Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä 3-vuotias kakkaamaan pottaan?!

Vierailija
15.03.2011 |

Lapsi on vuoden verran jo käynyt itsekseen potalla pissalla, nyt on jo täysin kuiva (myös öisin) ja voisi jättää vaipat kokonaan pois - mutta kun ei suostu kakkaamaan muualle kuin vaippaan! Tehty kaikkea, selitetty, kannustettu, lahjottu (saa palkkion jne) mutta ei niin ei. Yritetty pottaa olkkariin, luettu kirjoja, annettu rauhaa.. ei kakka tule pottaan. Tahtoo vaipan, menee omaan rauhaan kakkaamaan ja sitten ottamassa vaippaa pois että nyt kakka tuli. Olemme olleet pitkämielisiä että kyllä se ajan kanssa, mutta tosiaan tätä samaa jatkunut jo vuoden verran... millä saada jo noin iso lapsi kakkaamaan pottaan tai pönttöön?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyseessä pieni kokoinen 3v niin sit pöntön pienennin rengas käyttöön

ja kun sanoo kakka tulee, niin siihen vaan istuun, ei enää vaippaa missään nimessä

kaikki vaipat hävitetään kotoa ja niitä ei enää ole, aivan kuten tutti hävitetään jos ollut käytössä

eli lapselle ei ole eikä anneta vaihtoehtoa!

noin iso lapsi ymmärtää ,kun asian asiallisesti selvittää, vaipat kuuluu vauvoille ja nyt ei enää 3v kakkaa vaipaan piste.

jos ei onnistu, niin tuskin kakkaa housuihinsakaan, eli kun pakottava tarve saapuu, niin pöntölle menee ihan itse

eli pois turha haahuilu ja lapsen pillin mukaan pomppiminen ja asiasta suuren numeron tekeminen!!

Vierailija
2/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tuttu pönttö käy mutta missä tahansa muualla pönttö pelottaa. Vessassakäytni onnistuu silloin kun pidän lasta "halausotteessa" ja lapsi saa olla vähän niikuin sylissä....

En tiedä onnistuisko teillä, että yrittää tehdän tilanteesta lapsen kannalta turvallinen.

Tämä yksi ehdotus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 8,5kk kakkaa pottaan:D ei kylläkään mene itse sinne...;)

Niin meidänkin meidänkin 2,5v teki tuon ikäisenä ja kylläpä sitä ihasteltiin. Vaan eipä tee enää, ollaan ihan samassa pisteessä kuin ap:n lapsi.

Mä ajattelin että nyt kun tulee kesä ja lämpmät säät niin yksinkertaisesti en laita enää vaippaa, ollenkaan. En mä muutakaan keinoa enää keksi. Lapsi on vaan että " ei kakalle potalle, anna vaippa". Pusertaa sen sitten sinne jossain nurkassa ja huutaa "tuu ottamaan kakka pois vaipasta!"

Vierailija
4/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aivan sama. Paitsi ettei sitä kakkaa potan kautta laitettu, ja siinä vaiheessa kun lakkasin puhumasta kokonaan, meni tovi ja alkoi tekemään itse pottaan. Ei ollut kirjojakaan apuna. Samoin meillä meni noin 5 kk kakka-asian kanssa. Yökuivaksi ja päiväkuivaksi meilläkin tyttö oppi 2,5 v.

On mielenkiintoista lukea niiden vastauksia, joilla ei ole edes samantyyppistä ongelmaa koskaan ollutkaan !!!

Koska oma on oppinut eikä ole ongelmaa ollut, kuvitellana se mikä oman kanssa on toiminut, toimii muidenki lasten kohdalla.

Luulen, että meillä ainakin se juttu oli että halusi tehdä kakkansa yksin, ja toinen oli se asento. Pytty on hankala - ja tosiaan haloo huom hei! Kaikki ei suostu edes pienentimen kanssa pytylle, kaikki lapset eivät koe pyttyä jonain hienona asiana "kunhan mä saan pyttyyn tehdä kuten muutkin, sitten teen" tai "miksi muut tekee pyttyyn ja mun pitäisi pottaan, en tee ollenkaan." Ei ei.

Nyt lapsi on päiväkodissa, eikä tee siellä kakkaa. Pissalla onneksi käy, mutta kakan tekee kotona.

Pottaan.

Meillä oli samaa, tosin mä en suostunut antamaan vaippaa, vaan kakka tuli housuun. En pitänyt sitä pahana, kun kerta päivään tuli se pökäle. Meillä kesti noin viitisen kuukautta vaihe. Me tehtiin aina niin, että laitettiin se kakka pottaan (jos suinkin oli sellainen irtonainen) ja kaadettiin sitten yhteydessä. Sanottiin, että kakan oikea paikka on potta, ei pikkuhousut. En kuitenkaan syyllistänyt. Sen lisäksi luettiin kirjoja aiheesta, sellainen on ainakin Saulin vihreä potta tms. Vähitellen alkoi tulla kakkaa pottaan ja niitä juhlittiin sitten suurina voittoina. Kuukausi oli ehkä epävarmaa aikaa ja sen jälkeen vakiintui,että kakka tuli aina pottaan. Meillä ei toiminut mikään tarra- tai muu palkintojuttu, sitä kokeiltiin aluksi. Toi pissakuiva taas meni laakista, oppi saman tien yökuivaksi alle 2,5-vuotiaana Mä ehdotan, että jätätte vaipan pois, viette vaikka ne naapuriin vauvalle tms. Terotat lapselle, että saa kakata rauhassa/yksin. Se on edelleenkin tärkeää meillä.

Vierailija
5/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 tuli kokeilleeksi alun epätoivossa tuotakin, että lapsi vaan pakottaa tekemään kakkansa pottaan/pyttyyn. Seurauksena oli ummetus. Lapsi piti sisällään sitä kakkaa niin pitkään, että se oli pakko saada lääkkeillä pois. Kova kipuhan siitä tuli.

Mä uskon, että suuri merkitys on sillä, että lapsi voi mennä itsenäisesti tekemään kakkansa potalle. Hän saa rauhassa tehdä sen omaan tahtiinsa.

Pakottaminen on tässä huono neuvo. se johtaa ummetukseen.

14

Vierailija
6/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyseessä pieni kokoinen 3v niin sit pöntön pienennin rengas käyttöön ja kun sanoo kakka tulee, niin siihen vaan istuun, ei enää vaippaa missään nimessä kaikki vaipat hävitetään kotoa ja niitä ei enää ole, aivan kuten tutti hävitetään jos ollut käytössä eli lapselle ei ole eikä anneta vaihtoehtoa! noin iso lapsi ymmärtää ,kun asian asiallisesti selvittää, vaipat kuuluu vauvoille ja nyt ei enää 3v kakkaa vaipaan piste. jos ei onnistu, niin tuskin kakkaa housuihinsakaan, eli kun pakottava tarve saapuu, niin pöntölle menee ihan itse eli pois turha haahuilu ja lapsen pillin mukaan pomppiminen ja asiasta suuren numeron tekeminen!!

Ai miten niin lapsen pillin mukaan pomppimista! Jos ei tee pottaan, ei pyttyyn, vaan housuunsa, niin miksi se on turhaa asian ympärillä hösläämistä !? Eikä se ole lapsen pillin mukaan pomppimista! Väkisinkö lapsi pitäisi pytylle taivuttaa? Istuttaa tuntitolkulla potalla ja pytyllä: et nouse ennenkuin kakka on tullut! Niinkö?

Meillä ei ainakaan ollut vaippoja. Täällä te arvoin av-mammat kuorossa huusitte että laita akka ne vaipat takaisin, ei lapsesi ole kuiva, kun paskoo housuunsa.

Lapsi teki niihin pikkareihinsa. Kun pakottava tarve tuli, hän meni jonnekin rauhalliseen paikkaan itsekseen kyköttämään, ja teki housuunsa. Yritin monta kertaa juosta perässä potan kanssa, yritin istuttaa potallakin, mutta kun ei niin ei.

Kun lopetin hösläämisen ja "pakottamisen", kun vaan annoin asian olla ja tehdä housuunsa, tyynenä pesin vain puhtaaksi sitten, eräänä kaunnina kertana meni ja teki, ihan itse. Ja sai kehut. Ja siitä se lähti.

Ei meillä lapsi ole koskaan sanonut että "kakka tulee", tai ilmoittanut että on kakkahätä. Ei tuolloin 2,5 vuotiaana, eikä nytkään, 3,5 vuotiaana, kun jo omatoimisesti itse tekee asiansa. Pottaan. Sinne vaan menee ja tekee.

Vierailija
7/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei laittanut vaippaa niin panttasi vaikka ikuisuuden. Multa meinas jo oikeasti hermot mennä, tuntu että tuo oli ainut niin iso lapsi jolla on vaipat. Sinnikkäästi tarjosin pottaa/pönttöä, mutta laitoin vaipan kuitenkin, sillä en oikein usko pakottamiseen. Lopulta yksi kaunis päivä tuo, silloin jo yli 3v, tajusi ihan itse pöntön käytön. Joku kai vaan napsahti lapsen päässä. Oli sitten liki kerrasta kuiva.

Nyt meillä on toinen samanlainen tapaus, poika on reilu 2v. ja kieltäytyy potasta/pöntöstä. Joskus istuu isoveljen kanssa vessassa potalla (isoveli siis pöntöllä) ja on jopa tehnyt yhdet kakat sinne pottaan. Kovasti kehuttiin, mutta seuraavana päivänä tuo kieltäytyi potasta ja teki kakat vaippaan. Odotan tämänkin kohdalla sitä valaistumista, joku päivä se tajuaa, että on helpompaa käydä pöntöllä kuin pitää vaippaa. Koitetaan houkutella ja lahjoa, mutta eipä se paljon auta jos lapsi ei ole valmis.

Vierailija
8/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saatiin serkku kakkaamaan pönttöön niin, että suuresti ihailemansa isompi serkku näytti mallia.

Pakottaa ei voi, lahjonta on ainoa konsti. Mutta jos sekään ei ole auttanut, niin nostakaa lahjuksen arvoa.

Vierailija
9/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä valmis siihen. Odota vielä rauhassa. Lopeta yrittämästä. Älä tee asiasta pelleilyä.

Ei varmasti ota eskariin reppuun pottaa!

Vierailija
10/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä olla tehty asiasta pelleilyä - tässä vuoden aikana aina välillä ehdotettua että "jos tulisi kakka pottaan niin.." mutta asia nostetaan puheeksi vain ihan satunnaisesti. Lapsi vaan sanoo että ei tule kakka pottaan. Hänen ihailemansa pikkasen isompi kaveri kakkaa pottaan ja lapsi tietää sen, ei riitä kannusteeksi tämäkään.

Vierailija
11/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulempa, että teilläkään tuo ei tule olemaan pysyvää, kausia tulee ja menee tuon ikäisillä vauvoilla.

Vierailija
13/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensin tehtiin potasta mielenkiintoinen... Potta oli vessassa esillä ihmeteltävänä. Sitten alettiin käymään samaan aikaan ja yhdessä lukemaan samalla lehtiä. Opettelu on hyvässä alussa ja onnistumisia tulee. Nyt on poika 10 kk.

Uskon että jokainen oppii enenmmin tai myöhemmin potalla käynnin mutta kyllä sitä oppimista voi kevyesti avittaa vaikka mitään pakkosuorittamista ei harrastaisikaan.

Vierailija
14/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi joskus kakannut pottaan? Ja tapahtuiko siinä jotain kurjaa, sattui tai jotain?

Aina voi kokeilla jotain lahjontaa, karkki jos kakka tulee pottaan tai tarrataulu tai vaikka joku isompi lelukin käy- sen saa sitten kun on kakannut pottaan x X. Yksi vaihtoehto on antaa lapselle niin iso annos ulostuslääkettä, vaikka Levolacia, että vatsa toimii varmasti- kun lapsi on menossa kakkaamaan vaippaan niin ripeästi vessaan. Kun vatsa on löysällä, on hankala pidätellä (siitähän tuossa teillä on kyse, että lapsi pidättää jos pannaan potalle istumaan)

Vierailija
15/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli esikoisen kanssa sama ongelma. Yritettiin vaikka mitä, mutta lopuksi suostuttelin kakkaamaan vaippaan potan päällä istuen. Kun tämä viimein onnistui, leikkasin vaippaan takapuolen kohdalle reiän ja seuraavalla kerralla kun oli kakkahätä, laitettiin tämä "reiällinen" vaippa päälle ja käytiin potalle. Näin monenlaisen yrityksen jälkeen lapsi huomasi, että itseasiassa hän kävi potalla kakalla, vaikka olikin "reikävaippa" päällä.

Vierailija
16/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ihmettelee, miksi toiset käy vessassa ja itse pitäisi tehdä potalle.

Vessakäynnistäkin voi tehdä leikinomaisen eli kun kakka tehty, saa lapsi huuhtoa wc-pöntön ja ihmetellään yhdessä, että sinne meni.

Vierailija
17/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta laittaa... SIitähän se vasta paniikki tulee, kun hädissään pyytää vaippaa ja ties vaikka housuun tulisi kakka ennenkuin potalle pääsee. Ja jos sinne pottaan sitten tulla lorisee tai rytisee löysää kakkaa, mahdollisien vatsanväänteiden kanssa... Ei mitään järkeä! Siitähän se lapsi vasta traumat saakin.

Onko lapsi joskus kakannut pottaan? Ja tapahtuiko siinä jotain kurjaa, sattui tai jotain?

Aina voi kokeilla jotain lahjontaa, karkki jos kakka tulee pottaan tai tarrataulu tai vaikka joku isompi lelukin käy- sen saa sitten kun on kakannut pottaan x X. Yksi vaihtoehto on antaa lapselle niin iso annos ulostuslääkettä, vaikka Levolacia, että vatsa toimii varmasti- kun lapsi on menossa kakkaamaan vaippaan niin ripeästi vessaan. Kun vatsa on löysällä, on hankala pidätellä (siitähän tuossa teillä on kyse, että lapsi pidättää jos pannaan potalle istumaan)

Vierailija
18/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta äitini tosiaan syyllistää mua kokoajan että liian myöhään aloititte ja ei se enää suostukaan kun sopiva vaihe on mennyt ohi jne...jankutta että paljon helpommalla åääsee kun on vaipoista pois.

Päinvastoin. Muistan kuinka esikoinen 15 vuotta sitten myöskin äitini painostuksesta oppi kuivaksi 1v8kk vanhana. Sehän se kätevää oli kun kassajonossa tuli hätä tai autossa moottoritiellä. Ja heti piti vessaan päästä kun ei noin pieni vielä pidättää pysty.

Siksi en todellakaan kiirehdi asian kanssa.

Näen hänen ilmeestään kun kakka on tulossa, äkkiä vaan vaippa pois ja pöntölle istumaan.

Siihen loppuu kakkaaminen ja saattaa mennä pari päivää kunnes on kamala ummetus. Jostain syystä kammoaa pönttöä ja potalle ei ole ikinä taipunut istumaan, jännittää itsensä suoraksi vaan ettei polvet taivu istumaan.

Tuo wc-pöntön huuhtelu ja leikkiminen on hyvä neuvo jos ne toimis, jos kakkaa ei tule, ei sitä voi huuhdella pois.

Vierailija
19/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan ap!!

Meillä oli samaa ongelmaa. Lapsi oppi noin 2,5 vuotiaana ihan parissa päivässä niin päivä- kuin yökuivaksikin, ja jätin vaipat pois. Meillä siis ei ollut vaippoja ollenkaan käytössä. Mutta kakan hän teki housuunsa. Pottaan tai pytylle, pienentimen kanssa tai ilman, ei suostunut.

Kyseessä neljäs lapseni, ja tämän suhteen ainoa laatuaan, muiden kanssa ei samanlaista ole ollut.

Kuivaksi opettelu meni suunnilleen näin:

Potasta tai vessakäynneistä en pitänyt meteliä, en pakottanut tms. Itsepäinen, vahvatahtoinen lapsi kieltäytyi systemaattisesti potasta ja pytystä, joten en taivuttanut pakolla. Suostui aina joskus istahtamaan, mutta.. No, kerran sitten suostui istumaan potalle. Tuli pissat, sai isot kehut, siitä meni tuo pari pv ja oli täysin kuiva.

Mutta tuo kakka....

Ei ollut ummetusta, ei ripulia. Ei pelkoa kakkaamisesta.

Päiväkotiaika alkoi lähestyä, ja lapsi teki housuunsa. Vaippoja en ottanut takaisin käyttöön vaikka täällä av-palstalla minut haukuttiin lyttyyn kun "annan lapsen paskoa housuunsa kuin mikäkin elukka" ja "lapsi ei ole kuiva, koska paskantaa housuunsa, vaipat vaan takaisin käyttöön.... " jne jne. En osannut ennakoida, vatsa ei ollut kellontarkka, eikä lapsi kertonut etukäteen kakka-asiastaan. Kerran päivässä kakkasi normaalin kakan. Huomasin kyllä kun katsoi kyykylleen pöydän alle tai huoneeseensa tms. Eli halusi tehdä sen rauhassa.

Kakkapökäle pyttyyn, pyllyn pesu, uudet pikkarit...

Ei onnistunut mikään. Ei tarralahjonta, ei keskustelu, ei huomaauttaminen . Ei mikään. Harvakseltaan asiasta tosin kommentoin, paitsi tuolloin kun lahjomalla yritettiin.

Sitten lakkasin kokonaan puhumasta asiasta. se tuntui haittaavan av-mammalaisia ja minua vähemmän, lasta ei lainkaan.

Pytylle ei tosiaan suostunut istumaan lainkaan.

Ja yhtäkkiä, sen yhden kerran, teki kakan pottaan. Siitä se lähti. Oli vajaa 3 v.

Pottaan tekee nyt kakan, pissan tekee toisinaan myös pyyttyyn, mutta pienennintä ei suostu käyttämään.

Ei minulla yksinkään lapsi ole ihmetellyt "miksi minun pitäisi tehdä potalle mutta muut käy vessassa", en oikein tiedä millaisia nämä muiden lapset ovat kun heillä tällainen ihmettelijä on.

Ei meillä myöskään vessa ole mikään kamala paikka ollut koskaan, joten siitä ei ole tarvinnut tehdä mitään leikkiä. Joskus ottaa pehmon ja tälle oman potan, mutta ei se ollut se tekijä, millä lapsi alkoi potalle kakkaamaan.

Kakan tekeminen vaatii erilaisen asennon istua kuin pissan tekeminen. Meillä on sellainen korkeampi potta, Baby björnin vai mikä lie, se missä on karhun kuva edessä ja pottaosa irtoaa.. siinä pitkä lapsi saa hyvän asennon.

Luulen että teillä, kuten meilläkin, on vain aika ja lapsen oma kypsyys tai valmius, mikä poistaa ongelman.

lapsi tietää jo, mitä toivotte, mikä on tavoite.

Vierailija
20/21 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaa, tosin mä en suostunut antamaan vaippaa, vaan kakka tuli housuun. En pitänyt sitä pahana, kun kerta päivään tuli se pökäle.

Meillä kesti noin viitisen kuukautta vaihe.

Me tehtiin aina niin, että laitettiin se kakka pottaan (jos suinkin oli sellainen irtonainen) ja kaadettiin sitten yhteydessä. Sanottiin, että kakan oikea paikka on potta, ei pikkuhousut. En kuitenkaan syyllistänyt.

Sen lisäksi luettiin kirjoja aiheesta, sellainen on ainakin Saulin vihreä potta tms.

Vähitellen alkoi tulla kakkaa pottaan ja niitä juhlittiin sitten suurina voittoina. Kuukausi oli ehkä epävarmaa aikaa ja sen jälkeen vakiintui,että kakka tuli aina pottaan.

Meillä ei toiminut mikään tarra- tai muu palkintojuttu, sitä kokeiltiin aluksi. Toi pissakuiva taas meni laakista, oppi saman tien yökuivaksi alle 2,5-vuotiaana

Mä ehdotan, että jätätte vaipan pois, viette vaikka ne naapuriin vauvalle tms. Terotat lapselle, että saa kakata rauhassa/yksin. Se on edelleenkin tärkeää meillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan