Turvottaa, pierettää, kivistää ylämahaa...
Olen 36 vuotias ja jokseenkin aina ollut jotain vatsavaivaa.. Esim pienestä pitäen kun on nälkä, niin tullut vatsa kipeäksi. Ummetusta ajoittain ollut jo vuosia jne..
Nyt jo yli kuukauden verran olen kiinnittänyt huomiota runsaihin ilmavaivoihin ja ulostamisen "vaikeuteen". Suoli ei tyhjenny kunnolla, vaan heti ulostamisen jälkeen tuntuu että tavaraa jäi sisään ja eikös sitten pidä mennä uudelle tyhjennykselle heti syönnin jälkeen.
Uloste on löysää ja pahanhajuista..
Oireina siis: ilmavaivat, pörinä mahassa, vatsan turvotus, kipu ylävatsalla (varsinkin istuessa). Kipu ei ole invalisoivaa vaan sellaista pikkukivistystä. Jonkin verran röyhtäilen mutta en niin että se haittaisi oloa..
Olen kovin stressaantunut ja ajoittain alakuloinen, varsinkin viime kesästä lähtien(mies viikot muualla töissä, olen yksin lasten kanssa, rahahuolia jne...) Syön aika huonosti, paljon karkkia ja pullaa ja pikaruokaa...
Tiedän että ruokaremontti on nyt ainakin paikallaan,
mutta ensimmäisenä pelkään vatsasyöpää. Ja mietinkin että vatsavaivoja on tullut seurattua nyt lähes päivittäin sen jälkeen kun kuulin että mieheni työkaveri on kuolemassa vatsasyöpään 45 vuotiaana. Eli ennen tätä ei maha niin paljon vaivannut että olisin huolestunut mutta nyt sitten vaivaa... Eli en tiedä onko tämä luulotautia vai todellista..
Millä perusteilla olette itse käyneet esim gastroskopiassa/kolonoskopiassa? Mietin että koska kehtaa mennä lääkäriin...
Kommentit (7)
kokeile sillä ensin. Niin ja vähennä sokeria huomattavasti (ei irtsareita).
Mulla loppu tuo kuin seinään.
Activiaa syömällä. Jo 2 miljoonaa suomalaista pystyy paskomaan normaalisti Activian avulla ja maha ei ole enää pallo!!
Itse kyllä suosittelen käyntiä yksityisellä gastron lääkärillä, erikoislääkäri tietää parhaiten vaivat.
ja keliakia löytyi. Dieetti nyt kohdillaan ja oireeton elämä.
Tai helppo se näin jälkikäteen on sanoa, itseni olisi pitänyt mennä aijemmin, mutta laitoin vaan stressin ja luulosairauden piikkiin kaiken.
Ei sieltä välttämättä mitään löydy, mutta saat myös mielenrauhan itsellesi kun käyt lääkärissä.