Miten vauva laitetaan ulos nukkumaan?
Vauva on jo 3 kk, eikä ole nukkunut kertaakaan ulkona - siis ei ole laitettu ulos nukkumaan ja vaunulenkille olen saanut itseni pakotettua vain 3 kertaa. Onneksi on voinut perustella ulkoilun puuttumista pakkasilla... Vauva nukkuu parit lyhyet päiväunet ja kiinnostaisikin nyt nukkuisiko paremmin ulkona. Ongelma on se, että vauva nukahtaa rinnalle. Jos herää sänkyyn siirron aikana, niin ei nukahda uudelleen. Ei koskaan ole nukahtanut ilman syöttöä. Jos alkaa vaihtaa vaippaa tai pukea tunninkin päästä syötöstä, pulauttaa ja sitten onkin taas nälkä. Oisko jollain ollut samanlaista vauvaa tai muuten vinkkiä miten tämän saisi helpommin ulos vaunuihin nukkumaan?
Kommentit (18)
Liikkuminen nopeuttaa paranemisista.
Ei minun pää hajoa sisällä olemisesta, mutta ihan perusjuttu on että heti aletaan kävelemään ja päivittäin mieluiten (ihan neuvolan ohje) niin synnytyksestä palautuu nopeammin ja mahdollisia lisävaivoja jää minimiin: lihakset tarttee harjotusta niin jaksat pidättää ulosteita ja pieruja. jne.
Jos sun lapsi ei piereskele tai röyhtäile ilmoja niin se ei ole mikään kovin hyvä juttu!
Kannattaisiko vaikka jutella asiasta neuvolassa niin täti näyttää miten homma toimii.9
9
totaalisen istumakiellon ekat 4 vkoa ja senkin jälkeen liikkuminenkin oli tosi vaikeeta.
Olisko jotain röyhtäytysvinkkejä? Neuvola vasta ens viikolla. Syötön jälkeen vauvaa pidetään aina rintaa vasten pystyssä ja taputellaan. Tai oikeastaan tässä asennossa vauva on lähes koko hereilläoloajan.
Meidän 3 kuukauden ikäinen tyttö ei nuku kuin sen aikaa kuin vaunu liikkuu. Ihan pienenä nukkui, mutta ei pariin kuukauteen.
itse olen tehnyt niin, että kun vauva (3kk->) oli ollut noin 2h hereillä (eli siis väsynyt) syötin, röyhtäytin (kevyesti taputtelee pepulle, kun vauva olkaa vasten), vaihdoin vaipan ja puin ulkovaatteet päälle. Usein vauva jo hattua laitettaessa torkkui. Sitten vauva vaan vaunuihin ja vaunut parvekkeelle tai ulos, jos lähdin kävelylle. Vauva saattoi joskus itkeä kun laitoin kenkiä itselleni, mutta lopetti heti kun päästiin ulos ja liikkeelle.
Saattoi olla aluksi hereillä, mutta kun kotiin taas pääsimme oli jo varmasti unessa. Sitten kiikutin vaunut parvekkeelle. Nukkui välillä 5 tuntia ulkona.
1. Rintaruokittu lapsi ei aina röyhtäise ollenkaan vaikka miten röytäytyttäisi. Vika ei silloin ole äidissä ei lapsessa.
2. Synnytyksessä voi todella saada niin isot vammat ettei edes saa lähteä liikkeelle. Siinä ei paljon sitten lohduta että joku tulee aukomaan päätään liikunnan tarpeellisuudesta :(
3. Uusin tutkimus tieto sanoo että lasta ei saisi nukuttaa yli viiden asteen pakkasille ulkona eli ei monenakaan päivänä tänä talvena.
4. Ei ole uus avuttomuutta kysyä vinkkejä, vaan päin vastoin on uus avutonta kuvitella itse tietävänsä kaikesta kaiken!!
Veri kiehuu....
T: Äiti x4 ja TH
1. Rintaruokittu lapsi ei aina röyhtäise ollenkaan vaikka miten röytäytyttäisi. Vika ei silloin ole äidissä ei lapsessa.
2. Synnytyksessä voi todella saada niin isot vammat ettei edes saa lähteä liikkeelle. Siinä ei paljon sitten lohduta että joku tulee aukomaan päätään liikunnan tarpeellisuudesta :(
3. Uusin tutkimus tieto sanoo että lasta ei saisi nukuttaa yli viiden asteen pakkasille ulkona eli ei monenakaan päivänä tänä talvena.
4. Ei ole uus avuttomuutta kysyä vinkkejä, vaan päin vastoin on uus avutonta kuvitella itse tietävänsä kaikesta kaiken!!
Veri kiehuu....
T: Äiti x4 ja TH
Olen täysin samaa mieltä edellä olevan kirjoittajan kanssa. Jossain surkealla suomi24.fi-keskustelupalstalla jokainen keskustelu kääntyy uskomattoman rumaksi vinoiluksi ja moittimiseksi, mutta en uskonut tällaisella asiallisella palstalla sen olevan mahdollista.
Jos joku kysyy neuvoa, niin totta kai kokeneemmat auttavat häntä! Vai kasvattavatko nämä ilkeilijät omia lapsiaankin samoin, mollaamalla ja tekemällä naurunalaiseksi? Häpeällistä.
Onneksi tässä on tullut kysyjälle monta asiallistakin vastausta. Vauvelille vain ulkovaatteet päälle syönnin jälkeen - pieni itku älköön säikyttäkö, se lakkaa varmasti vaunujen keinunnassa. Vaunuja voit sitten työnnellä ihan siihen tahtiin kuin omalle terveydellesi sopii ja lopuksi asentaa rauhalliseen paikkaan, jossa pieni voi jatkaa uniaan. Oma esikoiseni oli varsin huono nukkumaan ja heräsi aina kun vaunut pysähtyivät, mutta seuraava nukkui kuin tukki heti makuupussiin päästyään. Lapset ovat unenlahjoiltaan kuten muutenkin aivan erilaisia.
Olen itse neljän lapsen äiti. Laskeuma on tuttu asia, sillä jokunen vuosi sitten minulle tehtiin sekä virtsarakon että peräsuolen laskeuman korjausleikkaus. Elämänlaatu koheni todella paljon. Toivon sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää! Luota itseesi ja nauti olosta vauvan kanssa. Sinä olet hänelle paras äiti.
Olen vaan niin huono ulkoilemaan muutenkin. Kaikilla ei ole sitä pakkoa päästä ulos joka päivä tai tulee pää kipeäksi -tunnetta. Mainittakoon kuitenkin se, että synnytyksessä tuli sen verran taisteluvammoja, että istuminen ja seisominen onnistui kivutta vasta 6 viikkoa symnytyksestä ja sitten alkoi ne pakkaset. Mitään omaa lenkkiä en nyt vielä tavoittele. Jätän ne tulevaisuuteen laskeumaleikkauksen jälkeen, mutta rauhallisella kävelyllä kävisin vauvan kanssa mielelläni.
Vauva on tosi huono räyhtäseen. Ei tule röyhtäisyä edes joka päivä, vaikka pidetään pystyssä rintaa vasten, kun ei oikein muuten viihdykään. Pulauttelee kuitenkin.
AP
Vauva oppii, jos asiat toistuvat aina samassa järjestyksessä. Mun vauvat nukahti aina viimeistään siihen, kun makuupussin vetskaria veti kiinni ja usein jo pukiessa. Vauva siis tiesi, mitä pukeminen tarkoittaa: kohta pääsee nukkumaan.
puet ulkovaatteet ja viet vaunuihin.
Useimmat nukahtavat pienenä ihan itsekseen, toisia voi vähän heijata tai kävellä pienen lenkin. Sitten jätät nukkumaan. Ja nukkuu pitkät unet!
Tietenkään ei kannata tehdä tätä, jos vauva on juuri nukkunut vaikka tunnin siällä ja jaksaa jo hieman seurustella. Niin sitten leikitte ja kun hän väsyy ja tulee nälkä, niin syötät ja laitat ulos.
syötön jälkeen puen vaan vauvan. Joskus herää pukemiseen ja huutaa kuin syötävä, mutta viimeistään vaunujen keinuessa nukahtaa uudestaan.
Nyt kun on tottunut, niin usein nukahtaa jo uudestaan siinä vaiheessa kun puen häntä. Kokeile vaan rohkeesti, vaikka herääkin pukiessa ulkovaatteita. Jos tosiaan nukahtaakin uudestaan. Voit ehkä joutua tekemään pienen lenkin etttä vauva nukahtaa, tai sitten pelkkä heijailu riittää.
vaikka olisi jo torkahtanut tissillä.
Jos laitoin vain parvekkeelle, puin hänet ensin ja syötin ulkovaatteissa.
Tarvittaessa parvekkeellakin hytkyttelin vaunuja.
anna mä arvaan, olet toooooooosi nuori tai sitten vanhana tiineytynyt. Hei oikeesti :D
joskus tehnyt niinkin että olen pukenut vauvan, syöttänyt ja laittanut sitten vaunuihin ja ulos. Tietysti ei onnistu jos pitää laittaa hirveästi vaatetta ja vauva hikoilee helposti.
Monesti myös onnistuu niin että syöttää väsyneen vauvan, pukee varovasti ja sitten ulos.
Syötät vauva, puet ja viet vaunuihin. Jos on tässä vaiheessa hereillä eikä ole tyytyväinen voit hyssyttää vaunuja tai työnnellä kunnes nukahtaa.
Kun lapsi on syönyt, vaatetta niskaan ja lähdette vaunulla ulos.
Koko talvea ei ole kyllä ollu paukkupakkasia, joten voisit kyllä jo hilata persettäsi lenkille!
Jos on pakkasta niin mene kävelylle ilman vauvaa kun mies tulee töistä?
Mutta talvella pakkaseen siedättäminen alkaa 2 viikoselle lapselle n. 10-15 minsaa päivässä enempi ja enempi.
meillä vauva herää vaunuista masuvaivoihin jos laitan unille suraan rinnalta, eli kannattaa röyhtäyttää silti vaikka se herää siihen, uskoisin että nukahtaa viim ku hetken heijaa vaunuja.
Liikkuminen nopeuttaa paranemisista.
Ei minun pää hajoa sisällä olemisesta, mutta ihan perusjuttu on että heti aletaan kävelemään ja päivittäin mieluiten (ihan neuvolan ohje) niin synnytyksestä palautuu nopeammin ja mahdollisia lisävaivoja jää minimiin: lihakset tarttee harjotusta niin jaksat pidättää ulosteita ja pieruja. jne.
Jos sun lapsi ei piereskele tai röyhtäile ilmoja niin se ei ole mikään kovin hyvä juttu!
Kannattaisiko vaikka jutella asiasta neuvolassa niin täti näyttää miten homma toimii.
9
9