Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi lähettelee valokuviani eteenpäin ilman lupaa

Vierailija
07.03.2011 |

..ihmisille, joita en edes tunne, tai joiden en halua tietävän minusta mitään ekstraa.

onko kellään samantyyppisiä ongelmia?

Eli lähetän toisinaan anopille sähköpostia, joihin saatan liittää kuvia meidän elämästä (hänen pojastaan eli kumppanistani tai meidän lemmikeistä) ja ne ovat siis ainoastaan hänelle tarkoitettu. Useammin kuin pari kertaa on tullut paluuviestissä ilmoitus, että "laitoin kuvat serkulle ja kumminkaimalle" siis ei että voisinko laittaa, vaan LAITOIN JO.

Minua tämä ärsyttää, ja kaikkein eniten silloin kun hän lähettelee kuvia miesystävälleen, jota inhoan suuresti, ja jonka en koe kuuluvan MINUN läheisiini millään lailla, enkä halua että hänelle LÄHETETÄÄN minun yksityisiä valokuviani. Sille en mitään voisi, jos esimerkiksi näkisi ne kuva-albumissa jota esiteltäisiin, mutta henk koht viestin eteenpäinlähetys on ihan eri asia ja aivan liikaa. Olen yrittänyt joskus nimetä viestit vihjaavasti "kuvia anopille" -tyyliin, mutta se ei estä sitä, että kuvat on kohta laitettu kiertoon sellaisille ihmisille, joiden nähtäväksi en niitä tarkoittanut.

Joku voisi sanoa että mikset sano, että ei tarvitse levitellä kuvia. Niin, en tiedä. Vaikeaa se olisi sanoa ilman kamalaa riitaa ja mökötystä. Taitaa olla paras vain lopettaa kuvien lähettely kokonaan? Jos meillä olisi joskus lapsia, niin en missään nimessä haluaisi että heidän kuviaan läheteltäisiin joillekin anopin miesystävän siskoille >:(

Neuvoja?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa. Et voi kieltää anoppiasi näyttämästä ihmisille kuvia, jotka olet hänelle antanut.

Vierailija
2/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sinusta ookoo laittaa "lähetä edelleen" toiminnolla minun sähköpostejani joillekin ventovieraille? Vaikkakin oletettavasti (toivottavasti) poistaa niistä ensin AINAKIN kirjoittamani henkilökohtaisen viestin.

Minusta valokuva-albumi ja sähköpostiviesti ovat eri asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että harva KOPIOI niitä albumin kuvia niille joille esittelee:) Ap, anna ihan perinteisiä kuvia täst´edes. Siinä ratkaisu ongelmaan.

Vierailija
4/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinusta albumi ja sähköpostin liite ovat eri asioita?

Vierailija
5/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olennainen ero mielestäni on albumissa ja sähköpostin liitteessä, että albumin kuvat ovat yleensä OMIA, eikä toisten omia. Jos anoppi olisi omalla kamerallaan ottanut kuvan minun kotoani ja näyttäisi sitä muille kotialbumistaan, niin en pitäisi sitä niin pahana, kuin tätä. Minun anopille lähettämät kuvat ovat minun kuviani, minä päätän kuka niitä katsoo ja kenelle ne näytän.

Vai oletteko te, jotka ette näe anopin toiminnassa mitään väärää, myös sitä mieltä, että voisin linkittää tänne nettiin jonkun tuttuni henk koht kuvia? Tilanne olisi lähes sama, koska anoppini tutut eivät ole minun tuttujani, niin kuin ei nettikatsojatkaan olisi sen ihmisen, jonka kuvat linkittäisin.

Vierailija
6/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi olevan aivan yksinkertaista sanoa anopille, että anoppi kiltti, tarkoitan nämä lähettämäni kuvat vain sinulle ja toivon, ettet välitä niitä eteenpäin.

Mutta eihän sitä voi sanoa. Miksei? No siksi, kun sitten joutuisi selittämään, minkä takia niin ei voi tehdä. Ja se onkin sitten jo vähän vaikemapaa.

Alunperin tässä muuten oli kyse valokuvista eikä sähköpostikirjeestä. Kirjeen lähettäminen edelleen on eri asia kuin kuvien. Minusta on täysin normaalia lähettää eteenpäin muille sukulaisille tai hyville ystävillekin oman perheen kuvia, ja miniä kuuluu perheeseen. Sen sijaan kirjeen miellän sillä tavalla yksityiseksi, että sitä en välttämättä lähettäisi. Toisaalta luen kyllä sukulaisten kirjeet ääneen kotona...

Taitaa olla sukupolviero. Nuoremmilla on yksityisyysasetukset ilmeisesti aika lailla eri kohdassa kuin meillä vanhemmilla. Meidän mielestä sillä ei ole niin nökön nuukaa, kuka meistä puhuu, kuulee tai kuka kuvamme näkee. Ei muutenkaan pyöritä enää pelkästään oman navan ympärillä.

Mitä väliä sillä nyt oikeastaan on, kuinka moni ap:n kuvan näkee? Jotkut antavat julkaista kuviaan lehdessäkin.

Vierailija
7/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua, sillä mua ärsyttää sama asia.

Päätinkin, etten enää lähetä kuvia.

Vierailija
8/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua, sillä mua ärsyttää sama asia.

Päätinkin, etten enää lähetä kuvia.

Mun anoppi ei edes kerro, että on lähettänyt kuvia jonnekin. Saan sitten kuulla asiasta ihan jotain toista kautta. Jokin aika sitten anopin miesystävän siskon mies kiitteli kaupassa kuvista...

Vierailija
9/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoinhan jo aloitusviestissä, että asian vois tietty ottaa puheeksi, mutta siitä seuraisi kamala mökötys anopin taholta. Ei ole kyse suinkaan siitä, ettenkö osaisi perustella, miksi asia ärsyttää.

1. En halua, että minulle vieraat ihmiset katselevat minun omia valokuvia, jotka eivät ole julkisessa levityksessä, vaan yksityisesti näytetty nykytekniikan keinoin YHDELLE ihmiselle.

2. En halua, että esim sähköpostiosoitettani levitellään

3. Haluan itse päättää, kuka näkee kuvani

Ei luulisi olevan outoja vaatimuksia?

Vierailija
10/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun anoppi ei edes kerro, että on lähettänyt kuvia jonnekin. Saan sitten kuulla asiasta ihan jotain toista kautta. Jokin aika sitten anopin miesystävän siskon mies kiitteli kaupassa kuvista.."

Sinun anoppisi onkin astetta pahempi, otan osaa.. Hassua että olit lähes ainoa, joka ymmärsi minua ja ongelmaani. Ovatkohan muut vastaajat niitä anoppeja itse..

Vierailija
11/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lopeta tuo itsekeskeinen omaan napaan tuijottaminen ja ymmärrä, että vain sinä voit ratkaista sen. Lopeta sähköisten kuvien lähettäminen.

Vierailija
12/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähköposti kuuluu kirjesalaisuuden piiriin kuten normaali kirjekuoressa tuleva posti. Tämä merkitsee että me emme voi edelleen lähettää muille sähköpostina meille tullutta kirjettä tai viestiä - ennenkuin lähettäjä on tähän suostunut.

Tämä merkitsee että me emme saa lähettää suoraan meille saapunutta kirjettä jollekin toiselle henkilölle tai laitokselle tai me emme voi muokata meille saapunutta kirjettä ja sitten edelleen lähettää sen jopa lähettäjälle vieraille vastaanottajille.

Kirjeen lähettäjä, jopa sähköpostin lähettäjä, on tarkoittanut kirjeen vain meille luettavaksi."

tässä vähän todistetta osoitteesta http://www.ohjearkisto.fi/uutiset/sahkopostiviestit-ja-yksityisyyden-su…

Vierailija
13/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari päivää sitten täällä olivat kaikki anopin puolella.. Kyse oli anopin maksamista 3-vuotiskuvista, joista köyhät vanhemmat saivat 1 kpl, ja anoppi loput 4 kpl (kuvaukseen kuului 5 kpl kuvia), jotka antoi eteenpäin tuntemattomille ystävilleen. Silloin siis AV-raati oli sitä mieltä, että kun anoppi on kerran maksanut kuvista, niin saa päättää kenelle kuvat antaa.. :P

Itse en haluaisi omia kuvia lähetettävän eteenpäin/annettavan eteenpäin tuntemattomille tai niille keille en kuvien halua päätyvän. En myöskään suhtaudu kevyesti netissä julkaistaviin kuviin (kaveri, jolla 400 ystävää julkaisee omassa fbssään kuvia meidän kotoa ja lapsista) tms.

Vierailija
14/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin minun kaverini julkaisee fb:ssa omina kuvinaan minun hänelle mailitse lähettämiäni valokuvia illanistujaisista jne.

Vierailija
15/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen". Katsokaa lisää vaikka wikipediasta.

Vierailija
16/17 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset eivät vissiin oikein osaa käyttäytyä netin kanssa? Eivät tajua, että kuvat jäävät nettiin ja niitä ei voi kontrolloida enää sen jälkeen kun ne on levitykseen laittanut. Minusta on törkeää julkaista ilman lupaa kuvia toisista =(

Tunnen itseni ihan tyhmäksi kun läheisille tarkoitetut, hölmötkin kuvat lähetellään anopin (kuivalle) lähipiirille. Mutta joo, eipä enää, koska kuvien lähettely loppui nyt. Huolestuttaa vaan, että monet ei huomaa tässä mitään väärää. Onnea näiden ihmisten läheisille, toivottavasti miettivät, mitä kuvia uskaltavat lähettää.

Samainen anoppi ja miesystävä muuten kesällä aikoivat ottaa VIDEOLLE sen, kun tapaan kumppanini puolen vuoden tauon jälkeen (oli ulkomailla, matkustin anopin+äijän kanssa sinne.) Videokamera oli viritetty, kun odotimme miestä saapuvaksi. Onneksi ymmärsin hänen ilmaantuessaan juosta pois paikalta ja vetää hänet nurkan taakse. Se vasta olisi ollut oksettavaa jos jälleennäkemisemme pusuineen olisi ollut tuon äijän sukulaisten pällisteltävänä! Että voikin olla tyhmiä ihmisiä olemassa!!

Vierailija
17/17 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kuviani ei levitellä ja perustelin kiellon asiallisesti erilaisilla argumenteilla. Suuttui hetkeksi, mutta ymmärsi kuitenkin kantani ja lopetti kuvien levityksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi