Kauheampaa kuin koivuniemeläisyys ?
Kumpi uskonlahko on pahempi lapsille, vanhoillislestadiolaisuus vai koivuniemeläisyys?
Espoon lestadiolaisjohtajan vankeustuomio oman tyttären raiskauksista ja useat muut liikkeen pedofiliatapaukset kyllä kauhistuttavat.
Lapset kärsivät enitten näissä lahkoissa.
Kommentit (57)
murtumassa. Eivät nuoret ihmiset enää sellaista hyväksy eivätkä harrasta. Toivottavasti nyt ihan jokainen lasten hyväksikäyttötapas paljastuu.
Muuten, taisi tämä tuomittu olla juuri Espoon rauhanyhdistyksen puheenjohtaja.
Onneksi tuo vaikenemisen kulttuuri on murtumassa. Eivät nuoret ihmiset enää sellaista hyväksy eivätkä harrasta. Toivottavasti nyt ihan jokainen lasten hyväksikäyttötapas paljastuu.
Juuri nuoret ihmiset ovat joutuneet tässä meitin porukassa painostuksen ja eristämisen kohteeksi kun ovat julkisesti omalla nimellään yritätneet saada vaikenemisen kulttuurin loppumaan!
Esimerkiksi pappi Johannes Alaranta on julkisesti arvostellut SRK:n rippiopetusta, josta se pitää kii, ja häneltä kilelettiin saarnan pito Tampereella. Hän on kirjoittanut blogissaan että sananvapautta ei ole...
Tosi kauheaa luettavaa... lähetän kaiken myötätuntoni, olet joutunut kokemaan hirveitä asioita.
Mmiten perheessä eivät vanhemmat puutu tällaiseen?
murtumassa, en että se on jo murtunut ja historiaa.
Eihän se toki hetkessä käy, mutta kyllä totuus on että nuoret vl-aikuiset kannattavat yleensäottaen avointa keskustelua asiasta kuin asiasta.
nuoret ihmiset ovat joutuneet tässä meitin porukassa painostuksen ja eristämisen kohteeksi kun ovat julkisesti omalla nimellään yritätneet saada vaikenemisen kulttuurin loppumaan!
Näinhän surullisesti siinä kävi. Sananvapauden lieka olikin lyhyempi...
http://freepathways.wordpress.com/2011/02/23/alaranta-ja-linjama/
ja siellä se tapahtuu. Ei niinkään minkään julkisten vaatimusten vaikutuksesta.
Ja muutos on käynnissä, sitä ei voi kiistää.
ja siellä se tapahtuu. Ei niinkään minkään julkisten vaatimusten vaikutuksesta. Ja muutos on käynnissä, sitä ei voi kiistää.
Olen ite vielä vl mutta harkitse kyllä että lopetan. En minä ainakaan jaksa uskoa että mikään muuttuisi. Niin kovat aseet on käytössä. ja kun kukaan ei uskalla asettua puolustamaan kun jonkun sieluntila kyseenalaistetaan ja pannaan jopa "sidotuksi syntiin" niin eihän se muutos voi levitä...
Kumpi uskonlahko on pahempi lapsille, vanhoillislestadiolaisuus vai koivuniemeläisyys? Espoon lestadiolaisjohtajan vankeustuomio oman tyttären raiskauksista ja useat muut liikkeen pedofiliatapaukset kyllä kauhistuttavat. Lapset kärsivät enitten näissä lahkoissa.
Espoossa sai itse asiassa kaksi lestadiolaismiestä tuomion. Olivat keskenään sukulaisia. Uhreja oli kaksi, jotka olivat rikoksen tekoaikaan n. 5 ja 7-vuotiaita.
Se tuntuu tosi kummalliselta että miksi rikosilmoitksen teko viivästyi vuosikausia?
Yli 5 vuotta? Miksi rikosilmoitusta ei tehty heti? Kyllä kai perheessä nähtiin että kun pikkutyttö vuotaa verta kaikki ei ole kunnossa?
Hyvin paljon samanlainen mutta rankempi vielä on Minnan tapaus, josta Hesarissa kerrottiin
http://freepathways.wordpress.com/2010/05/07/hyvaksikaytetty-minna/
Siinäkin oli tämä "anteeksi pyydettyjä syntejä ei saa paljastaa", niin ei tehty koskaan rikosilmoitusta.
Kumpi uskonlahko on pahempi lapsille, vanhoillislestadiolaisuus vai koivuniemeläisyys?
Toivottavasti lapsemme säästyvät kummaltakin!
