Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistäisitkö eskarilaisen kävelemään eskarimatkan itse?

Vierailija
06.03.2011 |

Lapsi on päiväkodin eskarissa ja päiväkodin puolelta asia olisi ok. Pari muuta lasta kulkeekin jo matkan itse.

Matkaa on n. 700 metriä. Yhtään tienylitystä ei ole. Yksi alikulkutunneli. Matka menee ohi yhden ammattikoulun ja päiväkoti on yläastetta vastapäätä.

Aluksi siis tietysti harjoiteltaisiin saattaen/tullen vastaan puoliväliin matkaa ym. Lapsi menisi eskariin kahdeksaksi aamulla ja tulisi kotiin klo 16.

Vanhempi on kotona koko tämän ajan, joten lapsi ei olisi kotona yksin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt alkanut kulkea kotimatkan yksin. Aamulla saatan hänet eskariin ja kotimatkan tulee yksin. Matkaan menee n.5min. Eskarissa olivat sitä mieltä, että kotimatkaa on hyvä harjoitella ennen koulun alkua, kun lapsi itsekin halusi tulla jo yksin kotiin. Sieltä soitetaan kun lapsi lähtee ja minä soitan, kun on perillä. Eli varmistellaan matkan onnistuminen. Allekirjoitin päiväkodilla lapun, että otan kotimatkasta vastuun. Lapsi on ollut ratkaisuun kovin tyytyväinen, mutta tietysti tämä riippuu niin paljon lapsestakin.

Vierailija
22/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskariin 200m matkan ja kun eskari loppui klo 13, käveli pph:lle n. 800m matkan. Ei ollut pelottavaa, eikä jääty matkalle leikkimään kun käsky oli että suoraan pph:lle.

Anna mennä vaan jos on sun mielestä lapsesi tarpeeksi kypsä. Täällä on näitä jotka ylä-asteellekin vie muksunsa vielä kantoliinassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin asutaan Tampereella ja saa sopia kirjallisesti että lapsi kulkee toisen matkoista yksin. Ainakin meidän tarhassa näin.

Miten te pärjäätte syksyllä lapsienne kanssa kun kulkevat kouluun yksin?

Vierailija
24/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään pk voi antaa lupaa tuohon; eli toimivat laittomasti.

Eskari-ikäinen on saatettava ja haettava.

Ei tuossa mitään laitonta ole. Käytäntö vaan on mennyt varsin omistuiseksi kun pitää hakea. Tuo juontaa juurensa vanhempien tarkkailuun. Näin voitiin varmentaa onko vvanhemmat kännissä.

En ihan tarkkaa muista mikä tapaus oli tuon pohjana, ettei lapsi saa kulkea itse vaan, että hoitajien piti varmentaa vastuullisen hoitajan kotona olo.

Vierailija
25/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen olisin voinut päästää, mutta hän ei olisi halunnut mennä yksin, kuopusta en edes olisi päästänyt, koulumatkatkin ovat aika haasteellisia usein :)

Vierailija
26/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on siis puolipv eskarissa, ei ollenkaan päivähoidossa sen lisäksi eli en tiedä, olisiko tilanne eri, jos lapsi olisi päivähoidossa. Kotona on myös vanhempi vastaanottamassa.

Vierailija
27/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa lapsen kävellä noin 10m päässä itsestäsi, siis vähän niin kuin itse ja seuraat, miten matka sujuu. Samoten voisit antaa lapsen lähteä itse eskarista ja menet johonkin turvalliseen paikkaan vastaan. Muistuta säännöistä ja siitä, ettei saa ryntäillä luoksesi.

Vierailija
28/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin matka on ollut samanmittainen ja turvallinen, mutta 6v on pieni vaikka olis kuinka reipas. Lapsi tarvitsee viestiä siitä että hänestä halutaan huolehtia ja hänen eteensä nähdä vaivaa. Vaikka lapsen täytyy saada kasvaa ja ottaa itsenäisiä askelia, kyllä eskari on aika orpo saapuessaan yksin eskariin. Ei pidä tukea kehitystä jossa tullaan ja mennään ja selvitään yksin. Lasta ei pidä palkita siitä että hän on vanhemmilleen vaivaton- päinvastoin siitä että tukeutuu vanhempiin ja luottaa siihen että he ovat häntä varten. Ja hyvin on pärjätty koulun kanssa- olen pyrkinyt saattamaan ekaluokalla vielä, lapset ovat siitä myös tykänneet, ekaluokkalainenkin on liian pieni kulkemaan ja elelemään yksin. Hyvin ovat elämässä pärjänneet ja kasvaneet itsenäisiksi, oma-aloitteiseksi, rohkeiksi. Olen vain sitä mieltä, että vasta toka-kolmasluokkalainen oikeasti on tarpeeksi iso ottamaan kulkemisistaan vastuun. Lapsi selviytyy ja varsinkin jos se miellyttääå vanhempaa, mutta sisimmässään hän kaipaa turvaa ja vanhempaa joka haluaa kulkea hänen vierellään. MInusta on suuri virhe laittaa eskarit yksin kulkemaan.

Vierailija
29/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri, jos lapsi joutuisi kävelemään yksin liki kilometrin Helsingissä kuin vaikka Hikiällä...

Vierailija
30/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin, että yhtenä aamuna sanon vain "heippa ja hauskaa eskaripäivää!".

Mietin tätä myös harjoitteluna koulumatkaa varten. Koulumatka ei ole samaa reittiä, mutta olisihan siinä harjoitusta yksin kulkemiseen.

Kuinka pitkään olette saattaneet ekaluokkalaisianne?

Muutenkin on jotenkin sellainen olo välillä että ollaan paapottu lasta liikaa. Toisaalta taas välillä en tiedä mikä kiire itsenäistymiseen muka olisi.

Vaikeaa :( En aina tiedä mikä on oikein ja mikä väärin.

Lapsi ei ole koskaan ollut yksin kotona roskiksella käymistä (n. 3min) kauempaa. Ei kännykkää. Ei saa mennä toisille pihoille (kerrostalo), omassa taloyhtiönpihassa saa olla ilman vanhempia.

AP

Vierailija
31/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin matka on ollut samanmittainen ja turvallinen, mutta 6v on pieni vaikka olis kuinka reipas. Lapsi tarvitsee viestiä siitä että hänestä halutaan huolehtia ja hänen eteensä nähdä vaivaa. Vaikka lapsen täytyy saada kasvaa ja ottaa itsenäisiä askelia, kyllä eskari on aika orpo saapuessaan yksin eskariin. Ei pidä tukea kehitystä jossa tullaan ja mennään ja selvitään yksin. Lasta ei pidä palkita siitä että hän on vanhemmilleen vaivaton- päinvastoin siitä että tukeutuu vanhempiin ja luottaa siihen että he ovat häntä varten. Ja hyvin on pärjätty koulun kanssa- olen pyrkinyt saattamaan ekaluokalla vielä, lapset ovat siitä myös tykänneet, ekaluokkalainenkin on liian pieni kulkemaan ja elelemään yksin. Hyvin ovat elämässä pärjänneet ja kasvaneet itsenäisiksi, oma-aloitteiseksi, rohkeiksi. Olen vain sitä mieltä, että vasta toka-kolmasluokkalainen oikeasti on tarpeeksi iso ottamaan kulkemisistaan vastuun. Lapsi selviytyy ja varsinkin jos se miellyttääå vanhempaa, mutta sisimmässään hän kaipaa turvaa ja vanhempaa joka haluaa kulkea hänen vierellään. MInusta on suuri virhe laittaa eskarit yksin kulkemaan.

että en voi sietää mitään pullamössökasvatuskulttuuria, lasten on saatava pikku hiljaa vastuuta kotitöistä ja kulkemisista, mutta vielä ekaluokkalainen tarvitsee siihen aikuisten ohjausta, ei yksinäisiä taipaleita. NYt kotona ollessani olen katsellut naapureiden yksin iltapäiviään viettäviä lapsia, kyllä ne lapset ovat vielä toisellakin luokalla aikuisen valvonnan tarpeessa; mitä enenmmän ovat yksin sen enemmän valehtelevat, sen vähemmän kunnioittavat aikusia jne., Omat vanhemmat eivät ole näkemässä miten hienosti tai huonosti kullannuppujen päivät sujuvat ilam aikuisen tukea ja valvontaa.

Vierailija
32/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee sille että lapsen pitää nähdä vaivaa esim kotitöäiden eteen, kulkea omin jaloin eikä aina autolla kuskaten yms. On eri asia olla tai kulkea yksin kuin nähdä vaivaa elämänsä eteen.

