Kysykää ottamissanne kuvissa esiintyviltä ihmisiltä lupa
että saako niitä kuvia julkaista esimerkiksi Facebookissa! ON vähintäänkin törkeää julkaista ilman lupaa toisten ihmisten valokuvia, kerran kuva netissä aina kuva netissä on kuitenkin ihan hyvä ja viisas lähtökohta. En voi tajuta miten joku kehtaakin, onko se tietämättömyyttä vai mitä se enää onkaan.
Ihmisillä on itsemääräämisoikeutensa koskien omaa itseään. Kyllä nyt vähintäänkin kauniisiin hyviin tapoihin kuuluu kunnioittaa toisten yksityisyyttä ja omaa tahtoa, itsemääräämisoikeutta koskien itseään.
Kommentit (5)
arveluttavaa tai loukkaavaa, niin en todellakaan ala lupia kysellä. Jos joku on niin vainoharhainen, että hermostuu jos laitan ihan normaalin kuvan nettiin, niin voi ihan hyvin poistaa mut kokonaan kavereista. Adios.
Jossain juhlissa otetuissa kuvissa voi olla monia kymmeniä ihmisiä, jotka taatusti tietävät voivansa joutua kuvaan ja nykyaikana kuvien tulevan julkaistuksi netissä.
että saako niitä kuvia julkaista esimerkiksi Facebookissa! ON vähintäänkin törkeää julkaista ilman lupaa toisten ihmisten valokuvia, kerran kuva netissä aina kuva netissä on kuitenkin ihan hyvä ja viisas lähtökohta. En voi tajuta miten joku kehtaakin, onko se tietämättömyyttä vai mitä se enää onkaan.
Ihmisillä on itsemääräämisoikeutensa koskien omaa itseään. Kyllä nyt vähintäänkin kauniisiin hyviin tapoihin kuuluu kunnioittaa toisten yksityisyyttä ja omaa tahtoa, itsemääräämisoikeutta koskien itseään.
Jos kuva on julkiselta paikalta, eikä siinä halvenneta ketään niin ei siinä mitään lupia kysytä. varsinkin jos kuvassa on paljon ihmisiä.
että jotkut kunnioittavat toisia, jotkut eivät. :(
Mä laitan facebookiin todellakin vain sellaisia kuvia, joissa esiintyy sellaisia ihmisiä, joilta olen luvan julkaisemiseen AINA kysynyt. Mutta mä kyllä muutenkin kunnioitan muita ihmisiä lähtökohtaisesti ja heidän oikeutta omaan yksityisyyteensä, mun toimiva omatuntoni kun onneksi sanelee näin.
Hyviin tapoihin kuuluu toki kysyä lupa ennen kuvan julkaisua, mutta ihan oikeasti kuvaajalla on oikeudet ottamaansa kuvaan.