Kokemuksia silmienlaser-leikkauksesta
Olen itse suunnitellut leikkausta että saisi vihdoin silmälasti pois. Olen 29 vuotias ja sain lasit jo pienenä. Piilolaseja käytän paljon ja olisi niin paljon helpompaa ilman niitä tai laseja. Minulla on kaukonäkö aika huono ja hajataittoakin löytyy.
Te leikkauksessa käyneet, oletko ollut tyytyväinen?
Tuliko ongelmia leikkauksen jälkeen?
Missä sinut leikattiin?
Kommentit (26)
Näkö oli -10/ -7 ja pääsin laseista eroon kertaheitolla. Lievää kuivuutta silmiin jäi, sitä tosin oli jo ennen leikkausta. Kostutustippoja käytän tarpeen mukaan, ei ole hankalaa.
Näkö on pysynyt ennallaan tähän päivään asti, tosin nyt alkaa toisessa silmässä ilmeisesti ikänäkö vähän vaivata. Olen todella tyytyväinen, ennen leikkausta olin ihan sokko ilman laseja.
vähän pudota, mutta ei se kaukonäkö siitä kokonaan korjaannu. Miinus silmissä vain auttaa lähelle katselua ILMAN laseja.
Tuolle väitteelle että kaveri oli tullut leikkauksesta valkoisen kepin kanssa: Tässä tapauksessa kyseessä ei varmasti ollut taittovirhettä korjaava laserleikkaus. Laserleikkauksella operoidaan vain silmän pinnassa olevaa sarveiskalvoa. Leikkauksen seurauksena ei ole mahdollista tulla sokeaksi! Jotkin leikkauskomplikaatiot voivat tosin heikentää näkökykyä pysyvästi, mutta nämä komplikaatiot ovat hyvin hyvin harvinaisia. Ainakin Suomessa.
Ikänäkö ei varsinaisesti ole taittovirhe joten sitä ei voi laserilla korjata. Vaihtoehtona on kuitenkin jättää toinen silmä miinukselle (esim. -1dpt), jolloin se toimii lukusilmänä ja toinen katselee kauas. Ikänäön korjaamiseen on olemassa myös muita vaihtoehtoja esim. linssileikkaus.
Leikkauksen seurauksena on oireena kuivasilmäisyyttä mutta tämä oire helpottaa kun sarveiskalvon pinta paranee kunnolla. Tietysti valmiiksi kuiva silmä ei leikkaamalla luonnollisestikaan paremmaksi tule! Piilareiden aiheuttama kuivasilmäisyys helpottaa huomattavasti kun piilareita ei tarvitse enää käyttää.
lääkäri oli Juha Lehtosalo. Hän on leikannut myös muutaman tuttavani silmät ja tulokset kaikki erinomaisia. Minulla ainoa oire on huono hämäränäkö. Ikänäköä ei ole vielä tullut ja olen nyt 44 v.
Tampereen Mehiläisestä. Miinus kympistä nollaan. Mulle tehtiin femtolasik, joka oli silloin se kallein vaihtoehto. Parin tunnin päästä ei enää tuntunut miltään, seuraavana päivänä ihan normaali. Suosittelen!
vuosi sitten. Olen ollut tosi tyytyväinen. Näen nyt paremmin kuin aikaisemmin silmälasien kanssa.
Mulla oli aika kuivat silmät ja en voinut käyttää piilolinssejä sen vuoksi. Kosteuttavia tippoja käytän edelleen kerran päivässä aamulla, mutta en koe sitä hankalaksi.