta. Nyt kun lapsi on vähän isompi, kaikki on ok, ottaisin toisen lapsen vaikka heti, mutta en taida uskaltaa toista raskautta enää, sen verran kamalaa se oli (vaikkakin lääkäreiden mukaan täysin vaaratonta).

Vierailija
4/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saanut 3 lasta siinä välissä. Edelleen hengissä.

Olihan noita muljahteluja enemmän raskausaikana, mutta tosiaan - niihin ei kuole.

Sydän on tutkittu ja ultrattu jne. eikä mitään hälyyttävää löytynyt. Lisälyöntejä oli siihen aikaan noin 1000 päivässä, todettu vuorokausimittarilla. Eli kuljin kolme päivää piuhat rinnassa kiinni ja laatikko vyötäröllä. Ei syytä huoleen kuulemma.

Beetasalpaajia voidaan käyttää lääkityksenä, jos niitä on paljon. Mulla on tosin niin alhainen verenpaine, etten mielelläni käytä lääkitystä, joka laskee verenpainetta entisestään.

Itselläni auttaa myös magnesium pahimpiin pumpsahduksiin.

Vierailija
5/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä ole mitään logiikkaa. Mulla on kammiolisälyöntejä, on tutkittu moneen kertaan, kun en yhtä lääkäriä uskonut. Olen syönyt niihin yli 10 vuotta Propralia säännöllisesti, koska ilman sitä lisälyöntejä tulee tuhansia päivässä. Kyllä vaarattomiakin lisälyöntejä voi hoitaa, jos ne selvästi häiritsee elämää. Mulla on viisi lasta, ja kolmannen jälkeen tuo vaiva äityi oikein harmilliseksi.

Vierailija
6/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykyttelyn ja muljahteluiden vuoksi hakeuduin lääkärille ja minulla todettiin olevan kammiolisälyöntejä. Sydänfilmi ok, verikokeet ok. Lääkäri vakuutteli, että on tosi yleistä ja vaaraton, mutta inhottava juttu. Nyt kuitenkin mietin,että uskallanko enää tehdä toista lasta, jos raskaus jotenkin vielä väsyttää sydäntä tms. Tai jos olen kuolemassa tähän tautiin.

Minulla on nyt 10kk ikäinen lapsi ja tätä lisälyöntisyyttä on jatkunut nyt 2 viikkoa putkeen, siis joka päivä. Pulssi on koko ajan 60-80 välillä, mutta lyöntejä jää välistä.

Millaisia kokemuksia muilla on tällaisesta?

Vierailija
7/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen lisäksi epäsäännööllinen rytmi.

En edes ajatellut asiaa kumpaakaan lasta suunnitellessani. Eikä kummassakaan synnytyksessä viasta ollut haittaa. Anestesialääkäri kyseli jotain aiheesta, miettien että voiko antaa epiduraalin, mutta ei ollut sillekään este.

Vierailija
8/22 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sanoi, että on ihan harmitonta. On jatkunut puolitoista vuotta ainakin. Nykyän tosi useammin kuin alussa, päivittäin mullakin muljahtelee..

Miksi haittaisi lasten tekoa? Sanoiko lääkäri niin?

Vierailija
9/22 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin vasta kotona asiaa miettimään. Vaikka lääkäri sanoi tämän olevan vaaratonta, niin en saa asiaa mielestäni ja pelottaa että saan sydärin vaikka synnytyksessä tms. Ja tää on niin inhottavan tuntuista, kun jatkuvasti muljahtelee ja tykyttelee, että en voi olla pelkäämättä. Rintaranka oli lääkärin mukaan myös aivan jumissa ja niskat on myös pahasti jumissa. Aiemmin olin kuullut,että ne voisi pahentaa tuota muljahtelun ja tykytyksen tuntua, mutta lääkärin mukaan niillä ei voi olla yhteyttä.

