Mistä tietää että haluaa toisen lapsen? Aikakin käy vähiin, kun 35v jo mittarissa :((
Lapsi nyt 1v ja tuntuu etten millään jaksaisi uutta vauvaa nyt, mutta ehtisihän tuo esikoinen tuosta tietty kasvaa vähän ennen seuraavan tuloa. Toisaalta tuntuu itsestäänselvältä, että se toinen vielä "tehdään", mutta yhtä usein tuntuu että ei enää ikinä, ja että en jaksa. En ole niitä kolmevitosia, jotka ovat elämänsä kunnossa, vaan kaikenlaista kremppaa on ja painoakin sen verran että hyvä olis pudottaa ennen raskautumista.
Mistä sen tietää, haluaako toisen lapsen?? Mistä sinä tiesit? Ahdistaa, kun ikä tulee tielle ja päätös pitää tehdä niin nopeasti!!
Kommentit (14)
kaksi lasta, en edes ajatellut muuta vaihtoehtoa. Esikoinen on nyt 3v ja nyt odotan toista, ikää minulla 35v. Kumma kyllä, nyt oon alkanut miettiä, miten jaksan ym. Vähän myöhäistä katua...
Mutta vastaus kysymykseesi, en tiennyt mistään erityisestä asiasta että haluan toisen lapsen, kai se kuuluisa biologinen kello teki tehtävänsä.
me annettiin luonnon päättää puolestamme.
Ja tekikin nopean päätöksen. 2 viikkoa ennen kuin täytin 35 perheeseemme syntyi ihana pieni ryövärintytär vilkkaan 1,5 vuotiaan vesselin seuraksi. Ja voin sanoa, että rankkaa on huonosti nukkuvan lapsen kanssa. Toisaalta, aikaa myöden luulisi helpottavan ja nyt jotenkuten sinnitellään päivästä toiseen.
Mutta en suosittele jaksamisen kannalta lyhyttä ikäeroa. Jos nyt saisin päättää ja tietäisin, että tärppää heti, olisin odottanut vielä vuoden.
älkää yrittäkö toista lasta. Olet lapsellesi paljon parempi äiti, kun et ole yliväsynyt. Vauvan myötä et ainakaan paremmin voisi ja jaksaisi.
kaksi lasta, en edes ajatellut muuta vaihtoehtoa. Esikoinen on nyt 3v ja nyt odotan toista, ikää minulla 35v. Kumma kyllä, nyt oon alkanut miettiä, miten jaksan ym. Vähän myöhäistä katua...
jaksaisit nyt vähemmän kuin kolme vuotta sitten? Ei minun mielestäni 35-vuotias ole sen raihnaisempi kuin kolmekymppinen (eikä nelikymppinenkään). Ellei sitten päästä itse repsahtamaan sen ekan lapsen jälkeen tai muuten vaan...
että kyllä sen tietää, tai sitten luonto hoitaa asian puolestai ja huomaat olevasi raskaana ;).
Itsestäni tuntuu että kolmatta puuttuu, mutta voin suoraan sanoa että minulla ei taida olla siihen voimia. Lapseni ovat vielä pieniä ja olleet erittäin haasteellisia tapauksia varsinkin vauvana, koliikki tapauksia. Eli tuntu että kolmas olisi nyt liikaa.
Luota tunteeseesi ja tee päätöset sydämestäsi :).
T. 35v ;)
niin odota vielä, ja tarkkaile tuntemuksiasi. Mieti, että millaisia vaatimuksia esikoisesi tulee jatkossa asettamaan ja miten ne suhtautuvat muuhun, mitä elämässäsi on: työt, parisuhde, oma terveys.
Mulle tulee mieleen, että pystyisitkö ensin hoitamaan terveyttäsi kuntoon - raskaus ja unenpuute sitä tuskin ainakaan parantaisivat.
ja meillä lapset 8v. ja 4,5v.
Välillä aina haikailen kolmatta, mutta tunnen vahvasti etten enää jaksaisi aloittaa niitä vauva-juttuja alusta :( En vaan jaksaisi enää valvoa ja jatkuvasti kanniskella...raskaudetkin kohdallani olleet todella rankkoja. Pahoinvointia alusta loppuun, selkävaivoja ja kohdun laskeumaa..huh, huh!
Ja iän puolesta tosiaan lapsia vielä voisi saada ja tavallaan haluaisinkin, mutta realiteettien valossa en siihen uskalla ryhtyä :(
varmaksi, mutta samanlaiset tunnelmat olivat terveydestä ja jaksamisesta, ja kun tehtiin selvä päätös, että toista ei tehdä, elämä selkeni saman tien.
Hyvin menee yhden lapsen äitinä, en kadu hetkeäkään päätöstäni. =)
jos ei oikeasti halua sitä ihan tosissaan! Lasta ei pidä tehdä "koska se kuuluu asiaan". Se on ihan turhaa nykypäivänä kun voi elää ihan ilmankin lapsia. Hanki se lapsi sitten kun haluat sen oikeasti. Vaikka ikä jo painaa niin sitten sen on tarkoitus mennä niin. Jos lasta ei tule niin jaa.. oma valintahan se sitten on. Minä olen aina halunnut lasta intohimoisesti! Minulla on aina ollut kauhea vauvakuume. Olin heti ihan varma että että haluan toisen ensimmäisen perään. Jos sinulla ei mitään lasta vastaan ole niin suosittelen kyllä luopumaan ehkäisystä. Kyllä se hienolta tuntuu sitten kun plussa näkyy!! :)
ja ehdittekin vielä jopa seuraavat 10 vuotta hyvässä lykyssä. Sain "toisen sarjan lapset" 35- ja 36-vuotiaana ja jaksaminen on ollut toisenlaista kuin 20-vuotiaana. Enemmän väsyttää, mutta siihen tasapainotusta tuo ikä ja oma kokemuksen tuoma tyyneys.
Mieti kesän yli ja jätä ehkäisy pois vaikka syksyllä. Teillä voisi olla vauvalle sisarus 2012 kesällä tai jouluna.
Kannatan vauvoja ja lapsia.
Meillä ei olisi tullut ikä tai haluaminen vastaan muuten kuin lasten terveyden takia. Nuorimmat ovat erityislapsia ja tarvitsevat meiltä niin paljon energiaa, että se "puuttuva kuudes" jäi tekemättä.
Silti haluan jotenkin jättää vielä pienen mahdollisuuden. En voi tehdä sterilisaatiota eikä mieskään. Olemme nyt 40-vuotiaita ja vieläkin vauvahaave on taka-alalla. Haaveilemme usein lapsesta, mietimme voisiko olla mahdollista saada terve lapsi. Miltä tuntuisi saada yksi sairaskin. Yksi puuttuu vielä.
Tehköön luonto sille stopin.
Sain tokan ollessani 36 ja oli selvää, että kolmas heti perään. Syntyy kesällä, kun olen 37. Olen perusterve, eikä ole vaivoja, ei erityisiä raskausvaivojakaan, mutta ensimmäinen raskauden kolmannes alle vuoden vanhan kanssa oli raskas.
Ei 35v ole pahan vanha, jos olet tullut helposti raskaaksi, voit hyvin odottaa 1-2v ja sitten miettiä tokaa uudestaan. Meillä kesti pitkään toisen lapsen alulle saattaminen, ehti tulla keskenmenokin välissä. Kolmannesta raskauduin heti.
enää yhtään lasta.
Koskaan aiemmin en sitä tuntenut tai sanonut, että nyt riittää.
ja lisäksi pelkään oman terveyteni puolesta. Tällä hetkellä en jaksaisi raskautta, ainakaan jos se olisi samanlainen kuin ensimmäinen. Pitäisi ottaa ihan kunnollinen kunto- ja terveyskuuri ennen kuin voisin ajatellakaan raskautta ja kieltämättä tuntuu että aika ajaa minun ohitseni tässä asiassa. Silti surettaa että lapsi jää ainoaksi..
ap
kasassa yhden lapsen jälkeen.
No, lapsillani on 14 vuotta ikäeroa, että siinä vähän sulateltiin asiaa ( :
Mutta kun toinen lapsi syntyi, ja perhe oli yhteisen ruokapöydän ääressä, tunsin, että se on nyt tässä: perheeni on tässä.