TSHstä kysymys, olisiko kenelläkään liikatoimintaa?
Minulla on ollut kaikenlaista epämääräistä oiretta jo pidempään, viimeisen vuoden ajan (ripulia, hermostuneisuutta, aamuisin "tärinää" ja kierroksilla käyntiä, sydänoireita (rytmihäiriöitä ja nopeaa pulssia (150 levossa) tutkittiin, syytä ei löydetty), kilpparin kohdalla kipua flunssaisena ja silloin tällöin muutenkin, limaisuutta kurkussa, nopea puhetahti toisina päivinä, lyhytpinnaisuus, päälle puhuminen, hikoilu, univaikeudet (en malta nukkua jos herään keskellä yötä, heti lähtee koneisto ja aivot raksuttamaan) lyhyt pinna, huono organisointi ja muisti, nyt viimeisenä kuuna tippui 4kg painoa vaikka vedä kokista ja karkkia sun muuta koko ajan jne jne...
Viime viikolla ma-ti-ke oli "kurkku" (kilpparin kohdalta) jälleen kipeä ja hirveä tutina päällä, sydän hakkasi nopeasti, pe la ja su iltapäivään asti puolestaan normiolo eli hyvä, rauhallinen, kurkkukipua ei ollut, kunnes taas sunnuntai-iltana tuli kurkku kipeäksi ja puhetahti nopeutui ja tuli hepuliolo joka kesti maanantaihin. Kävin maanantaina lääkärissä, vaikkakin siitä asti olo on ollut hyvä tähän päivään asti. Labrassa kävin kuitenkin tänään aamulla kun sain ma iltana lähetteen. TSH oli tänä aamuna 0.9 (labran viitearvo 0.45-4.50), eli normaali.
Olo on ihan hömppä, tunnen olevani luulotautinen hullu vai voiko arvot vaihdella paljonkin muutaman päivän kuluessa ja oireet? Vai mikä ihme mulla on?
Kommentit (4)
Silloin kun on sitä virtaa ja käyn kierroksilla (sydän, hikoilu ja muutenkin), niin olo ei ole hyvä (vaan tutiseva) enkä ole mitenkään tehokas vaan päin vastoin, aloitan töissä 6 kansiota yksi toisensa jälkeen saamatta mitään kuitenkaan valmiiksi loppuun asti.
Olo on hyvä ja rauhallinen silloin kun en käy kierroksilla. teen juttuja rauhallisesti ja johdonmukaisesti.
Muutenkaan en koe olevani masentunut ollenkaan.
Tuo TSH ei kerro kaikkea, kannattaisi mitata myös T3v eli se varsinainen kilpirauhashormonin määrä. Tuo TSH on vaan kilpirauhasta piiskaava aivolisäkkeen erittämä hormoni joka ei kerro kovinkaan paljoa.
Itse veikkaisin että sinulla saattaa olla kilpirauhasen tulehdus, jolloin TSH-arvot(kin) saattaa heitellä nopeallakin aikavälillä. Eli kannattaisi myös mitata kilpirauhasen vasta-aineet. Nooh, toisaalta, helppoa hoitoa tuohon ei ole - ja itse en ainakaan kovin äkkiä lähtisi mihinkään radiojodihoitoihin jolla kilpirauhanen tuhottaisiin ja käytännössä olisit sitten loppuelämän vajiksella.
Mene erikoislääkärille, tuo saattaa olla muutakin, esim. lisämunuaisten liikatoimintaan liittyvä juttu.
eli olet ainakin siihen suuntaan kallellaan, ja musta alle 1 arvo ei ole kauheasti. En osaa sanoa kuinka nopeasti voi vaihdella, toiset lääkärit sanoo että nopeasti mutta toiset on sitä mieltä ettei voi kamalan nopeasti.
hypomania?