Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulupukki päiväkodissa

24.10.2005 |

On tuo ketju jo niin pitkä, etten jaksa kaikkia lukea ja selainkin hidas, joten pätkäisen.

Jokainen juhlikoon joulua kotonaan kuten haluaa tai olkoon juhlimatta. Joulu kuuluu kuitenkin suomalaiseen kansanperinteeseen. Sitä voi juhlia kristillisin menoin ja perustein tai täysin pakanallisesti tai näitä yhdistellen.

Meillä odotetaan joulun odotusta ja etsitään tonttuja metsistä. Olisi kovin sääli, jos päiväkodissa ei suomalaista kansanperinnettä kunnioitettaisi ja joulu kiellettäisiin.

Lapseni saa joulun alla tonttupuvun, jota käytetään myös päiväkodissa, jos hän haluaa ja tonttu- ja muita joulujuttuja harrastetaan kotona ja joulu-/tonttu/pukkiuskoa vielä 3-vuotiaalla ruokitaan. Varmasti kertoilee näistä myös päiväkodissa. Pitäisikö hoitajien kieltää jutut? Olla osallistumatta lapseni joulunodotusiloon? Tyrmätä lapseni tonttukirja, jonka vie ehkä lelupäivänä päiväkotiin ja lukea vain muiden lasten kirjat?

Ymmärrän, ettei juhlien uskonnollista luonnetta korosteta koulussa tai päiväkodissa. Tosin ei mua haittaisi, vaikka juhlisivat kaikkien uskontojen juhlat. olisihan väriä elämässä ja tulisi näkemystä erilaisiin kulttuureihin jo pienenä. Tietenkään ketään ei pidä pakottaa erilaisiin rituaaleihin osallistumaan, mutta " sivusta seuraaminen" ei ketään tartuta, päinvastoin.

Tässäpä vuodatus " tiukkiksille" : juhlitaan vain kaikki juhlat! Erilaisiin kulttuureihin ja tapoihin tutustuminen ei ketään tartuta. Eiköhän ne arvot kuitenkin kotoa opita.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs uskonnonvapautta se sitten on että nämä jotka eivät vietä joulua, käy kirkossa jne, vaativat että muutkaan eivät saa? Se vie vapauden niiltä jotka haluavat.Ei se ole mikään ratkaisu että juhlista viedäään pukki ja jouluevankeliumi.Vaan pitäisi järjestää vaihtoehto.Näin kukin saa sen mitä haluaa.

Yhtälailla minä voin sitten mennä toiseen maahan ja vaatia että asiat tehdään niinkun minä haluan ja minun uskontoni opettaa.Saan olla kirkossa polvet ja olkapäät paljaana, peittäminen loukkaaa minun vakaumistani.Ei taatusti onnistuisi, miksi sitten täällä pitäisi suostua muslimien yms vaatimuksiin? Olen valitettavasti nähnyt päiväkodissa mitä mielipahaa se voi tuoda lapselle kun ei saa olla toisten mukana.Ei siinä ole mukavaa itelläkään kun muut viettävät synttäreitä, joulua jne...ja yksi otetaan aina erilleen. Ja saa muuta ruokaa kun toiset.

Lapset eivät ymmärrä uskontonsa sääntöjä vaan ovat avoimia kaikelle.

Mitä vastaat itkevälle lapselle kun tämä selittää että hänkin tykkäisi nakeista joita muut saavat ja hän jotain vetistä kanankoipea?

Vierailija
2/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos perheen uskonto kieltää esim. synttäreiden viettämisen ja nakkien syömisen ja heistä toisin toimiminen olisi ehdottoman väärin, vanhemmilla on täysi oikeus pitää kiinni kannastaan. Totta, takuulla se on varmasti joskus lapselle rankkaa ja päiväkodin henkilökunta joutuu hankaliin tilanteisiin. Omasta mielestäni tuossa tapauksessa on kuitenkin parasta todeta vain, että lapsen vanhemmat ovat pyytäneet toimimaan tällä tavalla ja että sille on olemassa ihan hyvät perusteet, mutta sanoa, että lapsen kannattaisi kysellä asiasta vanhemmiltaan ja pyytää heitä selittämään. Ei se ole hoitohenkilökunnan tehtävä joutua selittämään, miksi lapsen kohdalla käyttäydytään toisin kuin muiden kohdalla. Esim. me toivomme, että sitten joskus tulevaisuudessa lapsemme ei tarvitsisi osallistua mihinkään kristillisiin menoihin. Käymme kyllä itse mielellämme kirkoissa, ne ovat kauniita rakennuksia, mutta emme mene sinne rukoilemaan tms. ;) Ja aiomme sitten selittää lapsellemme sen, että miksi hän ei osallistu, jos päiväkotiin tulisi jostain syystä vaikka joku pappi pitämään pyhäkoulua tms. Toki jos hän ehdottomasti tahtoisi mennä mukaan ja kokisi olonsa yksinäiseksi jos olisi esim. ainoa joka ei osallistu, niin ilman muuta hän silloin saisi osallistua. Kertoisimme sitten kotona, että ne papin kertomat jutut ovat semmoisia satuja, joihin jotkut ihmiset uskovat, ihan niin kuin äiti ja isikin uskovat joihinkin semmoisiin asioihin, jotka muiden ihmisten mielestä ovat vain satua.

Ideaalitilannehan olisi se, että aina pystyttäisiin järjestämään sitä muuta touhua aktiivisen toiminnan ajaksi. Esim. juuri siten, että kun muut lapset askartelevat joulukoristeita, muslimit ja jehovantodistajat (ja muut joulua viettämättömät) piirtelisivät sitten jotain muuta. Ei kai se kuitenkaan haittaa, jos ollaan samassa tilassa kuin ne, jotka piirtelevät tonttuja? Ja siitä olen ehdottomasti samaa mieltä noissa muissa ketjuissa kirjoitelleiden kanssa, että jos päiväkodissa on tulossa esim. kirkkoretki, siitä ilmoitetaan vanhemmille ajoissa, mieluiten jo pari viikkoa etukäteen. Vanhemmat voivat sitten tiedustella, mitä tapahtuu silloin jos esim. ei ole mahdollista järjestää sitä poisjäävien ryhmää ja tarvittaessa osaavat ottaa sen päivän vapaaksi töistä ainakin kirkkoretken osalta. Päiväkodissa ollaan taas mielestäni velvollisia ilmoittamaan, missä tapauksissa poisjäävien ryhmää ei mahdollisesti voida järjestää (esim. juuri joku hoitajan sairastuminen) ja mitä silloin sitten tapahtuu, jäävätkö kaikki pois vai lähtevätkö kaikki retkelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bombus:

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos perheen uskonto kieltää esim. synttäreiden viettämisen ja nakkien syömisen ja heistä toisin toimiminen olisi ehdottoman väärin, vanhemmilla on täysi oikeus pitää kiinni kannastaan. Totta, takuulla se on varmasti joskus lapselle rankkaa ja päiväkodin henkilökunta joutuu hankaliin tilanteisiin.

Tämä nyt on niitä asioita, jotka lapsen vaan pitää oppia kestämään. Toki se vaatii sitä että vanhemmat lapselle selittävät miksi niin on. Pienemmässä mittakaavassa olen saanut selittää pojalle että meillä ei ei leikitä pyssyleikkejä, koska ne ei meidän mielestä ole lapsille sopivia. Mutta hankala sitä on perustella, miksi serkku saa leikkiä kotonaan pyssyillä. Ruokarajoituksia taas on monelaisia ja monesta syystä. Itsellä ainakin on kokemusta siitä, ettei laitoskeittiöt panosta erityisruokavalioihin... pitäisi kyllä. 9 vuotta samaa salaattia tuli jo korvista ulos.

