Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaa lasta odottavat: älkää ottako kasapäin vanhoja vauvanvaatteita ilmaiseksikaan

Vierailija
07.03.2011 |

siis niitä ihan pieniä 56-62cm jos ovat yhtään huonokuntoisia. Itse keräsin niitä kokoon kauheita määriä ja pesin ja pesin niitä, silitin valmiiksi, ja sitten huomasin, että lahjaksi tuli niin paljon ihania uusia ja ä-pakkauksenkin uudet olivat raikkaampia, että KAIKKI käytetyt jäivät käyttämättä, siis ihan joka ikinen!

Niitä vanhoja lumppuja usein annetaan / pientä korvausta vastaan ja niistä on vaikea kieltäytyä, ja antaja kuitenkin aina vähän olettaa että jotain muistamista tulee takaisin päin. Itsekin olen viinipulloja kantanut palkaksi, tarjonnut kaffet ja pullat kahvilassa jne. näistä rytkyistä jotka eivät ole koskaan edes käväiseet lapsen päällä. Ihmisille tulee kumma tunneside niihin oman lapsen vaatteisiin, ja onhan se itselle nostalgisia, mutta toisen käytetty on käytetty - etenkin nämä "ilmaisryysyt", joita ei ole viety edes kirpparille.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva puklasi niin paljon, että kaikki vaihtovaatteet tulivat käyttöön. Parhaimpana päivänä taisi tulla käytettyä 7 vaatekertaa. Vauvalla ei todettu mitään allergioita, refluksia tms. Toki yritin harsoon puklut napata, mutta ei aina onnistunut.

Vierailija
22/48 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antajalta on kuitenkin tosi noloa kysellä perään, oliko sille ja sille ryysylle käyttöä... Mitä se enää lahjoittajalle kuuluu, mitä vaatteelle sen jälkeen on tapahtunut, kun on siitä luopunut?!

Itseltäni on tultu kyselemään takaisin yhtä lasten takkia noin kolme vuotta lahjoituksen jälkeen. Jostain ihmeen syystä se löytyi varastosta, kun aikani pengoin. Kyllä silloin ajattelin, että ikinä en ota mitään vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meiltä vaatteita. Laitoin ison pussillisen 1-2 kertaa käytettyjä, ehjiä, hyväkuntoisia vaatteita, joista sitten minulle palautettiin 90% ja lopuista kerrottiin, että ne vietiin kirppikselle. Kuulemma ei ollut oikeanlaista merkkivaatetta, vaikka lapsillamme oli niitä esim. pihalla näkynyt. No kun en tajunnut, että ne puhkikulutetut Benettonin paidat oli halutumpia kuin ehjä Tutta-tuote.

Vierailija
24/48 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden suhteen, mutta osaan myös pehmittää kovettuneet vaatteet rumpukuivaimella, velourvaatteet tulee ihaniksi juuri rumpukuivaimessa, ullakonhaju lähtee etikalla, monet tahrat etikalla ja sappisaippualla, valkaisu kloriitilla...

jos saan säkillisen vaatteita, niin olen kiitollinen ja tutkin mitä niistä voin ottaa käyttöön, mitä en. ullakoilta löyttyyvjoskus ihania retrovaatteita, osa tietty koinsyömiä, mutta ne aarteet on sitten sitäkin kalliimpia!

Ei siinä nyt iso homma ole käydä vaatekassit läpi, valkata parhaat ja viedä loput lahjoitukseen tai ihan risat roskiin.

Vierailija
25/48 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antajana olen tarkka...saajana en... olen saanut sellaisia vauvan vaatteita siis mitä en kehtaisi itse antaa...en ole merkkien perään vaan ihan käytännöllisen ja ehjän sekä puhtaan.

Vierailija
26/48 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma toimii parhaiten näin:

- risat ja käyttökelvottomat roskiin

- vaatteet kassiin ja annetaan saatesanoilla "ota mitä tarviit ja anna loput vaikka kierrätykseen"

- vaatekassin saaja valitsee parhaat päältä (tai sellaiset mitä uskoo käyttävänsä) ja vie loput "uffille" tms

- vain ne valitut vaatteet pestään ja laitetaan kaappiin tai odottamaan tarvetta

Eikä kenenkään tarvii jäädä kiitollisuudenvelkaan yhtään mitään.

Itse asiassa itselleni on käynyt vähän samaan tapaan kuin ap:lle, suuri osa käytetyistä saaduista vaatteista jäi käyttämättä...

Vierailija
27/48 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat pyytäneet tai olettaneet saavansa kasan vanhoja vaatteita. Muutaman kappaleen olen sitten antanut, ja silloin leuka loksahtaa auki kun en annakaan paria muovikassillista vaatetta. Että usein näinkin päin.

Vierailija
28/48 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nekin oli yli 70-senttisiä. Eikä kyllä muutenkaan ollut niitä pieniä vaatteita yhtään.

Oli se onnea olla esikoisen köyhä äiti.

Vierailija
29/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei saatu yhtään ainoaa vaatetta esikoista odotaessa. Kun kaikilla tutuilla oli vielä lapsia suunnitteilla. Tai siis saatiin äidiltäni muutaman uusi vaate ja mummoni varastosta löytyi omiani kolmenkymmenen vuoden takaa. Että olin onnellinen niistä ikivanhoista vaatteista, ne on niin kauniita ja jotenkin tosi söpöä pukea omaa lasta omiin vanhoihin vaatteisiin. Mutta ne olikin kauniisti säilytetty ja ehjiä, risat oli heitetty suurimmaksi osaksi pois. Mutta siis olen saanut ostaa käytettyjä vaatteita nettikirppiksiltä (missä on halvempaa kuin livekirppiksillä huomattavasti). Jos olisin saanut kassillisia vanhoja vaatteita lahjoitukseksi niin olisin käynyt ne lävitse ennen pesemistä, ottanut mitä tykkään ja vienyt kirpparille tai lahjoittanut loput pois. En ymmärrä miten se voi olla noin vaikeata. Eikä se vanhojen vaatteiden antaminen ole loukkaus, kaikki sukatkin mitä meillä on käytössä, on nuhjuisia ja käytettyjä, mutta en ymmärrä, miksi sukkien pitäisi olla uudenkarheita, kun niiden käyttötarkoitusta ajattelee.

Mutta kukin tyylillään. Jos kokee lahjoitusvaatteet ongelmaksi niin sanoo sitten suoraan, että niitä vaatteita on jo niin paljon tai sitten heittää saman tein kaikki säkit uffin laatikkoon. Ei se ole niin suuri vaiva.

Vierailija
30/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoiseni keväällä ja harmittaa ihan vietävästi, että meille tuodaan vanhoja epäkäytännöllisiä lumppuja. Huippu oli, kun paras ystäväni toi minulle kolme kassillista talvivaatteita, eikä edes kysynyt haluanko niitä. Kun näin vaatteet, olin niin järkyttynyt, etten osannut sanoa, etten halua niitä. Puvut olivat jotain 90-luvun äitiyspakkauksien talvivaatteita (ei siis mitään "trendikästä" retroa) ja vanupuvut olivat ihan kamalan näköisiä. Hän oli saanut ne aikanaan jostain eli eivät olleet edes miltään ihan lähivuosikta, Lisäksi hän antoi niitä vaatteita kolmelle seuraavalle talvelle eli missä hitossa hän kuvittelee, että minä säilytän suuria vaatepusseja seuraavat kolme vuotta, kun muutenkin kaappitilaa on vähän. Nämä vaatteet lähtivät samantien kierrätykseen..

Vierailija
31/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme ihan hirveästi vaatteita, joita emme ole ehtineet edes käyttää. Äitini on hyvin tarkka vaatteista, toisin kuin anoppi. No, vein turhat roskiin.

Vierailija
32/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 22:39"]

Me saimme ihan hirveästi vaatteita, joita emme ole ehtineet edes käyttää. Äitini on hyvin tarkka vaatteista, toisin kuin anoppi. No, vein turhat roskiin.

[/quote]

Roskiin?? 

Oliko ne rikki, pysyvästi likaisia vai muuten täysin käyttökelvottomia?? 

Sellaiset vaatteet, jotka ovat ehjiä ja puhtaita, mutta joita et itse halua ottaa etkä eteenpäin antaa, viedään Uffin laatikkoon eikä mihinkään roskiin!

Vierailija
33/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä tuloinen, mutta kierrätys on niin tärkeää, etten osta yhtäkään vaatetta uutena. Vauva aikana ei lasta kukaa rupea kiusaamaan. Tarhaan sitten alan ostella. 

Vierailija
34/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan esikoista odottaessa olisi kelvannut vanhatkin vaatteet, mutta ei kenelläkään kavereilla vielä ollut lapsia ja köyhänä opiskelijana piti sitten ihan itse kirppareilta etsiä. Jotenkin silloin oli vielä tosi huonosti vauvojen vaatteita kirppareilla, en kai löytänyt kokemattomana niitä missä kiertää hyvin vauvanvaatteet.

Vierailija
35/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ainakin käytin monia tällaisia ilmaisryysyjä. Itseasiassa monet uudet vaatteet, joita saimme esikoiselle lahjaksi eivät mielestäni olleet kauhean viehättäviä. Ihanimpia olivat oikeasti vanhat vaatteet, joita saimme tutuiltamme ja sitten ne itse käytettynä harkinnalla ostamani vaatteet, jotka olivat oman makuni mukaisia. Toki jotkut uudet lahjana saadut olivat ihania myös mutta eivät läheskään kaikki. Tähän varmaan vaikutti omalta kohdaltani sekin, että ihmiset monesti tuovat lahjaksi erityisen sukupuolikoodattuja vaatteita vauvoille. Itse en erityisesti välittäisi pienellä tyttövauvalla vaaleanpunaisesta enkä pojalla sinisestä saati sitten mistään hurjista liekkitms. kuvioista pojilla.

Kukin tekee mitä tekee mutta meillä ainakin oli käyttöä näille lahjoitusvaatteille samoin kuin myös kestovaipoille, mikä tietenkin on joistakin tosi ällöä...

Vierailija
36/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, olenko minä tehnyt tämän aloituksen, ehkä :D ainakin kuulostaa tosi tutulta ja vieläkin muistan, millaista se oli, kun vintillä homehtunutta lumppua tungettiin kassikaupalla ja "ihan vaikka viinipullo riittää muistamiseksi" tai "kahvit ja pullat jos tarjoat meidän perheelle joku kerta" jne. Uuh. Yhtäkään lumpuista ei tullut käyttöön enkä usko, että ne uffillakaan menivät. Osan laitoin roskikseen lopulta, kun uffissakin lukee että ei lumppua ja sitä ne vanhat koppurat todella pääsääntöisesti olivat.

T. Mahdollisesti tämän ketjun ap tai aivan samassa tilanteessa pari vuotta sitten ollut :D ainakin TÄÄLLÄ olen notkunut liian kauan, argh! :D

Vierailija
37/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat kasvavat niin nopeasti, että on pelkkää järjen köyhyyttä ostaa kamala määrä jotain 56-74 -senttisiä bodyja, jos kavereilta ja tutuilta saisi siistejä käytettyinä. Muutama special-vaate uutena ja loput kierrätettyinä, niin lapsella on aina puhdasta ja nättiä päällä etkä itse huku vauvanvaatteisiin. 

Vierailija
38/48 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin, että annoin ystävälleni vauvanvaatteita, joista osan halusin säilyttää ja nimikoin nämä vaatteet (ehkä 5 vaatetta). Sain sitten takaisin jättimäisen urheilukassin täynnä vaatteita, joista yksi oli oma nimikoituni. Todettiin vain, että tässä näitä sinun vaatteitasi, tee mitä haluat. Ei ole vauvaa eikä tule enää, joten minähän se joudun keksimään, mihin nuo vanhat ja täysin tuntemattomat vaatteet lykkään.

Nyt sitten päätin, etten enää anna vaatteita kenellekään tutulle vaan vien suoraan sinne Uffin laatikkoon. Ei ole järkeä, että annan pussillisen vaatteita ja saan kolme takaisin.

Vierailija
39/48 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin huojentunut, kun iltatähdellemme ei ole tullut yhtään vaatekassia tutuilta. Ensimmäiset kaksi lasta saivat näitä vaatepusseja joista osa oli lumppua ja olihan siellä joukossa jotain siistimpääkin. Iltatähdelle olen ostellut vaatteita lähinnä kirppikseltä ja kaikki vaatteet ovat ehjiä, siistejä ja mikä tärkeää: miellyttävät minun silmääni. Muistan kuinka aikoinaan oli 'pakko' ottaa käyttöön muutamia nyppyryppyvärjääntyneitä vaatteita koska ne olivat olleet lahjoittajan mielestä niiiin ihania ja söpöjä ja hyvännäköisiä. No ei sitä viitsi kauheasti arvostella ystävän makua...

Vierailija
40/48 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain äidiltäni 70- ja 80-luvun vauvanvaatteita ja ne ovat ihania!!! 2 suurta kassillista tuli ja suurinta osaa on käytetty vaikka uusiakin tuli paljon. En ymmärrä tätä valitusta! Itse olen vielä parsinutkin paria huonokuntoisinta, kun ei viitsisi pois heittää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi