Sinut kutsutaan tyttöjen illanviettoon: Mitä haluat syödä?
Kyseessä siis napostelupöytä, ei lämmintä ateriaa. Haluaisin nyt jotain muuta kun perinteistä pizzaa ja suolasta piirakkaa laittaa. Salaattikin voi olla, mutta ei mitään fetasalaattia todellakaan sitten.
Kommentit (42)
Joudun fondue-padan ääreen koko illaksi. En pidä juustoista, saan niistä finnejä ja olen laihiksella. Ja koko ILTA olisi pitänyt syödä sitä hirveää juustomassaa! Yritin epätoivoisesti napsia jotain dipattavia ilman sitä pahaa juustoa.
Itse toivoisin salaatteja ja kasviksia, hyvää, tuoretta leipää, kivennäisvettä. Jälkiruuaksi joku kostea suklaakakku tms. Ei mitään kuivaa. Sipsejä tai karkkia en syö koskaan.
Ilahdun aina, kun joku vaivautuu tekemään itse jotain. Kaupasta ostetut valmiskakut ovat hirveitä.
Erilaisilla täytteillä, esim. savuporo, katkis ja tietenkin joku kasvis. Kasvisnaposteltavat maistuu tosi hyvin myös lihansyöjille.
Itsetehdyt karjalanpiirakat on älyttömän hyviä, ja päälle vaikka raejuusto- voi munavoin sijaan.
Itse olen hulluna hyydytettyihin juustokakkuihin, mutta niitä on nykyisin aika usein atrjolla, onkno jo liikakkin sitten sinun makuusi?
Jos makea saa olla tosi makeaa, leivo sellainen amerikkalaistyyppinen omenapiirakka johon tulee täytteet sisälle (omenaa ja sokeria) ja kansi päälle, ihanaa vaniljajäätelön kanssa!
voisi olla Lähi-Itä: hummusta, dolmadeksia, pitaleipiä, salaattia, pieniä pinaatilla, fetalla ja pinjansiemenillä täytettyjä piiraita, ehkä lammasta jossakin muodossa, tabboulehia ...
Tai sitten tosiaan tapaksia, niitä on ehkä miljoona erilaista, googlesta löytyy.
Erilailla päällystettyjä crostineja, salaattia, pari hyvää juustoa ...
Tee Nizzan salaatti, hyvää leipää ja siinä se! :)
Jonkin maan keittiö... vaikkapa Espanja (perunatortillaa, tapasherkkuja, espanjalaiset lihapullat, espanjalaista juustoa, ilmakuivattua kinkkua, makeana churroja)
tai Amerikkalainen (grillikylkeä, kaalisalaattia, amerikkalaisia pannareita vaahterasiirapilla, apple pie...)
Hauskoja juhlia!
Pohdin tässä nyt tapas-iltaa! Hyviä reseptejä kaipaillaan!
Tytöistä kun joku on aina laihiksella. En myöskään laittaisi suolaista piirakkaa, koska nykyään moni myöskin on vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.
Voisin laittaa pieniin kippoihin erilaisia juttuja. Vaikkapa:
Jokiravun pyrstöjä tai katkarapuja
Pieniä lihapullia (omatekoisia, esim. tulisia)
Broilerin fileitä paloiteltuna
Sitten erikseen vihreä salaatti tai dipattavia kasviksia
Erikseen myös currymajoneesi (broilerille) ja tavallinen majoneesi (ravuille) TAI sitten yksi kermaviilikastike.
Patonkia
Jälkkäriksi ihan pieniä leivoksia tai suklaakonvehteja ja paria juustoa.
Tykkään itse mahdollisuudesta valita, mitä lautaselleni laitan.
http://www.maku.fi/resepti/tapaslautanen
http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Keittokirja/Hakutulos/Ruok…
http://chezjasu.blogspot.com/2011/03/tapaslautanen-joan-miron-hengessa…
... mutta ei tapaksiin tarvita reseptejä. =) Menet kauppaan ja ostat mitä haluat! Itse ostaisin paksukuorista maalaisleipää, hyvää oliiviöljyä ja balsamiviinietikkaa (leivän dippailuun, voi vähän ripotella lautaselle, ehkä ripaus sormisuolaakin), ilmakuivattua kinkkua, artisokansydämiä, kirsikkatomaatteja, aurinkokuivattuja tomaatteja, rucolaa, basilikaa, ihania isoja oliiveja, marinoituja valkosipulinkynsiä, parmesaania lastuina...
Tulipa nälkä. =)
On hyvä olla myös kevyempiä ja raikkaita vaihtoehtoja, mutta minusta muuten hassua että pitäis ajatella mahdollisia laihistelijoita, sinäpähän on ottamatta juustokakkua tai suklaakakkua jos pelkää kaloreita. allergisia on tietenkin kohteliasta ajatella, mutta minusta herkutteluiltana ei pidä ajatella kaloreita.
Iso laakea vadillinen kanasalaattia:
monenlaista vihreää salaattia
aurinkokuivattua tomaattia
viinirypäleitä
ananasta (mahdollisesti tuoretta)
avokadoa
paistettua kanan rintafilettä (ei marinadissa, maustettu itse, lämmintä, siivutettu)
mustapippuria
tarjolle oliiviöljyä ja balsamicoa
vaaleaa leipää
muutama hyvä juusto
punaviiniä
makeaksi riittäisi cappucino ja suklaakonvehdit
tai sitten jäätelöä
suklaakakku on myös ihana jälkkäri
Juustolautanen on siitä kiva, että aina siitä löytyy jokaiselle jokin mieleinen. suosittelen Appenzelleriä, vastaava miedompi on se Valion Kreivi, jotain hyvää sinihomejuustoa, valkohomejuustoa, vuohenjuustoa, hedelmiä, suolakeksejä, kuivahedelmiä, suklaata kaveriksi sekä tietty viiniä.
OLen usammankin illanistujaisen olut syömällä vain koristeena olevia viinirypäleitä, juustoja en voi syödä.
se ei ole ruokaa, vaan naposteltavaa! Se on se juttu että illan mittaan voi aina käydä hakemassa lisää. Kaikkein pahinta on, että teet RUOKAA, jota otetaan lautaselle ja istahdetaan alas syömään se, ja homma on siinä sitten. Olen kerran ollut iltajuhlissa, missä emäntä oli tehnyt uuniperunoita ja jotain pihvejä ja salaattia... Ei varmaan kovin usein kyllä kestittele ihmisiä. Kiva sitten olla loppuillasta monta tuntia lasi kädessä, eikä mitään naposteltavaa. Se on minusta pahinta, että on ruokaa!
... ja ehdottomasti viikunoita! Ja ehkä niitä espanjalaisia lihapullia myös (tee vaikka jo edellisenä päivänä, sinne vain tarjolle kylmänä).
Kaikki ei tosiaan tykkää juustoista. Kävin kerran kylässä jossa emäntä tarjosi halloumia ja kehui sitä maasta taivaaseen, ja ihan oikeesti, en ihan heti muista syöneeni mitään yhtä mautonta. Siis aivan järkyttävää mautonta höttöä.
ja fetasalaatti nyt vaan on parhaat :D
jonkun salaatin, jossa ei ole mitään liian erikoisia juttuja seassa, vaan vaikka ihan vihersalaatti ja juuri fetaa yms. erillisissä kipoissa niin että niistä voi sit mieluisiaan ottaa. Sipsejä ja irtokarkkeja. Mieluiten siis ihan perusmakuja, koska kaikki siitä poikkeava on liian riskaabelia, voi olla hyvää, mutta voi olla ihan kammottavaa.
Tsekkaa Martha Stewartin nettisivut, siellä on tosi kivoja ja uudenlaisia reseptejä moneen tilaisuuteen. Ks. vaikka Food > Holiday recipes > by occasion.
Joskus olen sieltä löytänyt esim. lime-chili-cashewpähkinät (resepti vissiin poistettu sivuilta, mutta ideana oli hakkeloida chiliä ja raastaa limen kuorta kananmunanvalkuaiseen, sekoitella cashewpähkinät sekaan ja grillata ne kullanruskeiksi uunissa).
En voi sietää suklaata ja jostain syystä melkein aina on tarjolla joku raskas suklaakakku. Juustokakku tai joku hyydytetty kakku on paljon parempi vaihtoehto.
Sitten lisukkeet pienempiin kippoihin ja jokainen voi valita itse salaattinsa koostumuksen.
Erilaisia juustoja, viinirypäleitä, ja patonkia.
Jos jotain ruokaisampaa, niin sitten pastasalaattia lisäksi.
Popcornia.
En mitään pizzaa, piirakoita ja sipsiä, tai makeita, yöks, jos olisi vain noita tarjolla, niin olisin sitten ilman mitään.
Jonkin maan keittiö... vaikkapa Espanja (perunatortillaa, tapasherkkuja, espanjalaiset lihapullat, espanjalaista juustoa, ilmakuivattua kinkkua, makeana churroja)
tai Amerikkalainen (grillikylkeä, kaalisalaattia, amerikkalaisia pannareita vaahterasiirapilla, apple pie...)
Hauskoja juhlia!