Selkä pysyvästi kipeäksi epiduraalista?
Hei!
Synnytin 3 kk sitten ja synnytyksen yhteydessä sain epiduraalipuudutuksen. Anestesialääkärillä oli vaikeuksia saada puudutusta laitettua ja tökki n. 10 kertaa neulalla eri kohtaan ja laski puudutusainetta sisään. Aina meni kipeästi vasemmalle puolelle ja kun tästä sanoin, oli hämmästyksissään ja laittoi uudestaan ja uudestaan..
Nyt 3 kk päästä selkäni on vieläkin kipeä tuosta kohdasta vasemmalta selkärangan vierestä. Kipu haittaa erityisesti nukkumista.
Mikä meni pieleen? Onko kipu tullut jäädäkseen? Jos, niin mitä pitäisi tehdä? Missä selän voisi tutkituttaa? Onko tapahtunut jokin virhe?
Luin, ettei epiduraalin pitäisi sattua lainkaan ja sen laitto sattui niin vietävästi, että supistuskivut jäivät siinä toisiksi.
Kommentit (33)
Kävin lääkärissä ja eivät osanneet sanoa mitään. Kuvattiin ja kuulemma on liian syvä lordoositila, jumppaamaan käskivät ja kirjoittivat särkylääkettä. Vituttaa kun selkä oli todellakin kunnossa ennen epiduraalia.. Tuntuu että siinä meni nyt jotain pieleen ja hermot? vaurioituivat pysyvästi. Itseäkin kiinnostaa jos muillakin kokemuksia tästä asiasta!
Ärsyttää, kun anestesialääkäri sanoi vielä puudutusta laittaessaan (joka sattui siis mielettömästi), että " tästä on sulle vielä iloa jälkeenpäin" . Huoh!
3, saanko kysyä, missä sairaalassa synnytit?
Kuulin tuolloin synnytyssairaalassa muutamalta muultakin siellä juuri synnyttäneeltä, että juuri kyseinen anestesialääkäri oli tyrinyt heidän epiduraalinsa, vaikka aiemmissa synnytyksissään ei ollut laitto sattunut yhtään ja puudutus oli onnistunut.
Ap
Monen monta reikää tehtiin ja SE SATTUI. kauan oli pistoskohta kipeä ja nyt vuosi jälkeenpäin selkä on yhä kipeä. Joten, uskon, että jotain tapahtui minullakin. Minulla Taysissa...
Vieläpä kehtasi epäillä, että en kestä kipua " normaalisti" kun kerroin laittamisen sattuvan pahasti : ( Olin kuitenkin jo toista kertaa synnytämässä ja elämässä pahempaakin kipua kokenut. Epiduraali ei mulla ainakaan auttanut mitään joten meni ihan pieleen. Myös pään kokoinen mustelma tul laittokohtaan.
Mullekin laitettiin siis monta kertaa neulaa uuteen kohtaan ja seuraavana päivänä oli jättimäinen mustelma selässä. En meinannut päästä sängystä ylös enkä toisaalta pahemmin pystynyt makaamaankaan, selkä oli todella kipeä.
Soitin juuri Naistenklinikalle ja sanoivat, että menisin terveyskeskukseen ja sitä kautta jollekin erikoislääkärille. Ovatkohan ne anestesialääkärit tietoisia näistä jälkiseuraamuksista??
Tässä nro 3 ja 6. Kerrothan jos saat apua-ja/lisää tietoa tästä kivusta. Itse ehkä luovutin turhan pian asioiden selvittelyn. Pitäisi varmasti varata taas aikaa lääkäriin koska selkä on taas kipetynyt entisestään : ( on siis kipeä ihan päivittäin ja todella haittaa arkea. Kerrothan vaikka nostamalla tätä ketjua jos saat asiasta lisää tietoa. Jakasmista! T: 3 ja 6
niin loppuun asti tetattua ja turvallista kuin annetaan ymmärtää.....
" luojan KIITOS halusin synnyttää ilman aineita"
Vaan kun en silloin vielä tiennyt että ne johtuu siitä eikä raskaudesta. Kolmannen jälkeen ei kipuja missään eli kyllä niillä selkeä syy-yhteys on, en tiedä miksi asiasta ei PUHUTA!
Itselläni epäonnistui epiduraali pari vuotta sitten. Tuloksen kova selkä -ja päänsärky synnytyksen jälkeen. Pari ensimmäistä päivää särkyjä lääkittiin siaraalassa tavallisilla kipulääkkeillä koska ajateltiin niiden johtuvan lihas jumituksesta. Kolmantena päivänä en päässyt itse vessaan enkä pystynyt hoitamaan vauvaa. Silloin työvuoroon tuli onneksi nuori kätilö, joka osasi auttaa.
Epiduraalia laittaessa oli vahingossa tökätty reikä selkäytimen spinaalikalvoon, josta selkäydinnesteet pääsivät valumaan vikapaikkaan. Korjaustoimenpide oli tosi yksinkertainen. Minulle tehtiin ns. veripaikka eli hyydytettiin omalla verellä reikä umpeen. Veri laitettiin selkäytimeen samallatavoin kuin puudute epiduraalissa. Toimenpide tehtiin leikkaussalissa, kesti puhdistuksineen alle 10min, ei sattunut ja vei heti kivut. Veripaikan jälkeen piti makoilla noin tunnin verran hyytymisen varmistamiseksi.
Minäpä otan tuon tekstisi lääkäriin mukaan - jos sopii??
Mulla oli synnytyksen jälkeen selkä ihan järkyttävän kipeä ja mietin, että onko ihminen aina näin kipeä synnytyksen jälkeen ja miten kukaan voi olettaa, että siinä kunnossa hoidetaan vauvaa..
Meillä oli ihan painajaismaista siellä synnytyssairaalassa.. toinen vanhemmista oksenteli vain ja minä en päässyt sängystä ylös, pelkkä kyljen kääntö oli työn ja tuskan takana. Mutta en osannut siitä sen enempää vaatia selvitystä, koska kukaan ei siitä sen enempää mitään kysellytkään, hoitajat siis. Sain vain kipulääkkeitä, jotka auttoivat jonkin verran.
Varaanpa huomenna lääkäriajan asian tiimoilta ja kerron sitten, miten kävi.
n. 2,5 kk synnytyksestä tuli ihan hirveät selkäkivut, sängystä nouseminenkin oli niin tuskaa että itku pääsi joka kerta ja selkää särki ihan koko ajan =(
Kävin lääkärissä ja totesi vain että on noidannuoli.
No menin sitten käymään akupuntkiossa (en nyt ole varma oliko juuri akupunktio nimeltään, mutta se jossa tökitään niillä pienillä neuloilla...) ja siellä kysyttiin heti selän tutkimisen yhteydessä että olen ilmeisesti saanut epiduraalin, se kuulemma jää lähes kaikilla naisilla kipu " muistiin" selkäytimeen ja saattaa oireilla esim. päänsärkyinä vasta vuosien kuluttua tai vastaavasti selkäsärkyinä. Itselläni oli kuulemma selkäranka " tukossa" epiduraalin johdosta. No minulla auttoi jo yksi hoitokerta, sanoivat että saattaa tarvita 2-3 kertaa ennenkuin selkäsärky häviää. Sen koommin ei ole selkää särkenyt ja siitä on aikaa nyt n. 8 kk =)
Epiduraaliin ja muihin puudutteisiin liittyy jonkin verran pienempiä ja suurempia riskejä, sekä äidille että lapselle. Tämä selkäkipu on yksi niistä, lisäksi mm. virhetarjonnat lisääntyvät, kun äiti ei enää tunne kipua, joka ohjaisi häntä oikeaan asentoon silloin kun lapsen pitäisi laskeutua synnytyskanavaan, joka puolestaan voi johtaa imukuppisynnytykseen tai jopa sektioon. Onpa suomessa vielä viime vuonna kuollutkin äiti, kun oli puuduttelle allerginen, eikä sitä tiedetty.
Epäonnistunut epiduraali puolestaan voi päästä vauvaan niin pahasti, että sydänäänet romahtavat, vauva syntyy velttona ja kykenemättömänä imemään. Eikä se imukuppisynnytys, pitkittynyt ponnistusvaihe yms. vauvallekaan mitään herkkua ole.
Ymmärrän kyllä, että synnytyskipu pelottaa, ja sitä haluaa lievittää, mutta ainakin kannattaisi jo raskausaikana työstää omaa suhtautumistaan synnytykseen, ja yrittää muuttaa ajattelumallia siihen, että se kipu ei ole pahaa kipua. Se ei tee tuhoa, eikä jätä jälkiä, vaan se edesauttaa maailman ihaninta tapahtumaa, vauvan syntymää.
Lisäksi on paljon pehmeitä ja täysin riskittömiä keinoja lievittää kipua, ja monille ne ovat todella tehokkaita. Niitä pitää vain vähän etukäteen harjoitella ja perehtyä.
Tämä ei sinänsä edes kuulunut tähän ketjuun, mutta kirjotainpahan vaan.
Hyvää synnytystä kaikille!
T: 2X ilman kivunlievitystä, ilman kärsimystä synnyttänyt äiti.
Olikohan siinä, että jotkut saavat selkäkivun muuten vain vai liittyykö aina johonkin tyrimiseen se?
Ap
Mulla Kättärillä naisanestesialekuri ei saanut laitettua epiduraalia, vaikka tunnin yritti! Sohi ja sohi ja alkoi lopuksi muakin syyttämään siitä, ettei onnistunut, " minä olen jo 20 vuotta näitä laittanut blaa blaa blaa.."
Lopuksi laittoi sitten spinaalin, kun ei tosiaan saanut epiduraalia kohdalleen.
Siinä jutussa jonka joskus luin puhuttiin ihan yleisesti epiduraalista selkäkipujen aiheuttajana. En muista, että siinä olisi ollut mitään " tyrimisestä" . Siinä jutussa taisi olla haastateltuna joku joka oli saanut avun fysioterapiasta tms. tai sitten oli fysioterapeutti tms. joka kertoi, että terapiasta voi saada avun.
Mutta käsittääkseni saattaa samoja henkilöitä olla molemmissa töissä - ovat samaa sairaalaa loppujen lopuksi.
Mulla yritti ainakin puoli tuntia sitä laittaa. Ja sävy oli kyllä aika lailla mua syyttelevä. Ihan kuin tahallani olisin ollut hankala tapaus. Siinä anestesialääkärin lähdettyä jotain sopersinkin ihanalle kätilöllemme, että en halua tahallani olla hankala jne. jne. HUOH.
Mulle on laitettu kaksi spinaalipuudutusta (kaksi sektiota takana 1 v. 3 kk välein). Molemmista tuloksena aivan HELVETILINEN päänsärky viikkokausiksi jälkeenpäin; vaikea selittää, mutta todella aivan järkyttävä tunne, aivan kuin joku tunkisi rautanauloja takaraivosta sisään. Myöhemmin olen kuullut, että johtuu siitä, että selkäydinnestettä tihkuu ulos selkäytimestä ja painaa hermoja selkärangassa. No anyway, särky katosi aikakaan mutta viime kesänä kakkosen ollessa puolitoistavuotias nitkautin selkäni ihan lievästi. Tuloksena oli järkyttävä toispuolinen selkäsärky, joka oli kuulemma lihasperäinen. Toinen puoli selkää selkärangan vierestä meni niin jumiin, että en pystynyt taivuttamaan viikkokausiin yläkroppaa eteenpäin. Se, mikä tässä kummastutti oli se, että tuo päänsärky palasi. Ei siis sellaista tavallista kirityspäänsärkyä, vaan just samantyylistä " helvetinsärkyä" kuin spinaalista aiheutunut päänsärky. Mietin jo viime kesänä, että voiko näillä olla joku yhteys.
eihän tuo nyt kai normaalia ole...