Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Että mä kärsin mieheni sukunimestä!!

Vierailija
05.03.2011 |

Menin naimisiin 11v sitten ja vaihdoin mitään ajattelematta tyttönimeni mieheni sukunimeen. Halusin, että meillä oli sama sukunimi.

NO, en voinut aavistaa kuinka moni etu- ja sukunimikaima minulle tulisi olemaan. Etunimeni ei ole millään aikakaudella ollut yleinen (ei mikään Laura, Sanna, Minna), eikä sukunimenikään ole missään top-listalla. Jostain syystä tämä nimiyhdistelmä on kuitenkin äärimmäisen suosittu.

Minulle tulee jatkuvasti vääriä sähköposteja, minulle soitetaan turhaan puhelimella, saan väärien ihmisten posteja ja kaiken huippuna minulta jäi erään puljun kanta-asiakaspisteet (ei mikään korttisysteemi) saamatta, koska pisteet olivat kirjautunet jollekin toiselle JOKA EI SUOSTUNUT MYÖNTÄMÄÄN virhettä.

Miksi ihmiset googlettavat nimiä ja lähettelevät sähköposteja veikkaamalla? Tai oikeasti, lähettäisitkö hääkutsun ihan vain johonkin umpimähkään, jonka sattuisit löytämään jostain eniro.fi-palvelusta samalla nimellä?

Alkaa raivostuttaa. Tunnen itseni ihan nobodyksi. Pitäisikö vaihtaa takaisin tyttönimeni tai yhdistelmä?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauhdoin sukunimeni mieheni hyvin yleiseen sukunimeen ja täytyy sanoa että on elämä helpottunut kun ei tarvitse olla aina selittämässä miten nimeni kirjoitetaan. Tuntuu myös jollain tapaa turvallisemmalta kun ei ole niin tunnistettava nimi. Ennen se jäi aina ihmisten mieleen ja muistivat minut hyvin helposti. Kun ennen olin kaupungin ainoa sukunimeni edustaja oli postiluukussa oleva nimi tavallaan kuin etunimeni, nyt saa asua anonyymimmin.

Monet ihmettelivät miksi vaihdoin sukunimeni avioon mentyäni. Olen vastannut ettei identiteettini ole kiinni nimestäni ja halusin koko perheelle saman nimen.

Vierailija
22/24 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä ja asia oli todellakin niin. Mua ihmetytti, mutta näin maistraatista sanottiin.

Tässä pätkä maistraatin sivulta:

--

Miten menettelen - " tyttönimi" takaisin?

Puoliso voi tietyissä tapauksissa muuttaa sukunimensä ilmoitusteitse. Puoliso voi avioliiton aikana kerran joko ottaa aikaisemman sukunimensä henkilökohtaiseen käyttöön puolisoiden yhteisen sukunimen edelle (kaksoisnimi) tai luopua siitä.

Jos puolisot ovat solmineet avioliiton ennen 1.1.1986, vaimolla on oikeus avioliiton aikana ottaa sukunimekseen se nimi, joka hänellä oli naimattomana ollessaan.

Mikäli avioliitto on purkautunut puolison kuoleman tai avioeron vuoksi, voi puoliso ottaa takaisin sen sukunimen, joka hänellä oli viimeksi naimattomana ollessaan.

Ilmoituslomakkeita saa sivujemme Lomakkeet -osiosta tai maistraatista.

Ilmoitus on maksuton.

--

Eli ei saa ottaa. Saa muuttaa tyttönimestä puolison nimelle, saa ottaa kaksoisnimen, mutta tyttönimeä ei saa, ellei avioliittoa ole solmittu ennen vuotta 1986.

Tyttönimeä ei saa eroamatta ottaa takaisin kuin jotain tiettyä vuotta ennen avioituneet eli aikana, jolloin tyttönimeä ei saanut pitää.

Tuossa taas joku tosi "välkky" kirjoitteli... Oman tyttönimensä saa ottaa milloin vain takaisin pelkällä ilmoituksella, eikä tarvitse edes erota sen vuoksi. Jos tyttönimesi ei miellytä, mutta suvustasi löytyy joku vanha kivempi nimi (esim. isoäidin tyttönimi) saat sen myös ilmoituksella käyttöösi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten varmaan just niin, että sukunimen voi normaalin hakuprosessin kautta muuttaa vaikka just tyttönimeksi takaisin ja se maksaa sen 90 Euroa (vai mitä tuolla joku aiempi kirjoitti?), mutta tuo rajoite koskee ns. ilmoitusta eli nimi vaihtuu heti ja ilmaiseksi.

Vierailija
24/24 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukunimen voi vaihtaa omassa suvussa kulkeneeseen nimeen (mutta oliko siinäkin joku raja mihin asti suvussa voi mennä, esim.isoäidin tyttönimi tai sitä "tuoreempi") ja toinen vaihtoehto on täysin uusi sukunimi jota ei ole suomessa kenelläkään.