Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1-luokkalainen laskee kokeissa helmitaululla

Vierailija
09.03.2011 |

Tyttäreni luokalla on eräs lapsi joka saa käyttää matikankokeissa helmitaulua. Tämä lapsi on kautta linjan heikko kaikissa aineissa.

Muut lapset kokevat asian epäreiluna, kyseessä on ihan tavallinen koululuokka. Ei erityisluokka.



Onkohan tämä ihan tavallinen käytäntö nykyään heikkojen oppilaiden kohdalla?

Muistelen omana kouluaikanani että jos ei pärjännyt tai osannut sai vain huonoja numeroita, mutta ei niille huonoille annettu laskimia eikä helmitauluja.

Joutui erityisluokalle jos ei mitenkään tavisluokassa pärjännyt.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoista tuo järjestely, toisille lapsille tulee selittää, miksi jollain on apuvälinteitä oppimisen tueksi.

Vierailija
2/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ykköselläkään ei asiat suju. Mun mielestä jos oppimisvaikeudet on niin suuria ettei lisätehtävät ja tukiopetus riitä, tarvitaan erityisopetusta. Pienluokka lähikoulussa tai EHA-luokka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pyritään siihen, että lähes kaikki lapset pystyvät opiskelemaan lähikoulussaan ja tavallisessa luokassa. Apuvälineitä käytetään jos tarvitaan.

Vierailija
4/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kai ovat käärmeissään. Kaikkihan tietysti haluaisivat niitä apuvälineitä kokeisiin:)

t. ap

erikoista tuo järjestely, toisille lapsille tulee selittää, miksi jollain on apuvälinteitä oppimisen tueksi.

Vierailija
5/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienluokka lähikoulussa tai EHA-luokka.


Jos oppilaalla on erityisvaikeus matikassa niin hänen pitäisi opiskella kokonaan pienryhmässä tai jopa kehitysvammaisten parissa (EHA). Näinkö muka?

Vierailija
6/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niistä muutenkin kaikki saa täydet pisteet...

Siksi kai ovat käärmeissään. Kaikkihan tietysti haluaisivat niitä apuvälineitä kokeisiin:) t. ap

erikoista tuo järjestely, toisille lapsille tulee selittää, miksi jollain on apuvälinteitä oppimisen tueksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kai ovat käärmeissään. Kaikkihan tietysti haluaisivat niitä apuvälineitä kokeisiin:) t. ap

erikoista tuo järjestely, toisille lapsille tulee selittää, miksi jollain on apuvälinteitä oppimisen tueksi.

Vierailija
8/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lasketaan isommilla luvuilla?

Nykyään pyritään siihen, että lähes kaikki lapset pystyvät opiskelemaan lähikoulussaan ja tavallisessa luokassa. Apuvälineitä käytetään jos tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienluokka lähikoulussa tai EHA-luokka.

Jos oppilaalla on erityisvaikeus matikassa niin hänen pitäisi opiskella kokonaan pienryhmässä tai jopa kehitysvammaisten parissa (EHA). Näinkö muka?

Vierailija
10/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella voi olla jotain sellaista esim hahmotushäikkää (joka ei liity esim älykkyyteen) että tarvitsee apuvälineitä.



Voisit selittää lapsellesi että hän saa olla onnellinen että EI TARVITSE mitään lisätukea/apuvälineitä vaan pärjää itse.



Voisi miettiä myös mikä on epäreilua. Eikö esim se vasta epäreilua olekin että joku on saanut syntymälahjana sellaisen rakenteen aivoihinsa ettei pysty kaikkeen mihin ikätoverinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsista sitä kyselee ja pitää epäreiluna.

Eikä ole kateellinen.



ap.

Vierailija
12/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen paikka silloin tavallisessa luokassa?

Mitä tekee lapsen itsetunnolle se, että osa oppilaista naureskelee kun tuo on tyhmä eikä osaa mitään?

Esim. koulun alettua ei tunnistanut kirjaimia eikä numeroita. Vaikka oli käynyt saman eskarin kuin muutkin. Liikunta ei suju, käsityöt ei suju, ei lukeminen, laskeminen eikä juuri mikään.



Mikä pienluokkaopetuksessa on mielestänne niin kamalaa? Että sitä pitää välttää ja mennä rimaa hipoen koko peruskoulu läpi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsista sitä kyselee ja pitää epäreiluna. Eikä ole kateellinen. ap.

Vierailija
14/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen paikka silloin tavallisessa luokassa? Mitä tekee lapsen itsetunnolle se, että osa oppilaista naureskelee kun tuo on tyhmä eikä osaa mitään? Esim. koulun alettua ei tunnistanut kirjaimia eikä numeroita. Vaikka oli käynyt saman eskarin kuin muutkin. Liikunta ei suju, käsityöt ei suju, ei lukeminen, laskeminen eikä juuri mikään. Mikä pienluokkaopetuksessa on mielestänne niin kamalaa? Että sitä pitää välttää ja mennä rimaa hipoen koko peruskoulu läpi. ap


pääse kovinkaan helpolla, vaikka vanhemmat sitä voivat haluta. Ja kun et tiedä syitä itse, niin älä viitsi arvailla.

Lapsen itsetunto on kovilla, jos on noin kusipäisiä luokkakavereita jo ekalla... Ne joutais laittaa jonnekin hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tarvinnut erityisopetusta, mutta häntä ei sinne jostain syystä laitettu. Meni armovitosilla koko kouluajan ja sai kuulla luokan pojilta jatkuvasti kommenttia tyhmyydestä.

Tämä oli hiljainen ja vähän arka poika. Uskon ettei lapsen itsetunnolle tee kauhean hyvää olla aina se kasan alimmainen. Että jos oikeasti tarvitsee pienluokkaopetusta tai järeämpiä tukitoimia, niin mieluummin niin kuin että syrjäytyy jo koulun alussa täysin.

Vierailija
16/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia on todella näin kun sanot, niin ihmettelen tosiaan miksi lapsi on siellä lapsesi luokassa.

Meillä on nyt eskarilainen jonka kohdalla päätettiin juuri että kertaa eskarin. Kaikki osapuolet olivat sitä mieltä että se olisi lapsen edun mukaista. Palavereissa tuli ilmi että usein vanhemmat vastustavat ankarasti ajatusta että lapsi kävisi uudelleen eskarin, ja vanhemmat asian lopulta päättävät. Aika ikävää lapsen kannalta.

Mitä tekee lapsen itsetunnolle se, että osa oppilaista naureskelee kun tuo on tyhmä eikä osaa mitään? Esim. koulun alettua ei tunnistanut kirjaimia eikä numeroita. Vaikka oli käynyt saman eskarin kuin muutkin. Liikunta ei suju, käsityöt ei suju, ei lukeminen, laskeminen eikä juuri mikään.

Vierailija
17/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä on nykyinen tyyli. Siis, että lapset ovat tavallisessa luokassa samanikäisten kanssa ja sitten mahd joissain aineissa käyvät erityisryhmissä.



Meidän poika myös ekalla ja ennen koulunalkua meille kuntalaisille pidettiin luento muuttuvista erityisopetuksen käytännöistä. Sitä en tiedä, onko hyvä vai ei, mutta mielestäni opettajan pitäisi selittää asia muille lapsille niin että he ymmärtävät. Parhaimmillaan tämä systeemi opettaa lapsille suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden hyväksymistä, mutta ymmärrän, että se on hankalaa, jos kukaan aikuinen ei asioita heille kerro ja selvitä..

Vierailija
18/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka luokasta löytyy ainakin yksi kettuilija. Eikä syyn tarvitse olla kovinkaan kummoinen. Vääränlaiset vaatteet tms. ja johan saadaan aihe kiusata.

Vierailija
19/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kai ovat käärmeissään. Kaikkihan tietysti haluaisivat niitä apuvälineitä kokeisiin:) t. ap

erikoista tuo järjestely, toisille lapsille tulee selittää, miksi jollain on apuvälinteitä oppimisen tueksi.

ja sitä työnnetään siinä? Nyt järkikäteen ja selität sille lapsellesi että kaikki eivät tarvitse kaikkia apuvälineitä eivätkä voi niitä saadakkaan!

Vierailija
20/46 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun nyt ilmeisesti vaan tarvii, niin mielestäni kaikilla lapsilla voisi olla mahdollisuus käyttää ihan mitä vaan apuvälineitä laskemisena tueksi. Tuossa iässä kuuluukin kytkeä opittava asia konkreettisesti johonkin. Lapset kehittyvät eri tahtia abstraktin ajattelunsa suhteen. Tiedän, että monessa kouluss aon jo ihan rutiinia, että halukkaat lapset saavat hakea omalle pulpetille matematiikan tunnilla erilaisia konkretiavälineitä. Se mielestäni vasta kertoo matematiikan taidoista, osaako niitä hyödyntää vai ei.



Ja juuri siksi matematiikassa on niin paljon oppimisongelmia, kun lukuja käsitellään päässä usein oikeasti ymmärtämättä, mitä asia todellisessa elämässä tarkoittaa. Kun yläluokkalaisia, matematiikassa hyvin selviytyviä oppilaita pyydetään selittämään osaamiensa laskutoimitusten yhteyttä "todelliseen maailmaan" useat heistäkään eivät osaa. Siinäpä meille miettimistä...