Pienen tytön on vaikea yksin itse ymmärtää ottaa yhteyttä viranomaisiin! Aatteleppa nyt vähän.
Perheen äiti? Muut sukulaiset? Lääkärit?
Ilassa on paljon kysymyksiä.
Lehtitietojen mukaan pedofiili pyysi tytöltä aina anteeksi tekojaan.
Lestadiolaisen rippi- ja anteeksianto-opin mukaan sellaisesta asiasta ei saa enää puhua, joka on Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi annettu. Se pitää "unohtaa".
Tämäkin uhri pystyi tekemään ilmoituksen poliisille vasta aikuisena, ja kun oli irrottautunut koko liikkeestä.
Monissa hyväksikäyttötapaukseissa asia on päässyt näin jo juridisesti vanhentumaan eli rikollineen saa elellä vapaalla jalalla.
Lakia muutettiin vasta 2006 (siis Espoon pedofiilin tekojen jälkeen) niin että hyväksikäytön syyteoikeus vanhenee aikaisintaan silloin, kun uhri täyttää 28 vuotta.
Sama aika koskee alle 18-vuotiaaseen kohdistunutta raiskausta, törkeää raiskausta ja pakottamista sukupuoliyhteyteen.
Tässä Espoon tapauksessa uhrit olivat todellakin joutuneet antamaan anteeksi hyväksikäyttäjille, sillä lehtitietojen mukaan raiskaaja oli aina tekonsa jälkeen pyytänyt sitä uhrilta anteeksi. (HS 11.3.2011.)
Lestadiolaisopin mukaan aikuinenkin voi pyytää lapselta anteeksi ja anteeksi on myös annettava, sitä "evankeliumia" ei saa kieltää keneltäkään.
ja on tosiaan niin, että asiasta ei saa sen jälkeen puhua kenellekään, sillä "synti on upotettu armonmereen".
Nämä uhrit saattoivat itse tehdä rikosilmoituksen vasta vuosia hyväksikäyttötapausten jälkeen, erottuaan rauhanyhdistys-yhteisöstä ja saatuaan psykoterapeuttista apua.
Sitaaatti uutisesta:
"Molempien miesten uhri oli tuolloin vasta 7-11-vuotias.
Vanhempi mies syyllistyi tekoihin enintään kuusi kertaa vuosina 2002-2005. Tuomion mukaan mies aiheutti uhrilleen voimakasta kipua ja verenvuotoa. Nuoremmalla tekokertoja oli enintään kymmenen, mutta hän ei mennyt yhtä pitkälle kuin vanhempi mies.
Oikeudessa kuultujen asiantuntijoiden perusteella traumat ovat aiheuttaneet fyysistä oireilua. Tyttö kärsi teoista niin, että ne veivät hänet lopulta pyörätuoliin selittämättömän polven säryn vuoksi. Uhri on saanut psykiatrin mukaan vakavia psyykkisiä traumoja, joiden hoito vaatii vielä vuosien terapiaa. Näiden lisäksi uhri kärsii migreenistä."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201103100154405_uu.shtml
Ei voi olla kysymättä, kuka suojeli rikollisia?
Rauhanyhdistyksellä ja perheessä on joidenkin täytynyt havaita kun lapsi vuotaa verta eikä voi hyvin! Joutuu jopa pyörätuoliin.
Se joka suojeli hyväksikäyttäjää on itsekkin syyllinen.
Tuo on kauheaa kuulla mitä tehdään ja on tehty, siis lapselle!
Itse olen kasvanut ev.lut. kirkon "yleisen" luterilaisuuden keskellä, enkä ole koskaan osannut ajatella, että syntejä ylipäätään pyydettäisiin anteeksi _lapsen_ välityksellä.
Kirkossa olen osallisena yleisessä synninpäästössä, joka julistetaan joka kerta jumalanpalveluksessa. Ja ripinkin olen ymmärtänyt aikuisten väliseksi asiaksi.
Onko lestadiolaisten anteeksi-oppi siis luterilaisen kirkkomme hyväksymä oppi?
Kuulostaa todella erilaiselta kuin luterilaisuus.
"Hurtigin mukaan yhdistävä kokemus henkilöillä on ollut se, että seksuaalinen hyväksikäyttö on pitänyt antaa anteeksi ja siitä on pitänyt vaieta. Vaikka henkilöt eivät puhu rippisalaisuudesta, siitä on käytännössä kyse."
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/4499-lestadiolaisvaikuttaja-tuo…