Vierailija
10/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt samasta vaivasta jo 15 vuotta. Yksi lapsi on ja toista en taida uskaltaa yrittää. Mulla oli raskausaika niin kamala noiden lisäreiden vuoksi että olin loppuraskaudessa niin poikki että pelkäsin jo mielenterveyteni puolesta. Nyt kun lapsi on vähän isompi, kaikki on ok, ottaisin toisen lapsen vaikka heti, mutta en taida uskaltaa toista raskautta enää, sen verran kamalaa se oli (vaikkakin lääkäreiden mukaan täysin vaaratonta).

mulla on ollut noiden lisureiden lisaksi ihan oikeita raskauskomplikaatioita, joiden takia seka oma etta lapsen henki ja terveys on ollut vaarassa. Siltikaan en olisi jattanyt yhtaan lastani saamatta (heita on siis 3). Ja lisureiden takia nyt kaikista vahiten, koska vaiva on tosiaan vain ja ainoastaan psykologinen. Jos oikeasti haluat toisen lapsen niin anna hyva ihminen palaa vaan, ei se voi lisureista kiinni jaada. ;-)

Vierailija
11/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut koskaan niin, että useita viikkoja jatkuu ja joka päivä ja oikeastaan joka tuntikin ne tuntuu?

Vierailija
12/22 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä just toistepäin. Kammiolisärit voi periaatteessa aloittaa kammiotakykardian mikä voi huonolla muuttua kammiovärinäksi, jolloin sydän ei enää pumppaa verta.

Vierailija
13/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää linjoilla oletkaan :) Väsymyksestä itsekin meinasin tämän johtuvan, kun vauva on tosiaan valvottanut. Mutta kun en ennen ole tällaista kokenut, niin säikäytti pahasti. Ehkä tämä tästä.

Vierailija
14/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen vastauksen saat :D.

Kannataiskohan ihan jutella kardiologin kanssa asiasta?

Kammiolisälyönnit ovat useimmiten harmittomia, eteislisälyönnit saattavatkin sitten viedä hengen.

Vierailija
15/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin isolla osalla useammin. Jos kaikki sen takia jättäisivät lasten saamisen väliin, loppuisivat ihmiset maailmasta.

Usko lääkäriä, se on harmiton ja yleinen vaiva, eikä vaikuta elämääsi mitenkään, tv neljän lapsen äiti, jolla on kammiolisälyöntejä ollut ennen ensimmäistäkään lasta.

Vierailija
16/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuitenkin kuulla kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat samasta asiasta kärsineet. Eikös keskustelupalstoilla saa kokemuksia yleensä kysellä?

Vierailija
17/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammiolisälyönnit ovat useimmiten harmittomia, eteislisälyönnit saattavatkin sitten viedä hengen.

Ongelmia myös eteislisälyöntien kanssa.

t. Ei ap, mutta kohtalotoveri

Vierailija
18/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksatko liikkua hyvin, ei hengästytä tms?

oletko väsynyt ?

huimaako?

ovatko yksittäisiä vai kestääkökauan , miten kauan ?

minulla valtavat kokemukset rytmihäiriöistä, jotka alkoivat raskausaikana ja pahenivat vauvan synnyttyä

eli kaikki rytmihäiriöt eivät ole vaarattomia, voin kokemuksesta sen kertoa

mnunkin vaivojani vähäteltiin

ja hoito viivästyi siksi...

usein nuorten vaivat laitetaan väsyn stressin yms piikkiin ja monesti diagnostisoidaan astma, kun onkin kyseessä sydämenvajaatoimintaa jne

näin omalla kohdallanikin tapahtui

eli mene kardiologille, hän tutkii kunnolla ja saat laitteen joka rekisteröi ekg käyrää vuorokauden tai jopa kaksi, siitä nähdään hyvin mitä ja miten pulssisi käyttäytyy erivuorokauden aikoina ja eri tilanteissa esim liikunnassa, nukkuessa jne

eli aina ne lisälyönnit ja häiriöt ei satu just pelkkään lyhyeen ekg nauhaan

vaadi siis tutkimuksia

Vierailija
19/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan siis aivan normaalisti, ei ole kipuja, ei ahdistusta. Noh, hartiat ja niska pahasti jumissa, vaan se nyt ei liity tähän.

Tämä alkoi minulla siis 2vko sitten ja on ollut päivittäistä. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Kävin kardiologilla ja juuri kun kuunteli sydäntäni, tuli tykytyskohtaus. Sanoi sen olevan kammiolisälyönti. Kävin verikokeissa ja sydänkäyrässä. Kaikki ok. Keskimäärin joka 7s.-10s. jää välistä tuollaisen "kohtauksen" aikana.

Vierailija
20/22 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei siis katsonut ultralla?

kannattaa seurata ja herkästi mennä lääkäriin

stressi yms lisää tuota vaivaa

lääkkeet auttaa monille, jos jatkuvasti tulee noit lisälyöntejä

etenkin just tulee kammiotakykardiaa, se on hankalampi , menee taju...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän