pyyhin sitten jääkaapin hyllyt käsidesillä.. en keksinyt muuta
millä varmistaa ettei ole pöpöjä tai muuta.
olikohan liian vahvaa ainetta jääkaappiin?
Kommentit (27)
Sitä ei saisi käyttää muuhun kuin käsien desinfioimiseen.
pesuaine on etikka. Sekoita 50/50 suihkupulloon ja kayta muiden pesuaineiden tavoin. On myos paras aine ikkunoiden pesuun.
Mitä olet pitänyt jääkaapissa, että se pitäisi desinfioida?
Eikös se kuitenkin haihdu aika nopeasti... Itse putsaan sillä wc istuimen aina vessan pesun yhteydessä :)
Eikös se kuitenkin haihdu aika nopeasti... Itse putsaan sillä wc istuimen aina vessan pesun yhteydessä :)
mutta eipä tuo kai lasihyllyille mitään tee.
Itse olen vastaavaa joskus miettinyt muuttaessani vuokra-asuntoon, jonka jääkaapin puhtaudesta en ollut vakuuttunut... Tavoitteena oli löytää joku takuuvarma puhdistusmenetelmä, joka kuitenkin sopisi elintarvikkeiden kanssa käytettäväksi. Tavalliseen Fairyyn taisin silti tyytyä.
Vanha kikka on muuten desinfioida kirkkaalla viinalla (pirtu tietysti parempaa, jos sitä sattuu löytymään). Alkoholiinhan se desinfiointiaineidenkin teho taitaa perustua.
mutta nyt sulla jäi sitten jääkaapiin pinnoille ne käsidesin hoitavat ainesosat. Jotka voivat tuntua tahmaisilta/rasvaisilta. Ne saa pois kyllä astianpesuaineella.
Jotta se aine desinfioisi ne hyllyt, sun pitäis levittää sitä hyllyille ja antaa vaikuttaa n. 30-40 sekunttia. Ei siis vaan läästiä hyllyjä rätillä, jossa on sitä ainetta..
Käsidesiä laitetaan käsiin, joilla kosketaan suuhun, lapsiin, yms. Nyt kuitenkin pelätään, että desi vahingoittaisi jääkaappia??? Tai imeytyisi ruokiin. OMG
Haihtuu pinnoilta muut. minuutissa, itse pesen sillä tai perusdesinfiointiaineella ovenkahvoja mm. vatsataudin yhteydessä.
Sairaaloissa ei saa koskea käsidesistä märillä käsillä esimerkiksi ovenkahvoja, koska oven kahvaan jäävän käsidesin katsotaan olevan kasvualusta mikrobeille. Eli siis käsidesi ei toimi bakteereja yms. tappavalla tavalla muualla kuin iholla. Joten suosittelen kyllä todellakin, josko nyt pyyhkisit sen jääkaappisi ihan pesuaine vedellä, etkä mitään käsidesejä rupea sinne laittamaan. :)
käsidesi ei desinfioi pintoja, toimii ainoastaan iholla. Pintojen puhdistukseen esim. easydes.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa ei saa koskea käsidesistä märillä käsillä esimerkiksi ovenkahvoja, koska oven kahvaan jäävän käsidesin katsotaan olevan kasvualusta mikrobeille. Eli siis käsidesi ei toimi bakteereja yms. tappavalla tavalla muualla kuin iholla. Joten suosittelen kyllä todellakin, josko nyt pyyhkisit sen jääkaappisi ihan pesuaine vedellä, etkä mitään käsidesejä rupea sinne laittamaan. :)
Onko tämä totta? :o
Siis eikö muka käsidesissä oleva etanoli tapa mikrobeja pinnoilta? Eihän siinä ole muuta eroa alkoholiin kuin lisätty glyseriini?
Tuo ovenkahvajuttu. Ei kai se alkoholiosa elätä niitä mikrobeja ovenkahvassa, vaan se käsiä hoitava osa?
Eli jos ostaa apteekista sellaista desinfiointiainetta, josta puuttuu tuo ihoa suojaava osa, niin sillä voisi kai desinfioida ovenkahvoja.
Neo-amiseptilla on myöskin pyyhkeiden muodossa molempia. Sekö käsiä suojaavaa sisältävöö että sitä, koka ei sisällä.
Onko se käsiä hoitava osa se elatusalusta pöpöille?
Onko siis parempi jättää kokonaan pyyhkimättä kuin pyyhkiä käsidesillä, jos ei muuta ole saatavilla?
Jääkaapin puhdistukseen on kätevä ainakin Dr Beckmannin jääkaapin puhdistusaine. Viimeksi ostin sitä Citymarketista, mutta löytyy varmasti muualtakin. Tappaa pöpöt jääkapista. Ja jääkaappia on mukava putsailla, kun tuoksuu Sininen enkeli-drinkille ;-) Sisälsi muistaakseni bioalkoholia
Perussiivouksessa käyttäisin astianpesuainetta, mutta juurikin esim muuttaessani käytän tuota ainetta.