Itsenäistymisellä ei ole kiire, suomessa itsenäsitetään liian varhain, tunnesuhde aikuiseen heikkenee ja lapsista tulee pärjääjiä ja suorittajia. MInä olen saattanut vielä toisen luokan puolellakin, ihan omaksi ja lapsen iloksi vaikka ekallakin jo kulkee välillä, olosuhteidenkin pakosta yksin tai kavereiden kanssa. On ilo ja todellakin katoava elämäntilanne kulkea lapsen rinnalla!! Se ei ole mitään paapomista.

Vierailija
33/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä nykymaailmaa :P

Mie kävelin eskariin aikonaan (eli v. -97) ihan itse aina silloin tällöin. Oisko ollu eskarin alkupuolella. Loppupuolel tuli joku suositus kävellä vanhemman kanssa kun liikkuhuhuja namusedästä.

Ja mulla se matka oli n. 150metriä. Ei tarvinnu edes tiellä kulkee ku kulettavanaoli vain polku metsän läpi.

Espoossa. Ja olen vieläpä elokuun lapsi ollut eli en ollu edes seittemää vielä :D

Niin ne ajat muuttuu. Tosin myönnetään, mun eskarimatka oli tosi turvallinen ha helppo. äiti olisi voinut esim tulla pihallemme ni ois nähny melkein suoraan (metsä htiusen esti näkyvyyttä) päiväkodin portille jossa eskari oli :D

Vierailija
34/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläpäin autot ajavat todella törkeästi, on ollut jos jonkinlaista hämäräperäistä hiipparia yms. asumme ihan hyvällä alueella, en pelkää lapseni reippauden puolesta, vaan katson että ympäristö ei ole riittävän turvallinen. ei voi verrata menneisiin vuosikymmeniin.

Vierailija
35/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkee yksin matkat molempiin suuntiin. Päiväkoti tosin samalla kasulla ja alkuun katselin parvekkeeltamme että meni portista varmasti sisään. Tu lapsi osaa kyllä kulkea jo tulevan koulumatkankin, esim eilen meni yksin kotiin koulun kentältä luistelemasta kun muut halusivat vielä jäädä. Mä en oikein ymmärrä missä pussissa niiden lasten pitäis oikein elää, jos kerran HALUAA ja OSAA jotain tehdä niin miksei voisi? Ihan eri juttu tietenkin oikeasti vaaralliset matkat.

Vierailija
36/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin hyvin antaa eskarin kulkea yksinkin, jos olisin kotona. Meillä tosin eskarimatka on noin 200m eli todella lyhyt. Väliin mahtuu meidän kotikadun ylitys.

Ekaluokkalainen kulkee meillä saman matkan yksin.

Vierailija
37/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välissä menee kävelytie ei autotietä. Lapsi ei saa mennä yksin tarhaan eikä tulla yksin pois sieltä, vaikka näkisin koko matkan ikkunasta samoin kun tarhasta nähtäisiin että tuleeko se lapsi kotiin, mutta ei saa silti yksin tulla.

Minun pitää viedä ja hakea eskarilainen vaikka matkaa on 20m.

Vierailija
38/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se voiko kulkea matkat yksin riippuu ihan lapsesta. Jotkut pärjää ja jotkut ei vielä tokallakaan.

Vierailija
39/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman eskarilaisen voisin antaa kulkea lyhyen matkan yksin.

Mutta tosiaan meidänkin kaupungissa tuo on kielletty. Vanhemman tai muun tuojan/hakijan pitää käydä näyttäytymässä. Ja alle 18v ei saa hakea lasta, ei vaikka kyseessä olisi lapsen 17v veli.

Lapsen eskarimatkat on päiväkodin vastuulla, joten ihan ymmärrettävää että tuo on kielletty.

Ja minusta on ihan ymmärrettävää, että päiväkodin henkilökuntaa haluaa nähdä vanhemman, ei musta ainankaan tunnu siltä että tarkkaillaan olenko kännissä tms. Ehkä sellaisesta ihmisestä saattaa siltä tuntua jolla on jotain salattavaa.

Mun mielestä nuo säännöt on juuri sellaisten lasten parhaaksi joilla kotona ei ole kaikki hyvin.

Vierailija
40/41 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten syksyllä moni on heti jättämässa yksin kävelemään. Miksi ei jo nyt, jos reitti turvallinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi