Masentunut mies Meidän perhe-lehdessä
Luitteko jutun? En voi ymmärtää, että 40v. miehelle annetaan eläke masennuksen takia. Oli tyytyväinen, kun ei enää tarvitse käyttää aikaa turhiin psykiatrikäynteihin. Ajattelee siis makaavansa loippuikänsä kotona eikä edes halua tehdä mitään parantuakseen? En haluaisi, että verorahoja käytetään tuollaiseen. Vaimo raataa ja on palkannut lastenhoitajan, kun mies "ei jaksa" edes tehdä kotitöitä tai hoitaa lapsia. Kuvittelevat, ettei tilanteella ole mitään negatiivista vaikutusta lapsiin. Ymmärtäisi paremmin, jos elämässä olisi tapahtunut jotain kauheaa, ja toimintakyky menisi joksikin aikaa. Masennuksen syyksi kerrotaan se, että oli stressiä kun oli paljon töitä ja pienet lapset! Jos se on syy, niin yli puolet meistä olisivat eläkkeellä. Olen itsekin ollut masentunut, joten tiedän asiasta jotain. Itsellä syynä olivat erittäin traumaattiset elämänkokemukset, joten on todella vaikea ymmärtää, miksi joku masentuu kun elämässä on kaikki hyvin, kukaan ei ole kuollut eikä edes vakavasti sairas.
Kommentit (49)
haluaisi sairautta, josta pitää jäädä eläkkeelle 40-vuotiaana.
Ei eläkettä varmaan kovin heppoisin perustein edes myönnetä. Eikös suomalainen hyvinvointivaltio perustu kuitenkin siihen, että heikompaa (ainakin periaatteessa) autetaan?
En haluaisi, että verorahoja käytetään tuollaiseen.
Kuten #2 jo totesikin, on ihmisillä erilainen herkkyys saada mielenterveysongelmia. ainakin geenit ja ympäristötekijät vaikuttavat.
Olen itsekin ollut masentunut, joten tiedän asiasta jotain. Itsellä syynä olivat erittäin traumaattiset elämänkokemukset
toiseen työttömänä. Töitä nyt ei vaan ole kaikille, ainakaan sellaisia joista maksetaan.
työttömiä ja MT-ongelmaisia vihataan. Suurimmalla osalla se isoin ongelma on vaan PUHDAS LAISKUUS. Jokainen pystyy jotain työtä tekemään, ja jos ei millään onnistu, kuolkoon pois. Ihan oikeasti.
ole kovin hyvin ottanut selvää omasta sairaudestasi, jos et sen vertaa tiedä, että masennus voi tulla ihan ilman syytä biologisten syiden vuoksi ja masennusta on myös parantumatonta laatua. Eläkkeitä myönnetään nykyään todella haluttomasti joten mies on varmaan tehnyt vaikka mitä parantuakseen.
työttömiä ja MT-ongelmaisia vihataan. Suurimmalla osalla se isoin ongelma on vaan PUHDAS LAISKUUS. Jokainen pystyy jotain työtä tekemään, ja jos ei millään onnistu, kuolkoon pois. Ihan oikeasti.
siis ihmisarvon määrittelee työnteko? No, luultavasti olet sen verran tyhmä ettet kovin kauaa pysty pitämään itseäsi hengissä itsekään.
Siinä kohtaa vähän erilaiset käsitykset työnantajan kanssa. 2 ja 4
ja jotenkin siitä välittyi sellainen luovuttamisen ilmapiiri. Mielen ongelmat on monimutkaisia ja henkilökohtaisia, itsekin olen niistä kärsinyt. Ihmettelin ettei jutun miestä oltu saatu parantumaan.
Vaan siitä ettei se tee YHTÄÄN MITÄÄN,oikein helpottuneena odottaa eläkepäätöstä että voi luvan kanssa lorvia kotona.Sanoi myös ettei ole edes miettinyt mitkä syyt johtivat masennukseen,no ilmankos ei sitten parane! Kamalaa niille lapsille,iskä ehkä jaksaa sanoa huomenta tai sitten ei jaksa.Säälin sitä naista myös kun tuollaisen riippakiven on riesakseen saanut
Aamulla kun herään, istun koneella tai katson televisoita siihen asti kun menen nukkumaan. Eläkkeellä ehtii sitten harrastamaan jos kotona alkaa kyllästyttää.
Minusta masentuneet voisi määrätä johonkin yleishyödylliseen fyysiseen työhön vastineeksi eläkkeestään, vaikka lunta luomaan. Liikuntahan parantaa aivojen kemiallista tasapainoa, kun taas kotona makaamalla ei varmasti minkäänlainen masennus parane.
AP
eläkeläiset taatusti mitään kotona makaa. Ootte te kyllä harvinaisen tyhmiä ämmiä.
4-kymppisenä kiva kulkea kaverin luota toiselle ja käydä bilettämässä eri kaupungeissa.
pertti salovaarakin jää nyt masennuksen vuoksi eläkkeelle tai jättäytyy ainakin eduskuntatyöstä täydellä palkalla.
Masentumisee ei aina tarvita traummaattisia tai rankkoja kokemuksia. Kai se psyyke on jokaisella yhtä erilainen kuin on ruumiskin eli toista samanlaista ei ole.
en ymmärrä tuota naistakaan. Antaa miehensä kohdella itseään ja lapsiaan noin. Ihan sama masennuksesta, niin se vaan minunkin piti ruokaa laittaa , siivota jne vaikka olin aivan maassa ja poikki henkisesti.
Vituttaa tuollaiset... no, siinähän makaa sohvalla lopun elämäänsä, onpa todella hohdokasta ja elämisen arvoista.
itse ainakin jaksan tehdä kotityöt ja ristikoita. Leikin myös lasten kanssa. Välillä on synkempiä jaksoja, mutta lasten ja vaimon avulla jaksaa pidemmälle. Töitä en ole tehnyt kolmeentoista vuoteen. Minulla on pari epäonnistunutta koulutuskokeilua takana, ne masensi enemmän.
Vaimo on hyväpalkkaisessa ammatissaan. Ymmärtää hyvin eikä sitä haittaa minun eläkkeeni. On tosi pieni, ei edes maksaisi vuokraa. Onneksi on omakotitalo.
Onneksi sain sen eläkkeen. En olisi jaksanut vuodesta toiseen rampata terapeutilla ja yrittää pettyä epäonnistumisiin. Nyt jokavuotinen saikkujen ruinaaminen on ohi. Voin vapaasti keskittyä siihen mihin elämässäni kykenen. Eli lasten hoitamiseen ja kasvattamiseen.
Tänään en ole jaksanut hoitaa velvollisuuksiani. Kevät väsyttää ja masentaa. Kyllä tämä tästä.
Isä73
en ymmärrä tuota naistakaan. Antaa miehensä kohdella itseään ja lapsiaan noin. Ihan sama masennuksesta, niin se vaan minunkin piti ruokaa laittaa , siivota jne vaikka olin aivan maassa ja poikki henkisesti.
Vituttaa tuollaiset... no, siinähän makaa sohvalla lopun elämäänsä, onpa todella hohdokasta ja elämisen arvoista.
Hän ymmärtää että elämässä on muutakin kuin raha. Hän myös ymmärtää sairautta ja sairaita. Hän luultavasti tulisi toimeen ilman miehiäkin. Sellaisia naisia on nykyään paljon. Koulutus takana ja hyvä työhistoria. Heillä ei tule olemaan ongelmia.
Sitten on naisia jotka elävät vanhanaikaisesti ja hoidattavat kaiken miehillään. Mikäli mies väsyy, se vaihdetaan ja hyväksikäyttö saa jatkua pienellä flirtillä.
Mieskin on ihminen. Ei miehen tarvitse enää ottaa perheen johtoa, kuten Raamattu väittää. Vanhanaikaisessa perhemallissa mies on perheen pää. Ja tuo teidän ajattelu juontaa juurensa juuri Raamatusta. Sinälläään ristiriitaista, sillä kyseinen satukirja yrittää opettaa myös empatiaa sairaita kohtaan.
en pilaisi ja uhraisi omaa, enkä varsinkaan lasten elämää kroonisesti masentuneen miehen kanssa, joka ei edes halua parantua. Onhan se alkoholismikin sairaus, miksi vain silloin olisi parempi lähteä?
äidistä, jonka työ ja pienet olisivat masentaneet ja katkaisseet häneltä selkärangan?
Senkin jälkeen joutuu itse kaikki tekemään, ellei ole jo uusi mies katsottuna. Kai siitä miehestä nyt vähän on kumminkin lapsille seuraa?
eivätkä kaikki jaksa lapsiperhearkea. T. toinen, joka haluaa eläkkeelle ennen kuin täyttää 40v.