Bombus:

Ideaalitilannehan olisi se, että aina pystyttäisiin järjestämään sitä muuta touhua aktiivisen toiminnan ajaksi. Esim. juuri siten, että kun muut lapset askartelevat joulukoristeita, muslimit ja jehovantodistajat (ja muut joulua viettämättömät) piirtelisivät sitten jotain muuta. Ei kai se kuitenkaan haittaa, jos ollaan samassa tilassa kuin ne, jotka piirtelevät tonttuja?

Ja vielä tuli mieleeni, että kannattanee välttää nillittämistä. Puolin ja toisin tietysti!

Vierailija
4/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamburiini:

Olen valitettavasti nähnyt päiväkodissa mitä mielipahaa se voi tuoda lapselle kun ei saa olla toisten mukana.Ei siinä ole mukavaa itelläkään kun muut viettävät synttäreitä, joulua jne...ja yksi otetaan aina erilleen. Ja saa muuta ruokaa kun toiset.

Mitä vastaat itkevälle lapselle kun tämä selittää että hänkin tykkäisi nakeista joita muut saavat ja hän jotain vetistä kanankoipea?

Ja lisään, että olen ollut töissä useassa päiväkodissa. Koskaan en ole nähnyt mitään mielipahaa erityisruokavaliota noudattavien osalta kun muut syövät eri ruokaa. Enkä esim muslimilapsien pahastuvan kun eivät pääse synttäreiden viettoon tai joulujuttuihin mukaan. Kyllä meillä lapset ovat jo pienestä pitäen ymmärtäneet uskontomme sääntöjä eivätkä ole yrittäneet niitä uhmata. Eivätkä ole kokeneet itseään yhtään sen " huonommaksi" kuin muutkaan vaikka eivät saa kaikkeen osallistua.

Ja vielä tuosta ruoka-asiasta. Kyllä niitä eriruokavalioita päiväkodissa on enemmän allergisilla lapsilla kuin uskonnollisita syistä. Ja hekin hyväksyvät sen mukisematta. Myöskään " perusruokaa" syövät lapset eivät ole koskaan mitenkään kehuskelleet tai ylenkatsoneet näitä " raukkoja" jotka joutuvat sitä vetistä kanankoipea syömään. Eivät lapset välitä tälläisistä asioista.

Vierailija
5/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tontuista ja joulupukista saa puhua ja lukea satuja samoin kuin muistakin satuolennoista eikä keneltäkään riistetä lapsenuskoa asioihin, joihin uskovat. Jokainen saisi iloita juhlista, omista ja halutessaan myös muiden. Yritin viestittä siis periaatetta.

(oma lapsenikin syö usein eri ruokaa kuin muut ja toimitan itse osan ruuasta pk:iin. Tosin en näkemyksellisitä, uskonnollisita syistä, mutta tuo mielestäni tässä sivuseikka)

Lapseni saa viedä sekä kirkkoon, että moskeijaan, mutta vaadin, ettei häntä velvoiteta osallistumaan rituaaleihin (tosin saa senkin tehdä, jos haluaa).

Mielestäni äitinä velvollisuuteni on auttaa lasta kasvamaan itsenäiseksi maailmanmenossa pärjääväksi yksilöksi. Eri uskoihin, kulttuureihin ja tapoihin tutustuminen ei lasta vahingoita. Kotona opitut arvot kuitenkin juurtuvat varmasti lapsen mieleen.

Vierailija
6/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten toimivat, jos lapseni vie mukanaan tonttukirjan ja muiden lasten kirjat luetaan, jääkö lapseni ilolla mukaan ottama kirja lukematta. Tai toisin päin. Kuinka käy, jos toinen lapsi tuo kirjan tai esineen, joka liittyy hänen kulttuurinsa juhlatapoihin, kuinka toimivat.

Vierailija
7/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelisin, että sellaisessa tilanteessa ne lapset, jotka eivät (joiden vanhemmat eivät) halua sellaista satua, poistetaan ryhmästä siksi aikaa? Ei varmaankaan lapselta kielletä tonttusatua, jos suurin osa ryhmästä sen voi kuunnella.

Vierailija
8/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jestas että on tiukkaa, kyllä ne muslimi lapset jossain vaiheessa kuitenkin tulevat tietämään ja kuulemaan joulupukista ja muusta joulun yhteydessä, kauppakeskuksissa ei voi sitä välttää paisti jos ei uskalla viedä lapsia silloin sinne.

onko muslimeilla noin heikko usko että lapsi vaikka kääntyy jossain vaiheessa, niin voi kyllä käydäkkin jos liikaa välttelee kristityn asioita. jos kovasti pelottaa ainahan voi muuttaa täältä pois sinne muslimi maihin.

laittakaa se keräys ja tehkää musmipäikkäreitä nii ei tartte valittaa joka asiosta. Maassa kuitenkin maan tavat.

jos kirkkoon ei saa mennä, niin ne tekee silloin jotain muuta.On paljon lapsia jotka ei mene kirkkoon, muitakin uskontaja kuin vaan muslimit jotka ei salli kirkkoa.

Vierailija
9/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamburiini:

Olen valitettavasti nähnyt päiväkodissa mitä mielipahaa se voi tuoda lapselle kun ei saa olla toisten mukana.Ei siinä ole mukavaa itelläkään kun muut viettävät synttäreitä, joulua jne...ja yksi otetaan aina erilleen. Ja saa muuta ruokaa kun toiset.

meillä toki lähes puolet päiväkodin lapsista on muslimeja tai muuten vaan ei osallistu uskonnollisiin juttuihin (siis ihan suomalaisiakin joukossa).

Meillä lapsi on tehnyt eron muslimin ja ei-muslimin välille 2-vuotiaana. Hän on samoihin aikoihin oppinut sen että meille ovat kiellettyjä possu ja veri jne. 3-vuotiaasta saakka hän on osannut valita itselleen sopivat karkit kaupasta (ilman liivatetta). Hän tietää ettemme vietä joulua jne vaikka esim mummo viettää. Hän tietää myös että vietämme iidiä ja että heillä n juhlansa ja meillä on juhlamme.

Hän ilmeisesti pitää siitä vetisestä kanasta koska ei ole pkssa osoittanut mitään kiinnostusta nakkeja kohtaan. Kotona saa nakkeja että lievittäisikö se tätä tuskaa. Pkssa on muslimien lisäksi vegetaristeja ja kaikensortin allergikkoja jne joten ei ole ainoa jolle tulee ruoka paketissa oma nimi sen päälle. Hetkonen..sehän on niin että vähemmistö syö siitä yhteisestä astiasta.

Vierailija
10/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

josefiina4:

jestas että on tiukkaa, kyllä ne muslimi lapset jossain vaiheessa kuitenkin tulevat tietämään ja kuulemaan joulupukista ja muusta joulun yhteydessä, kauppakeskuksissa ei voi sitä välttää paisti jos ei uskalla viedä lapsia silloin sinne.

onko muslimeilla noin heikko usko että lapsi vaikka kääntyy jossain vaiheessa, niin voi kyllä käydäkkin jos liikaa välttelee kristityn asioita. jos kovasti pelottaa ainahan voi muuttaa täältä pois sinne muslimi maihin.

laittakaa se keräys ja tehkää musmipäikkäreitä nii ei tartte valittaa joka asiosta. Maassa kuitenkin maan tavat.

jos kirkkoon ei saa mennä, niin ne tekee silloin jotain muuta.On paljon lapsia jotka ei mene kirkkoon, muitakin uskontaja kuin vaan muslimit jotka ei salli kirkkoa.

meillä on tiedetty pukista 2-vuotiaasta ja siitä lähtien se on tiedetty myös " ei meidän jutuksi" .

Kenelle MUSLIMILLE tuo kirkko nyt on ollut ongelma? Kaikkihan on sanoneet että jos ilmoitetaan käynnistä lapsi pysyy kotona tai on vaihtoehtoisessa toiminnassa.

Tai kenelle muslimille mikään on ollut ongelma jos muslimilapsilla on vaihtoehtoista toimintaa?

Suuri osa muslimeista varmaan suunnitteleekin muuttoa pois täältä;)

Vierailija
11/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani päiväkodissa töissä, muistan hämmästyneeni (ja ennakkoluuloni saivat kolhaisun :P) kun muslimilapset eivät

millään tavalla

kärsineet toisten lasten joulun vietosta ja joulujutuista.

Ikää näillä lapsilla oli 3-6 vuotta. Yhteensä muslimilapsia tapasin (eri päiväkodeissa ja eri ryhmissä) lähemmäs 30kpl.

Oliko syynä lasten oma vahva usko vaiko mikä. En tiedä. Ehkä niin voimakas iskostunut tapa oman perheen käytännöstä. Eihän vegaaniperheen lapsikaan himoitse päiväkodissa nakkeja kun ei niitä kotonakaan syödä (mikäli näitä asioita voi nyt verrata).

Vierailija
12/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapseni on ollut vaativaista sorttia ja kaupassa tapellessani hänen kanssaan, jossain vaiheessa aloin sanoa, että joulupukki tuo sitten jouluna. Hän oli ehkä neljävuotias. Tämä rauhoitti hänet vähäksi aikaa. Tuli ensimmäinen joulu. Kaupoissa hän näki joulupukin antavan karkkia ja söi mielellään karkit. Joulu meni. Jonkin aikaa joulun jälkeen hän sanoi, että ei joulupukkia ole olemassa. Kysyin miksi. Hän vastasi, että joka kaupassa oli joulupukki ja ei se voinut olla mahdollista. Seuraavana syksynä yritin taas samaa, että joulupukki tuo, mutta silloin hän tokaisi: " Äiti, ei se joulupukki tuo mitään, kun ei se tuonut viime joulunakaan." (Meillä vain minun äitini ostaa lahjoja ja nekin tulee postipaketissa pari päivää ennen joulua, joten tyttö tajusi, että ei ne ainakaan joulupukilta tule.) Siihen lopahti tytön usko joulupukin olemassaoloon.

Viime joulun alla meille kävi taas vahinko: mummi lähetti paketteja lapsille. En yhtään muistanut, että on joulu ja pitäisi varoa. Olin silloin vielä töissä ja soitin kotiin. Tyttö selitti innoissaan, kuinka mukavia lahjoja olivat mummilta saaneet. Olivat avanneet joululahjat muutama päivä ennen joulua.

Käytännössä siis meillä ei ole koskaan käynyt joulupukki. Lapset eivät ole kyseistä henkilöä kaivanneet edes. Heille se on vain kauppojen koriste, joka antaa karkkia joulun alla. Jos tutut ovat kysyneet joulupukin tuomista lahjoista, olen vain sanonut, että meillä ei käy joulupukki tai jos kävisikin, niin lapset eivät jostain syystä usko, että siinä on todellinen joulupukki.

Minusta joulupukit ja tontut tuovat piristystä pimeään vuodenaikaan. Lisäksi pukkien ja tonttujen rooliin kuuluu leveä hymy. Harmi, jos lapset oppivat matkimalla vanhempiaan, että tähän leveään hymyyn täytyy vastata vakavalla ilmeellä ja kävellä vain kiireellä ohi. Luultavasti tämä käytös leviää muitakin ihmisiä kohtaan ja näistä lapsista luultavasti kasvaa nyreitä aikuisia, joilta ei ystävällisyyttä heru elämän kanssamatkustajille.

Vierailija
13/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse ollut tilanteessa jossa lapsi itkee sitä että hän ei saa samaa kun muut? Ei se kuule naurata tippaakaan. Selitä siinä sitten ruokajonossa että sinä et saa tätä vaan tuota.Kaikki lapset eivät yhtä tyynesti ota näitä asioita.Tarkoitan vain että aina se oma uskonto/kulttuuri ei mene kivuttomasti vieraan systeemin seassa.Hyvä jos teidän naurajien lapset osaavat suhtautua.

Vierailija
14/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain uteliaisuudesta, oletko siis sitä mieltä, että kasvissyöjäperheiden lasten pitää saada syödä hoidossa lihaa, jos he sitä siellä haluavat? Entä jos lapsella on vaikka joku allergia? Ei mikään vakava, mutta vaikka semmoinen että alkaa peppu punottaa tai maha menee kuralle jos syö vaikkapa tomaattia? Pitäisikö lapsen kuitenkin saada tomaattia yhdessä tarhatovereiden kanssa, jos muuten tulee itku?

Joo, kyllä minunkin mielestäni terveys on toki uskontoa tärkeämpää. Mutta ymmärrän ihan hyvin sen, että kaikki eivät näin ajattele. Jos oikeasti uskoo siihen, että lapsen koko loppuikuisuus on kiinni siitä, mitä hän syö ja mitä hän askartelee, niin eikö ole ihan luontevaa silloin olettaa, että vanhempi tekee niin kuin kokee itse oikeaksi? Vaikka se sitten tarkoittaisi sitä, että lapsi ei saa syödä niitä nakkeja tai askarrella tonttuja yhdessä muiden kanssa? Puolustan lujasti sitä, että vanhemmilla on oikeus päättää siitä, mihin lapsi saa osallistua ja mihin ei ja mitä hän saa syödä ja mitä ei, niin kauan kun lapsen terveyttä ja turvallisuutta ei vaaranneta ja niin kauan kuin erilaiset vaatimukset on mahdollista järkevästi toteuttaa. Esim. se ei ole järkevää, että suomalainen kulttuuri ja suomalaiset juhlat eivät saisi näkyä päiväkodeissa lainkaan vain siksi, että ne eivät jonkun toisen kulttuurin ja uskonnon edustajien elämään kuulu. Ja jos päiväkodissa ei ole mahdollista järjestää aina erillistä toimintaa näille " erityislapsille" (siis valtavirrasta poikkeaville) ja vanhemmat ovat hyvin tiukkoja asian suhteen, niin silloin vanhempien pitää hoitaa lapset kotona. Mutta puolin ja toisin pitäisi kyetä joustamaan ja ensisijaisesti päiväkotien pitäisi pyrkiä järjestämään se mahdollisuus lapselle olla poissa sellaisesta toiminnasta, mikä on vanhempien vakaumuksen vastaista. Mutta samalla olen myös sitä mieltä, että on sitten vanhempien vastuulla selittää ja perustella lapselle, miksi hän ei saa osallistua, se ei ole päiväkodin homma.

Vierailija
15/47 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamburiini:

Oletko itse ollut tilanteessa jossa lapsi itkee sitä että hän ei saa samaa kun muut? Ei se kuule naurata tippaakaan. Selitä siinä sitten ruokajonossa että sinä et saa tätä vaan tuota.Kaikki lapset eivät yhtä tyynesti ota näitä asioita.Tarkoitan vain että aina se oma uskonto/kulttuuri ei mene kivuttomasti vieraan systeemin seassa.Hyvä jos teidän naurajien lapset osaavat suhtautua.

no olen ollut aika useinkin. Tässä elämässä vaan ei kaikki mene aina oman mielen mukaan tai sen mitä halutaan. Tuossa kohdassa varmaan olisi lapsen vanhemmille ollut hyvä sanoa että on heidän velvollisuus kertoa lapselle miksi ei saa syödä sitä nakkia. Kuten sanottu niin meill jo parivuotias on tiennyt että ei saa syödä samaa kuin " muut" . Eikä ole myöskään halunnut syödä. Pienenä vielä oli hoidossa sellainen ruokaseura että lapset samassa pöydässä söi ihan suomalaisittain. Ei haitannut sekään. Nyt isona syö muslimikavereiden kanssa samassa pöydässä.

Nyt täytyy kyllä sanoa että surettaa jos lapsi ei tosiaan tiedä miksi ei saa syödä pkn nakkeja.

Vierailija
16/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenenkään muslimin lapsi perhepäivänhhoitajalla hoidossa? Mitenkäs asiat siellä järjestyy? VIekö pph muslimin yksin toiseen huoneeseen kun muut askartelee joulukoristeita vai eikö sitten ketään saa niitä askarrella??

Kyllä sen KOraanin täytyy kamalan ankara olla, jos lapsi ei pääse taivaaseen jos askartelee joulukoristeita ;)

Vierailija
17/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on lapset jo kaksivuotiaana tienneet joulupukista ja tienneet sen olevan jo silloin valhetta, koska olemme puhuneet asiasta. Emme me pyri estämään lastamme kuulemasta asioista, päinvastoin - me puhumme kaikesta, mihin törmäämme. Viisivuotiaan kanssa voi jo monesta asiasta puhua melko " asiallisesti" , jos niin voi sanoa lapsen kanssa keskustelusta. Ja jo hieman nuoremmankin kanssa.

Mitä tulee tiukkuuteen, niin tässä on aiheesta:

Ei-islamilaiset uskonnolliset juhlat ja niihin osallistuminen

http://www.muslimtents.com/pisara/aqeedah/kuffarjuhlat.html

Se on melko kattava selvitys aiheesta, jota olemme käsitelleet - näin muslimin näkökulmasta.

Vierailija
18/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

josefiina4:

No, aiheesta meillä ainakin on puhuttu kuten aiemmin sanoin - lapset ovat tienneet tästä asiasta todella pieninä.

onko muslimeilla noin heikko usko että lapsi vaikka kääntyy jossain vaiheessa, niin voi kyllä käydäkkin jos liikaa välttelee kristityn asioita.

Päinvastoin, meillä ei vältellä kristinuskoa tai siihen liittyviä asioita. Koraani puhuu paljon kristityistä, joten aiheena se ei ole mikään kielletty meidän kotona. Ennemminkin minulle tulee mieleen, mitä siellä toisella puolella kerrotaan lapsille islamista, kun joskus vanhemmatkaan lapset eivät tiedä miksi käytämme huivia - ja etenkin pk-seudulla tämä alkaa näkymään katukuvassa. Ihan mielenkiinnosta kysymys, mitä sanotte lapsellenne, kun kadulla kävelee vastaan musliminainen ja etenkin jos hän peittää myös kasvonsa?

jos kovasti pelottaa ainahan voi muuttaa täältä pois sinne muslimi maihin.

Suurin osa tätä suunnitteleekin, mutta muuttaminen ei ole niin yksioikoista.

laittakaa se keräys ja tehkää musmipäikkäreitä nii ei tartte valittaa joka asiosta.

Noh, pk-seudulle ollaan jo jonkin aikaa oltu perustamassa (toista) muslimilasten päiväkotia, mutta he eivät ole onnistuneet saamaan tiloja.. syystä tai toisesta. Edelleen on tilojen haku käynnissä.

Vierailija
19/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan toki kertoa heille Jeesuksesta. Mutta kyllä he saavat tutustua mieheni uskoon yhtälailla, viettää iidiä (jos mieheni sitä viettää silloin) ja vierailla moskeijassa.

Jumala on voimallinen pitämään valituistaan huolta. Ei siinä minun " rajani" paljon paina, kun Jumala kutsuu ja kasvattaa.

Onko muslimeilla tosiaan heikko usko, kun joutuvat silmät sitomaan itseltään ja lapsiltaan, etteivät he mitään kiellettyä (kristillistä) oppisi/näkisi? Kannataa kyllä muuttaa saudeihin.

Vierailija
20/47 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

miisa29:

Onko muslimeilla tosiaan heikko usko, kun joutuvat silmät sitomaan itseltään ja lapsiltaan, etteivät he mitään kiellettyä (kristillistä) oppisi/näkisi? Kannataa kyllä muuttaa saudeihin.

Mitenköhän päin asia pitäisi teille rautalangasta vääntää, jotta tajuaisitte ettei tuosta ole kyse lainkaan.

vielä syvempi huokaus...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä