Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ei kasva kauheasti, vaikka syö hyvin eikä pulauttele, huolestuttaa

Vierailija
07.03.2011 |

Meillä on 4kk ikäinen vauva, jonka paino ei ole koskaan noussut hyvin. 1kk neuvolassa paino oli vain 100g yli syntymäpainon. Tuosta ei vielä oltu neuvolassa kauheasti huolissaan, mutta mentiin sitten parin viikon päästä painokontrolliin ja sillon paino oli noussut tähän mennessä parhaiten oli parissa viikossa oli tullut 500g painoa lisää. Sitten mentiin seuraavaksi 2kk neuvolaan ja sillon painoa oli tullut edellisen punnituksen jälkeen 300g.

2kk neuvolassa sain neuvon, että voisin pumpata maitoa tai antaa korviketta ja katsoa, että paljonko vauva syö. Tuon jälkeen olen aina välillä pumppaillut ja maitoa tyttö on syönyt vuorokaudessa litran tai puoltoista eikä siis juurikaan pulauttele. Tästä huolimatta paino on jatkanut huonoa nousuaan ja 3kk neuvolassa painoa oli tullut lisää vain 300g ja perjantaina 4kk neuvolassa painoa oli tullut 400g.

Neuvolassa ehdoteltiin kiinteiden aloitusta, jotta paino nousisi paremmin. Itse en mielelläni vielä alottaisi kiinteitä kun imetys sujuu hyvin ja maitoa tulee jopa yli tarpeen eli välillä voi mieskin syöttää vauvaa yöllä ja minä saan nukkua.

Mistä se voisi johtua, ettei paino nouse, vaikka syö hyvin?

Neuvolassa sanottiin, että seurataan vielä tilannetta ja tosiaan suositeltiin alottamaan kiinteät, mutta voiko ne kiinteät oikeasti auttaa painon nousuun? Vähän myös pelottaa siksi, että vauvalla on mahdollisuus ruoka-aineallergioihin, koska minulla on useampi allergia.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vauva ei siis ole meidän ensimmäinen vaan itse asiassa kolmas, mutta isommat sisaret ovat kasvaneet hyvin rintamaidollani 6kk ikään ja sitten on aloiteltu kiinteitä.

ap

Vierailija
2/8 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen oli 4 kk ikäisenä saman kokoinen (lähes tasan 5 kg), syntyessään 3.3 kg. Paino nousi ekoina kuukausina tosi hitaasti, vaikka maitoa tuli ihan hyvin ja yritin tarjota pumpattua maitoa lisäksi. Me päädyttiin aloittamaan kiinteät 4 kk ikäisenä, ja lapsi söikin soseita heti hyvällä ruokahalulla.

Meillä painon nousun hitauden syyksi selvisi maitoallergia. Kun yritin tarjota korviketta ekaa kertaa, lapsi oksensi kaiken ulos. Äidinmaidosta ei tullut näkyviä oireita, mutta ilmeisesti syömäni maitotuotteet vaikuttivat sen verran, että äidinmaito ei imeytynyt tarpeeksi tms aiheuttaen painon nousun hidastumisen.

Tuo maitoproteiiniallergia todettiin vähän sen jälkeen, kun kiinteät oli jo ehditty aloittaa. En siis tiedä, kumpi oli ratkaisevaa, kiinteiden aloitus vai maidon välttäminen. Joka tapauksessa tuon jälkeen paino alkoi nousta varsin kivasti, alkuun noin kilon kuukaudessa (5 kk paino oli n. 6 kg, 7 kk 8 kg). 1-vuotiaana oli n. 10 kg, eli käsittääkseni ihan 0-käyrällä.

Kuopuksen kanssa ei ollut ongelmia painon kanssa (tai allergioiden), kasvoi hyvin äidinmaidolla ja kiinteät aloitettiin 6 kk ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva kasvoi kurjaa vauhtia vaikka oli täysimetyksellä 6kk. Nyt annan ruokaa huommattavasti vähemmän kuin muut mutta vauva vaan kasvaa. Vanhemmat ovat pitkiä.

Vierailija
4/8 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauvan huono kasvu johtui allergioista. Minullakin on allergioita, mutta vauva olikin sitten allerginen myös osalle niistä ruoka-aineista joille minä en ja osa taas sopi vauvalle, vaikkei minulle sopinut.

Vierailija
5/8 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat ovat yksi mahdollisuus huonoon kasvuun. Vai oletko kokeillut tiukkaa imetysdieettiä? Entä mille aineille olet itse allerginen? Onko vauva itkuinen, huonosti nukkuva vai millainen?

Vierailija
6/8 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä painoi 4 kk neuvolassa 5700 g ja oli 60 cm pitkä. Syntyi aika pikkuisena, on kasvanut tasaisesti mutta alakäyrillä. Meillä neuvolassa sanottiin, ettei kiinteiden aloitus välttämättä lisää painon nousua. Ollaan nyt maisteltu soseita (hedelmää ja kasviksia), nyt siis vauvalla ikää 5 kk ja painoa 6100 g, pituutta 62,5 cm. Eli kasvanut kuukaudessa vain 400 g, eikä tästä oltu yhtään huolissaan.

Vierailija
7/8 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisella aloitettiin kiinteät 3kk ikäsenä, keskimmäisellä viikkoa aiemmin ja kuopuksella 4kk ikäisenä. Kaikilla syynä pysähtynyt kasvu. Homma korjaantui viikossa. Tuo juuri on soositus siitä, että saa liian vähän ravintoa, kun vetää maitoa tuollaiset määrät vuorokaudessa. Mulle Jorvin lastenlääkäri sanoi, että kun maitoa alkaa mennä litra vuorokaudessa, kiinteät on syytä aloittaa, koska lapsi tarvitsee enemmän kuin mitä saa maidosta. Meilä ei kiinteiden aloittaminen vaikuttanut imettämiseen mitenkään, tuo tuli vana lisäksi. Ainoa mikä muuttui, oli yösyötön loppuminen, mikä nyt ei sitten mun mielestä ole ollenkaan huono juttu.

Vierailija
8/8 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisilla rasvaisempaa ja ravinteikkaampaa kuin toisilla... niin se vaan on... Minä taas kuulun tuohon toiseen ääripäähän ilmeisesti, kun poika oli 3 kk iässä 7,9 kiloa, eli tuplannut syntymäpainonsa...

Kyllä vauvasi saa liian vähän ravintoa. Ravinnon laatu on ratkaisevaa, ei pelkkä määrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi