Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhennätkö työpäivääsi ensi syksynä jos lapsesi aloittaa koulun?

Vierailija
14.03.2011 |

Meillä pähkätään nyt tätä...mies sanoo että jos lapsi kerran on koulun ip kerhossa, niin hyvinhän siellä pärjää. Mutta entäs aamut, kysyin, ja siihen sanoi että no onhan sulla (siis mulla) liukuva työaika, käytä sitä. On sitä mieltä ettei meillä olis taloudellisesti varaa, mutta mä olen eri mieltä. Eikös Kelakin maksa jotain, ja tietty veroprosentinkin saa alhaisemmaks? Kertokaa mitä aioitte tehdä, tai kokemuksia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempian lasten ollessa ekalla, toisen kohdalla vielä tokallakin. Rahallinen tappio esikoisen aikaan oli huikeat 50 euroo ja vapaa-aikaa kuitenkin reippaasti enemmän!

Vierailija
2/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tapauksessa on pelkkä kärpäsenpaska, noin 80 euroa kk. Se ei korvaa menetettyä palkkaa. Veroprossan saa tietty alhasemmaks, mutta ei sekään ole mikään ratkaisu.

Itse en lyhentänyt työpäivääni, lapsi oli ip-kerhossa ja tykkäsi siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun työni joustaa lasten mukaan siihen asti kun nuorinkin on selvinnyt tokalta luokalta.

Silti on ollut myös ip-kerhopaikat kaverien takia, mutta lapset on päässeet pois, jos ovat halunneet.

Vierailija
4/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun työni joustaa lasten mukaan siihen asti kun nuorinkin on selvinnyt tokalta luokalta.

Silti on ollut myös ip-kerhopaikat kaverien takia, mutta lapset on päässeet pois, jos ovat halunneet.

Vierailija
5/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli teen 76% työaikaa ( 30hvko) Koska työni on vuorotyötä, pystyn sovittamaan vuorot siten kun etukäteen tahdon.

Kelan raha on kyllä ihan +/- 0 Sen on aivan yhdentekevä summa käteen.

Minulle osittainen hoitovapaa on tuttu. Olen tehnyt vähemmän tunteja jo isompien lasten ollessa pieniä ja kun ovat lähteneet kouluun. Nyt tämän hännnänhuippu vielä. Tuntuu oikein kivalta

Vierailija
6/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran ollut iltapäiväkerhossa ja kinuaa lisää kerhopäiviä!

Ota siis yhdeksi vaihtoehdoksi vaikka se, että annat lapsen aloittaa koulun niin, että teet lyhyttä työpäivää ja katsotte sitten muutaman kuukauden tai yhden lukukauden päästä, voisiko lapsi mennä iltapäiväkerhoon!

Vierailija
7/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti on ip-kerho ja päiväkotipaikka (kuopuksella).

Lapset saavat vapaata leikkiä, mutta meillä on nyt myös koti siistinä, ruoka odottamassa ja minä levännyt, kun perhe kotiutuu.

Vierailija
8/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on menossa jokatapauksessa ip kerhoon, joka siis päättyy klo 16. Aamut on niitä jolloin haluan ehdottomasti olla kotona ja lähettää lapsen kouluun, ja haluaisin olla kotona myös kun lapsi tulee koulusta! Mies on sen verran kaukana kotoa töissä, ettei onnistu häneltä millään. Mietin sitä taloudellista pärjäämistä eniten...eihän se Kelan raha ole paljoa (jos on sen 70-80 euroa kk), mutta tosiaan se että veroprosentinkin pienentää, niin eihän ero ihan hirveän suuri enää voi olla?

Vierailija
9/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt nyt vuoden työpäivää klo 9-15 ja se on muuttanut meidän arkea ihan huikeasti! Aamut koululaisten ja päiväkotilaisen kanssa ovat ihanan kiirettömiä ja tuntuu hyvältä saada lähetettyä lapset koulutielle. Myös päiväkotilaisen päivät ovat lyhentyneet, mikä on ollut tosi hyvä juttu.

Onhan se taloudellinen menetys jonkinmoinen, Kela maksaa sen olikos se 90 € brutto osittaisen hoitovapaan tukea. Myös pienempi veroprosentti tasaa eroa kokopäivätyön palkkaan.

Vierailija
10/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koulun johtokunnassa ja onnistuin taas vakuuttaman että ekaluokkalaiset menevät kasiin melkein aina. Perjantaina olen kotona puoli ysiin, lapsi lähtee silloin kouluun.

Kun edellinen lapsi ollessaan ekalla meni yhtenä päivänä viikossa klo 11 kouluuun, ajoin kotiin klo 10 kun isosisko lähti kouluun ja olin lapsen kanssa puoli tuntia.

Vierailija
11/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan on käsitys että ekaluokkalaiset aloittavat koulun 9-10 aikoihin, mutta ens siis tiedä. Toki jos aamut alkavat klo 8, sitä "aamuongelmaa" ei niinkään edes tule.

Sellaista vielä kysyn että koskas sen lyhennetyn työpäivän hakemista täytyy aloittaa, tietääkö joku? Onko siis iso prosessi?

Kiitos muuten tähänastisista, ap :)

Vierailija
12/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulu alkaa aina kello 8.

Vierailija
13/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskas sen lyhennetyn työpäivän hakemista täytyy aloittaa, tietääkö joku? Onko siis iso prosessi?

2 kk ennen pitää viimeistään hakea

Vierailija
14/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin minun työssäni sairaanhoitajana ei oikeion voi noudattaa tuota päivittäistä lyhennystä jonka haluaisin. Työ on aamupainoitteista ja miehityksen tulee olla vakio koko päivän. Pakko siis ottaa se yhtenä vapaapäivänä viikossa lisää :( Mutta iltavuorot lisäksi tasaavat yksin oltavien aamujen määrää ja mieheni yrittää venyttää silloin omaa työhön menoaan.

Kannattaa myös harkita jääkö omassa työssä sama työmäärä tehtäväksi, vaikka on lyhyempi työaika. Lisäksi tähän lyhennettyyn työaikaan ei lain mukaan kuulu kuin yksi kahvitauko, ei ruokataukoa.

Vierailija
15/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä olisi mahdollista hakea sekä aamupäivä- että iltapäiväkerhopaikkaa, mutta haimme paikan pelkästään IP-kerhoon. Aamuista katsomme vähän miten homma lähtee luistamaan, mutta tällä hetkellä tyttö on sitä mieltä että hän kulkee kyllä kouluun itse bussilla. Itse olen kuitenkin varautunut myös kuljettamaan lapsen kouluun tarvittaessa.

90 euroa kuussa on osittainen hoitoraha, veroprosentin lasku vaikuttaa jonkin verran. Meillä kuitenkin tulee käytännössä menemään koko osittainen hoitoraha IP-kerhomaksuun...

Enemmän minä mietin nyt 2-luokkaa kuin tätä ekaa... pitänee vuoden päästä sitten miettiä jatkanko vielä vuoden osittaisella.

Vierailija
16/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen jo päättanyt että teen silloin 6h päiviä. Kela maksaa 90€/kk. Eihän se tietysti menetettyä palkkaa(700€) ihan korvaa.

Mutta meillä on vilkas lapsi, jota ei paperi ja kynä juurikaan kiinnosta. Tarvitaan varmaan apua läksyissä jne. Ja ne tehtäisiin siis ennenkuin haetaan 2 nuorempaa päivähoidosta.

Vierailija
17/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja liukuvan työnajan turvin lähden töihin samaan aikaan kuin hän kouluun. Mies tulee töistä samaan aikaan kuin lapsi tulee ip-kerhosta.

Omassa työssäni ei olisi järkevää lyhentää työaikaa, koska samat työt olisi tehtävä silti, mutta pienemmällä palkalla lyhyemmässä ajassa.

Vierailija
18/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos saa muita peruspalkasta laskettavia lisiä (bonuksia ym.) nekin pienenevät.

molempian lasten ollessa ekalla, toisen kohdalla vielä tokallakin. Rahallinen tappio esikoisen aikaan oli huikeat 50 euroo ja vapaa-aikaa kuitenkin reippaasti enemmän!

Vierailija
19/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussamme ap- ja ip-kerhot toimivat niin hyvin, että ei ole "pakko". Ap-hoito alkaa klo 7 ja loppuu klo 17. Tietenkään lapsemme ei olisi siellä noin pitkää aikaa.

Lapsi on nyt eskarissakin siinä täysin samassa kerhossa ja viihtyy hyvin. Koulun alettua muuttuisi vaan se, että hän kulkisi matkat yksin. Nykyisin haen n. klo 16, ensi vuonna sitten sovitaan mihin aikaan saa lähteä kotiin. Lapsi jo kovasti toivoo että saa olla hieman yksin kotona. Ip-kerhossa tehdään läksyt ja siellä on paljon mukavaa toimintaa: esim. leikkejä, urheilua, askartelua ja kokkailua.

Itselläni on työ sellainen, että käytännössä olisi mahdotonta olla iltapäiviä pois. Yksi työkaverini teki vuoden lyhennettyjä päiviä ja työnteko meni hänellä ja muilla tosi vaikeaksi. (Meillä on 4xvko klo 14-15.30 palaveri, jossa todellakin pitäisi kaikkien olla.)

Vierailija
20/26 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vakituisella sopimuksella, mutta tuntimäärä on vain 20h/vko, minulla ei taida olla oikeutta kelan hoitorahaan, kun lapsi aloittaa koulun syksyllä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi