Munat ja sokeri vaahdoksi - minkälaista sen pitää olla?
Ihan kovaa vai sellaista löysähköä? Mitä sitten tapahtuu leipomukselle jos seos on liian kovaa tai liian löysää?
Kommentit (12)
ja sen verran kiinteää, että kun nostat vispilän irti massa muodostaa pienen, pehmeän "huipun". Paras tulos tulee, jos vatkaat käsin, silloin massaan tulee riittävästi ilmaa.
Leipomuksesta tulee ilmava ja kevyt kun massa on sopivasti vatkattu. Olen joskus jättänyt vaahdon liian löysäksi, en muista silloin tapahtuneen mitään kamalaa :)
sellaista johon jää jälki tai huippu kun nostat vatkainta.
Jos vatkaaminen jää vajaaksi ei tuotteesta tule niin kuohkea ja ilmava.
Leivonnassa pyritään optimaaliseen lopputulokseen, tuotteseen maksimaalinen koko ja hyvä rakenne.
sellaista johon jää jälki tai huippu kun nostat vatkainta.
Jos vatkaaminen jää vajaaksi ei tuotteesta tule niin kuohkea ja ilmava.
Leivonnassa pyritään optimaaliseen lopputulokseen, tuotteseen maksimaalinen koko ja hyvä rakenne.
taas joku nero kommentoimassa
ja sen verran kiinteää, että kun nostat vispilän irti massa muodostaa pienen, pehmeän "huipun". Paras tulos tulee, jos vatkaat käsin, silloin massaan tulee riittävästi ilmaa.
Leipomuksesta tulee ilmava ja kevyt kun massa on sopivasti vatkattu. Olen joskus jättänyt vaahdon liian löysäksi, en muista silloin tapahtuneen mitään kamalaa :)
Koneella saa parhaimman vatkaustuloksen eikä käsi rasitu.
kondiittori
Leipomuksesta tulee ilmava ja kevyt kun massa on sopivasti vatkattu. Olen joskus jättänyt vaahdon liian löysäksi, en muista silloin tapahtuneen mitään kamalaa :)Koneella saa parhaimman vatkaustuloksen eikä käsi rasitu.
kondiittori
vuosia sitten opin, että munien ja sokerin vatkaamiseen tulisi käyttää aikaa sähkövatkaimella 5min. Tämän jälkeen vaahto on vaaleaa, kuohkeaa ja vatkaimista tippuvalla taikinalla pystyy piirtämään kahdeksikon.
Tätä ohjetta olen käyttänyt ja aina leipomukset onnistuneet :)
Leipomuksesta tulee ilmava ja kevyt kun massa on sopivasti vatkattu. Olen joskus jättänyt vaahdon liian löysäksi, en muista silloin tapahtuneen mitään kamalaa :)Koneella saa parhaimman vatkaustuloksen eikä käsi rasitu.
kondiittori
En ole mikään leipuri ammatiltani tms. mutta aina vatkaan käsin kaikki. Enkä käytä muutenkaan mitään yleiskoneita ja muita. Pullataikinan vaivaan kanssa aina käsin.
Muussin muussaan käsipelillä, enkä sauvasekoittimella.
Kaikilla oma tyyli!
vatkata käsin, tuloksena jännetupin tulehdus. En suosittele!
Onneksi voi silloin turvautua sähkövatkaimeen.
Vatkaan munasokeri- ja kermavaahdon käsin, samoin teen majoneesin ja aiolin käsin. Mulle tämä on hyvä systeemi.
3
vatkata käsin, tuloksena jännetupin tulehdus. En suosittele!
pistää huvittamaan.
Toki pienet määrät voi käsinkin vatkata mutta miksi ihmeessä niin pitäisi tehdä jos on sähkövatkain tai yleiskone käytettävissä.
Ammattityössä on useita kiloja munamassaa kerralla yleiskoneessa - sellaisia määriä ei kukaan vatkaisi käsin.
Koneet on tehty helpottamaan arkea joten hyödyntäkää niitä.
Vatkausaika riippuu mm. koneen tehosta, massan koosta ja lämpötilasta, joten yksiselitteistä minuuttiaikaa on mahdon. Pitää osata arvioida silmämääräisesti milloin on riiittävästi vatkattu.
Löysäähän se on, mutta vaahto on sopivaa kun nostat vatkaimen pois taikinasta ja vatkaimesta tippuva/valuva taikina jää siihen vaahdon/taikinan pintaan ainakin hetkeksi.