Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisopiskelu 40 vuotiaana? Mitä voi opiskella?

Vierailija
15.03.2011 |

haluaisin opiskella ihan uuden ammatin mutta ei itse tiedä mitä se olisi ja mistä saisin varmasti tai helposti töitä....

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä saa neuvoja. Itsellä myös sama edessä.

Vierailija
2/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että parhaiten työllistyvät nuo lähihoitajat ja sitten kirvesmiehet, maalarit, autonkuljettajat ja muut sellaiset.

Itse opiskelin tekstiilipuolta, sopivia työpaikkoja on ollut tässä kaupungissa 5 auki sen jälkeen kun valmistuin 4 vuotta sitten. Yritän nyt itse työllistää itseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata! Itse haluan alalta pois.

Vierailija
4/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla saa varmasti töitä

miksi kaikki luulee, että lähihoitajaksi opiskelu on sama kuin varma työpaikka.. tämä kupla pitää puhkaista ennen kuin hukutaan meihin lähäreihin...

Vierailija
5/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lukeminen kiinnostaa niin lähde opiskelemaan esimerkiksi kansanterveystiedettä. On erittäin aikuisopiskelijapainotteinen ala yliopistossa.

Vierailija
6/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kaikki luulee, että lähihoitajaksi opiskelu on sama kuin varma työpaikka.. tämä kupla pitää puhkaista ennen kuin hukutaan meihin lähäreihin...

esim. itse olen kätilö ja töitä on riittänyt aina ja taatusti riittää tulevaisuudessakin... ja on myös kiitollisempaa hommaa kuin suurin osa sairaanhoitopuolen töistä

Vierailija
7/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikkailmoituksista näet mitä teillä päin kaivataan. Linkeistä koulutus, ammatinvalinta ja urasuunnittelu pääset katsomaan tietoja ammateista, koulutuksista ja opintojen rahoituksesta. Suoraan esim. opintoluotsi.fi, ammattinetti.fi, koulutusnetti.fi

Vierailija
8/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. itse olen kätilö ja töitä on riittänyt aina ja taatusti riittää tulevaisuudessakin... ja on myös kiitollisempaa hommaa kuin suurin osa sairaanhoitopuolen töistä

tuntuu, että koko yhteiskunta sokaistunut lähärikoulutuksen kanssa.

Vierailija
9/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lähtötasosi? Ammattikoulu, lukio vai korkeakoulu? Entä nykyinen kapasiteettisi - riittääkö päätä vaativaan koulutukseen vai kädentaitoa teknisiin töihin?

Kauanko ajattelit voivasi opiskella? Bussikuskiksi taitaa päästä alle vuoden koulutuksella. Yliopistoon uhrautuu yleensä se viitisen vuotta.

Entä rahatilanteesi? Opiskelun vuoksi voit hyvinkin joutua luopumaan monista asioista ainakin opintojen ajaksi, ja sen jälkeenkin kestää vielä jonkin aikaa, että alkaa taas löytyä varaa lomailuun yms.

Ajattelitko opiskella kokopäivätoimisesti vai mahdollisen nykyisen työsi ohessa? Työskentely tekee hyvää raha-asioille, mutta saattaa venyttää opintoja. Lisäksi opiskelu ja työnteko on rankka yhdistelmä, etenkin jos siihen joutuu vielä lisäämään perheen hoitamista jne.

Tällä hetkellä tarvitaan ainakin erityisopettajia. Erittäin raskas ja vaativa työ, jonka ansiotaso on hyvä mutta ei korkea. Kaikki alalle koulutetutkaan eivät siinä pärjää.

Palvelualat ovat suurin ala suomessa. Kiinteistölehdestä 15.3.2011 löytyi näinkin inhottava näkemys:

"Palvelualojen ammattiliiton PAM:in toinen varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen uskoo työvoimapulan keskittyvän pääkaupunkiseudulle yrityksiin, joilla on työllistäjinä heikko maine ja jotka tarjoavat vain osa-aikatyötä."

Eli paskaduuneja on tarjolla paskoin työehdoin.

Suoraan sanottuna asiasi on aika mutkikas. Jos et ollenkaan tiedä mitä haluat, ota yhteys työvoimatoimistoon, tai mitä TE-keskuksia ne nykyään ovatkin... Sieltä voit saada ammatinvalinnanohjausta. Lisäksi kannattaa muistaa, ettei halvalla taikka helpolla saa hyvää. Ammatinvalintaan ja koulutukseen kannattaa panostaa, ettet huomaa olevasi helposti hankitussa työssä, jossa et viihdy ja joka kuormittaa sinua kohtuuttomasti.

Kannattaa muistaa, että ns. helpot työt eivät ole helppoja kaikille ja vastaavasti vaativatkaan tehtävät eivät kuormita niitä, joille ne sopivat. Ole tarkkana, mieti huolella ja varaudu näkemään vaivaa! Onnea matkaan!

Vierailija
10/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, vanhenevat ja sairastuvat. Lähivuosina tosiaan varmasti tarvitaan hoitohenkilökuntaa.

Nämä noin 65-vuotiaat menevät manan majoille lähes kaikki seuraavan parinkymmenen vuoden kuluessa. Aika monet hautajaiset vietetään jo kymmenen vuoden kuluessa. Nyt kun lähtee hoitajakouluun, on työmarkkinoilla muutaman vuoden päästä. Alkaakohan alalla melkoinen kilpailu, kyynärpäätaktikointi ja selkäänpuukotus siitä, ketkä aikanaan saavat alalla jatkaa ja ketkä joutuvat (jälleen kerran) työvoimabyrokraatin kynsiin ja uuteen koulutukseen?

Vierailija
11/11 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus Kiinteistölehden sitaattiin. Se on iänkaikkisen vanha. Sivulla josta sen nappasin on tämä päivämäärä. Mutta ennustus näkyy osuneen oikeaan ja tilanne lienee suunnilleen sama yhä: paskaduuneja on. Paskat palkat, paskat työt ja tympeä työilmapiiri. Jonkun pitää ikävät työtkin tehdä. Kurjaa on se, että ikävimpien töiden tekijät eivät saa arvoistaan kohtelua, jota olisi kunnon palkka jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi