Onko kaikissa alakouluissa keräyslippaita?
Minulla on lapsi alakoulussa. Tänään kertoi, että taas oli päivänavauksessa mainittu, että koululla on keräys Japanin katastrofin uhrien auttamiseksi.
Siis aina, kun jotain tapahtuu, koululla on keräyslipas, johon lapsilta (siis 7-12-vuotiailta) pyydetään rahaa. Ketään ei tietysti pakoteta, mutta. Siis näiltä lapsilta, joita koulu kieltää ottamasta edes rahaa muuten mukaan kouluun.
Lisänä ovat tietenkin vielä unicefkävelyt, nälkäpäiväkeräykset yms. Osallistuvat kouluna myös yhteisvastuukeräykseen. Kiertävät siis kylillä lippaan kanssa ryhminä kouluaikana. Tämä on mielestäni ihan ok, mutta viimevuonna meidän lapsi lähetettiin lippaan kanssa kotiinkin, että kävisi naapureilta keräämässä rahaa, kun meilläpäin ei muita kerääjiä kuulemma ollut. Ei ollut sinä viikonloppuna aikaa laittaa lasta kiertelemään. Piti siis itse sukulaisten avustuksella täyttää tuokin lipas.
Vähän ihmetyttää. Eikö olisi meidän vanhempien asia päättää hyväntekeväisyydestä. Nyt lapsille on "pakko" antaa rahaa joka keräykseen, koska he tuntevat velvollisuudekseen auttaa, kun koulussa pyydetään. Aika paljon joutuu vuoden aikana pienellä pakolla hyväntekeväisyyttä tekemään ilman, että saisi itse päättää edes kohdetta.
Onko muilla myös näin?
Kommentit (2)
Kiinnostaisi tietää onko meidän rehtori "vähän yliaktiivinen", vai onko muilla samanlaista?
ap
meillä ei oo mistään lippaista kuulunu mutta oon kyllä kyllästyny siihen että tosiaan pitäs jos minkäkimoiseen olla rahaa antamassa koululaisten kautta. Ja se tosiaan tuntuu että on "pakko", koska tätä pientä koululaista ihan itkettää ku jos äiti ei halua semmoseen osallistua. Eli aina oon jonku roposen antanu, vaikka en aina ois halunnu.