Käytätkö SIPULIA ruoanlaitossa ? ?
Itse en juuri käytä. Alle 5 kertaa vuodesa.
Toisaalta sipulia tulee mausteista joita jonkin verran käytän kuten vaikka Herbamare.
Tuntuu, että sipuli on yelisin mauste suomalaisessa ruoassa, mutta meillä kotona ei sipulia käytetty vaan äiti maustoi muulla tavalla ruoan.
Kommentit (41)
Ja monissa muodoissaan: keltasipulia (ns. sitä tavallista), punasipulia, valkosipulia, purjosipulia, ruohosipulia, kevätsipulia, paahdettua sipulia, joskus lisäksi vielä sipulijauheita, pakastettuja sipulikuutioita, hillosipulia, säilöttyjä/ marinoituja valkosipuleita, valmista valkosipulimurskaa.. Salottisipulia pitäisi ostaa useammin :)
ja kaikenlaisia..
Mutta siis isibbeä ihan luonnollisesa muodossaan, ei mitään jauheita.
Sipuli on ruokaa, ja muodostaa monien meidän ruokiemme rungon tai ainakin on massalisänä.
Eipä heti tule mieleen lämmintä ruokaa, jossa ei sipulia voisi olla.
sorry :-)
ja kaikenlaisia..
Mutta siis isibbeä ihan luonnollisesa muodossaan, ei mitään jauheita.
En voi kuvitella keittoja ilman sipulia, tai patoja, tai oikeastaan mitään ruokia. Joku mainitsi täällä ratatouillen, joka on meidänkin perheen suosikki ja sisältää paljon sipulia.
Pihvin kanssa paistetut sipulirenkaat...nam!
Kesällä tuore ruohosipuli omasta kasvimaasta on mahtava herkku.
ei tule paljon ruokia mieleen, missä sipulia ei olisi.
Käytän paljon sipulia vaikka se vähän ilmavaivoja aiheuttaakin. On kuitenkin hyvää ja terveellistä.
Ja grillatut sipulit on ihania! Samoin ruskistettu valkosipuli. Mutta tiedän kyllä ihmisiä jotka eivät sipulin mausta tykkää. Ite rakastan ja laitan vaikka ja mihin.
Meillä on lähes kaikissa perinteisissa kotiruoissa sipulia, valkosipulia, purjosipulia tai punasipulia, mikä nyt mihinkin ruokaan meidän mielestä "kuuluu".
Lisäksi käytetään salottisipulia ja makeaa sipulia ja kesäisin omalta pihalta kerättyä ruohosipulia.
Mausteet meillä on sitten erikseen, ne asuvat maustekaapissa omissa purkeissaan (eikä niissä ole suolaa seassa, jos jotain nyt sekin alkaa vaivaamaan).
Aromisuolaa, herbamarea tms. meillä ei käytetä mihinkään ruokaan, samaa makua on turha mielestäni lisätä kaikkien raaka-aineiden sekaan.
meillä tulee pizzapohjaankin sipulijauhetta, järkytys varmaan ap:lle!
Kyllä sipulijauheen tarkoitus on maustaa ruoka. Ei se yksi raaka-ainekaan ole.
Itse en pidä sipulin mausta.
Ap
Kyllä esim. sipulikeitossa sipuli on nimenomaan raaka-aine. Ja ei, en käytä IKINÄ mitään sipulijauhetta
Sipuli ei sovi minulle, ja olen oppinut tekemään maukasta ruokaa muilla tavoin.
Sipulijauhetta tms en ole koskaan käyttänyt.
Meillä lapsetkin pitävät esim. raa'asta sipulista, sitä on melkein joka salaatissakin, muista ruuista puhumattakaan.
Valkosipulia meillä käytetään myös paljon, ja kesäisin ruohosipulia esim. leivän päällä.
mutta minusta se ei ole mauste, vaan kasvis. Niin ja paprikakin on minusta kasvis, vaikka maustehyllyssä myydään paprikajauhetta...
se riippuu ihan käyttötavasta onko sipuli mauste vai käytetäänkö kuten mitä tahansa muuta kasvista. Sipulikeitto, sipulipiirakka, ihanat uunissa paahdetut kokonaiset valkosipulit...
tai vaikka ratatoulle, johon tulee monia eri kasviksia ja sipuli on siellä sulassa sovussa muiden kasvisten kanssa, mausteena sitten vaikka keitoissa ja pataruoissa.
Onneksi jokainen voi itse valita oman makunsa mukaan mitä raaka-aineita ruokiinsa käyttää; sipuli ei ole pakollinen mausteena, muilla tavoillakin saa ruoan maustettua sopivasti.
Eikä sipuli ole mauste, kyllä se on kasvis ihan siinä missä muutkin. Siis jos käyttää ihan oikeaa sipulia.
rakastan sipulin makua, voin syödä sitä ihan raakanakin leivän päällä.
En pidä sen mausta enkä etenkään rakenteesta. Joskus saatan sosekeittoon laittaa vähän.
Valkosipulia ja ruohosipulia sen sijaan käytän paljon.
paljon sipulia. Minusta ruokaa ei oikein voi tehdä ilman sitä :-)
mutta aika paljon käytän, tykkään mausta ja lapset tottuneet pienestä pitäen