Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vedin herneen nenään - turhastako?

Vierailija
07.03.2011 |

Tässä tulee pitkä rutina miehen käytöksestä...

Sairastuin eilen vatsatautiin, ja olin todella kipeä päivän. Iltaa kohti kuume nousi 38 asteeseen. Vointi oli todella huono, enkä jaksanut osallistua kotitöihin tai lastenhoitoon. Lisäksi olettaisin, ettei kovasti kipeänä tarvitse tehdä kotonakaan töitä, kun aviopuolisokin on paikalla.

Mitä tekee mies? Istuu koko päivän aamusta iltaan tietokoneella. En tiedä pelasiko vai oliko netissä, mutta koko päivän oli tietokoneella kuitenkin. Lapsille nakkasi päivällä pinaattiohukaisia eteen ja illalla lämmitti ransakalaiset. Ei siis oikeasti laittanut ruokaa, vaan lämmitti valmista! Lapset (4 & 6v.) saivat olla keskenään, siinäkin vaiheessa kun iltaa kohti väsymyksen myötä leikkiminen meni pelkäksi riehumiseksi. Päivän aikana mies kävi pyynnöstäni kaupassa, lähinnä kai siksi, että halusi ostaa olutta itselleen (tähän mies tietenkin väittäisi, että olisi käynyt muutenkin, ja varmasti olisikin, mutta ei mielellään).

Sillä välin kun mies oli kaupassa, autoin lapsia pukemisessa jotta pääsivät takapihalle leikkimään edes hetkeksi. Kauniista auringonpaisteesta huolimatta miehellä ei ollut käynyt mielessä, että lapsia voisi käyttää ulkona, tai voisi jopa itse lähteä ulos kaveriksi (leikkipuistoon, mäkeä laskemaan tms.). Pyysin miestä kaupasta tultuaan pyytämään lapset sisälle. Mies karjui ovelta kummankin lapsen sisälle. Läpimärät ulkovaatteet jäivät eteisen lattialle, hanskat ja yhden pipon mies nakkasi pesuhuoneen lattialle.

Sopimuksena on ollut, että lapset siivoavat lelut illalla, aikuinen on vähän apuna ja neuvomassa. Aikaa kului, eikä mies lähtenyt millään muotoa lapsille kaveriksi, ohjaajaksi tai avuksi siivoamaan leluja. Meteli oli kova, ja mies karjui vain lapsille, että "siivotkaa nyt". Muutenkin illasta oli kovin ärtynyt ja pahantuulinen, puhui lapsille kiukkuisesti ja vihaisesti (itse koen, että tämä muutos tapahtui ensimmäisen oluen jälkeen).

Lopulta itse kyllästyin, ja nakkasin lapsille iltapalan eteen. Jossain vaiheessa mies havahtuu tietokoneelta, kun olen alkanut siivota keittiötä, ja käskee minut kärttyisesti pois keittiöstä, sanoo että hän laittaa tiskit ja siivoaa keittiön.

Mies tekee lasten iltahommat. Itse torkahdan kuumeisean sohvalla. Herään puoli kymmeneltä, jolloin kysyn mieheltä, lähteekö mun kanssa nukkumaan (miehelläkin huomenna työpäivä). Keittiöön mennessäni huomaan, että tiskit on edelleen hoitamatta, keittiö siivoamatta, lelut keräämättä ja lasten ulkovaatteet eteisen lattialla.

Hoidan kaikki nämä. Mies tulee keittiöön, ja lämmittää itselleen teetä ja lukee hesaria. Ihmettelee miksi siivoan, kun hän on luvannut tehdä. Ei silti tee elettäkään tullakseen auttamaan, vaan painelee takaisin tietokoneelle.

Kerroin että olen pettynyt miehen käytökseen, ettei tehnyt kotitöitä, jotka lupasi, vaikka minä olin kipeänä. Mies tuumasi, ettei hän voi yksin kaikkea ehtiä (huom! Minun täytyy ehtiä kaikki yksin suurena osana päivistä miehen työn luonteen vuoksi, koska mies ei ole kotona!). Sanoi myös, että tottakai työn laatu kärsii, kun minä sairastan. Ymmärrän kyllä että työn laatu kärsii, mutta kun sitä työtä ei nyt tehty yhtään...

Seuraavaksi mies aloittaa kritisoinnin siitä, miten hän on kyllä aiemmin tehnyt kotitöitä, ja minä olen saanut sohvalla maata sipsipussin ja suklaan kanssa. :-/ On toki tehnyt joo, mutta siis lähinnä siivonnut keittiön ja auttanut lapsia siivoamaan lelut. Mies ei koskaan, ikinä milloinkaan imuroi, pese pyykkiä, ripusta sitä kuivumaan tai viikkaa kuivia kaappiin, vie tavaroita paikoilleen, siivoa wc:tä, laita ruokaa (lämmittää valmista) jne. Teen käytännössä kaikki kotityöt, paitsi keittiön mies yleensä jo tajuaa tisekin siivota - jos jaksaa. Silloinkin pöytä ja muut tasot jäävät pyyhkimättä.

Mä vetäisin herneen nenään miehen vähättelystä ja siitä, että antoi mun yksin siivoilla keittiön ja lasten lelut ynnä muut jutut. Toki ne olisi voinut jättää tällekin päivälle, mutta jotenkin ahdisti se ajatus, että aamun olisi saanut aloittaa siivoamisella. Musta miehen käytös oli ajattelematonta ja loukkaavaa. Minkälainen ihminen laittaa sairaan vaimonsa siivoamaan eikä tule edes avuksi?? tai minkälainen ihminen istuu koko päivän tietokoneella ja valittaa, ettei hän yksin kaikkea ehdi (viitaten kotitöihin).

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olisin uskonut, että mieheni siivoaa ne ennenkuin alkaa nukkumaan, kun on luvannut näin tehdä.

Vierailija
2/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkuaa eikä viitsi tehdä mitään, on ärtynyt ja väsynyt. Rajoita sen nettiaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olisin uskonut, että mieheni siivoaa ne ennenkuin alkaa nukkumaan, kun on luvannut näin tehdä.

Ja miksi helvetissä mies ei tullut avuksi, vaan paineli takaisin tietokoneelle?? Aiemmin ei ole ollut näin tunteeton mua kohtaan, joten olen alkanut tosissani epäillä, ettei hän taida mua enää kovin paljoa arvostaa tai rakastaa.

ap

Vierailija
4/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi helvetissä mies ei tullut avuksi, vaan paineli takaisin tietokoneelle?? Aiemmin ei ole ollut näin tunteeton mua kohtaan, joten olen alkanut tosissani epäillä, ettei hän taida mua enää kovin paljoa arvostaa tai rakastaa. ap

vastaavassa tilanteessa, ts. ensikerralla jätät ne miehen siivottavaksi. sitten jos ne olisi ollut aamulla siivoamatta, niin olisit tehnyt vain pakolliset ja miehen saapuessa kotiin olisit muistuttanut että mitä jäi eilen tekemättä.

anteeksi ap mutta pakko on nyt sanoa, sinä valitat että miehesi ei tee mitään mutta kuitenkin menet ja itse hääräät ja siivoat. jos sä vaadit että mies tekee niin sä et sitten itse mene tekemään mitään. ne lapset ei mene siitä rikki jos niiden isä huolehtii niistä omalla tavallaan.

btw. ikinä ei saa sanoa että toinen ei koskaan tee jotain, näin sanoo pariterapeutit..

Vierailija
5/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone tekee ärtyneiksi ja laiskoiksi sekä aikuiset että lapset. Se on nähty.

Vierailija
6/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

btw. ikinä ei saa sanoa että toinen ei koskaan tee jotain, näin sanoo pariterapeutit..

Vierailija
7/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, jos se on totuus? btw. ikinä ei saa sanoa että toinen ei koskaan tee jotain, näin sanoo pariterapeutit..

mites ap, on loppu päivä sujunut?

Vierailija
8/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinhän sä teit nytkin, siivosit kuitenkin. Oma vikasi.

Vierailija
9/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei kuitenkaan tarvitse tehdä asioita ihan samalla tavalla, kuten sinä teet.

Vierailija
10/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerta kaikkiaan koske kotitöihin ikinä, koskaan eikä missään tilanteessa. Lapset ruokkii jos on ihan pakko, mutta jälkiään ei viitsi siivota.

15 vuotta on asiasta tapeltu ja eroa harkitsen juuri tämän takia. Mies on täällä ilmaisessa täysihoidossa :(

Vierailija
11/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuu kotitöistä on sulla ja tulee olemaankin niin kauan kuin sen kannat.

Mieti mitä tekisit mieluummin kuin kotitöitä, jos siis olisi aikaa enemmän jne.

Laske sen jälkeen paljonko huushollissanne menee aikaa kotitöihin. Sen jälkeen teet tasan puolet tuosta ajasta kotitöitä ja vastaavan ajan käytät niihin mieleisempiin puuhiin. Mitä jää tekemättä, se jääköön, saa mieskin osansa kantaa vastuusta.

Vierailija
12/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hellitä vähän, ei se marttyyrin kruunu niin hieno oo

Vierailija
13/13 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tiedän, että mieheni ne tekee kuitenkin. Kyllähän se marisee, mutta tekee sit kuitenkin. Mun puolesta suurin osa kotitöistä saisi jäädä tekemättäkin, mulle on ihan sama onko keittiössä tiskit pöydillä vai puhtaina kaapissa. Ihan sama, onko lattiat puhtaat vai likaiset. Mies haluaa siistimpää joten siivotkoon, mulle riittää vähempikin puunaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme